مجله عمومی

مرگ استاد زرین‌کوب – کندوج

او یک معلم بسیار سختگیر و مردی بود که به معنای واقعی کلمه مودب بود. او به چندین زبان زنده تسلط داشت و بعضی اوقات با نام مستعار عبدی برای برخی نشریات امضا می کرد و گفته می شد که او تقریباً هرگز تلویزیون تماشا نمی کند. او عاشق شد اما فرزندی نداشت و پس از مرگ (15 سپتامبر 1999) مطابق وصیت نامه وی ، كتابخانه وی دائرlopالمعارف اسلامی را به ارث برد.

به گزارش کندوج ، این روزنامه اعتماد وی نوشت: «21 سال از درگذشت استاد عبدالحسین زرین کوب می گذرد. وی معمولاً با عناوینی مانند نویسنده ، منتقد ادبی و مدرس دانشگاه شناخته می شود ، اما برای بسیاری دیگر او راوی تاریخ ایران و اسلام است که با کار تحقیقاتی خود ، سطح تاریخ را در ایران بالا برد.

وی در اواخر زمستان 1301 در بروجرد متولد شد و پس از پایان دوره دبستان برای ادامه تحصیل به تهران رفت. در سال 1319 مدرک ادبیات را دریافت کرد و برای تدریس به زادگاه خود بازگشت. وی نویسندگی را از سن 20 سالگی آغاز کرد و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه تهران ، تحصیلات خود را در رشته ادبیات تا مقطع دکتری ادامه داد. اما او گفت که همه چیز را از دریچه تاریخ می بیند. وی گفت که تاریخ تکرار نمی شود و اصولاً تکرار آنچه گذشته و پایان یافته دیگر امکان پذیر نیست ، اما از آنجا که “از نظر قرآن انسان ظلم و جهل است” ، تجربه شکسته گذشته را با این توهم به خاطر می آورد که “زیرا که توسط او منتشر شده است ، پس دیگر اشتباه نیست. “این تکرار خطا را با تکرار تاریخ تجربه می کند و اشتباه می گیرد. وی معتقد بود که تاریخ مجموعه ای از حوادث بهم پیوسته و بهم پیوسته است که در آن دولت و آنچه قدرت سیاسی نامیده می شود فقط قسمت سطحی را در بر می گیرد و سایه سنگینی بر قسمت پنهان یعنی زندگی فرهنگی و زندگی مردم می افکند. گذشته جز با گذراندن این قسمت اول و تأیید این قسمت دوم امکان پذیر نیست. صدای مردان قدرت و ثروت هر چقدر بلند باشد ، واقعیت این است که آنها پایه های تاریخ را به همان روشی بنا کرده اند که برای پیشرفت علم و رشد ادبیات و اعتلای فرهنگ بی وقفه کار کرده اند. “این سنجر ، چنگیز ، هلاگو و تیمور را معرفی می کند و مخفیانه تاریخ ابوحمید غزالی ، فخر رازی ، سعدی و حافظ را پرورش می دهد.”

لیست عمده آثار زرین کوب طولانی است و شامل کتابهایی مانند بامداد اسلام و کارنامه اسلام در کاروان حله است. در مورد شرح ادبیات تاریخ ما نیز زندگی نامه های واقعی نوشته شده است که گام به گام تا ملاقات خدا (درباره مولانا) ، فرار از مدرسه (درباره غزالی) ، از تنگه رندان (درباره حافظ) هنوز هم پرفروش ترین آثار هستند و هنوز در دست چاپ هستند. او چندین کتاب در مورد تاریخ کشور ما نوشت ، از جمله دو قرن سکوت ، داستانی در مورد سقوط امپراتوری ساسانی و اوایل حکومت اعراب در ایران ، مشهورترین آنها و روزهایی که تاریخ عمومی کشور ما بهترین و جامع ترین تاریخ است. بعداً ، هنگام نوشتن کتاب تاریخ ایران توسط مردم اسلامی ، وی از دو قرن سکوت به عنوان اثری “پر از شور حماسی و احساس وطن پرستی” یاد کرد که در آن “لحنی نامطلوب آمیخته با تلخی و کنایه نسبت به اعراب به کار رفته است و البته بیان شایسته ای است. ” او مورخ نیست. “اما او همیشه این کتاب را دوست داشت ، اما انتشار آن شهرت زیادی برای او به ارمغان آورد. او یک معلم بسیار سختگیر و مردی بود که به معنای واقعی کلمه مودب بود. او به چندین زبان زنده تسلط داشت و بعضی اوقات در برخی از نسخه ها با نام مستعار عبدی امضا می کرد و گفته می شد که او تقریباً هرگز تلویزیون تماشا نمی کند. او عاشق شد اما فرزندی نداشت و پس از مرگ (15 سپتامبر 1999) مطابق وصیت نامه وی ، كتابخانه وی دائرlopالمعارف اسلامی را به ارث برد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا