مجله عمومی

مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها در برابر زلزله، ضرورتی مغفول مانده

شبی که بسیاری از مردم برای تماشای جام جهانی 1990 از خواب بیدار شدند. با این وجود زمین لرزه باعث کشته شدن هزاران نفر و خسارات زیادی شد که افراد زیادی به آن مکان آمدند. به دنبال زلزله رودبار و منجیل ، طرحی توسط وزارت بهداشت برای ارزیابی آسیب پذیری سازه های ویژه و تأمین روشهای ایمنی و کاهش خطر در بیمارستانهای کشور آغاز شد ، اما متأسفانه این امر در دوره های مختلف کنار گذاشته و فراموش شد.

زمین لرزه های رودبار و منجیل 30 سال پیش برنامه های زیادی را آغاز کرد ، سیاست های مختلفی در ریاست جمهوری تدوین شد و وظایف در آنجا تعریف شد. سپس سازمان ملل متحد یک برنامه جامع با ایران و UNDP برای بررسی دقیق زمین لرزه های رودبار و منجیل و عبرت های آموخته شده آنها تهیه کرد.

پس از آن ، ساکنان یوگسلاوی به ایران آمدند و مطالعه این پروژه را آغاز کردند ، اما با وجود اینکه آژانس علاقه زیادی به تقویت این کار داشت ، در آن زمان تجربه خاصی از سازمان مسکن وجود نداشت ، اما به دلیل بی پروایی آن انجام شد ، زیرا متأسفیم ، ما اطلاعات مربوط به 217 هزار ساختمان آسیب دیده را از دست دادیم.

گزارش ها تهیه شد ، برخی بسیار خوب و برخی دیرتر و در هر صورت پروژه به پایان رسید و پروژه دیگری در دوره ریاست جمهوری آغاز شد و پروژه های جدیدی تحت آن تعریف شد ، جایی که اطلاعات مربوط به بسیاری از ساختارهای کشور تهیه شده بود ، اما دلیل جمع آوری اطلاعات در زلزله های رودبار و منجیل از بین رفته است ، ما نمی توانیم اقدامات قابل توجهی در پروژه جدید انجام دهیم.

البته ، ما سعی کردیم اطلاعاتی را که از سایر کشورهای مشابه در ایران داشتیم ، جایی که ساختار سازه ها مشابه ساختار ما بود و تمام تحقیقات و اطلاعاتی که از زلزله های رودبار و منجیل دریافت کردیم ، و در عین حال روند دفاع ، جمع آوری کنیم. از بناهای ایرانی. پیشنهاد.

ساختمانهای ویژه از آنجا شروع شد که من نامه ای به کلیه وزرای انستیتوی تحقیقات بین المللی زلزله نوشتم ، جایی که در آن زمان معاون تحقیقات بودم و از آنها می خواستم که به سازه های ویژه ، به ویژه سازه های متعلق به وزارت نفت و وزارت مسکن و شهرسازی. پل ها و موارد مشابه باید به طور ویژه آماده شوند. در آن زمان آقای زنگنه وزیر وقت بود و در آن نامه دستور تعریف پروژه هایی برای این موضوع را داد كه تعریف و آسیب شناسی پالایشگاه تهران و سپس پالایشگاه پتروشیمی شیراز مورد بررسی قرار گرفت.

من مسئول هر دو پروژه بودم و کارهای زیادی در این مدت انجام شد و ما توانستیم فرآیندهای شکنندگی خوبی ارائه دهیم و روش هایی را توسعه دهیم که در جهان وجود نداشت و در عین حال از ژاپن خواستیم که به ما کمک کند. آنها اظهار داشتند که آنها مطالعه خاصی در مورد ساخت تصفیه خانه انجام نداده اند و ما به دلیل اشکال ارزیابی آنها از ایالات متحده کمک گرفته ایم ، اما دیدیم که هیچ یک از آنها مسئول کار ما نیستند . سرانجام ، ترکیبی از منحنی ها و شکل ها ساخته شد و در نهایت ما توانستیم این ساختارها را ارزیابی کنیم.

متأسفانه ، برخی از افراد وارد این منطقه شدند و تصفیه خانه های مختلف را بدون داشتن اطلاعات اولیه به گونه ای ارزیابی كردند كه بیشتر ممیزی ها انجام شد ، به عنوان مثال در مورد آسیب پذیری سازه های خاص و ارائه روش های ایمنی و كاهش خطر در تصفیه خانه های خراسان. و پالایشگاه های شمال و تبریز مرجع خاصی ندارند و هیچ منبعی در دسترس نیست.

در نتیجه ، جدا از تحقیقات انجام شده توسط انستیتوی لرزه نگاری بین المللی و مهندسی لرزه نگاری ، به دلیل این عدم سازماندهی و عدم رضایت مقامات ارشد از اطلاعات تیم های مختلف ، ما نتوانستیم اطلاعات زیادی در این زمینه و سایر ساختارهای خاص جمع کنیم. رضایت بخش نیست و پس از آن این موضوع عمیقا مورد بررسی قرار نگرفت.

اخیراً چندین شرکت در قالب پروژه های داخلی کار کرده اند و پرونده ها را مورد به مورد بررسی می کنند که چندان پذیرا نخواهد بود و بیشتر سرمایه ملی هدر می رود و اطلاعات از دست می رود. برای سایر سازه ها ، کم و بیش توسط م Instituteسسه لرزه نگاری بین المللی و مهندسی لرزه نگاری جمع آوری شده است.

برخی از دانشگاه ها نیز بسیار مفید واقع شدند ، به ویژه در مورد آسیب پذیری پل ها و مدارس ، اما متأسفانه پروژه هایی که انجام شد به سرانجام نرسیدند و بیشتر ساختمان ها و مدارس مقاوم در برابر زلزله هزینه های احیای بیشتری نسبت به ساختمان داشتند. آنها برگشته بودند.

به طور کلی ، کارهای زیادی پس از زلزله های رودبار و منجیل در ایران آغاز شد که بسیار در جهان منعکس شد ، اما متأسفانه به دلیل مشکلات حاشیه ای ، هیچ یک به پایان مطلوب نرسیدند. اطلاعات به دست آمده از تحقیق فقط باید در یک فرآیند با یکدیگر مرتبط شوند و به صورت جامع و با حروفی ارائه شوند که ملاک عملی ساخت برخی سازه ها در کشور است.

در بیمارستان های کشور ، وزارت بهداشت پروژه هایی را برای ارزیابی آسیب پذیری ساختارهای خاص و ارائه اقدامات و روش های واکسیناسیون برای کاهش خطر انجام داده است ، اما متأسفانه تاکنون حتی یک بیمارستان توانبخشی نشده است.

در ایران ، ما در این زمینه گام های بلندی را توسط موسسه تحقیقات بین المللی زلزله و دانشگاه های خوب خود برداشته ایم و می توان گفت که ایران بعد از ایالات متحده ، ژاپن ، چین و هند در پنج کشور برتر جهان است رشته مهندسی زلزله. اما افسوس ، زیرا بیشتر این پروژه ها صرفاً بر روی روبنا انجام شده و به مکان های خوبی نرسیدند و همین امر باعث شد تا روح مقاومت در برابر زلزله تا حد زیادی در کشور متزلزل شود.

* استاد نمونه مهندسی عمران ، مدیریت زلزله و بحران و بنیانگذار مقاومت و مدیریت بحران در ایران
* متن مصاحبه با خبرگزاری ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا