کسب و کار ایرانیمجله اجتماعی

متن شکایت از ساخت و ساز همسایه

درباره شکایت از ساخت و ساز همسایه

روند ساخت و ساز طبیعتا بدون مشکل انجام نمی‌شود و همراه با سر و صدا فراوان برای ساختمان‌های مجاور است. ساختمان مجاور و یا همسایه‌ای که در حال ساخت می‌باشد، باید در وهله اول به این مسئله توجه کند که موجبات سلب آرامش سایر افراد را فراهم ننماید. برای گرفتن مشاوره حقوقی رایگان کلیک کنید.

این که سازه‌ای بدون رعایت اصول و ضوابط تعیین شده ساخته شود، می‌تواند منجر به نقض حقوق شهروندی شود. منظور از حقوق شهروندی در این زمینه آن است که روند ساخت و ساز در ساعاتی غیر مجاز انجام شود و راحتی سایر همسایگان نیز از بین می‌رود.

هیچ یک از همسایگان از این که ساختمانی در مجاور آن‌ها در حال ساخت است، به جهت ایجاد سرو صدا و مزاحمت‌هایی از این قبیل، رضایت کافی ندارد اما چاره‌ای جز این که برای مدت مشخص در انتظار باشند تا فرآیند ساخت ساز به اتمام برسد.

همسایه‌ای که در زمان ساخت و ساز توجهی به مقررات وضع شده نمی‌کند، در نهایت باعث می‌شود تا علیه آن شکایت شود.

در صورتی که ساختمان مجاور در حال ساخت باشد و تخلفاتی را انجام دهد، در وهله اول بهتر است که به او تذکر داده شود تا از انجام تخلف صورت گرفته خودداری نماید.

در صورتی که حتی با اخطاری که به او داده شده است، همچنان به رفتار غیر قانونی در زمان ساخت ادامه دهد، نهایتا باید این موضوع را از طریق مراجع قانونی پیگیری نمود.

اصولا شکایات از ساخت و ساز همسایه در مراجع قضایی رسیدگی نمی‌شود؛ مگر آن که شکایت مطرح شده زمینه حقوقی داشته باشد تا موجبات طرح شکایت در مراجع قضایی ذی صلاح از سر گرفته شود.

ساختمانی که در یک کوچه یا خیابان در حال ساخت است، می‌تواند به تمامی املاک آن محل به طریقی آسیب وارد کند اما بیشترین آسیب به ساختمان مجاور می‌تواند وارد گردد.

در واقع می‌توان اینگونه بیان کرد که ساختمان‌های مجاور از ساخت و ساز همسایه، بیشترین آسیب را می‌بینند و اگر در این خصوص تخلفی را مشاهده کردند، می‌بایست اقدامات لازم جهت پیگیری موضوع را انجام ندهند.

بسیاری از موارد مرتبط با ساخت و ساز را می‌توان نقض حقوق همسایگان دانست که همسایه می‌تواند نسبت به مشکل ایجاد شکایت کند و پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

سازندگان ساختمان اگر می‌خواهند که مراحل مربوط به ساخت بدون مشکل خاصی انجام شود، باید از مقررات تدوین شده پیروی کرده و آن را سرلوحه کار خود قرار دهند.

بسیاری از همسایگان نسبت به این موضوع شکایت دارند که عملیات ساخت و ساز در ساعات غیر مشخص و بدون رعایت اصول وضع شده انجام می‌شود و این قضیه آسایش و آن‌ها را از بین می‌برد.

در هر صورت این امکان برای شهروندان وجود دارد که مزاحمت‌های ساخت و ساز را به سامانه 1888 و سامانه 137 اطلاع دهند.

شکایات ابتدا توسط واحد مربوطه مورد ارزیابی قرار گرفته و تحقیقات لازم صورت گرفته و پس از آن اقدامات قانونی انجام خواهد گرفت.

نحوه شکایت از ساخت و ساز غیر اصولی ساختمان مجاور

ساختمان‌هایی که ساخته می‌شوند، باید قبل از آن مجوزهای لازم از نهادهایی مانند شهرداری گرفته شود.

کمیسیون ماده 100 به ساخت و سازهایی که به صورت غیر اصولی ساخته شده و برای ساخت و ساز مجوز قانونی نیز ندارند، رسیدگی می‌نماید.

سازه‌هایی که در آن‌ها اصول مهندسی و معماری رعایت نمی‌شوند و به طور کلی به روش غیر قانونی ساخته می‌شوند، از طریق شکایات همسایگان آن محل یا نظارت‌های میدانی مراجع ذی صلاح به آن‌ها در اسرع وقت رسیدگی می‌شود.

گاهی اوقات مشاهده شده است که همسایه‌ای از نحوه ساخت و ساز ساختمان مجاور به دلیل آن که دیوار مشترک بین آن‌ها تراشیده است، شکایت دارد که می‌تواند این موضوع را از طریق شهرداری منطقه پیگیری نماید.

همچنین ساخت و ساز غیر اصولی که مانع از دید نور و همچنین منظره ساختمان مقابل شود نیز به صورت غیر اصولی در حال ساخت است که همسایگان می‌توانند از سازنده ساختمان شکایت کنند.

ساخت و سازهای غیر اصولی می‌تواند سبب تراکم زیاد جمعیت در یک منطقه و شلوغی زیاد خیابان‌ها و مشکلات دیگر نیز شود.

در هر صورت شکایت از ساخت و ساز غیر اصولی ساختمان مجاور از طریق نهاد شهرداری قابل پیگیری خواهد بود. در صورت شکایت در این زمینه می‌توانید به شهرداری منطقه مراجعه کنید و مشکل به وجود آمده را اطلاع دهید تا تیم نظارت به محل اعزام شوند و تحقیقات لازم را انجام دهند.

لازم به ذکر است که امروزه تعداد ساخت و سازهای غیر مجاز در کشور سالانه در حال افزایش است و حتی ساختمان‌هایی که فرآیند ساخت و ساز آن به صورت کامل انجام شده است، به صورت غیر مجاز ساخته شده‌اند.

با توجه به این که مجوز ساخت و ساز توسط نهاد شهرداری صادر می‌شود، رسیدگی به تخلفات مربوطه نیز توسط این نهاد انجام می‌گیرد.

گفتنی است برای شکایت در زمینه ساخت و ساز غیر اصولی باید ابتدا دلایلی را در شکایت خود مطرح کنید که نشان از وقوع تخلف توسط سازنده ساختمان باشد که شهرداری برای رسیدگی به این موضوع، تیم تحقیقاتی مشخصی را به محل اعزام می‌کند تا ادعای شاکی در این زمینه اثبات شود.

آیا امکان متوقف کردن عملیات ساخت و ساز همسایه در صورت آسیب زدن به ملک وجود دارد؟

ساخت و سازهایی که با اخذ جواز مربوطه انجام می‌شوند، ممکن است که در حین انجام عملیات ساختمانی منجر به آسیب زدن به ملک مجاور شوند. حال ممکن است این سوال مطرح شود که در صورت آسیب زدن ساخت و ساز همسایه به ملک می‌توان عملیات ساخت را متوقف نمود؟

ساخت و سازهایی که در مجاورت ساختمان‌های یک محل انجام می‌شوند، می‌تواند خساراتی را به آن‌ها وارد نماید.

از آن جهت که در اغلب مواقع دیوار مشترک بین دو یا چند ساختمان وجود دارد، ساخت و ساز همسایه می‌تواند باعث شود تا بخشی از ملک مجاور دچار آسیب‌هایی نیز شود.

حال اگر مالک ساختمان بخواهد از عملیات ساخت و ساز همسایه جلوگیری کند و یا فرآیند ساخت و ساز را تا زمان تعیین تکلیف نهایی جهت رفع مشکل به وجود آمده، متوقف سازد، می‌تواند دادخواست تامین دلیل، دادخواست رفع عیب و جبران خسارت وارده و صدور درخواست توقف موقت عملیات ساخت را تا زمان رفع مشکل تقدیم مرجع قضایی نماید.

مشاوره حقوقی برای شکایت از ساخت و ساز همسایه توسط شکایت 24

شکایت از ساخت و ساز ساختمان‌های مجاور مستلزم برخورداری از دانش و اطلاعات حقوقی است که اگر مراحل ثبت شکایت طبق اصول و تشریفات قانونی انجام نشود، نهادهایی مانند شهرداری ترتیب اثر خاصی به شکایت مطروحه نمی‌کنند.

یکی از روش‌هایی که می‌توان از طریق آن به اطلاعات حقوقی دست یافت، مشاوره حقوقی است. در واقع از طریق مشاوره حقوقی می‌توان به موضوعات و مسائلی که در مورد آن دچار مشکل شده‌اید، اطلاعات لازم را دریافت کنید.

در ارتباط با موضوع شکایت از ساخت و ساز همسایه، ممکن است که شاکی قصد رجوع به وکیل دادگستری را داشته باشد. وجود وکیل در این زمینه می‌تواند برای شاکی مزایا فراوانی داشته باشد، اما به دلایل مختلف، شاید دسترسی به وکیل برای همه افراد در این زمینه فراهم نباشد.

بهترین گزینه برای آن که بتوانید از ساخت و ساز همسایه شکایت کنید، استفاده از خدمات حقوقی سامانه 24 است.

مشاوره‌های حقوقی این سامانه، به صورت آنلاین، تلفنی و در بستر فضای مجازی نیز انجام می‌شود که می‌تواند برای افراد مزیت‌های فراوانی داشته باشد.

در صورتی که قصد دارید از ساختمان مجاور خود که به صورت غیر قانونی ساخت و ساز می‌نماید، شکایت کنید اما با نحوه و مراحل طرح شکایت در این زمینه آشنا نیستید، نگران نباشید؛ زیرا مشاوران و کارشناسان حقوقی ما در کنار شما هستند تا بتوانید به بهترین شکل ممکن در این زمینه اقدام به طرح شکایت نمایید.

بهره‌مندی از مشاوره حقوقی شکایت 24 چه مزایایی دارد؟

برای دریافت مشاوره حقوقی در مورد نحوه شکایت از ساخت و ساز همسایه، در وهله اول جستجو ساده در سایت انجام دهید و با مجموعه‌ها و سامانه‌های حقوقی گوناگودر این مطلب به موضوع شکایت از ساخت و سازهای مجاور+ مزاحمت ساختمانی+ متن+ نحوه+ تلفن اشاره شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی آنلاین با ما در ارتباط باشید.

شکایت از ساخت و سازهای مجاور+مزاحمت ساختمانی+متن+نحوه+تلفن

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا