کسب و کار ایرانیمجله عمومی

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

در این مقاله در مورد سقف عرشه فولادی و مزایا و معایب این سقف صحبت خواهیم کرد و بررسی می کنیم که آیا با توجه به ساختمان و عملکردی که داریم برای ما مناسب است یا خیر. قبل از هر چیز بهتر است با سقف عرشه فولادی آشنا شوید. این سقف از یک صفحه فولادی گالوانیزه و ذوزنقه ای تشکیل شده است که توسط میله ها یا تیرهای فولادی پشتیبانی می شود. این محصول برای کف یا سقف ساختمان استفاده می شود و می تواند به عایق کاری یا بتن سقف کمک کند. سقف عرشه فولادی متعلق به سقف های مرکب است و وظیفه اصلی آن تحمل بار سازه های ساختمانی است. قیمت عرشه فولادی بر اساس نوع و نحوه اجرا تعیین می شود.

در گذشته اجرای این سقف نه تنها پرهزینه، بلکه زمان بر و سخت بوده و کمتر مورد توجه بوده است. اما در طول سالیان متمادی کارشناسان و مهندسان توانسته اند راه های جدیدی را برای اجرای این سقف ابداع کنند که در قرن بیست و یکم طرفداران زیادی به آن خواهد داد. در زیر به مزایا و معایب این محصول می پردازیم تا بهتر با آن آشنا شوید.

مزایای سقف عرشه فولادی

11 برابر سریعتر از سقف های دیگر و در کاهش زمان کارآمدتر و از نظر هزینه معقول تر است.

وقتی از سرعت عملکرد صحبت می کنیم به معنای تحویل 500 تا 1000 متر مربع در روز است که بازده سقف را بیش از 50 درصد کاهش می دهد.

باعث صرفه جویی حدود 10 تا 15 درصد در مصرف بتن می شود و وزن دال را کاهش می دهد که منجر به کاهش وزن مرده و سبک شدن ساختمان می شود. این بدان معناست که صاعقه بار مرده ساختمان را حدود 25 درصد کاهش می دهد.

از آنجایی که بیشتر این رویه ها در صنعت انجام می شود، خطاهای ناشی از فعالیت و عملکرد انسان کاهش می یابد.

این باعث افزایش فاصله تیرها و کاهش استفاده از فولاد در اسکلت می شود و حدود 10 تا 30 درصد در فولاد صرفه جویی می شود. این امر تعداد میلگردهای مصرفی را بین 40 تا 60 درصد کاهش می دهد.

مقاومت عالی در برابر آتش و زلزله دارد.

در محیط کارگاهی ایمنی عملیاتی ساختمان بالا بوده و میزان تلفات انسانی کاهش می یابد.

بتن را می توان برای همه طبقات به یکباره ریخت.

به فضای کمی برای نگهداری و نگهداری نیاز دارد.

ورق های سقف فولادی می توانند بارها را در حین اجرا کنترل کرده و به عنوان سکوی کاری مورد استفاده قرار گیرند.

دسترسی به امکانات را تسهیل می کند.

لرزش خانه را کاهش می دهد.

انتقال صدا را کاهش می دهد.

این باعث حذف بسیاری از مواد و فرآیندها مانند قالب، برخی از تیرهای نگهدارنده و شمع ها می شود.

دارای گواهینامه مدیریت کیفیت ISO 9001 می باشد.

دارای تاییدیه فنی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی.

مطابق با مقررات عنوان 10 مقررات ملی ساختمان.

معایب سقف عرشه فلزی

از آنجایی که سقف عرشه فولادی دارای مزایایی است، دارای معایبی نیز می باشد که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت

استفاده از این محصول در اسکلت های بتنی دشوارتر از سایر موارد است و باید تدابیر ویژه ای برای این امر اندیشیده شود.

اگرچه سرعت اجرای این سقف بالاست اما مشکل اصلی این محصول اجرا و اجرای تنظیمات مهم آن است. زیرا ساخت این سقف دشوار است و شرایط زیادی را باید اندازه گیری و در نظر گرفت.

در واقع این سقف ها بیشتر از بقیه جابجا می شوند. اما برای اصلاح ارتعاش آن می توان با رعایت استانداردها و استانداردهای مندرج در مبحث 10 مقررات ملی ساختمان و کاهش سطح ارتعاش قوی استفاده کرد.

انتخاب ناکافی فاصله تیرها و ضخامت ورق فولادی و ارتفاع عرشه بین تیرهای فرعی می تواند بر لرزش سقف های عرشه فولادی و سقف های عرشه فولادی مرکب تأثیر بگذارد.

می توانید میزان خوردگی فلز را در آن مشاهده کنید.

تمام جوش ها باید توسط یک ناظر نظارت شود.

سقف فولادی

به دلیل ضعف این سقف می گوییم دارای خوردگی فلز است. این امر برای این محصول بسیار مهم است زیرا مقاومت و استفاده سقف را دوچندان می کند. برای کنترل تنه باید پوشش مناسبی داشته باشد. یکی از راه های غیر خورنده استفاده از روی خام است. روی سبز به هسته فولادی سقف و سطح آن اضافه می شود تا از آسیب محافظت کند و در شرایط مختلف آب و هوایی ماندگار شود.

مقررات ملی ساختمان و عرشه فولادی

همانطور که در بالا ذکر شد، برای اعمال این سقف باید شرایط زیادی در نظر گرفته و تایید شود. این محصول که از آمریکا به ایران وارد شده بود، قوانینی نداشت، بنابراین برای مهندسان کاملاً ناآشنا و سخت بود. اما امروز مقررات ملی ساختمان سوالاتی را در این مورد ایجاد کرده است. همچنین قطعات ورق عرشه فولادی مطابق با قوانین طراحی و ساخته می شوند. این استانداردها مشخصات مصالح مورد نیاز در روش های اجرا و محاسبات را مشخص می کند و همچنین به مشخصات هندسی سقف ها اشاره می کند که می توان از آنها برای تعیین بارهای مورد استفاده برای بازشوهای سقف فولادی و هر نوع مقطع استفاده کرد.

دکمه بازگشت به بالا