کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

نحوه استفاده از گردنبند طبی

گردنبند طبی معمولا برای بیمارانی که جراحی ستون فقرات را داشته‌اند و به منظور بی حرکت کردن گردن استفاده می‌شود  که شما میتوانید از آبی سلامت آن را تهیه کنید. این وسیله برای درمان گردن درد که به وسیله ترومای شدید یا درد مزمن ایجاد شده است، مفید می‌باشد. پس از صدمه ناگهانی، گردنبند می‌تواند برای بی‌تحرک کردن و کاهش درد استفاده شود. گردنبندها سر را در حالت تراز با گرانش زمین قرار داده و گودی طبیعی گردن را حفظ می‌کنند.

موارد استفاده از گردنبند طبی

هدف گردنبند طبی پشتیبانی از گردن و طناب نخاعی است و حرکت گردن و سر را کاهش می‌دهد. این وسیله معمولا در کوتاه مدت و برای بهبود صدمه، جراحی یا درد استفاده می‌شود که معمولا از amazon خریداری می شود. برخی شرایطی که ممکن است نیاز به استفاده از گردنبند طبی داشته باشند، به صورت زیر هستند:

  1. آسیب ناگهانی، اگر در حادثه رانندگی بوده‌اید یا آسیب دیگری مانند زمین خوردن دارید، گردنبند طبی ممکن است از گردن محافظت کرده و از بروز صدمات بیشتر پیشگیری کند.
  2. جراحی گردن، گاهی بعد از جراحی، گردنبند طبی با کاهش تحرک از ایجاد صدمه پیشگیری می‌کند.
  3. فشردگی عصبی، گاهی گردنبند طبی برای کاهش فشار روی اعصاب گردن استفاده می‌شود.
  4. اسپوندیلوز گردنی، گردنبند طبی ممکن است باعث تسکین درد موقتی که به خاطر اسپوندیلوز گردنی است شود (بیماری مرتبط با سن که توسط فرسودگی و پارگی غضروف و استخوان‌های گردن ایجاد می‌شود).
  5. سفتی و درد کلی گردن، گردنبند طبی ممکن است به رفع برخی فشارها از روی عضلات گردن کمک کند.

انواع گردنبند طبی

بر اساس موارد و سختی گردنبندها طبی، آنها می‌توانند به گردنبندهای طبی سفت و نرم دسته‌بندی شوند.

گردنبند طبی نرم

گردنبندهای نرم از نمد ساخته شده‌اند. این گردنبندها به صورت قالب در اطراف گردن و فک بیمار قرار می‌گیرند، اندازه آنها نیز برای هر بیمار تنظیم می‌شود. این گردنبندهای طبی کاملا گردن را بی‌حرکت نمی‌کنند، اما تحرک را کاهش داده و بی‌حرکت نگه داشتن گردن را به بیمار یادآوری می‌کنند. از آنجایی که گردنبند زیر چانه است و چانه را پشتیبانی می‌کند، انقباض عضلانی مورد نیاز برای مقابله با نیروهای گرانشی را کم کرده و سر را در حالتی طبیعی قرار می‌دهد. این نوع گردنبند کاملا گردن را بی‌حرکت نمی‌کند، فقط خم شدن و کشیده شدن در مرحله نهایی را کاهش می‌دهد. این گردنبندهای طبی به دور گردن بسته شده و تعرق را نیز کم می‌کنند.

گردنبندهای طبی در انواع سفت و نرم هستند. گردنبندهای نرم به راحتی دور گردن و زیر فک قرار می‌گیرند. برخی پزشکان ممکن است آنها را به طور موقت برای تسکین گردن درد متوسط تجویز کنند. در گردنبندهای نرم، احتمال کمک به کنترل صدمات جدی‌تر گردن کم است. مطالعه‌ای معتبر استفاده از گردنبندهای نرم را روی بیماران مبتلا به درد ناگهانی بررسی کرده است. آنها متوجه شده‌اند که گردنبند نرم، حرکت گردن را تا حدود 17% کاهش می‌دهد. محققین به این نتیجه رسیدند که این گردنبندها بی‌تحرکی کافی که از نظر بالینی مفید باشند را ندارند.

گردنبند طبی نیمه‌سخت

گردنبند طبی نیمه سخت برای بی‌تحرک کردن ستون فقرات گردن در بیمارانی که صدمه ستون فقرات گردنی داشته‌اند، استفاده می‌شود. در شرایط نامناسب، این بیماران اغلب نیاز به لوله گذاری دارند.

گردنبند طبی سخت

گردنبندهای سخت در طراحی شبیه به گردنبندهای نرم هستند، اما از پلکسی گلاس ساخته شده‌اند. به آسانی استفاده می‌شوند و نظافت آنها نیز آسان است، این مورد یکی از مزایای گردنبندهای پلاستیکی است. این نوع گردنبندهای طبی در اندازه‌های مختلف برای بیماران موجود هستند. گردنبندهای سخت، چرخش سر به اطراف را کاهش می‌دهند. این گردنبندها خم شدن و کشیده شدن به اطراف را بیشتر از گردنبندهای نرم محدود می‌کنند. اغلب پشتیبان چانه دارند تا به عضلات گردن امکان استراحت بدهند. بریس‌های سخت گردن اغلب برای دردهای شدید گردن، شکستگی ستون فقرات و صدمات تجویز می‌شوند. گردنبندهای طبی سخت انواع متفاوتی دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

گردنبندهای طبی فیلادلفیلا

گردنبند طبی فیلادلفیا یک گردنبند فومی سفت، ضد حساسیت، غیر سمی و بدون لاتکس است که پلاستیک سفت آن از جلو و پشت گردن پشتیبانی می‌کند. این گردنبند به گونه‌ای طراحی شده است که از هر نوع حرکت در هنگام بهبود جلوگیری کرده و ستون فقرات را پشتیبانی کند.

گردنبندهای طبی سومی

گردنبند طبی سومی (ثابت کننده ماندیبولار اسکیپیتال جناغی)، یک گردنبند طبی کاملا قابل تنظیم بوده که حالت خم شدگی، خنثی بودن یا فشار بالا و بی‌تحرکی را ایجاد می‌کند. این گردنبند، سطحی از پشتیبانی بین گردنبند فیلادلفیا و هالو را ارائه می‌دهد. بخش ماندیبولار یا فک پایین و اسکیپیتال کاملا قابل تنظیم هستند. صفحه چانه‌ای متحرک به بیمار امکان غذا خوردن و انجام کارهای بهداشتی را می‌دهد. آلومینیوم سبک با روکش وینیلی را می‌توان برای بیمار به شکل خاصی تبدیل کرد. بندهای سر از نایلون غیرکشسان هستند. بند پیشانی با قلاب و گیره متصل می‌شوند و بخش اسکیپیتال پلی اتیلنی بر روی صفحه اسکیپیتال گردنبند قرار می‌گیرد.

گردنبند طبی هالو

هالو، که به عنوان حلقه هالو یا تاج هالو نیز شناخته می‌شود، تکه‌ای از تجهیزاتی است که دور سر بیمار قرار می‌گیرد. این وسیله برای کنترل انواع مختلفی از بیماری‌ها مهم است و ستون فقرات گردنی را ناپایدار می‌کند.

طرزاستفاده از گردنبند طبی

اگر شما درد دارید یا در حال ریکاوری بعد از عمل جراحی هستید، احتمالا پزشکتان از شما می خواهد که برای دوره ای از یک گردنبند طبی سخت یا نرم استفاده کنید. یک گردنبند، جهت جلوگیری از گسترش آسیب، حرکات گردن شما را محدود می کند. برای اینکه گردنبند خود را درست بپوشید به توصیه های پزشک خود جهت استفاده روزانه و مراقبت از آن توجه کنید. گردنبند طبی خود را در حالت دراز کشیده از گردن خود جدا کنید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که باید استفاده کنید. گردنبند خود را روزانه تمیز کنید و مراقبت های بیشتر را برای انجام فعالیت معمول خود یاد بگیرید.

قسمت اول از سه قسمت: جدا کردن گردنبند

نحوه باز کردن گردنبند خود را قبل از خواب یاد بگیرید.

بعد از اینکه گردنبند طبی شما دقیقا سایز شما شد و یاد گرفتید که چطور از آن مراقبت کنید، شما شانس این را دارید که گذاشتن و برداشتن آن را تمرین کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا کاملا به آن مسلط شوید. در حالی که گردنبند خود را دستکاری می کنید، در صورت تمایل نکاتی را از پرستار، پزشک یا فیزیوتراپ خود بپرسید.

قرار گرفتن جلوی آینه گاهی اوقات میتواند به شما کمک کند تا گردنبند خود را هندل کنید. یا شخص دیگری از شما فیلم بگیرد، بنابراین شما می توانید ببینید که کاری که انجام میدهید درست است یا غلط.

صاف روی تخت دراز بکشید.

درباره نحوه استفاده از گردنبند طبی باید لبه تخت بشینید و پاهای خود را به سمت بالا بچرخانید، بنابراین پاهای شما بحالت استراحت بالای تخت قرار می گیرد. با بازوهایتان، خود را محکم در مقابل تخت قفل کنید و به آرامی خودتان را پایین بکشید، همچنان سر و گردن خود را ثابت نگه دارید. وقتی که این کار تمام شد شما باید کاملا روی تخت بصورت صاف دراز کشیده باشید. سرتان را صاف و بدون هیچ بالشی روی تخت قرار دهید. همانطور که حرکت میکنید، گردتان را به هیچ سمتی خم نکنید. نگاه کنید تا مطمئن شوید که به هیچ سمتی خم نمی شوید.

بندهای گردنبند طبی را با انگشتان خود بگیرید. هنگامی که در موقعیت خود قرار دارید، لحظه ای بمانید تا دقیقاً در جایی که هر تسمه در آن قرار دارد آشنا شوید. انگشتان خود را در امتداد لبه Velcro ( نوعی چسب لباس) بکشید تا ببینید بندها چقدر محکم هستند. این کار باعث می شود تا هنگام بستن مجدد گردنبند، آنها را بیش از حد سفت نکنید.

بندهای Velcro را باز کنید.

یک بند را بگیرید و به آرامی آن را بکشید تا باز شود. این روند را تا زمانی که همه بندها باز شوند، تکرار کنید. حرکات خود را آرام و کنترل شده ادامه دهید یا اینکه گردن شما کمتر در خطر اصطکاک قرار بگیرد.

سمت جلوی گردنبند طبی خود را از گردن خود بکشید.

وقتی بندها باز شدند، یک دست خود را روی گردنبند قرار دهید و به آرامی آن را بکشید. با این کار شما مانع از تماس گردنبند با گردن خود میشود، بنابراین نگهداشتن آن مهم است. سپس، قسمت باقیمانده پشتی را از زیر گردن خود بکشید.

درباره نحوه استفاده از گردنبند طبی باید روی یک صندلی محکم و روبروی یک آینه قدی بنشینید. گردن خود را صاف نگه دارید و به آرامی، درحالیکه آن را نگه داشته اید، بندهای Velcro را باز کنید. دو طرف گردنبند طبی را نگه دارید و از گردن خود جدا کنید. در این حالتی که نشسته اید ممکن است وسوسه شوید که گردن خود را بچرخانید. اما این کار باعث آسیب گردن شما می شود. چانه خود را نگه دارید تا حرکات شما به حداقل برسد.

قسمت دوم: گردنبند طبی خود را دوباره بپوشید

قسمت پشتی را زیر گردن خود قرار دهید.

هنگامی که روی تخت دراز کشیده اید، گردنتان را خیلی ثابت نگه دارید. قطعه پشتی نازک گردنبند را در زیر گردن، در حالت اولیه خود قرار دهید. باید درست در وسط فضای زیر گردن شما قرار بگیرد.

قسمت بالای گرنبند را در امتداد قفسه سینه خود بکشید.

درباره یادگیری نحوه استفاده از گردنبند طبی، بندهای جانبی گردنبند را باز کنید. گردنبند را در امتداد قفسه سینه بکشید تا صاف بماند. این کار را تا زمانیکه قسمت بالای گیره چانه شما را لمس کرده و آن را دربربگیرد، ادامه دهید.

وقتی قسمت بالای گردنبند روی چانه شما است مطمئن می شوید که دقیقا وسط قرار گرفته و به طرفین کج نشده است. اگر جای گردنبند مقابل گردن شماست و چانه شما درست نیست، آن را عقب بکشید و دوباره امتحان کنید.

بندهای  Velcro گردنبند را محکم کنید.

درباره یادگیری نحوه استفاده از گردنبند طبی، وقتی دو قسمت گردنبند در جای خودشان قرار گرفتند، زمان آن است که آنها را بهم ببندید. یک بند را بگیرید و آن را به همان میزانی که قبلا کشیده میشد ببندید. این کار را برای همه بندها انجام دهید تا گردنبند شما دوباره کاملا جابجا شود. اگر دقیقاً به یاد ندارید که هر بند چقدر محکم کشیده شده بود، بهترین حالت را درنظر بگیرید. شما همیشه می توانید در صورت لزوم دراز بکشید و گردنبندتان را تنظیم کنید.

اگر پزشکتان به شما اجازه داد، بندها را در حالت نشسته تعویض کنید. روی یک صندلی ثابت بنشینید. قسمت پشتی گردنبند طبی را در وسط گردن خود قرار دهید. بندهای پشتی را به آرامی به قسمت جلویی گردنبند وصل کنید. یک بند را تا جایی سفت کنید که گردنبند شما در جای درست خودش قرار بگیرد و گردن شما راحت باشد.

دکمه بازگشت به بالا