مجله ورزشی

مرادی: تصمیم‌های غیر مسوولانه، وزنه‌برداری جهان را به قهقرا می‌برد

فدراسیون بین المللی وزنه برداری طی یک سال گذشته تجربه مدیریت مستقیم داشته است و افشای یک شبکه تلویزیونی آلمان علیه رئیس آن منجر به استعفا تاماش آیان ، عضو سابق فدراسیون ، پس از چهار دهه شد. انتخابات رئیس اتحادیه قرار است پس از حدود 15 ماه در آوریل برگزار شود ، جایی که “علی مرادی” رئیس اتحادیه و چندین ورزشکار در کشور ادعا می کنند کرسی های بین المللی را بدست آورند.

این انتخابات قرار است در روزهای اول آوریل برگزار شود تا از عدم اطمینان اداری پس از پایان دوره مسئولیت این نهاد ورزشی خارج شود.

برای بررسی موفقیت تیم ایران و آینده این فدراسیون ، سخنان “علی مرادی” رئیس فدراسیون وزنه برداری را دنبال کردیم. وی در مصاحبه ای با بیان اینکه تصمیم وی مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان و کمیته المپیک است گفت: “وی به نمایندگی از تمام ورزشهای ایران به این انتخابات قدم خواهد گذاشت.”

متن گفتگو در زیر است.

چه تعداد ورزشکار از جمله برتری خود را برای انتخابات فدراسیون بین المللی وزنه برداری ثبت نام کردید؟ آیا این یک تصمیم در مورد مسائل فردی است یا آشتی ملی در پشت آن وجود دارد؟

من برای شرکت در انتخابات تصمیم واحدی نگرفتم ، اما با نمایندگان ورزش کشور از جمله وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک کشور نیز مذاکره کردم. وزیر ورزش و معاونان وی از من حمایت کردند و قول همکاری دادند. رئیس کمیته المپیک نیز با من مهربان بود. در تلاش برای تصمیم گیری خودسرانه توفیقی حاصل نخواهد شد. من به دنبال یک وزنه بردار بین المللی در ایران هستم و این از طریق همبستگی ملی و بین المللی حاصل خواهد شد.

در دوره قبلی ، چندین ایرانی در انتخابات شرکت کردند و محسن بیرانوند ، وزیر امور خارجه فعلی ، توانست یک کرسی (عضو کمیته آموزش فدراسیون بین المللی وزنه برداری) را بدست آورد. شرایط رای گیری در آن زمان به گونه ای بود که شانس موفقیت کمی وجود داشت و سرانجام موفق شدیم یک جایگاه بین المللی در اتحادیه کسب کنیم. ما یکی از کشورهای دارای وزنه برداری در جهان هستیم و باید در وزنه برداری متخصص باشیم.

به نظر می رسد با رفتن “تماش آیان” فضا برای موفقیت تیم ایران در انتخابات پیش رو مهیا شود.

نه ، این مورد نیست. فدراسیون بین المللی قربانی ایده هایی شده است که مدت هاست وجود داشته و هنوز هم ردیابی می شود. من قبلاً به شفافیت مالی و سلامت ورزشکاران اشاره کرده بودم ، اما تا زمان آمدن کمیته بین المللی المپیک چندان مورد توجه قرار نگرفت. دنیا قربانی می شود. این ورزش که یکی از قدیمی ترین مسابقات المپیک است جایگاه سابق خود را از دست داده و حضورش در بازی های آینده در هاله ای از ابهام است و حتی تهدید به حذف از المپیک است.

من با ایده شفافیت مالی و مبارزه با سو abuse مصرف مواد مخدر در انتخابات شرکت کردم و بر اصول خود اصرار دارم ، اما اوضاع تغییر چندانی نکرده است. برخی بر این باورند که آیان ناپدید شده و می توان این طرح را اجرا کرد ، اما کسانی که در اتحادیه بین المللی هستند درباره گذشته فکر می کنند. یکی از معایب انتخابات پیش رو این است که مطابق با قوانین قبلی برگزار خواهد شد ، به این معنی که معکوس کردن برنامه براساس سیاست ها و تغییرات قبلی منطقی نیست.

یعنی آیین نامه جدید توسط هیئت مدیره و پارلمان فدراسیون بین المللی وزنه برداری تصویب نشده است؟

برخی از مقامات فعلی ادعا می كنند كه كنوانسیون های جدید توسط دولت تصویب می شود ، اما باید در ماه مه توسط سازمان بین المللی كار تصویب شود. اگر قرار است آیین نامه بعد از انتخابات تصویب شود ، در این صورت انتخابات مطابق با آیین نامه قبلی خواهد بود که به معنای عدم تغییر است. کشورهای وزنه برداری معتقدند که اتحادیه بین المللی باید فرایند تصمیم گیری اتخاذ کند ، اما تا زمان تصویب مقررات جدید و ایجاد تغییرات چشمگیر ، نباید به آن امیدوار باشد.

تصمیمات برخی از افراد متخصص اتحادیه بین المللی و بدون حاکمیت باعث حذف اساتید بزرگ این ورزش در المپیک می شود و نتیجه آن کاهش وزن و اعتبار وزنه برداری در جهان و المپیک است. سهمیه المپیک در حال کاهش است و هیجان بلند کردن در بزرگترین جشنواره ورزشی جهان کاهش یافته است. کسانی که در این زمینه تصمیم می گیرند ، اگر به فکر بلند کردن نیستند ، نظر این مقاله را روی شیب قرار داده اند که تأثیر جبران ناپذیری روی این مقاله دارد.

آیا فشار کمیته بین المللی المپیک برای اصلاح قوانین سازمان ملل متحد شکست خورده است یا قرار نیست اصلاح شود؟

تصمیم گیرندگان به دنبال ترویج وزنه برداری نیستند و تعداد این افراد کم است اما تأثیر آنها زیاد است. متأسفانه تصمیم گیری آنها به گونه ای است که پیشرفت وزنه برداری در المپیک را زیر سوال نمی برند بلکه شخصیت وزنه برداری را زیر سال می برند. اگرچه گفته شده است که توصیه های کمیته بین المللی المپیک اجرا شده است ، اما چنین نیست. نامزدها همه قوانین را خودشان نوشتند و این باید با توجه به تغییرات در انتخابات انجام شود. تعداد این افراد زیاد نیست اما می تواند دو تا سه نفر برای دنیای وزنه برداری تصمیم بگیرند ، اما برخی از كشورها نیز در محور سیاست خود قرار می گیرند و این به معنای آسیب رساندن به وزنه برداری است كه آینده این ورزش را تهدید می كند.

یعنی تصمیم در مورد انتخاب فدراسیون بین المللی وزنه برداری عجولانه بود؟

بله ، بعضی از کشورها در آن زمان در تعطیلات بودند یا در مشکل بودند. به نظر می رسد کمیته بین المللی المپیک اصلاحات لازم را نداشته است. برخی از کشورهای برافراشته به تصمیمات و مقررات سریعتر اعتراض داشتند زیرا اصلاحات قابل توجه نبود. برخی از کشورها به دلیل مشکلات در مقررات قبلی قادر به شرکت در این کار نیستند. در این صورت ، این آیین نامه مغایر با اهداف فدراسیون بین المللی وزنه برداری است.

روند فعلی چه تاثیری در آینده وزنه برداری دارد؟

وزنه برداری یکی از قدیمی ترین و قدیمی ترین ورزش های المپیک است و هزینه های زیادی برای تبلیغ آن هزینه شده است. سیاست فعلی ، صرف نظر از اهداف کمیته بین المللی المپیک ، در نهایت باعث کاهش مشارکت ورزشگاه در بازی های المپیک خواهد شد ، که به معنای ضرر عظیم برای کشورهای صاحب این ورزشگاه است. یکی از اهداف مهم (ioc) ورزش خالص است. مردم باید با داشتن طرحی برای شفافیت مالی و ورزش ناب در راس اتحادیه بین المللی باشند. در این صورت ، رابطه به اوج شکوفایی خود برمی گردد. فدراسیون بین المللی وزنه برداری نباید با نادانی یک گروه یا تفکر یک فرد دست کم گرفته شود.

به نظر می رسد سردرگمی در تصمیمات فدراسیون بین المللی وزنه برداری نیز مشکلاتی را برای انتخاب کنندگان در این زمینه ایجاد کرده است؟

بله ، اگر بخواهم نمونه بارزی از این ناآرامی ها ذکر کنم ، این مسابقات بین المللی کلمبیا است. این مسابقات قرار بود در ماه مارس برگزار شود و برای انتخابی المپیک انتخاب شود ، اما به پایان ماه مه موکول شد. به نظر می رسد برخی از تصمیم گیرندگان از این موضوع آگاه نیستند كه كمیته بین المللی المپیك (IOC) برای بستن لیست وزنه برداران المپیك تا اواسط ماه مه به فیفا مهلت داده است. با این تصمیم ، مسابقات کلمبیا تقریباً از انتخاب خارج خواهد شد و این “سهراب مرادی” و “کیانوش رستمی” را دشوار خواهد کرد.

مسابقات سرزمین اصلی نیز پس از چند روز نزدیک به یکدیگر برگزار می شود و آشوب فدراسیون بین المللی را نشان می دهد.

256 251

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا