مجله فرهنگ

میلیاردی های حراج تهران را بشناسید/فروش چهاردهم به نصف رسید

مجموع فروش چهاردهمین حراج در تهران 42 میلیارد و 718 میلیون تومان اعلام شد که کمتر از نیمی از دوره قبل است که در دی ماه 1378 برگزار شد.

به گزارش کندوج ، چهاردهمین حراج در تهران شامگاه پنجشنبه 21 مرداد با برپایی نمایشگاه حسین پاکدل برگزار شد و مبلغ اعلام شده برای فروش آثار در مجموع به 42 میلیارد و 718 میلیون تومان رسید. این رقم برای فصل سیزدهم 87 میلیارد و 942 میلیون تومان اعلام شد.

گران ترین اثر این حراج نیز به نقاشی «من شب و روز ، روز و شب می شمارم» اثر رضا درخشانی اختصاص داشت که در این دوره حراج با دو اثر حضور داشت. نقاشی های درخشانی با 5 میلیارد و 200 میلیون تومان در مقابل گران ترین اثر حراج سیزدهم با 12 میلیارد تومان که متعلق به آیدین آغداشلو بود ، قرار دارد. آغداشلو رکورد گران ترین کار فروخته شده در حراجی فصل گذشته را ثبت کرده بود.

نقاشی های بزرگ رضا درخشانی بستری برای گسترش و گسترش دستاوردهای نقاشی های باستانی شرقی است که در بیان مدرن بازآفرینی می شوند.

“من روز و شب ، روز و شب را حساب می کنم” متعلق به مجموعه ای از شب ها و روزها و درختان انجیر است. در این موزه ، هنرمند از دو عنصر مشترک در خلق آثار موزه استفاده کرده است. اول ، کل مجموعه شامل دو لایه است که شامل اشکال مختلف گیاهی است. این دوگانگی بر اساس دوگانگی شرقی است و ثانیاً اینکه هر قاب از نظر رنگ نقطه مقابل قاب است. این است که محل رنگ در فضاهای مثبت و منفی یکی به دیگری تغییر می کند. این دو تابلو اما یک افزودنی رسمی نیستند و تقارن عدم تقارن در اثر است که نقاشی را به طور کلی قدرتمند می کند.

“من روز و شب ، روز و شب را می شمارم”

دیگر اثر رضا درخشانی با عنوان “هجرت طلایی” در اندازه 150 × 180 سانتی متر نیز میلیاردی شد و به قیمت یک میلیارد و صد میلیون تومان به فروش رسید. این اثر در سال 2004 ایجاد شده است.

هجرت طلایی

میلیاردر دیگر در چهاردهمین حراج ، نقاشی “گنبد آبی” اثر W. زی. کامی (کامران یوسف زاده) 4 میلیارد و 600 میلیون تومان فروخته شد.

کامران یوسف زاده ، هنرمند ایرانی مشهور با نام مستعار “وای زی کامی” در زندگی هنری آمریکا (نیویورک) ، دوره های مختلف کاری را تجربه کرده است. دو مجموعه “گنبدها و دستان پرستندگان” و “عبادتهای بی پایان” ، مهمترین نقاشی از دستاوردهای این هنرمند در این دوره ، بر اساس بررسی عمیق روابط و خاطرات انسان از جهان پیرامون و تأثیر دین بر روح انسان در این زمینه ، هنرمند سعی می کند مفهوم آسمانی را از منظری جدید به مخاطب معرفی کند و نشان دهد که چقدر عمیقاً بر معماری جهان شرق ، به ویژه جهان اسلام ، در بیان مدرن تأثیر گذاشته است.

گنبد آبی

در نقاشی کنونی ، وایزی کامی سعی می کند پلی بین مفهوم مشابه و ساختاری بین شکل گنبدها با مرکز یک ردیف آجر و چهره انسان ایجاد کند.

فرهاد مشیری نیز با نقاشی «ما رزها» که چهار میلیارد و 200 میلیون تومان فروش داشت در چهاردهمین حراج تهران حضور داشت.

این اثر در سال 1391 تأسیس شد و همچنین در حراج کریستیز دبی در دسامبر 2019 ارائه شد. در “ما ، رزها” ، رنگ صورتی همراه با استفاده از سنگ های شیشه ای و مروارید ، مرواریدهای گلدوزی شده و پروانه های پلاستیکی ، هنر درشتی را شکل داده است. و کیچ ، که از بیان رسمی و استانداردهای زیبایی شناسی مدرن فاصله زیادی دارد. یک کودک در وسط تصویر چاقو در دست دارد و در متن انگلیسی “We، the Roses” چاقوهایی با دسته پلاستیکی سفید درج شده است. این اثر متعلق به مجموعه ای است که هنرمند تحت تأثیر کارت پستال لوئیس ویتون روی آن کار کرده است.

“ما ، رزها”

“امپراتور مترود” از آثار واحد خاکدان ، مزایده دوم میلیارد دلاری در مرداد 1400 ، با قیمت 1 میلیارد و 700 میلیون تومان مورد بررسی قرار گرفت. این اثر در سال 2017 تأسیس شد و همچنین در هشتمین حراج در تهران عرضه شد.

امپراتور حقیر

تابلوی «بندبازها» آویش خوباره زاده نیز یک میلیارد و 400 میلیون تومان فروخته شد.

نقاشی ها و طراحی های ساده آویش خوب زاده تجربه ای مستقیم ، ساده و رویایی از زندگی صنعتی معاصر و کاهش ارتباط آن با طبیعت است. آثاری که مبتنی بر “تنهایی” هستند و به همه جنبه های بصری ارزش یکسانی می دهند و سعی می کنند رابطه بین انسان و محیط طبیعی او را بازتعریف کنند.

بندبازها

در این حراج ، آثار گمنام مجموعه محمود زندرودی نیز به مبلغ یک میلیارد و صد میلیون جای خالی فروخته شد.

در این اثر ، ستون هایی متشکل از حروف متنوع نستعلیق فارسی و خط لاتین ، عبارت معروف “انسان اعضای یک بدن هستند” از استاد سخن سعدی به سه زبان فارسی ، انگلیسی و فرانسوی به صورت موجی و پیوسته ارائه شده است. چیدمان

آثار زنده رودی به همراه 29 نقاشی دیگر (با موضوعات مشابه) در نمایشگاه حقوق بشر سازمان ملل متحد 2014 در سازمان ملل به نمایش گذاشته شد.

اثری که در حراج تهران از مجموعه محمود زندرودی ارائه شده است

در چهاردهمین حراج در تهران ، عکسی بدون عنوان از مجموعه سفید برفی عباس کیارستمی با قیمت 850 میلیون تومان ، اثری دو لبه “مجلس” از مهرداد محبا علی با قیمت 800 میلیون تومان و حجمی از کامبیز صبری بدون عنوان از موزه “همانطور که من” آنها با قیمت 600 میلیون نفر فروخته شد.

عکس کیارستمی در چهاردهمین حراج ارائه شد

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا