کسب و کار ایرانیمجله عمومی

معرفی کارتریج تونر لیزری و کارتریج جوهری

تفاوت کارتریج جوهری و تونر در چیست؟

کارتریج چیست؟ انواع کارتریج لیزری و جوهری. موادی که در پرینترهای جوهری, داخل کارتریج وجود دارد جوهر و در پرینترهای لیزری پودر و یا اصطلاحا تونر میباشد. تونر در واقع همان جوهری است که برای پرینترهای جوهری مورد استفاده قرار می گیرد. اما تونر مایع نیست و به حالت جامد در قالب پودری با ذرات فشرده و بسیار ریز رنگ ارائه می شود. نحوه عملکرد کارتریج تونر بسیار ساده است اما باید توجه داشته باشید که این سادگی بسیار دقیق و حساس است. در داخل کارتریج قطعه به نام وجود دارد که وقتی نور به آن می تابد آن را به خود جذب کرده و دارای الکتریسیته ساکن شده و ذرات پودر تونر را به خود جذب می نماید در حین چرخش، درام تونر هایی را که به واسطه الکتریسیته ساکن به خود جذب کرده روی کاغذ انتقال می دهد و در ادامه با مقدار مشخصی گرما تونرها روی کاغذ تثبیت می کند.

به طور کلی کارتریج های جوهری و تونر تفاوت‌های زیادی در کیفیت و ظرفیت و غیره با یکدیگر دارند کیفیت عکس هایی که چاپ می شوند و نوشته هایی که از آنها پرینت گرفته میشود به نوع کارتریج دستگاه بستگی دارد. کیفیت چاپ عکس و وضوح آن با رزولوشن بالا در پرینتر های جوهری حرف اول را میزند. در حالی که کارتریج تونری تک رنگ, برای چاپ اسناد و متون مناسب است. توجه داشته باشید که نوع رنگی کارتریج تونری برای چاپ تصاویر با کیفیت متوسط ساخته شده اند. اما کارتریج جوهری برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت و تنالیته بالا ایده آل هستند.

بررسی تفاوت کارتریج جوهری و تونر از نظر ظرفیت

برای خرید کارتریج لطفا کلیک کنید .به طور کلی ظرفیتی که هر کارتریج برای تعداد چاپ دارد, متفاوت است. توان هر برای تعداد چاپ, ظرفیت آن کارتریج را مشخص میکند. در برندهای مختلف پرینتر، از کارتریج هایی با ظرفیت چاپ متفاوت استفاده میشود. اما اگر بخواهیم به صورت کلی این دو دسته کارتریج را از لحاظ ظرفیت تقسیم بندی کنیم, ظرفیت کارتریج های جوهری کمتر از کارتریج های تونری خواهد بود. به طور متوسط یک کارتریج تونری برای چاپ بیش از ۵ هزار صفحه را پاسخگو می باشد که این تعداد بسیار بیشتر از کارتریج جوهری است. اصولاً بسته به نوع شرکت یا موسسه ای که از پرینتر استفاده می کند نوع کارتریج پرینتر نیز مشخص می شود . اگر تعداد چاپ روزانه آن شرکت در حالت کلی زیاد است, پرینترهای لیزری به دلیل قابلیت چاپ در تعداد بالا انتخاب مناسب تری برای آنها خواهد بود.

مزایا و معایب کارتریج جوهری

در ادامه قصد داریم در رابطه با مزایا و معایب کارتریج جوهری و تونر صحبت کنیم. ابتدا به کارتریج جوهری می پردازیم. به طور کلی افرادی که بیشتر با پرینتر ها در ارتباط هستند مانند عکاسان ادارات و غیره از پرینترهای جوهری استفاده می کنند. این دستگاه متن, تصاویر رنگی و عکس ها را چاپ میکند و در تمام موارد پرینت, کپی, اسکن و فکس را انجام میدهد. اگر شما قصد دارید به طور منظم چاپ کنید یا نیاز به عکس های با کیفیت و تنالیته بالا دارید انتخاب درست پرینتر های جوهری می باشد. در حالیکه باید دقت کنید برای ممکن است با گران شدن آن دچار مشکل شوید. دو ترکیب کلی برای کارتریج های جوهری وجود دارد. بعضی از چاپگر ها فقط دو کارتریج جوهری شامل رنگ سیاه سفید و دیگری سه رنگ اصلی می باشند. اگر یکی از کارتریج ها خراب شود نیاز به تعویض کلی کارتریج ها دارید. دسته دیگر چاپگر هایی هستند که از  کارتریج جوهری تکی یا فردی استفاده می کند. بیشتر پرینتر ها نیاز به کارتریج سیاه سفید, فیروزه ای دارند اما برخی دیگر از پرینتر هایی که عکس چاپ میکنند ممکن است علاوه بر کارتریج سیاه سفید و فیروزه ای به سبز و صورتی نیازداشته باشند.

 مزایا و معایب کارتریج تونری

همانطور که میدانید کارتریج جوهری و تونر هر کدام مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. کسانی که نیاز به حجم بالا برای چاپ دارند مناسب ترین انتخاب پرینتر برای آنها پرینتر های لیزری با کارتریج تونر ای می باشد. به طور کلی در موسسات و مدارس که روزانه  به کرات از چاپگر استفاده می کنند گزینه پیشنهادی برای آنها چاپگر لیزری میباشد. توجه داشته باشید که اگر میخواهید عکس چاپ کنید, پرینترهای لیزری اصلاً به شما توصیه نمی شود. با توجه به ماهیت پودر کارتریج تونر, شما نمی توانید عکسهایی با کیفیت پرینترهای جوهری که مخصوص چاپ عکس هستند داشته باشید. اگر شما فقط اسناد سیاه و سفید دارید پیشنهاد ما برای شما پرینتر لیزری سیاه و سفید است اما اگر نیاز به چاپ رنگی دارید می توانید پرینتر لیزری رنگی را از تهیه کنید

کارتریج پرینتر چیست؟

کارتریج ها شامل همه گروه های پرینتر هستند. هم جوهر افشان و هم لیزری. به این معنی که جزو مواد مصرفی پرینتر هستند. اگر میخواهید بیشتر درباره کارتریج ها بدانید مطلب را بخوانید.

کارتریج های جوهری چیست و چگونه کار می کند؟

چنانچه از در کارتریج استفاده شود به آن (جوهری یا جوهرافشان) می گویند. هر کارتریج دارای قسمتی به نام هد کارتریج می باشد که از منافذ ریزی تشکیل شده است. این جوهر پس ازعبور از این منافذ به کاغذ منتقل می شود.

به این صورت که در داخل هر مخزن جوهر، یک عنصر گرمایشی یا یک صفحه ی فلزی و مقاومت ریز وجود دارد. در پاسخ به سیگنال داده شده توسط چاپگر، جوهر گرم شده و در نتیجه یک قطره ازجوهر از نازل جریان یافته و پس از عبور از هد کارتریج سبب چاپ تصویر روی کاغذ می شود. این روند کسری از ثانیه رخ می دهد.

کارتریج تونر( پودری) چیست و چگونه کار می کند؟

در   به جای جوهر از پودرهای رنگی استفاده می شود. کاربرد این کاتریج ها در می باشد. پرینترهای لیزری به طورمعمول شامل دو بخش مصرفی هستند: خود کارتریج تونر (توانایی چاپ  2000 صفحه) و قطعه ی درام (توانایی چاپ 40000 صفحه). برخی از کارتریج های تونری واحد درام را در طراحی می کنند ، و درام و کارتریج به طور همزمان تعویض می شوند. قیمت کارتریج hp  بالاتر از یک کارتریج مخصوص تونر است ، اما با خرید کاتریج دارای درام نیازی به تعویض درام به صورت جداگانه نخواهید داشت. عملکردی مشابه کارتریج های جوهر دارند که توسط پرینترهای جوهر افشان استفاده می شود.

تفاوت پرینتر اپسون با سایر پرینترها:

همه ی چاپگرهای اپسون به جای المان گرمایشی از کریستال های پیزوالکتریک استفاده می کنند. پس از برقراری جریان، شکل و اندازه ی کریستال ها تغییر کرده و فشار در کانال جوهر افزایش می یابد و بنابراین قطره ای از مخزن جوهر خارج می گردد. هر دو طرف ادعا می کنند که  نمونه ی طراحی شده توسط آن ها  منجر به کاهش هزینه برای مصرف کننده می شود. اخیرا شرکت اپسون طیف وسیعی از چاپگرها را معرفی کرده است که از مخازن جوهر قابل شارژ در آن استفاده شده است که  این امر باعث کاهش عمده هزینه چاپ می شود.

تفاوت جوهر افشان های رنگی و سیاه:

جوهر افشان های رنگی از مدل CMYK استفاده می کنند: آبی، قرمز، زرد و سیاه از رنگ های اصلی پرینترهای جوهرافشان می باشند. دو شکل مجزا از رنگ سیاه وجود دارد. یکی که به راحتی با سایر رنگ ها در پرینترهای گرافیکی میکس می شوند و دیگری تقریبا ضد آب برای پرینت متون و تصاویر سیاه و سفید. برخی از پرینتر های مدرن برای هر رنگ،  کارتریج مجزایی دارند و برخی دیگر از دو کارتریج ( cmyk و رنگ مشکی) تشکیل شده اند. در این پرینتر های نوع اول در صورت تمام شدن یکی از رنگ ها، نیاز به تعویض تمامی رنگ های کارتریج نخواهد بود. در پرینترهای حرفه ای تر از برای چاپ تصاویر طبیعی تر و با کیفیت بالا استفاده می شود.

جی اند بی یک از برندهای کارتریج ایرانی است. در صورت نیاز می توانید از لیست مدل مورد نظر خود را انتخاب کنید و یا با ما .

دکمه بازگشت به بالا