مجله فرهنگ

نرم افزار “درایه النور” نسخه ۳ و نرم افزار کتابخانه رجال شیعه و اهل سنت رونمایی می‌شود

کندوج/قم رونمایی از نرم افزار درایه النور نسخه 3 و نرم افزار کتابخانه شیعه و سنی پنجشنبه 3 آذرماه ساعت 10:00 با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید محمد جواد شبیری زنجانی در مرکز تحقیقات رایانه ای برگزار می شود. علوم اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین حجت باشتانی مدیر گروه حدیث و ریزل مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی در نشست خبری ویژه رونمایی از نرم افزار درایا النور نسخه 3 و نرم افزار کتابخانه ریزال شیعه و سنی ریزال برگزار شد. امروز 31 آذرماه به اصحاب رسانه حاضر در اتاق جلسات مرکز. نور) در خصوص سابقه فعالیت گروه علوم حدیث و ریزال مرکز نور، گفت: مرکز نور از اواخر دهه 60 به صورت غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و موضوع حدیث و ریزال بخشی از پایه های تأسیس مرکز تحقیقات رایانه ای مرکز نور است. علوم اسلامی.

وی ادامه داد: در دهه 60 شمسی، دغدغه هایی که علم حدیث، ریزال و قرآن کریم را همراهی می کرد، صاحب نظران حوزه فناوری نوین رایانه را بر آن داشت تا این علم را با دانش جدید آشنا کنند، بنابراین اولین هسته شکل گیری پژوهش مركز سه علم حديث، رزال و قرآن كريم بود كه در دهه 60 باز مي گردد و پس از آن با هدايت و حمايت رهبر معظم انقلاب و استقبال ايشان، مركز تحقيقات كامپيوتري اسلامي فعاليت مي كند. علوم. در سال 1347 به طور رسمی اجرا شد و یکی از محورهای اصلی فعالیت، علم الانس است که زیرشاخه ای است و از علم حدیث است. فرم.

باشتانی با بیان اینکه سرپرست نظارت علمی گروه حدیث و ریزال مرکز نور بر عهده استاد سید محمد جواد شبیری است و همچنان از حضور ایشان بهره مند هستیم، افزود: اولین فعالیت غیر رسمی این گروه مستندسازی کافی در زمینه علم ریزال.

وی نرم افزار تخصصی، دانش بنیان و کاربردی در حوزه علم ریزال و سند پژوهی درایا النور 1 و 2 در سال 1392 و نرم افزار ویندوز در اسناد شیخ صدوق در سال 1392 را به عنوان نرم افزارهای تخصصی تولید شده در حدیث و ریزل ذکر کرد. بخش مرکز نور .

باشتانی در ادامه نرم افزار کتابخانه ریزال را با صد عنوان تالیفات ریزال در موضوعات مختلف با تمرکز بر کتب شیعه ریزال و نرم افزار ترجمه و کتابشناسی شامل نرم افزارهای کتابخانه ای و عمومی معرفی کرد.

وی نرم افزار جدید مرکز تخصصی نور دریای النور نسخه 3 را برجسته کرد و گفت: نسخه سوم داریه النور تلفیق اطلاعات نسخه 1 و 2 این نرم افزار و اسناد شیخ صدوق با غنی سازی ضوابط است. عناوین و تکثیر و اعتبار اسنادی تولید شده که سهم قابل توجهی در بهبود محتوا و فعالیت های تحقیقاتی و طراحی و رابط کاربری از نظر فناوری و بهبود فرآیند داشته است.

باشتانی به ارائه الهیات قصه گویان، روایت شناسی، نظریه آرشیوی (اختلال و ارزیابی اسناد…) و اسناد، عمده مطالعات انجام شده در نرم افزار درایه النور 3 پرداخت.

وی در خصوص ویژگی های نسخه جدید نرم افزار درایا النور 3، نرم افزار ویندوز را به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی در اختیار دانش پژوهان قرار داد و گفت: این نرم افزار دارای متن 58 کتاب است. عناوین از نظر مضامین 295 جلد شامل کتب رجالی و حدیثی، بازسازی و ارزیابی 183 هزار و 708 سند شامل کتب اربعه، منابع شیعه و کتب شیخ صدوق، شناخت عناوین اصلی راویان اسناد بازسازی شده یک میلیون و 538 هزار و اعتبار 1708 راوی و مقدمه ای بر سیستم سامسکیپتی یک راوی است.

شما می توانید از موتور پیشرفته نور، امکان یافتن شباهت های متنی با قابلیت انتخاب سطح تشابه، امکان ایجاد جدول تحقیقاتی و ثبت مطالعات کاربران، دسترسی به ابزار تحقیق و امکان به روز رسانی اپلیکیشن ها از طریق اینترنت و ارسال نظرات کاربران از ویژگی های زیر. وی ساختار فنی و کتابخانه ای نرم افزار درایه النور 3 را توضیح داد.

وی با اشاره به معرفی نسخه 2 کتابخانه ریزال به عنوان یکی دیگر از نرم افزارهای جدیدی که در این هفته معرفی می شود، گفت: ارائه متن کامل 258 عنوان کتاب از منابع شیعه و سنی، منابع جداگانه بر اساس سن و ریشه مذهبی، طبقه بندی محتوا بر اساس انواع نوشته های سلطنتی کتاب، ارائه فهرست کوتاه منابع و گزارش کوتاهی از زندگینامه نویسندگان، ارائه جستجوگر هوشمند کلمات، امکانات فنی و ساختار استاندارد جدید کتابخانه، استفاده از موتور جستجو، یافتن متون موازی، امکان ایجاد جدول تحقیق و نمایه کاربر پژوهی یکی از ویژگی های نرم افزار ریزال نسخه 2 می باشد.

باشتانی، به روز رسانی محتوا و ساختار نرم افزار تخصصی درایه النور در قالب نسخه 4 شامل بازسازی و ارزیابی برخی از مهمترین منابع کتاب بحار الانوار، بررسی و امکان سنجی ورود به سایر مبانی. و شواهد، اعتبار بخشیدن به روایت و غنی سازی و تحلیل محتوا بر اساس دانش جدید. یادگیری متنی و ارائه اطلاعات ارزشمند از بانک ریزال دادگان، طبقه بندی احادیث برای تسهیل در فرآیند تحقیق منابع احادیث، به روز رسانی محتوا و ساختار کتابخانه ریزال 2 و ایجاد و افتتاح پایگاه جامع ریزال از جمله اهداف آرمان های گروه حدیث و ریزال معرفی کرد.

مدیر گروه حدیث و رجال مرکز تحقیقات رایانه ای علوم اسلامی در پایان گفت: راه اندازی نرم افزار درایه النور نسخه 3 و نرم افزار کتابخانه شیعه و سنی رجال در روز پنجشنبه 3 آذرماه در ساعت ساعت 10 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد شبیری زنجانی در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا