کسب و کار ایرانیمجله اجتماعی

نشانه‌های اعتیاد به هروئین

هروئین ابتدا در سال ۱۸۷۴ در  انگلستان ساخته شد و در سال ۱۸۹۰ به عنوان یک دارو معرفی و مورد استفاده پزشکی قرار گرفت که با مشخص شدن خاصیت اعتیادزایی و ایجاد وابستگی بالای آن، مصارف پزشکی و تولید قانونی آن قطع شد و دولت ها با راه اندازی برنامه های متعدد پیشگیری از اعتیاد و وضع قوانین سخت نسبت به آگاهی مردم از خطرات مصرف این محرک قدرتمند تلاش کردند.

مرفین نیز خود از گیاه خشخاش بدست می آید و تغییرات در مولکول های آن باعث تهیه هروئین می شود که بسیار قدرت مند است و با سرعت زیادی در چربی حل می شود. هروئین بعد از مصرف به سرعت به صورت متراکم به مغز مصرف کننده می رسد به همین جهت هروئین بسیار خطرناک می باشد و وابستگی جسمانی و روانی شدیدی ایجاد می کند.

باید بدایند که هروئین یک پودر تلخ مزه و بسیار نرم با رنگ سفید می باشد اما از آنجایی که در ساخت آن از ترکیبات مختلفی استفاده می شود و درجه خلوص آن بسیار متفاوت است ممکن به رنگ قهوه ای نیز دیده شود که این تغییر رنگ نشانه وجود افزودنی ها و ناخالصی های متفاوت در این مخدر می باشد. طلوعی دوباره در این مقاله به طور جامع به هروئین و علام مصرف آن پرداخته است

انواع هروئین کدامند؟

هروئین خالص، همانطور که گفتیم سفید رنگ است اما به ندرت در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد و دلالان بازار مواد اعتیاد مخدر برای سود بیشتر خود فرم ناخالص آن که تنها حاوی ۱۰ الی ۱۵ درصد هروئین می باشد را به مشتریان عرضه می کنند و در ترکیب آن از شیرخشک، نشاسته، پودر گچ، پودر بی کربنات، پودر گلوکز، کافئین و آرد استفاده می کنند به همین جهت این مخدر ممکن است در طیف رنگی سفید تا قهوه ای تیره در دسترس مصرف کنندگان قرار بگیرد.

نحوه مصرف هروئین

هروئین به روش های تدخین، استنشاق و تزریق مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به بررسی این روش ها خواهیم پرداخت.

مصرف بصورت تدخینی

برای مصرف بصورت تدخینی، هروئین را بر روی زرورق می ریزند و آن را کمی حرارت می دهند سپس دود حاصل از سوختن آن را از راه دهان به بالا می کشند.

مصرف بصورت استنشاقی

در مصرف استنشاقی که از محبوبیت کمتری میان مصرف کنندگان برخوردار است، هروئین را روی کاغذ صافی می ریزند و آن را طریق بینی اسنیف می کنند.

مصرف بصورت تزریقی

برای مصرف بصورت تزریقی، ابتدا هروئین را با آب لیمو، جوهر لیمو و یا قرص ویتامین ث در قاشق حل می کنند و به آن حرارت می دهند سپس محلول بدست آمده را به کمک سرنگ بصورت وریدی یا عضلانی مصرف می کنند.

اما باید بدانید که مضرات مصرف هروئین محدود به مصرف کننده نمی باشد و از آنجایی که متاسفانه شایع ترین روش هروئین مصرف تزریقی می باشد و بسیاری از مصرف کنندگان به دلایل مختلف از سرنگ اشتراکی استفاده می کنند. استفاده از سرنگ اشتراکی یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به بیماری های ویروسی، ایدز و HIV می باشد.

اما این روزها طبق بررسی های مختلف مشخص شده که مصرف هروئین بصورت استنشاقی در میان جوانان بسیار رایج شده است که دو علت عمده آن عبارتند از:

فرار از برچسب تزریقی بودن

عدم ابتلا به بیماری هایی همچون هپاتیت و ایدز

چرا افراد به مصرف هروئین وابسته می شوند؟

یکی از اصلی ترین دلایل مصرف هروئین، مصرف بصورت تفریحی یا آزمایشی تحت تاثیر دیگران و با فشار گروه همسالان و دوستان می باشد. باید بدانید که مصرف این مخدر در دفعات اولیه مصرف حس آرامش به بیماران می دهد این احساس آرامش باعث می شود تا بیماران به مصرف متعدد این مخدر روی آورند اما این حالت آرامش مدت زیادی دوام پیدا نمی کند و بعد از مدت کوتاهی بدن مصرف کننده نسبت به این مخدر وابستگی پیدا می کند و باید برای کسب حس بهتر دوز بیشتری استفاده کنند.

عوارض و اثرات کوتاه مدت مصرف هروئین

مصرف هروئین در مدت کوتاهی پس از مصرف باعث بروز حس لذت شدیدی در مصرف کننده می شود که مصرف کنندگان آن را نوعی ارگاسم می نامند. مصرف این مخدر با گرم شدن و خشکی دهان و سنگینی به همراه است و مصرف کننده ممکن است دچار تهوع و استفراغ و خارش پوستی شود.

از آنجایی که این مخدر بر سیستم عصبی مصرف کننده تاثیر می گذارد عملکرد ذهنی مصرف کننده نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و کارکرد سیستم قلبی و عروقی مصرف کننده را بسیار کند می کندکه متاسفانه در بسیاری از مصرف کنندگان ممکن است باعث مرگ شود.  در مراکز ترک اعتیاد خصوصی در تهران میتوانید با همراهی ما تجربه واقعی در کمپ ترک اعتیاد را تجربه کنید.

عوارض و اثرات بلند مدت مصرف هروئین

اعتیادزایی هروئین از مهمترین اثرات طولانی مدت مصرف اما مصرف این مخدر عوارض دیگری نیز برای مصرف کننده به همراه دارد که اصلی ترین و متداول ترین آنها عبارتند از:

عفونت قلبی

زوال رگ ها

اختلالات قاعدگی

تیرگی پوست و لب ها

اما مصرف هروئین با نشانه هایی همراه است که شناخت و آشنایی با این علائم می تواند در مرحله اول باعث آگاهی از اعتیاد مصرف کننده و در مراحل بعد، کمک به درمان و شود به همین جهت در ادامه به بررسی علائم مصرف هروئین خواهیم پرداخت.

 

علائم و نشانه های مصرف هروئین

آبسه و ورم های چرکی در سطح پوست

زخم های متعدد در دست ها و پاها

مردمک های سنجاقی شکل

همچنین مصرف هروئین ممکن است نشانه هایی در زندگی مصرف کننده داشته باشد که شناخت این علائم نیز بسیار مهم است.

نوار لاستیکی به منظور بستن رگ ها

زرورق یا دستمال کاغذ سوخته شده

اما اعتیاد به هروئین تنها بر سلامت روانی و جسمانی مصرف کننده تاثیر ندارد و بر تمامی جوانب زندگی بیمار سایه می اندازد به همین جهت مصرف آن با نشانه هایی رفتاری متعددی نیز همراه است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

افت تحصیلی و کاهش تمایل به انجام فعالیت های مربوط به تحصیل

اجتناب از شرکت در تفریحات و سرگرمی های دوستانه و خانوادگی

تحریک پذیری و واکنش های شدید نسبت به محرک ها

علائم ترک هروئین

احساس سرخوشی و آرامش بعد از مصرف این مخدر مدت زیادی دوام پیدا نمی کند و بعد از مدت کوتاهی مصرف کننده دچار بروز علائم ترک و محرومیت همچون اضطراب، خشم، همجنین دچار می شود که برخی از اصلی ترین این علائم عبارتند از:

تعریق شدید

التهابات پوستی

آب ریزش بینی و اشک ریزی

اما بیماری های قلبی و عروقی، مشکلات تنفسی و اختلال توجه بخشی از عوارض مصرف هروئین می باشند و صدماتی که به مغز وارد می کند بسیار شدید می باشد که با توجه به اهمیت آن در ادامه به بررسی تاثیرات هروئین بر مغز می پردازیم.

تاثیر هروئین بر مغز

هروئین در فاصله بسیار کوتاهی بعد از مصرف از سدهای خونی مغز عبور می کند و از آنجایی که سریعا به مرفین تبدیل می شود به گیرنده های افیونی مغز که مسئول کنترل درد هستند میچسبد و نواحی مغز که مسئول کنترل احساسات خوشایند بیمار هستند را تحریک می کند.

به این ترتیب مصرف مکرر هروئین باعث وابستگی جسمانی و روانی مصرف کننده می شود و عدم مصرف آن علائم محرومیت را در مصرف کننده پدید می آورد که بسیار سهمگین هستند که بسیاری از بیماران برای مقابله با این حالات به  مصرف مجدد روی می آورند.

ترک هروئین

اعتیاد به هروئین وابستگی جسمانی و روانی زیادی نیز ایجاد می کند به همین جهت درمان و ترک آن نیازمند دریافت خدمات مشاوره ای می باشد و باید حتما در کلینیک ترک اعتیاد انجام بگیرد و هرگونه ترک خودسرانه و خارج از نظارت می تواند عوارض مخربی بر سلامت مصرف کننده داشته باشد. شما می توانید به راحتی درمان خود را در طلوعی دوباره و زیر نظر پزشکان و روانشناسان متخصص با به روز ترین روش ترک اعتیاد شروع کنید.

به این مطلب چه امتیازی میدهید؟

روی ستاره ها کلیک کنید تا رای شما ثبت شود

میانگین آرا ۳٫۵ / ۵٫ شمارش آرا: ۶

رایی یافت نشد. اولین نفری علائم مصرف هروئین

سوء مصرف با علائم و نشانه هایی همراه است که شناخت این علائم کمک بسیاری به تشخیص اعتیاد و انجام اقدامات درمانی خواهد کرد به همین جهت و با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی علائم مصرف هروئین خواهیم پرداخت.

اگر شک دارید که یکی از عزیزانتان هروئین مصرف می کند، باید به دنبال چه نشانه هایی باشید؟

اعتیاد به هروئین یک مسئله خطرناک است که زندگی میلیونها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. هروئین یکی از مواد مخدر اصلی است که به مکان، جمعیت یا گروه خاصی محدود نمی شود. هروئین به طور قابل توجهی اعتیاد آور است و برخی از افراد، فقط پس از چند بار مصرف هروئین، نسبت به آن اعتیاد پیدا می کنند. به عنوان مثال والدین زیادی فرزندان خود را به دلیل هروئین، از دست می دهند، بنابراین چگونه می توانید تشخیص دهید شخصی هروئین مصرف می کند؟ اگر شک دارید که یکی از عزیزانتان هروئین مصرف می کند، باید به دنبال چه علائمی در آنها باشید؟

نکته ای که ضروری است تا از آن اطلاع داشته باشید این است که، ، یکی از خدمات ارائه شده در ، به عنوان می باشد که تمامی مراحل درمان تحت نظر روانپزشک متخصص ترک اعتیاد و تیم روانشناسی انجام می گیرد تا بیماران این امکان را داشته باشند علاوه بر درمان جسمانی به روان درمانی خود نیز بپردازند چرا که وابستگی به این مخدر روانی و جسمانی می باشد.

علائم مصرف هروئین

علائم جسمی مصرف هروئین

در بعضی موارد، واضح است که فرد هروئین مصرف می کند. مصرف هروئین به طور معمول باعث ایجاد لذت و احساس سرخوشی می شود که می تواند به یک روحیه خوب ساختگی و یا افزایش احساس سلامتی منجر شود. سایر علائم جسمی مصرف هروئین عبارتند از:

مردمک منقبض و ریز شده

افزایش خواب آلودگی

چرت زدن مداوم

لکنت زبان

با این وجود، برخی از افرادی که هروئین مصرف می کنند ممکن است هیچ علائم جسمی نداشته باشند. افرادی که نسبت به مقدار هروئین مورد مصرف خود تحمل پیدا می کنند، ممکن است علائم قابل مشاهده ای نداشته باشند یا احساس سرخوشی کنند. در این موارد، ممکن است فرد به جای احساس سرخوشی و لذت، بطور مداوم هروئین مصرف کند تا از علائم ترک، جلوگیری کند.

فردی که از طریق تزریق هروئین مصرف می کند، به این معنی که مستقیماً آن را به رگ خود تزریق می کند، غالباً علائمی دارد که شبیه به کبودی های کوچک است.

تزریق مکرر هروئین ممکن است باعث فرو ریختن رگ ها و ایجاد زخم، سوراخ یا آبسه در محل های تزریق شود. افراد ممکن است در رگ های قسمت های مختلفی از بدن مانند بازو، پا، گردن یا قفسه سینه هروئین تزریق کنند. علائم مصرف هروئین ممکن است در هر جایی که فرد هروئین تزریق کرده است، مشخص باشد.

فردی که هروئین تزریق می کند، برای پنهان کردن علائم تزریق ممکن است هروئین را در قسمت هایی از بدن که قابل مشاهده نیستند، مانند قفسه سینه تزریق کنند. افرادی که علائم تزریق مشخصی در بازوها و پاهای خود دارند ممکن است حتی در صورت احساس شرم و گناه لباس آستین بلند بپوشند.

علائم مصرف هروئین

علائم تغییر در سبک زندگی که نشان دهنده مصرف هروئین است

هنگامی که فرد مواد مخدری مانند هروئین مصرف می کند، ممکن است تلاش کند تا از دیدن عزیزان خود در هنگام سرخوشی و لذت اجتناب کند. با وجود اجتناب، شما هنوز هم ممکن است تغییراتی را در رفتار کلی و سبک زندگی آنها مشاهده کنید. به عنوان مثال، فردی که با اعتیاد به هروئین دست و پنجه نرم می کند ممکن است رفتارهای مخفیانه و سری از او سر بزند، حالت تدافعی داشته باشد یا به مدت طولانی از دید دیگران پنهان شود.

افراد مبتلا به اختلال مصرف مواد ممکن است کار، مدرسه یا سایر تعهدات خود را نادیده بگیرند و روابط آنها با دوستان و خانواده تیره و تار شود. سایر علائم خطر ممکن است شامل سرقت از اعضای خانواده به عنوان راهی برای تقویت عادتشان باشد. فردی که به هروئین اعتیاد دارد ممکن است تمایل بیشتری برای خوابیدن داشته باشد، ایجاد تغییر در رژیم غذایی و همچنین ممکن است تغییراتی در ظاهر آنها ایجاد شود.

زمانی که فردی هروئین مصرف می کند، به سرعت تحمل و وابستگی جسمی در او ایجاد خواهد شد. اگر فردی از لحاظ جسمی به هروئین وابسته شود و مصرف آن را به طور ناگهانی متوقف کند، ممکن است علائم ترک را تجربه کنند. علائم ترک هروئین شامل موارد زیر است:

درد و ضعف

حالت تهوع

بی قراری

استفراغ

اضطراب

تعریق

بیخوابی

خستگی

آبریزش بینی

چشمان اشک آلود

علائم ممکن است ظرف هشت ساعت پس از مصرف آخرین دوز هروئین شروع شود. علائم ترک معمولا ظرف 36 تا 72 ساعت پس از آخرین دوز مصرف به اوج خود می رسد. متاسفانه عود مجدد یکی از بزرگترین موانع هوشیاری است. برخی از افراد در دوره بهبودی از ترک، در صورت مصرف هروئین پس از ترک، به بالاترین حد سرخوشی و لذت خود نخواهند رسید، اما برای جلوگیری از علائم ترک، به طور مداوم آن را مصرف می کنند.

ملزومات مصرف هروئین

هروئین به چند روش مختلف مورد سوء مصرف قرار میگیرد. به روش استنشاقی، دود کردن و تزریق. تزریق هروئین رایج ترین روش سوء مصرف این ماده مخدر است و چند دلیل برای این کار وجود دارد. اول اینکه، زمانی که هروئین به صورت مایع به داخل رگ یا عضله تزریق می شود، سریعتر عمل خواهد کرد و گیرایی بیشتری خواهد داشت.

قدرت و سرعت گیرایی هروئین در فرد، به کیفیت هروئین بستگی دارد. اگر فردی هروئین با کیفیت پایین مصرف کند، تزریق سریع ترین روش رسیدن به سرخوشی و لذت است. اگر فرد هروئین با کیفیت بالا مصرف کند، مصرف آن از طریق سیگار کشیدن سریع ترین روش برای رسیدن به لذت و سرخوشی است. افرادی که در مصرف هروئین به روش تزریق مردد هستند، سرانجام به مصرف داخل وریدی خواهند پرداخت. متاسفانه، تزریق هروئین نیز خطرناک ترین روش مصرف این داروی کشنده است. تزریق هروئین به دلیل شدت اثرات، افراد را در معرض خطر اوردوز قرار می دهد. به دلیل استفاده از سرنگ برای تزریق هروئین، افراد همچنین در معرض ابتلا به عفونت هایی مانند HIV، هپاتیت B و هپاتیت C قرار دارند.

برای افرادی که هروئین را به روش تزریقی مصرف می کنند، لوازم خاصی در نظر گرفته شده است.

ابتدا هروئین قبل از تزریق باید به مایع تبدیل شود. به صورت تار یا پودر فروخته می شود به همین دلیل از قاشق مخصوص هروئین استفاده می شود. یک قاشق مخصوص هروئین یا یک درب بطری به عنوان مکانی برای پخت هروئین خریداری شده استفاده می شود و به وسیله آن هروٸین به مایع قابل تزریق تبدیل می شود.

سایر لوازم مرتبط با مصرف هروئین به جز قاشق هروئین ممکن شامل یک سرسوزن (قسمت فلزی سرنگ)، و همچنین گلوله های پنبه ای باشد که برای زدودن ناخالصی از مایع هروئین استفاده می شود. اگر اطمینان دارید که یکی از اطرافیان شما هروئین مصرف می کند، ممکن است چیزهایی مثل بند کفش را در اطراف او ببینید. از بند کفش برای بیرون زدن رگ و راحت تر دیده شدن آن برای تزریق استفاده می کنند.

علائم مصرف هروئین

اگر یک قاشق مخصوص هروئین و سایر لوازم مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر را مشاهده کردید، چه کاری باید انجام دهید؟

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با یک متخصص اعتیاد و یا مشاورین یک همچون تماس بگیرید. مقابله با اعتیاد به هروئین کمی دشوار است و اگر دانش و اطلاعات کافی برای انجام این کار را نداشته نباشید، نزدیک شدن به فردی که با اعتیاد به هروئین دست و پنجه نرم می کند، یک تجربه ناامیدکننده خواهد بود. همانطور که در ابتدا گفتیم، از خدمات ارائه شده در ، به عنوان می باشد و بستری و درمان در این کلینیک امکان درمان جسمانی و روان درمانی را بصورت همزمان برای بیماران را فراهم کرده است.

باشید که رای میدهید.

دکمه بازگشت به بالا