کسب و کار ایرانیمجله عمومی

مقایسه نسل جدید ال ای دی WS2813 با WS2812 و SK6812

تاریخچه ساخت LCD

تلویزیون های پلاسما نسل قبل از تلویزیون های ال سی دی می باشند که در سال ۱۹۶۴ میلادی اختراع و به بازار وارد شدند. اما این تلویزیون ها دارای مشکلاتی مثل داغ شدن نمایشگر، مصرف بیش از اندازه برق و … بودند که این مشکلات سبب شد تلویزیون های پلاسمایی جای خود را به تلویزیون های LCD بدهند. ایرادات موجود در پلاسما در تلویزیون های ال سی دی کاهش یافته و مشکلاتی مثل مصرف بیش از حد برق ، پایین بودن کیفیت تصویر و … نیز در این تلویزیون ها بر طرف شد.

در ابتدای اختراع LED، فقط به رنگ قرمز و با ترکیب آلومینیوم ، گالیم و آرسناید بود. رفته رفته در اوایل دهه هفتاد میلادی ال ای دی ها در رنگ هایی مثل سبز، آبی، زرد و نارنجی نیز تولید شدند. با ورود به دهه 80 و 90 میلادی، پیشرفت ها و تحولات وسیعی در LED ها رخ داد. در حال حاضر بیش از 16 میلیون رنگ را میتوان به طور مستقیم و غیرمستقیم بوسیله LED تولید کرد.

با خوش آمد گویی به فروشگاه مگا لایت لد ، مقصد نهایی برای تمامی نیازهای خرید آنلاین شما. مگالایت با بیش از ده سال تجربه در عرصه خدمات فروشگاهی آنلاین، به عنوان یک پلتفرم معتبر و قابل اعتماد در دنیای تجارت الکترونیک به شما خدمات ارائه می‌دهد.

نکات بسیار حائز اهمیت ، که LED ها را غیرقابل رقابت با لامپ های موجود می کند :

  1. کوچکتر از تمام لامپ های موجود هستند .
  2. طول عمر بسیار بالا در حدود 50000 ساعت
  3. راندمان بسیار عالی از 50 الی 150 لومن بروات (البته تا کنون)
  4. CRI بسیار بالا < 80  شاخص کیفیت رنگ بسیار عالی
  5. دارای تنوع CCT  بسیار عالی
  6. امکان ایجاد کلیه رنگ های نورانی
  7. ایجاد حرارت بسیار ناچیز
  8. استقامت بسیار خوب در برابر شرایط محیطی سخت نظیر شوک ، لرزش و دما
  9. کنترل پذیری خوب
  10. حداقل هزینه نگهداری
  11. به محض اتصال ، حداکثر میزان نوری که در توان دارند را از خود ساطع می کنند .
  12. فاقد اشعه های ماوراء بنفش و مادون قرمز هستند .

در حال حاضر رشد تغییرات در بهبود عملکرد LED بسیار فزاینده است ومی توان به جرأت گفت درسال های آینده باید منتظر تغییرات زیادی باشیم .

چند اصطلاح در LED  :

  • Power LED

تمامی موارد بالا جزو LED ها هستند.

در حال حاضر Power LED ها فقط در مصارف سفارشی مثل وال واشرها ، پرژکتورهای نما و … کارایی دارند و لومن بروات آن ها خیلی مطلوب نیست

لامپ LED

نمونه های اولیه ال ای دی در دهه 60 میلادی ساخته شد و طی سالیان متمادی تکامل پیدا کرده تا نمونه های لامپ ال ای دی امروزی (نسل سوم) این تکنولوژی بسیار فراگیر شده و در صنایعی حتی غیر از نورپردازی فضاها به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در ساختار اسباب بازی، تجهیزات راهنمایی و رانندگی، صنایع خودرو و بسیاری جاهای دیگر به وفور استفاده می شود. LED مخفف کلمات LIGHT-EMITTING DIODE که در حقیقت به معانی دیودهایی هستند که با اتصال به جریان مستقیم، از خود نور ساطع می کنند. این دیودها در ابتدای امر بسیار گران بودند اما به مرور با استفاده از فرایند مسطح سازی در تولید تراشه های نیمه هادی برای دیودهای ساطع کننده، هزینه ساخت LED بسیار کاهش پیدا کرد. بعضی از ویژگی های بسیار خوب این نسل از چراغ ها عبارتند از:

  • طول عمر زیاد : چراغ های ال ای دی امروزی به صورت میانگین حدود 50000 ساعت عمر می کنند.
  • بهره وری انرژی : بازده بسیار بالا در برابر مصرف کم انرژی است.
  • هماهنگی با محیط زیست : این نسل از چراغ ها نسبت به سایر لامپ های الکتریکی دارای آسیب کمتری برای محیط زیست می باشند.
  • عدم انتشار گرما و اشعه UV: تکنولوژی LED حرارت بسیار ناچیزی تولید می کنند و همچنین به دلیل عدم ساطع کردن اشع فرابنفش می توانند برای نورپردازی آثار هنری مورد استفاده قرار گیرند.
  • انعطاف پذیری در طراحی : دیودهای نوری به علت سایز بسیار کوچیکی که دارند به شکل های مختلف در طراحی چراغ ها مورد استفاده قرارگیرند.
  • ال ای دی ها بعد از برقراری جریان الکتریسیته بلافاصله روشن می شوند و همچنین برعکس بعضی از لامپ های قدیمی تر، تعداد روشن و خاموش کردن لامپ تاثیری در خرابی ندارد.

فناوری جدید COB به نام فیلیپ چیپ (filip chip)

فناوری جدید ساخت و تولید ال ای دی های COB به نام فیلیپ چیپ شهرت یافته است. دلیل این نامگذاری همانطور که در شکل زیر مشاهده میشود واضح است.

در این سری از COB ها تقریبا ترتیب قرار گرفتن لایه ها در ساخت ال ای دی بر عکس شده است و به همین دلیل به آن فیلیپ چیپ گفته میشود.

در فیلیپ چیپ ها سیم های از جنس طلا که در ساختار COB های قدیمی همواره وجود داشت حذف شده است. این مزیت علاوه بر کاهش هزینه ساخت باعث افزایش ضریب اطمینان از عملکرد صحیح در درازمدت ال ای دی شده است. همچنین باعث تسهیل فرآیند ساخت ال ای دی COB شده است.

از مزایای دیگر فناوری فیلیپ چیپ، دفع راحت تر و بیشتر گرمای تولید شده ال ای دی است.

همانطور که در شکل زیر مشاهده میشود چون ساختار نیمه هادی دقیقا با لایه زیرین ال ای دی در تماس است دفع حرارت با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتری انجام میشود.

که این خاصیت فیلیپ چیپ ها باعث افزایش طول عمر ال ای دی و همچنین امکان تولید ال ای دی در توان های بالاتر را فراهم مینماید.

نحوه ی کارکرد LCD

در تلویزیون های ال سی دی کریستال های مایع به کمک جریان برق فعال شده و شروع به چرخیدن میکنند. چرخش کریستال های مایع سبب میشود نور عبوری از آن ها رنگ متفاوتی به خود بگیرد، به این ترتیب رنگ های گوناگونی برای هر پیکسل صفحه نمایش تولید میشود.

نمایشگر های ال سی دی برای نمایش رنگ سیاه، کریستال های مایع را با زاویه ای خاص می چرخانند تا نور عبوری از آن ها به کمترین حد ممکن برسد.

معایب تلویزیون ال سی دی

طول عمر کوتاه

یکی از شناخته شده ترین معایب ال سی دی ها، طول عمر کوتاه این محصولات می باشد. طبق تحقیقات انجام شده طول عمر نمایشگر های ال سی دی به طور میانگین ۱۶ هزار ساعت می باشد در حالی که طول عمر نمایشگر تلویزیون های قدیمی تر به حدود ۳۰ هزار ساعت می رسد. عمر مفید تلویزیون های LCD تا وقتی است که نور بک گراند این محصولات به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

کنتراست رنگ مشکی

همانطور که گفته شد تلویزیون های ال سی دی برای نمایش رنگ مشکی، کریستال ها را در زاویه قرار میدهند که کمترین نور ممکن از آن عبور کند. به علاوه تلویزیون های LCD در پس زمینه خود دارای منبع نور می باشند. این عوامل دست به دست هم داده اند تا تلویزیون های ال سی دی در نمایش رنگ مشکی عملکرد ضعیفی داشته باشند. به همین دلیل کنتراست رنگ مشکی یکی از معایب تلویزیون ها LCD محسوب می شود.

دکمه بازگشت به بالا