مجله اجتماعی

مصرف برق 350 هزار خودروی برقی فقط 90 مگاوات است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری کندوج؛ بابک احمدی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل ایدرو امروز (سه شنبه 22 خرداد) در همایش نهمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی که در سازمان مدیریت صنعتی برگزار شد، گفت: مشکل تامین برق در دولت های قبل وجود داشت؛ با استقرار دولت سیزدهم، ظرفیت های تولید برق افزایش یافت، ولی محدودیت های آن هنوز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه نگرانی برخی از واردات و تولید خودروی برقی است و تصور می کنند مصرف برق خودروی برقی بالاست، گفت: ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که برق واقعی مصرفی خودروی برقی چقدر است؟

معاون وزیر صمت ادامه داد: این در حالی است که در برخی کشور ها تردد خودروی بنزینی ممنوع شده است. کشور هایی که برق ارزان قیمت به واسطه نداشتن سوخت های فسیلی ندارند با جدیت به سمت استفاده از خودروی برقی رفته اند.

احمدی در مورد تولید برق در کشور گفت: 88 هزار مگاوات ظرفیت اسمی و 70 هزار مگاوات تولید برق داریم. اگر امروز ما در کشور 350 هزار خودروی برقی استفاده کنیم تنها 90 مگاوات برق از 70 هزار مگاوات برق مصرف خواهد شد.

وی افزود: این یافته ها نشان دهنده پتانسیل بالای صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی و کاهش هزینه های انرژی برای شهروندان است، به ویژه با توجه به قیمت های فعلی برق خانگی و خرید تضمینی برق خورشیدی. همچنین، با توجه به نوسانات قیمت بنزین در خلیج فارس و نرخ ارز، این تغییر می تواند به کاهش وابستگی اقتصادی کشور به نفت کمک کند.

احمدی تاکید کرد: توسعه زیرساخت های لازم برای پشتیبانی از خودرو های برقی و افزایش تولید انرژی های تجدیدپذیر می تواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف انرژی پایدار و کاهش انتشار گاز های گلخانه ای داشته باشد.

وی تاکید کرد که برای تامین برق مورد نیاز 350 هزار دستگاه خودروی برقی در کشور، نیاز به ایجاد حدود 90 مگاوات ظرفیت نیروگاهی است.

احمدی با بیان اینکه هر خودروی برقی به طور متوسط سالانه 15،000 کیلومتر پیمایش دارد و با مصرف انرژی 0٫15 کیلووات ساعت در هر کیلومتر، مصرف سالانه هر خودرو برقی را 2،350 کیلووات ساعت برآورد کرد.

با توجه به این محاسبات، احمدی بر اهمیت توسعه زیرساخت های انرژی تجدیدپذیر و لزوم سرمایه گذاری در این بخش تاکید کرد. وی همچنین اشاره کرد که این اقدامات می توانند به کاهش وابستگی کشور به سوخت های فسیلی و ارتقاء پایداری محیط زیست کمک شایانی کنند. این گام ها در راستای اهداف بلندمدت کشور برای دستیابی به انرژی پاک و کاهش انتشار گاز های گلخانه ای است.

انتهای پیام/ 

بخش مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا