مجله فرهنگ

مروری بر عملیات «نصر ۲»

اوایل صبح روز 13 ژوئن 1987 ، تیپ 40 سراب در جمهوری اسلامی ایران پنج تیپ نظامی نصر 2 با کد “یا حسین مظلوم (ع)” را در ضلع غربی “ارتفاعات” میماک مستقر کرد.

به گزارش کندوج ، اهمیت و جایگاه این اقدام را می توان به این معنا بررسی کرد که طبق گزارشی از تحقیقات نظامی و نظامی در جمهوری اسلامی ایران؛ “از آنجا که ارتفاعات میماک نظارت و کنترل عمیقی را در مناطق اطراف و در داخل خاک عراق ، به ویژه در مراکز ارتباطی ماندالی زرباتیه و بدرا فراهم می کند ، اما از نظر منابع تاریخی از دوران باستان بسیار حساس و مهم است. این کشور شکاف بین دو کشور ایجاد کرده است ، بنابراین اشغال و اشغال یکی از اصلی ترین و مهمترین اهداف عراق بوده است.

در اختیار داشتن این بخش از میماک هیلز باعث می شود که اولاً ، دشمن نسبت به وضعیت نیروهای خود نگاهی نسبی داشته باشد و برعکس برای جلوگیری و کنترل نیروهای جنگهای غربی – شرقی منتهی به سطح میماک و ثانیاً ، این حوزه. “برای شروع ، می توان از پایه آینده برای Memek کامل و شغلی استفاده کرد.”

این عملیات تا ساعت 8 همان روز ادامه یافت و نیروهای این نیروگاه ایستگاه مرزی نای خزر را دستگیر و این ایستگاه را تحت کنترل خود قرار دادند.

برجسته این اقدام این است که منابع بغداد در مورد این عملیات اظهار نظری نکردند. در بیانیه نظامی منتشر شده در تهران آمده است که زمین توقیف شده 20 کیلومتر مربع بوده است. نیروهای عراقی پنج ضد حمله را آغاز کردند ، اما همه آنها با تلفات سنگین روبرو شدند. به گزارش ایرنا ، نیروهای ایرانی به منطقه میماک در نزدیکی منطقه ایلام حمله کردند و نیروهای عراقی را غافلگیر کردند و باعث تلفات زیادی شد.

عملیات نصر 2 و دستگیری از ارتفاعات مرزی ناز خزر آنقدر مهم بود که یونایتدپرس از این عملیات خبر داد: “نیروهای ایرانی حمله جدیدی را علیه عراق در بخش مرکزی میدان نبرد آغاز کردند و 800 نیروی عراقی را کشته و زخمی کردند. “آنها در ارتفاعات به سه مکان رسیدند.”

در همین زمان ، ایرنا گزارش داد که عملیات نصر 2 برای حمله هوایی روز سه شنبه (12 ژوئن 1987) در عراق در نزدیکی سردشت در شمال غربی ایران ، انتقام گرفت و در آن شش نفر کشته شدند.

مطالب فوق از مجله دوره 49 – تصویب قطعنامه 598 بخش سیاسی و نظامی که توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات اسناد دفاع مقدس منتشر شده است گرفته شده است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا