مجله عمومی

میرباقری، زنده‌کننده تاریخ! – کندوج

در میان راویان جنگ حقیقت و غیر واقعی ، داوود میرباقری یکی از رهبران این زمینه است که با مجموعه داستان های معروف خود از امام علی (ع) تا مختار ، این وقایع را شرح داده و باعث شده در کنار چهره های مشهور که بسیاری او را می شناسند ، مورخان ، که چیزهای زیادی نشنیده اند نام ، باید بیشتر و بیشتر معرفی شود

به گزارش کندوج ، این روزنامه جام جم وی نوشت: “جنگ بین حق و باطل ، خوب و بد در تاریخ یکی از آن داستانهایی است که به اندازه خلقت بشر قدیمی است. به حدی که هر سن و زمان پر از ماجراهایی است که به صحنه این نبرد بی پایان تبدیل شده اند. جنگ ها ، که برخی از آنها بخشی از سرنوشت مذهبی ما هستند و داستان آنها هنوز هم در کنار هم گفته می شود و از دیدگاه های مختلفی مشاهده می شود. در میان راویان این داستانها ، داوود میرباقری یکی از رهبران این زمینه است که این مجموعه وقایع را با مجموعه های معروف تاریخی خود از امام علی (ع) گرفته تا مختار شرح داده و به همراه افراد مشهوری که او را می شناسند ، چهره های تاریخی ساخته است که حتی اگر می شنویم نه نام آنها باید بیشتر و بیشتر آنها را معرفی کند.

مختارنامه

در سپتامبر 1989 بود که سریال “مختارنامه” به کارگردانی داوود میرباقری پخش شد. شما احتمالاً همه این داستان را در طول بازنویسی های آن می دانید. اما بیایید یک بار دیگر به آن بپردازیم. داستان این سریال تلویزیونی با زخمی شدن امام حسن (ع) توسط کوفیان و پناهگاه امام با مادین ، ​​پسر عموی مختار آغاز می شود. سپس داستان به وقایع سال 60 هجری و درگذشت معاویه و رژیم یزید و روند ازدواج با امام حسین (ع) می رود و سرانجام ، پنج سال پس از واقعه عاشورا ، مختار به عنوان رهبر قیام چهارم پس از عاشورا متحد شیعیان در کوفه شد. علیه رژیم اموی شورش می کند و از قاتلان امام حسین (ع) و شهدا در کربلا انتقام می گیرد. وی در دوران حکومت 18 ماهه خود با سه جنگ اصلی با ابن زیاد ، ارتش لوانتین و لشکر الزبیر پیش رفت که در آن قیام توسط مصعب بن زبیر خرد شد و مختار کشته شد.

در این سریال شخصیت های زیادی که بسیاری از آنها نام خود را در تاریخ دارند ، حضور داشتند و بسیاری دیگر که در روایت این داستان نقش داشتند با بینندگان بیشتری معرفی شدند؛ یک اتفاق جالب که ما در زیر به آن نگاه کرده ایم و شخصیت هایی را که از طریق نمایندگی نمایان می شوند ، مرور کردیم.

صلح

کیسان ابومره

بازیگر: رضا ریگیاری

کیسان ابو عمره معروف به کیان ایرانی از مردم کوفه و نزدیکان مختار ثقفی بود که به او ابو عمره معروف شد. مختار پس از شکست كوفه ، به وی دستور داد كه از مرزهای شهر عبور كند. وی قاتلین امام حسین (ع) را به مختار و عمر بن سعد معرفی کرد و طبق گفته شمر بن ذی الجوشین توسط وی کشته شد و همچنین خولی بن یزید آسبهی از او گرفته شد.

سلیمان بن صدر خزاعی

بازیگر: ولییا … شیراندامی

او کیست که رهبر قیام توابین و یکی از اعراب و شیعیان بزرگ در کوفه بود. سلیمان بن صدر در چندین نبرد در پله های امیرالمؤمنین (ع) جنگید. نخستین نامه های کوفیان به رهبری وی به امام حسین (ع) نوشته شد ، اما وی خود در جنگ کربلا حضور نداشت. وی در قیام خونین امام حسین (ع) شهید بود.

محمدبن حنفیه

بازیگر: محمدرضا شریفی نیا

او کیست که فرزند امام علی (ع) و خوله حنفی است. وی در نبرد جمل ، نبرد صفین و نبرد نهروان شرکت کرد و بعضاً پرچمدار علی بود. وی در حادثه کربلا در مدینه ماند. پس از آنكه مختار كوفه را به دست گرفت ، نامه اي به مختار نوشت و مختار گروهي را به مكه فرستاد تا او را از عبدو زبير نجات دهند.

ابراهیم بن ملکشتار

بازیگر: حسن میرباقری

چه کسی ابراهیم بن مالک اشتر نخعی ، ملقب به ابوالنعمان فرزند ملک الاستر بود که با مختار بن ابو یوید السغافی در خونخواهی امام حسین (ع) علیه امویان قیام کرد. در نبرد صفین ، ابراهیم در رکاب های پدرش با معاویه در بین رفقای امام علی جنگید. وی پس از وقایع کربلا و شهید امام حسین (ع) ، به قیام مختار پیوست ، با امویان جنگید و عبید را به قتل رساند … ابن زیاد. وی پس از شهادت مختار ، به مصعب بن زبیر پیوست و در نبرد با نیروهای عبدالملک بن مروان کشته شد.

رفاء بن شاداد باجلی

بازیگر: انوشیروان ارجمند

كسي كه ريفا بود يكي از رفقاي علي (ع) و مختار بود و در كنار سليمان بن صدر الخزاعي يكي از رهبران توبه محسوب مي شد. وی جنگهای جمل و صفین را پشت سر گذاشت و در زمان سلطنت امام علی (ع) قاضی اهواز بود. این شخص از نخستین افرادی بود که نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و از وی خواست که به کوفه بیاید. در طول زندگی ، عاشورا غایب بود. وی پس از شکست قیام طوبین ، به قیام مختار پیوست و سرانجام در این راه کشته شد.

هانی ابن آروا

بازیگر: فرخ نعمتی

چه کسی او دوست امام علی (ع) و یکی از حاضرین در نبرد جمل و صفین بود. او که او نیز یکی از بزرگان کوفه به حساب می آمد ، معتقد نبود که یزید درست است و به همین دلیل پس از روی کار آمدن اوبیدا بن زیاد به کوفه ، خانه خود را به عنوان مبنایی برای اقدامات سیاسی و نظامی علیه وی تنظیم کرد. وی همچنین در قیام مسلمین ابن عقیل نقش اساسی داشت و پس از شهادت مسلمانان نیز با انتصاب ابن زیاد ، وی نیز شهید شد.

میثم تمار

بازیگر: پرویز پورحسینی

چه کسی امام علی (ع) بود و فرزندانش امام حسن و امام حسین بودند که توسط ابن زیاد به دار آویخته شدند. شهادت وی قبل از حادثه کربلا در کوفه رخ داد. معجزات فراوانی در این شخص به اثبات رسیده است ، اما در مورد زندگی او اطلاعات کمی در دست است ، جز این که او یکی از اصحاب امام بود و خرما را در کوفه فروخت.

اشقیا

عبدا .. بن زبیر

بازیگر: رضا کیانیان

چه کسی ‘عبدو بنزوبیر بن عوام’ معروف به ابن زبیر بود ، یکی از مدعیان خلافت پس از مرگ معاویه است که رژیم الزبیر را در مکه تأسیس کرد. وی اولین فرزند مهاجران در مدینه بود. ابن زبیر بیشتر به خاطر اعتقاد به یزید بن معاویه ، ادعای او درباره خلافت و پناه بردن او به مکه مشهور است که منجر به حمله به شهر توسط ارتش یزید شد. وی در سن هفتاد و دو سالگی در مکه توسط ارتش لوانتین کشته شد.

مصعب ابن زبیر

بازیگر: جعفر دهقان

چه کسی بود او فرمانده طایفه زبیر بود که به شورش مختار خاتمه داد. مصعب به نمایندگی از برادرش عبد ال زبیر ، در بصره به قدرت رسید. وی پس از کشتن مختار ، همچنین 5000 نفر را که از آنها پس انداز کرده بود ، کشت. وی در سال 72 هجری در نبردی با عبدالملک بن مروان ، حاکم بنیامین ، کشته شد.

سنان

بازیگر: رضا خندان

چه کسی بن سنان بن انس بن عمرو نخعی ، یکی از سربازان عمر بن سعد بود ، اگر عاشورا ، که طبق برخی روایات ، حسین بن علی (ع) را برید. وی به عنوان یکی از قاتلان اصلی امام حسین (ع) شناخته شد ، وی زندگی پنهانی داشت و پس از قیام مختار ثقفی ، کوفه را ترک کرد و به بصره و اطراف آن گریخت. طبق برخی منابع ، سینان توسط متحدین مختار کشته شد.

شببات ابن ربیعی

بازیگر: مظفر مقدم

چه کسی او یکی از فرماندهان سپاه امام علی (ع) در نبرد صفین بود. او را هزار چهره خوانده است. کسی که در زندگی خود بارها و بارها تغییر رنگ می دهد و عقاید را تغییر می دهد. شببوس یکی از کسانی بود که نامه ای به امام حسین (ع) نوشت و از او خواست که به کوفه بیاید ، اما با ورود ابن زیاد به کوفه وی عقب نشینی کرد و به رفقای خود پیوست و مسلمانان را تنها گذاشت. این رقم فرمانده پیاده نظام ارتش عمر بن سعد در عاشورا بود ، اما او کمتر آفتابی بود و سرانجام با شورش مختار روبرو شد و در کشتن او نقش مهمی داشت.

حسین بن نامیر

بازیگر: اطلس سیامک

کسی که حسین بن نومیر بود یکی از فرماندهان بنیامین در زمان معاویه ، یزید و مروان بن حکم است. وی یکی از سرسخت ترین دشمنان امام علی (ع) و همچنین یکی از کسانی است که معاویه را ترغیب به انتخاب یزید به عنوان جانشین خود می کرد. حسین بن نامیر در ماجرای حراء و حمله شامیان به مکه و آتش زدن کعبه شرکت داشت. در ابتدای قیام طوبین ، او به عین الودا رفت و این قیام را سرکوب کرد. وی در جنگ کاسپین 66 یا 67 هجری به دست ابراهیم بن مالک اشتر کشته شد.

امام علی)

صلح

عبدا … بن ماسود

بازیگر: جمشید مشایخی

راوی: منوچهر اسماعیلی

چه کسی عبد … ابن مسعود ابن غفل بن ابن حبیب الهودالی معروف به ابن مسعود یکی از اصحاب پیامبر اکرم (ص) و یکی از راویان و مفسران قرآن کریم در صدر اسلام است. او ششمین نفری است که به اسلام گرویده است. ابن مسعود با خلافت “عثمان” با سعد بن ابی وقاص صحبت كرد و عثمان او را به مدینه فرا خواند. وی دو سال قبل از ترور عثمان در مدینه درگذشت. عبد … ابن مسعود از نخستین مهمانان یادبود قرآن بود و حدود 70 سوره را مستقیماً از پیامبر (ص) شنید. عظیم داستان خود را از قرآن از ابن مسعود آموخت. عبد … قرآن را از بعضی افراد خوانده بود و آنها آن را نوشته بودند ، و هنگامی که عثمان به او دستور داد قرآن را جمع کند ، او در ابتدا آن را قبول نکرد ، اما سرانجام مجبور شد این کار را انجام دهد.

مالک اشتر

بازیگر: داریوش ارجمند

صداپیشه: منوچهر اسماعیلی

چه کسی چند نفر نبود ، مالک بن حارث نخعی ، معروف به مالک اشتر را نمی شناسم. وی یکی از رفقا و رفقای وفادار ارتش لشکر امام علی بود که در دعوت مردم به ستایش علی بن ابی طالب نقش مهمی داشت. وی در نبردهای جمل و صفین با امام شرکت کرد ، علی (ع) وی را به عنوان فرماندار مصر رقم زد ، اما مالک قبل از رسیدن به دفتر مرکزی استان خود ترور شد.

عقیل بن ابی طالب

بازیگر: دانشجوی عزیز

پخش کننده صدا: خسرو شمشیرگران

چه کسی بود او فرزند دوم ابوطالب و برادر بزرگتر و محبوب امام علی (ع) بود. وی پنج پسر داشت که یکی از آنها مسلمان بود ، ابن عقیل ، عضو شهید امام حسین (ع). گفته می شود این فرد در اواخر عمر کور بود و پس از مرگ در کنار بقیه دفن شد.

عمان بنفت

بازیگر: رحمان باقریان

چه کسی عثمان بن حنیف اوسی انصاری بود یکی از اعضای پیامبر (ص) و رئیس مؤمنان (ع) است. عثمان قبل از نبرد جمل فرماندار بصره در زمان امام علی (ع) بود. هنگامی که برگزارکنندگان نبرد جمل وارد بصره شدند ، عثمان با آنها روبرو شد و پس از درگیری شدید بین آنها ، با آنها توافق کرد که تا زمان ورود حضرت علی (ع) هیچ اقدامی انجام ندهید ، اما زبیر و رفقایش پیمان را شکستند. و شب به عثمان و یارانش رفت. آنها حمله کردند. بسیاری از رفقای عثمان کشته شدند و عثمان پس از شکنجه آزاد شد. پس از آزادی ، به اردوگاه امیرالمؤمنین (ع) رفت.

محمد بن ابی بکر

بازیگر: پرویز پرستاوی

چه کسی محمد بن ابی بکر بن ابی قهفا بود ، یکی از نزدیکان امام علی (که) توسط وی به عنوان فرماندار مصر منصوب شد. وی فرزند خلیفه اول و اسما بندیس اموی بود که پس از درگذشت ابوبکر و ازدواج مادرش با امام علی (ع) در خانه امام علی (ع) بزرگ شد. وی یکی از مخالفان اصلی خلیفه سوم بود. در زمان سلطنت امام علی (ع) وی یکی از شرایط الخامی بود و در نبردهای جمل و صفین مسئولیت بخشی از لشکر امام را بر عهده داشت. وی در زمان حمله به مصر توسط لوانت شهید شد.

اشقیا

قتام

بازیگر: ویشکا آسایش

آنچه که قتام بود شجنا ابن عوده یا قاتامه زنی ، حامی خوارج است که در ترغیب ابن ملجم به شهید امام علی (ع) نقش ایفا کرده است. پدر و برادر قتام در میان قربانیان نبرد نروان بودند ، بنابراین وی قتل علی (ع) را شرط ازدواج خود قرار داد و ابن ملجم تصمیم گرفت كه وی را در شغل خود قرار دهد. برخی از محققان این داستان را زنده نگاه می کنند.

اشعث بن کندی

بازیگر: انوشیروان ارجمند

راوی: جورج پتراسی

چه کسی اشعث بن قیس کندی بود ، یکی از رهبران لشکر امام علی (که) در نبرد صفین ، که از رژیم ابوموسی الاشعری حمایت می کرد و مانع ادامه جنگ با معاویه بن ابی سفیان می شد. اشعث نقش مهمی در متوقف کردن نبرد برای صفین داشت. بعد از نبرد نهروان ، هنگامی که امام علی (ع) می خواست با معاویه بجنگد ، اشعث به بهانه اینکه او از جنگ خسته شده بود ، با او روبرو شد و همین امر باعث شد که امام علی (ع) مانع از جنگ با مو شود. عالیه طبق گزارشات تاریخی ، اشعث از شهید امام علی (ع) آگاه بود.

ابوموسی اشعری

بازیگر: عباس امیری

راوی: پرویز بهرام

چه کسی عبد … ابن قیس ، معروف به ابوموسی الاشعری ، یکی از اصحاب پیامبر (ص) بود. شهرت ابوموسی در منابع تاریخی بیشتر ناشی از نقش وی در داوری پس از نبرد صفین است که به نمایندگی از امام علی (که) به عنوان داور انتخاب شد. امام از انتخاب خود ناراضی بود ، اما با مطالبه و اجبار برخی از سربازان خود مجبور به انجام این کار شد. سرانجام ، ابوموسی توسط عمرو العاص (نماینده معاویه در دادگاه داوری) فریب خورد.

سعد ابن ابی وقاص

بازیگر: علی زندی

راوی: محمدعلی دیباج

چه کسی سعید بن مالک بن وهیب معروف به سعد بن ابی وقاص بود؛ وی یکی از اصحاب پیامبر و یکی از رهبران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمان جنگ با ایران بود. او در نبردهای بدر و یود شرکت کرد. سعد به نمایندگی از خلیفه دیگر رئیس کوفه بود و از مردم اخراج شد. در طول بازی خلافت امام علی (ع) ، او ابتدا به محرمانه شرط نمی بندد و در جنگهای وفاداری شرکت نمی کرد.

عمرانی

بازیگر: مهدی فتحی

چه کسی عمرو بن است که یکی از سرسخت ترین دشمنان پیامبر اکرم (ص) است که اندکی قبل از فتح مکه به اسلام گروید و شرح حال وی را در بین رفقا ذکر کرده است. دشمنی وی با امام علی (ع) و فریب های او در جنگ با آن امام ، وی را به یکی از منفورترین شخصیت های شیعه تبدیل کرده است. گفته می شود که وی در طراحی بسیاری از ترفندهای معاویه علیه امام علی (ع) از جمله پیراهن خونین عثمان نقش داشته است. در نبرد با صفین ، وی یکی از فرماندهان ارشد معاویه بود و همچنین با طرح نقشه نیزه ، صلاحیت وی را به دست آورد. در داوری ، عمرو نماینده ارتش لوانت بود.

ولید ابن اکبا

بازیگر: محمدرضا شریفی نیا

که ولید بن عقبه بود از قبیله ابو عمرو از قبیله بنیامین در مکه بود. وی پس از قیامت یکی از مظلومین پیامبر اکرم (ص) بود. وی در فتح مکه در سال هشتم هجری به اسلام گروید. به گفته مفسران ، او جنایتکار ذکر شده در آیه است. ولید تا آخر عمر نیز در بین دشمنان سرسخت امام علی بود. دعا در مستی و تبدیل دو رکعت به چهار رکعت از مواردی است که در تاریخ شناخته شده است.

مروان ابن حكم

بازیگر: اصغر همت

چه کسی مروان ابن حکم ابن ابی العاص بن ابوییه چهارمین خلیفه بنی امیه و رئیس شعبه مروانی بود. در زمان کودکی مروان به دستور پیامبر اکرم (ص) به همراه پدرش حکام بن ابی العاص به طائف تبعید شد و توسط خلیفه سوم ، عثمان بن عفان به مدینه بازگشت. وی از تدفین امام حسن (ع) در كنار پدرش ، پیامبر (ص) جلوگیری كرد و همچنین با امام حسین (ع) برای عدم ادای سوگند با یزید ، استدلال هایی داشت. پس از استعفای معاویه ، مروان به خلافت رسید و پس از گذشت حدود ده ماه ، در سال 65 هجری توسط همسرش مسموم شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا