کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

مهمترین مراقبت های بعد از زایمان طبیعی

روزهای بعد از تولد روزهای تلخ و شیرینی است. نه ماه انتظار به پایان رسید و خانواده شما با حضور نوزاد کمی تغییر کرده است. این روزها یکی از اعضای خانواده یا دوست معمولاً پیش مادر می ماند و از او مراقبت می کند. دوستان و خانواده نیز برای سلام و تبریک به شما به خانه شما می آیند. یادتان باشد، این روزها، با وجود مشغله کاری، از خودتان غافل نشوید. اعضای خانواده و مهمانان نیز می توانند با توصیه های خوبی به شما توصیه کنند که بهتر است قبل از اطمینان از صحت علمی نظرات و توصیه های دیگران را در نظر بگیرید. در این مقاله می توانید با مراقبت های بهداشتی پس از زایمان، خودمراقبتی ضروری در منزل و مواردی که نیاز به تماس با پزشک پس از زایمان دارد آشنا شوید.

مراقبت های بهداشتی

مراقبت های بهداشتی پس از تولد کودک بسیار مهم است. با کمک موارد زیر می توانید از زخم بخیه پرینه بعد از زایمان طبیعی مراقبت کنید. در صورت وجود، خون را نیز بررسی کنید:

خیاطی

در زایمان طبیعی می توان ناحیه پرینه را دو سانتی متر باز کرد تا کودک بیرون بیاید و سپس بخیه زد. این بخیه به عمق بخیه سزارین نیست و در نتیجه در مدت کوتاهی بهبود می یابد. اگر به درستی از زخم خود محافظت کنید، می توانید انتظار داشته باشید که برای یک هفته تا 10 روز بدون بخیه و بدون درد باشد. نکات زیر می تواند برای حفظ این نکات در روزهای پس از زایمان مفید باشد:

روی زانو ننشینید.

برای جلوگیری از باز شدن بخیه ها، بهتر است در حین بهبود زخم، روی یک بالش طبی گرد بنشینید.

بهتر است از توالت ایرانی استفاده کنید.

پس از شستشو، زخم را با آب گرم بشویید و سپس با سشوار خشک کنید.

اگر نمی خواهید از سشوار استفاده کنید، هر بار از یک حوله تمیز و نرم استفاده کنید.

روزی چند ساعت بدون لباس زیر دراز بکشید تا زخم نفس بکشد.

در روزهای اول روی پاهای خود نایستید.

بدون اجازه پزشک زخم را درمان نکنید یا از لوسیون، کرم یا لوسیون روی آن استفاده نکنید.

خون ریزی

خونریزی پس از زایمان در زایمان طبیعی و سزارین اتفاق می‌افتد، اما در زایمان طبیعی شایع‌تر از سزارین است و ممکن است بعد از زایمان طبیعی خونریزی شدیدی را تجربه کنید. به علاوه در صورت وجود بخیه در ناحیه پرینه، مراقبت های لازم برای خونریزی بعد از زایمان نیاز به مراقبت و مراقبت ویژه دارد. به طور کلی برخی از داروهای مورد نیاز برای خونریزی پس از زایمان به شرح زیر است:

از نوارهای بهداشتی معمولی و بزرگ؛ بدون پودر جاذب یا رویه مشبک استفاده کنید.

حتی از تامپون هم استفاده نکنید.

لباس زیر تنگ با نوار بهداشتی از رسیدن هوا به زخم جلوگیری می کند و روند بهبودی را کند می کند.

پد یا پدهای خود را هر دو تا چهار ساعت یکبار عوض کنید.

در صورت وجود زخم، از تجمع خون روی زخم در این ناحیه خودداری کنید.

همچنین زنانی که تب، لرز، خونریزی واژینال یا ترشحات واژن دارند که بوی بدی دارند، ممکن است دچار عفونت پس از زایمان شوند و باید توسط پزشک معاینه شوند. همچنین اگر خونریزی یک هفته پس از زایمان متوقف نشد یا اگر خونریزی همچنان قرمز روشن بود، با ماما یا پزشک خود صحبت کنید.

استفاده از کمربند

کوچک کردن شکم بعد از زایمان یکی از سوالات متداول مادران است که معمولا به عنوان یک تصمیم به آنها ارائه می شود. بریس های شکمی پس از زایمان به بازگشت شکم به حالت قبل از بارداری و تسکین کمردرد کمک می کند. دو نوع از این آویزها وجود دارد. نوع اول که جن نام دارد شبیه شورت بلند است و از زانو تا شکم کشیده می شود. از آنجایی که این دستکش ها باعث تعریق می شوند، تا زمانی که بخیه های فاق بهبود نیافته اند توصیه نمی شود.

شکم بند نوع دوم مانند یک کمربند پهن دور شکم است و آن را از پایین شکم به سمت بالا می پوشاند. می توانید بعد از زایمان از این نوع شکم بند استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که شکم بند فقط شکم را می پوشاند و شکم را خیلی کوچک نمی کند.

تغذیه مناسب

شما به طور طبیعی برای بچه دار شدن انرژی زیادی می گذارید، اما لازم نیست این کار را یکباره انجام دهید. در روز اول پس از زایمان نباید زیاد غذا بخورید. خانواده شما ممکن است اصرار داشته باشند که بیش از حد گوشت یا غذاهای چرب بخورید. باید توجه داشته باشید که در روزهای بعد از زایمان ممکن است تحرک کمتری داشته باشید، بنابراین خطر سوء هاضمه و یبوست وجود دارد و در صورت ابتلا به یبوست، خطر آسیب به بخیه ها وجود دارد. پس سعی کنید در طول روز غذاهای مفیدی را که نیاز دارید تهیه کنید. نکات زیر می تواند به شما در دستیابی به یک رژیم غذایی سالم کمک کند.

از غذاهای غنی از فیبر مانند برنج قهوه ای، نان سبوس دار و سبزیجات استفاده کنید.

دو بار در هفته ماهی سالمون بخورید.

از انجیر خشک، برگ زردآلو یا هلو استفاده کنید.

میوه هایی مانند انواع توت ها و پرتقال را در میان وعده های خود بگنجانید.

برخلاف تصور عموم، به دلیل داشتن چربی بالا برای مراقبت های پس از زایمان مناسب نیست.

لبنیات کم چرب مصرف کنید.

مقدار زیادی مایعات و آب میوه خانگی بنوشید.

روغن زیتون را به سالادها و مخلفات اضافه کنید.

فعالیت در خانه

مادران پس از زایمان سریعتر از مادران سزارین بهبود می یابند و می توانند یک روز پس از زایمان راه بروند و فعال باشند. اما باید به بدن خود فرصت دهید تا به طور کامل بهبود یابد و بلافاصله پس از زایمان فعالیت های سنگین را شروع نکنید. برخی از مادران دوست دارند قوی بمانند، در حالی که برخی دیگر برای داشتن فرزند دیگری استراحت می کنند. اما باید بدانید که پس از زایمان باید استراحت کافی داشته باشید. برخی از چیزهایی که این روزها باید بدانید عبارتند از:

اجسام سنگین را بلند نکنید.

از انجام بسیاری از فعالیت های سنگین خودداری کنید.

خودتان را مجبور به آشپزی طولانی مدت نکنید.

با کمک شریک زندگی خود یا شخص دیگری از بچه های دیگر مراقبت کنید.

می توانید از اطرافیانتان بخواهید یخچال را پر کنند و غذا بیاورند.

در صورت نیاز با پزشک تماس بگیرید

اولین درمان دارویی در روز اول تا سوم پس از تولد انجام می شود. پس از خروج از بیمارستان پس از زایمان طبیعی، باید در روز سوم به بیمارستان برگردید. همچنین اولین مراقبت از نوزاد پس از زایمان بین روز سوم تا پنجم پس از تولد صورت می گیرد. سپس بعد از آن مراقبت دوم بعد از زایمان بین روز دهم تا پانزدهم بعد از تولد و مراقبت سوم در روز 30 تا 42 بعد از تولد انجام می شود و خوب است اطلاعات کافی در مورد آنها داشته باشید. علاوه بر این مراقبت‌های معمول، پس از اینکه بعد از زایمان طبیعی به خانه رفتید، در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

تب، حتی تب خفیف

بعد از هفته اول خونریزی را کاهش نمی دهد

درد شدید یا فزاینده در واژن

درد زیاد در پرینه

درد یا حساسیت در یک طرف سینه

درد قفسه سینه یا سرفه خونی

تنگی نفس

درد یا سوزش هنگام ادرار کردن

ترشحات بدبو از واژن

پا درد شدید یا مداوم

حس لمس پا

احساس گرما در هر ناحیه از پا

سردرد شدید و بی وقفه

استفراغ شدید یا مداوم

مشکلات بینایی مانند دوبینی، تاری و کاهش دید، یا چشمک زدن یا درخشان شدن نقاط در میدان دید

علائم شوک، مانند سرگیجه، ضعف، ضربان قلب تند یا تند، تنفس سریع یا کوتاه، رنگ پریدگی، احساس ناراحتی یا گیجی

بسیار غمگین و ناامید کننده بود

نتیجه

اگر شما هم زایمان طبیعی انجام داده اید و عوارض دارید حتما با متخصص زنان و زایمان در شیراز تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا