کسب و کار ایرانیمجله عمومی

نصب سنگ نمای خانه به روش تر

اگر در سطح شهر دقت کرده باشید، ساختمان‌هایی که تعدادی از سنگ‌های نمای آن لق شده و افتاده بسیار زیاد هستند. لق شدن و افتادن سنگ نمای ساختمان علاوه بر ظاهر بدی که به نما می‌دهد خطرات جانی و مالی متعددی را هم به دنبال دارد. اما راه حل چیست؟ آیا نباید به خاطر این خطرات از نمای سنگی ساختمان استفاده کرد؟ بهترین سنگ نمای ساختمان چیست؟ در این مقاله همراه ما باشید تا با اموزش نما سنگ و انواع سنگ نمای ساختمان ویلایی آشنا شده و بدانید بهترین سنگ نما برای مناطق سردسیر چیست؟

نمای سنگ ساختمان

همانطور که در مقاله اشاره کردیم، از زمان‌های خیلی دور استفاده از سنگ به عنوان متریال نمای یک بنا، انتخابی لوکس، زیبا و با دوام بوده است.

با وجود این که امروزه متریال‌های فراوانی در حوزه ساختمان ساخته شده اما هنوز افراد زیادی طرفدار این متریال سخت و گران قیمت هستند.

به صورت کلی نمای سنگی از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است، این در حالی است که باید اجرای این نما به درستی و توسط تیم کاربلد و متخصص انجام گیرد، چرا که در غیر این صورت، با قرار گرفتن در معرض عوامل مخرب خارجی مثل باد، باران و غیره امکان افتادن و یا شل شدن آن‌ها زیاد می‌شود.

یکی دیگر از عواملی محببیت این متریال را افزایش می‌دهد این است که بعد از گذشت مدت زمان اگر نما کثیف یا کدر شد می‌توان با استفاده از دستگاه ساب دستی آن را ساب زد تا به روز اول خود بازگردد.

اگر مایل هستید با بیشتر اشنا شوید حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

اموزش نما سنگ

در قدم اول باید به دنبال یک سنگ کار خبره بود تا اجرای نما را در کمترین زمان، بدون پرت کردن مصالح و به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

به طور معمول برای چسباندن این متریال به دیوار، از ملات ماسه سیمان یا چسب مخصوص استفاده می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه ادامه مقاله ابتدا فیلم زیر را که بخش کوتاهی از آکادمی عمران هست مشاهده کنید تا با زبان ساده‌تر و در محیط کارگاهی با اجرای سنگ نما آشنا شوید.

اما باید به این نکته توجه داشت که اکثر سنگ‌ها سطحی صاف یا کم تخلخل دارند، بنابراین ملات ماسه سیمان یا چسبی که بین دیوار و سنگ ریخته شده، علی رغم درگیری بالا با دیوار، درگیری خوبی با سنگ نخواهد داشت و پس از گذشت مدتی با وارد شدن اندکی تنش به سنگ، کم کم سنگ‌ها خودشان را ول کرده و می‌افتند.

روش‌های مختلفی برای نصب سنگ نمای ساختمان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم، اما دقت داشته باشید که قبل از انجام هر یک از مراحل زیر باید ابتدا با انداختن شاقول، بیرونی‌ترین قسمت نما مشخص شده و دیوارها را شمشه گذاری و ریسمان کشی کرد.

سپس سنگ‌های رج اول را نصب کرده و با گچ یا مهار فلزی به طور موقت به دیوار فیکس می‌کنیم تا بتوان سایر رج‌ها را اجرا کرد.

روش‌های اجرای سنگ در رج‌های بعدی به شرح زیر است که با توجه به نوع آن و بودجه اولیه، می‌توان از هر یک استفاده کرد.

1) نصب سنگ نمای خانه به روش تر

2) نصب سنگ نمای خانه به روش نیمه خشک  (شاسی کشی ساختمان)

3) نصب سنگ نمای خانه به روش خشک

در ادامه با هر یک از این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

1) نصب سنگ نمای خانه به روش تر

به طور کلی برای نصب این متریال به روش تر باید از ملات ماسه سیمان (دوغاب) یا چسب مخصوص استفاده کرد که در ادامه توضیح می‌دهیم.

نصب نمای سنگ ساختمان با استفاده از ملات

به طور معمول در این روش سنگ‌ها را با استفاده از دوغاب ماسه سیمان به سطح زیرین خود می‌چسبانیم.

دقت داشته باشید که ضخامت ملات پشت سنگ نباید بیشتر از 5 سانتی متر شود چرا که مقدار زیاد ملات باعث می‌شود تا احتمال سقوط سنگ افزایش یابد.

نکته قابل توجه در این روش این است که قبل از نصب برای چسبندگی و درگیری بهتر بین سنگ و ملات، خاک برشکاری از پشت این متریال باید پاک شود اما باز هم ملات ماسه سیمان به تنهایی مقاومت کافی را نداشته و با گذشت زمان کم کم سنگ‌ها از جای خود کنده می‌شوند.

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از شل شدن سنگ‌ها استفاده از اسکوپ است.

اسکوپ روی سطح سنگ فیکس شده تا هنگام نصب آن روی دیوار، درگیری مناسبی با ملات ایجاد کند. استفاده از دو روش اسکوپ پروانه‌ای و سیم مفتول، متداول‌ترین روش‌ها برای اسکوپ کردن این متریال است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

برای آشنایی بیشتر با مراحل اسکوپ حتما فیلم زیر را که قسمت کوتاهی از آکادمی عمران هست، مشاهده کنید.

اما اگر می‌خواهید با روش‌های دیگری از همراه با فیلم کارگاهی آشنا شوید حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

اسکوپ پروانه‌ ای یا قورباغه‌ ای

برای استفاده از این روش کافی است روی سطح سنگ شیاری ایجاد کرده و اسکوپ را با زدن ضربه داخل شیار فیکس کنیم. دقت داشته باشید که طبق نشریه 714 هر 0.2 متر مربع (40 سانت در 50 سانت) از سنگ نما باید حتما با اسکوپ مهار شود.

اسکوپ سنگ نما با مفتول

در اسکوپ کردن با استفاده از سیم مفتول، ابتدا باید دو طرف سنگ را شیار ایجاد کرده، سپس سیم را از بین این دو شیار به صورت ضربدری رد کرده و گره زد تا در هنگام قرار گرفتن آن روی ملات ماسه و سیمان، بین ملات و سیم مفتول درگیری ایجاد شده و این متریال محکم در جای خودش فیکس گردد.

مناسب‌ترین قطر سیم مفتول برای این روش، معمولا بین 1/5 تا 2 میلی‌متر بوده و در صورت استفاده از سیم‌هایی با قطر کمتر باید به صورت چند لایه از آن‌ها استفاده کرد.

دقت داشته باشید که در سنگ‌هایی که طول زیادی دارند نباید سیم اسکوپ به طور سراسری در طول آن اجرا شود، بلکه بهتر است در چند نقطه جداگانه سیم‌ها را اسکوپ کرده تا از احتمال جدا شدن سنگ از قسمت میانی جلوگیری گردد.

نکته‌ای که در اجرای اسکوپ باید به آن توجه کرد این است که برای اجرای سنگ‌های طرح دار و ابزار خورده (مثل سر ستون‌ها یا پیش آمدگی‌ها) بهتر است به جای اسکوپ‌های متعارف از نبشی‌ها استفاده شود که تحمل بار بیشتری دارد.

نصب نمای سنگ ساختمان با استفاده از چسب

همانطور که گفتیم یکی دیگر از راه‌های نصب نمای سنگی به روش تر، استفاده از چسب مخصوص است.

با این که سرعت اجرا به روش چسبی بیشتر از روش ملاتی است، اما استفاده از چسب در سطح وسیع، مقرون به صرفه نبوده و به همین خاطر عموما پیمانکاران از روش ملاتی استفاده می‌کنند.

اما اگر شما مایل به استفاده از روش چسبی هستید باید به این نکته دقت داشته باشید که بهتر است از چسب‌هایی با رنگ روشن استفاده کنید تا با گذشت زمان رنگ سنگ تغییر پیدا نکرده و ظاهر بدی ایجاد نکند.

2) نصب سنگ نمای خانه به روش نیمه خشک  (شاسی کشی ساختمان)

یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای اجرای نمای سنگی، شاسی کشی است. این روش علاوه بر ایمنی بالاتر نسبت به روش تر، هزینه مقرون به صرفه‌تری نسبت به روش خشک دارد.

برای باید هنگام اجرای اسکلت، یک سری پلیت در نظر گرفت تا بعدا شاسی‌ها بر روی آن سوار شوند. برای آشنایی بیشتر با این مبحث پیشنهاد می‌کنم ابتدا فیلم زیر را مشاهده کرده سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

برای اجرای این مرحله ابتدا باید با استفاده از نقشه‌های از قبل آماده شده، نبشی‌ها، قوطی‌ها و سایر متریال را برش داده و یا در صورت نیاز خم کرد.

سپس این قطعات شکل گرفته شده را توسط روش‌های مختلف اتصال از جمله جوشکاری، پیچ و مهره یا میخ‌کوبی به یکدیگر متصل می‌کنیم تا برای قرارگیری در مکان نهایی خود آماده شوند.

پس از فیکس شدن هر قطعه در جای خود، سازه ساخته شده توسط پایه‌ها و پلیت‌هایی که از قبل در اسکلت سازه تعبیه شده به سازه ساختمان متصل می‌شود.

در مرحله بعدی، فضای داخلی این قطعات رابیتس می‌شود تا وقتی ملات ماسه سیمان بین سنگ و دیوار ریخته شد، درگیری مناسبی را بین آن‌ها ایجاد کند.

به این نکته دقت داشته باشید در جاهایی که دیوار از بلوک سیمانی یا بلوک سفالی ساخته شده، نیاز شدیدی به رابیتس کشی نیست، چرا که خلل و فرج این بلوک‌ها به تنهایی درگیری بین سنگ، ملات و دیوار ایجاد می‌کند.

اما در سطوحی مثل ستون بتنی که خلل و فرجی نیست استفاده از رابیتس کشی برای نصب سنگ‌ها کاملا ضرروی است.

حالا که با روش‌های اجرای نمای سنگی به خوبی آشنا شدید شاید از خود بپرسید که در یک سطح وسیع از دیوار چگونه سنگ‌ها را طوری در کنار یکدیگر نصب کنیم که در یک راستا باشند؟

در پاسخ باید بگوییم که بهتر است برای در یک راستا بودن سنگ‌ها، چند لچکی (سنگ تکه شده) را با استفاده از چسب یک دو سه، به دیوار فیکس کرده و روی آن‌ها شمشه قرار دهیم تا تمامی سنگ‌ها در یک راستا قرار بگیرند.

همچنین برای جلوگیری از عقب و جلو شدن سنگ‌های نصب شده بهتر است بعد از اجرا، یک تکه سنگ کوچک روی درز بین آن‌ها با چسب یک دو سه متصل کرده و بعد از این که سنگ‌ها به خوبی در جای خود فیکس شدند با حلال مخصوص آن‌ها را جدا کنیم.

3) نصب سنگ نمای خانه به روش خشک

برای نصب سنگ نمای خانه به روش خشک، هیچ گونه ملات، دوغاب یا چسبی که کار را خیس کند و نیاز به خشک شدن داشته باشد استفاده نشده و به جای آن‌ها باید از اتصالات و یراق آلات مخصوص استفاده کرد.

نکته قابل توجه در این روش این است که اجرای آن بسیار سریع‌تر و ایمن‌تر از روش نصب با استفاده از چسب یا ملات بوده و به همین خاطر همیشه طرفداران خاص خود را دارد.

همچنین توصیه می‌شود برای کاهش بار مرده ساختمان و عملکرد لرزه‌ای مناسب، ترجیحا در نمای ساختمان‌های بلند از روش خشک (بدون استفاده از هر نوع چسب یا ملات) استفاده شود.

خیلی از پیمانکاران به خاطر هزینه بیشتری که این روش نسبت به سایر روش‌ها دارد، مشتاق به اجرای روش خشک نیستند.

اما به این نکته توجه نمی‌کنند که میزان پرتی مصالح در این روش بسیار کمتر از سایر روش‌ها بوده که این موضوع به تنهایی در صرفه جویی هزینه‌ها کمک بزرگی می‌کند. در ادامه با دو سبک اجرایی از روش خشک بیشتر آشنا می‌شویم.

 نصب خشک پیدا یا آشکار

در ابتدا برای اجرای این روش باید قلاب‌هایی را پشت سنگ قرار دهید به طوری که لبه این قلاب‌ها در حدود چند میلی متر بر روی سطح خارجی این متریال برگشته و دور تا رور آن را احاطه کند.

سپس این قلاب‌ها را روی شاسی‌هایی که از قبل بر روی دیوار ساختمان ساخته‌اید، فیکس می‌کنید تا سنگ‌ها به طور کامل در جای خود محکم شود.

همانطور که از اسم این سبک مشخص است این قلاب‌ها در انتهای کار نمایان هستند، پس باید برای اجرای آن‌ها دقت فراوانی کرده و سعی کنید از قلاب‌هایی که رنگ یکسانی با رنگ سنگ شما دارند استفاده کنید.

نصب خشک پنهان

در ابتدا برای اجرا این روش باید با استفاده از مته، پشت هر قطعه سنگ، چهار سوراخ ایجاد شود تا بتوان قلاب‌ها را با پیچ‌های خاصی به پشت سنگ وصل کرده و درگیری مکانیکی بین پیچ و سنگ ایجاد کنیم.

سپس این قلاب‌های نصب شده در پشت سنگ‌ها به آسانی بر روی پروفیل‌های شاسی نصب شده تا پس از رگلاژ با یک پیچ ترمز، کار نصب سنگ نما پایان پذیرد.

با این که هزینه اجرای این روش نسبت به روش آشکار بیشتر است اما در این روش برخلاف روش نصب خشک آشکار، متریال استفاده شده برای نصب سنگ، مشخص نبوده و به همین علت قطعا زیبایی بیشتری در انتها برای نمای ساختمانتان خواهید داشت.

یکی از مزیت‌هایی که سنگ را نسبت به سایر متریال‌ها متمایز می‌کند این است که می‌توان در فضاهای مختلفی با کاربری‌های متفاوت از آن بهره برد. برای مثال در فضاهای زیر می‌توان این متریال را به صورت تکی یا با ترکیب چند متریال دیگر استفاده کرد.

نمای سنگ ساختمان ساده یک طبقه یا دو طبقه

نمای آسمان خراش‌ها و برج‌ها

سنگ نمای ساختمان ویلایی

نمای ساختمان تجاری

نمای ساختمان اداری

همانطور که می‌دانید سبک‌های مختلفی برای اجرای سنگ نما در این فضاها وجود دارد، به طور مثال شما می‌توانید سبک‌های کلاسیک، ، مدرن، نئوکلاسیک و غیره را مطابق با سلیقه کارفرمایتان برای نما طراحی کرده و اجرا کنید

برای این که با و آشنا شوید حتما روی لینک‌های آبی رنگ کلیک کرده و مقالات مربوط به آن را مطالعه کنید.

همچنین خوب است بدانید که یکی از بهترین سنگ‌ها برای اجرای نما است. برای آشنایی بیشتر با این متریال حتما روی لینک آبی رنگ کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

مزایا و معایب نمای سنگی ساختمان مسکونی

همانطور که تا اینجای مقاله گفتیم، نمای سنگی از جمله نماهای پرکاربرد و محبوب در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌رود که می‌توان از آن به صورت تکی یا ترکیبی با سایر متریال‌‌های ساختمانی استفاده کرد، در ادامه به بررسی برخی از مزایا و معایب استفاده از این نما می‌پردازیم.

مقاومت بالا

عایق صوتی و حرارتی

دوام بالا

تنوع بالا در طرح، رنگ و اندازه

مقاوم در برابر آتش

هزینه اجرا بالا

سرعت اجرای پایین (در دمای کمتر از صفر امکان اجرا این متریال وجود ندارد.) 

جرم‌ پذیر بودن

چسبندگی کم در برخطراحی و اجرای صحیح نما از اهمیت ویژه ای در اجرای ساختمان برخوردار است. عدم اجرای نمای سنگی به صورت صحیح و اصولی باعث می شود که بعد از مدتی در اثر گرما و سرما و یا باد و حوادث طبیعی، سنگ نمای ساختمان سقوط کند و باعث خطرات جانی و مالی فراوانی گردد.در این مقاله به بررسی انواع روشهای اصولی اجرای نمای ساختمان با سنگ می پردازیم.

جهت سفارش با ما تماس بگیرید.

علل جدا شدن سنگ از نما

۱- نشست زمین و جابجایی ساختمان
۲- انبساط و انقباض حرارتی و برودتی
۳- لرزش و زلزله
۴- عدم چسبندگی مناسب به دیوارهای پیرامونی.

نمونه ای از اجرای نما با سنگ

 توصیه هایی برای اجرای نمای سنگی ساختمان

۱-سنگهای گرانیت و مرمریت را اسکوپ کنید.

۲-هنگام اجرای نمای سنگ،سنگهای تراورتن بلند و در معرض آفتاب را حتما اسکوپ کنید.

۳-سنگهای بلند در دو نقطه یا بیشتر بصورت مجزا از هم را اسکوپ کنید.

۴-از تابش مستقیم آفتاب به نما با پرده یا حجاب در حین اجرای نمای سنگ جلوگیری شود.

۵-خاک و پودر سنگ ناشی از برشکاری و غیره از سنگها کاملا پاک شود.

۶-در پشت سنگها از ماسه، نوع شسته و بدون خاک و همچنین ملات کم سیمان استفاده شود.

۷-حدالامکان از پرکردن فضای ملات خور پشت سنگ با لاشه و غیره خودداری شود.

۸-از بکار بردن ملات خشک و نسبتا سفت در نمای سنگ خودداری شود.

۹-عملیات را در زمانهای یخبندان اجرا نکنید و از یخ زدگی ملات جلوگیری شود.

۱۰-از اتصال سنگها و قطعات برروی هم با چسب سنگ خودداری شود.

۱۱-حتما سنگهای توری دار (در پشت سنگ توری چسبانده شده) را اسکوپ کنید.

۱۲-بلافاصله بعد از خشک شدن ملات در اتمام کار هر قسمت یا چند ردیف سنگ، بندکشی صورت پذیرد.

۱۳-حجم سازیها و برجسته کاریها برای اشکال بزرگ و سنگهای سنگین بصورت اصولی و با محاسبه و بدون طرح میلگرد و رابیتس اجرا شود.

۱۴-ضخامت سنگها در نمای سنگ می بایست حدالامکان یکسان و مابین ۱.۵ تا ۲ سانتیمتر بوده و از سنگهایی با ضخامت متفاوت و یا ضخامت کمتر از ۱.۵ سانت پرهیز شود.

نمونه ای از اجرای نما با سنگ

مواردی از اشکالات رایج در اجرای نمای سنگی

  • سنگ کاران برای جلوگیری از ریزش دوغاب از پشت سنگ، دو طرف انتهایی نما را معمولا با مچاله کردن گونی های سیمان و قرار دادن در بین سنگ و دیوار خارجی نما می پوشانند و بعد از اتمام سنگ کاری مبادرت به برداشتن گونی ها و پر کردن فضاهای خالی با ملات ماسه سیمان نمی کنند.
    از این رو بعلت عدم چسبندگی مناسب قطعات سنگ کناری نما به دیوار پشتشان بعدا به موجب عواملی مانند وزش شدید باد، سنگها از نما جدا شده و سقوط می کنند.
    • در برخی موارد جهت پر کردن زیر سازی ها (مثل قسمت I شکل تیرها یا ستونهای فولادی) از ملات گچ و یا گچ و خاک به منظور نصب آجر و یا سایر پر کننده ها استفاده می گردد و در نهایت روی آن سنگ کاری می شود و یا حتی بعضا جهت نگهداری اولیه و موقت قسمتهایی از سنگ کاری در حین کار از ملات گچ یا گچ و خاک استفاده می شود و بعدها در اثر جذب رطوبت یا خیس شدن، ملات مذکور متورم شده و باعث جدا شدن و سقوط سنگ اطراف خود می شود.
    در این خصوص استفاده از چسب سنگ جهت نگهداشتن موقت سنگ و استفاده از ملات سیمان جهت زیرسازیها توصیه می شود.

 انواع روش‌های اجرای نمای سنگی

  • روش اجرای‌ تر یا دوغاب
  • روش اجرای نمای خشک
  • اسکوپ یا شیارزنی سنگ

در حالت کلی اجرای سنگ نما به دو حالت کلی، تر و خشکه‌چینی انجام می‌گردد.

همچنین بخوانید:

روش اجرای‌ تر یا دوغاب

روش سنتی و متداول که در ایران به کار می‌رود روش‌تر یا دوغاب است. در این روش سنگ در سطح نما چیده شده و دوغاب پشت سنگ ریخته می‌شود. پس از خشک شدن ملات یا همان دوغاب، سنگ به‌نما می‌چسبد. در این روش احتمال جدا شدن سنگ از نما وجود دارد و امکان تغییر و بازسازی و جابجایی سنگ پس از نصب وجود ندارد.

روش اجرای نمای خشک

از این روش برای اولین بار جهت نصب سنگ در برج‌های بلند در آمریکا استفاده گردید. این روش از دهه هفتاد در ایران اجرا شد و طی این سال‌ها گسترش یافت. در این روش، ابتدا سطح نما شاسی کشی شده و با نصب گیره پین دار در پشت سنگ، سنگ به‌صورت کشویی وارد شاسی می‌شود.تنها نقص وارد بر این روش نسبت به روش سنتی دوغابی این است که درروش خشک نمی‌توان به‌راحتی نماهای شکسته و کلاسیک را اجرا نمود.

انواع روش ابزار مهاربندی به صورت زیر تقسیم می شوند:

مهارهای باربر
مهارهای مرکب(ترکیبی از مهارهای باربر و نگهدارنده)
مهارسطحی
مهار سقف

اسکوپ یا شیارزنی سنگ

اسکوپ یا شیارزنی سنگ نقش مهمی در ماندگاری سنگ دارد. برخی سنگ‌ها که فاقد خلل و فرج و سوراخ بر روی خود هستند باید حتماً اسکوپ شوند تا دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند سنگ‌هایی مانند گرانیت و تراورتن اگر اسکوپ نشود نمی‌تواند ماندگار باشد و پس از مدتی جدا می‌شوند. درروش اسکوپ سنگ، شیارهایی در پشت سنگ توسط فرز ایجاد می‌شود و سپس با سیم آرماتوربندی گالوانیزه، این شیارها بسته می‌شود تا سطح تماس دوغاب با سنگ بیشتر شود و مانع از ریزش سنگ گردد.

جزئیات اجرایی نصب سنگ در نمای ساختمان

مزایای اسکوپ کردن سنگ نما

  • افزایش مقاومت نما و کاهش هزینه‌های بازسازی و ترمیم
  • عایق حرارتی و عایق صوتی سنگ نمای ساختمان
  • سرعت‌بالای اجرا نسبت به روش دوغابی
  • صرفه‌جویی در هزینه اجرای نما
  • طول عمر بالای نمای ساختمان

همچنین بخوانید:

انواع روش نصب صحیح سنگ

  • با استفاده از لقمه سنگ‌ها
  • با استفاده از مفتول و سیم
  • اسکوپ سنگ نما با قلاب اسکوپ

اجرای نمای سنگی با استفاده از لقمه سنگ‌ها

این روش برای سنگ‌هایی باضخامت کم که امکان شیارزنی یا سوراخ نمودن ضخامت وجود نداشته مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می‌باشد:

در این روش تکه سنگی را به‌صورت هرم ناقص، برش می‌دهند سطح قاعده را با چسب مخصوص به پشت سنگ پلاک می‌چسبانند پس از خشک شدن و اتصال کامل دو سنگ به همدیگر، سنگ پلاک را بر روی دیوار نصب می‌کنند. سنگ و دیوار باید با آب خیس شوند سپس پشت آن دوغاب سیمانی می‌ریزند.

اجرای نمای سنگی با استفاده از مفتول یا سیم

این روش برای سنگ‌هایی که دارای امکان به وجود آوردن شیار در قطر سنگ هستند، مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می‌باشد:

در دو سر  سنگ مشکی پلاک شیاری به وجود می‌آورند و مفتولی ترجیحاً گالوانیزه به قطر حداقل ۲ میلی‌متر را از دو شیار عبور می‌دهند. برای برخی سنگ‌ها مانند تراورتن به علت ضخامت کم (۱۰ الی ۱۲ میلی‌متر) و مشکل بودن ایجاد شیار و احتمال شکستگی، از دستگاه فرز مینی سنگ استفاده می‌نمایند سپس دو سر آزاد را به هم گره می‌زنند، پس از نصب سنگ بر روی دیوار، دوغاب ماسه سیمان دورتادور مفتول را می‌گیرد.

جزئیات اجرایی نصب سنگ در نمای ساختمان

اجرای نمای سنگی با استفاده ازقلاب اسکوپ

این روش برای سنگ هایی با قطرهای ۳سانتی متر به بالا مناسب است. مراحل انجام کار به شرح ذیل می باشد:

دو سوراخ در ضخامت سنگ به وجو می آورند
یک سر اسکوپ را بر روی دیوار و سر دیگر آن را روی شیار سنگ قرار می دهند به طوری که سوراخ اسکوپ در امتداد سوراخ سنگ باشد.
به وسیله قلاب اسکوپ به سنگ ثابت می ماند.
هر سنگ به وسیله دو اسکوپ به دیوار متصل می کنند.
فاصله سنگ از دیوار ۳ سانتی متر و ملات مصرفی ماسه سیمان است.

جزئیات اجرایی نصب سنگ در نمای ساختمان

روش اجرای اجرای نمای سنگی با سنگ تراورتن

سنگ تراورتن انتخاب کلاسیکی برای کف و دیوارها هم در داخل و هم در خارج ساختمان است. که با زیبایی بی انتهای خود باعث تبدیل فضای خانه به فضای مورد علاقه شما میشود.در این مقاله ما قصد داریم ۵ روش نصب سنگ های تراورتن را قبل ازاینکه مراحل نصب را شروع کنید به شما آموزش بدهیم پس با ما همراه باشید.

۱قبل از نصب سنگ های تراورتن، ابزارهایی که برای کار به آنها احتیاج پیدا میکنید را تهیه کنید.

شایع ترین ابزار مورد استفاده برای نصب سنگ تراورتن (و یا بیشتر سنگهای مشابه) شامل:

  • نوار اندازه گیری
  • چکش یا پتک لاستیکی
  • دریل قدرتمند
  • ماژیک یا مداد جهت علامت زدن
  • تراز
  • صفحه ضربه گیر
  • ماله معمولی
  • ماله حاشیه ای
  • و یک اره مرطوب میباشد.
  • توجه داشته باشید که اندازه ماله مورد استفاده بستگی به اندازه سنگی که نصب می کنید دارد . برای هر سنگ ازماله مناسب آن استفاده کنید.

نمونه ای از اجرای نما با سنگ

۲سطح نصب سنگ خود را آماده کنید.

سطحی که سنگ تراورتن خود را نصب می کنید باید صاف و تمیز باشد، پس برای آماده کردن آن زمان صرف کنید. در پایین چند نمونه از مواردی که باید رعایت شود ذکر شده است:هرگونه قطعه ای که از قبل مانده شامل کفپوش، لمینت و یا ورقه هایی که قبلا بر روی کف نصب شده بود باید تعمیر و یا به طور کامل جایگزین شود.هرگونه ترک بر روی سطح بتنی اجرا شده در زیر کار باید تعمیر و یا به وسیله ی مصالح از بین برنده ترک پوشیده شود.چوبهایی که خراب شده و از بین رفته باید جایگزین شود و به صورت مناسب تقویت شود.

۳- سنگ های تراورتن خود را قبل از نصب بچینید و طراحی کنید.

درست متوجه شدید! تراورتن سنگی است طبیعی با تنوع زیاد. در نتیجه، باید در طول فرایند نصب به گونه ای ترکیب شود تا همه تکه های تیره و یا روشن با اندازه های مختلف در یک قسمت جمع نشده و ترکیب زیبایی را به نمایش بگذارند.در نتیجه قطعات را خشک کرده و کنار هم بچینید. اگر از اندازه های مختلفی دارید آنها را کنار هم بگذارید و مرتب ترکیب چیدن آنها را تغییر دهید تا به شکل مورد علاقه خود دست یابید. (میتوانید با دو یا سه عدد شروع کنید.)

۴اطمینان حاصل کنید که هم سنگ تراورتن و هم بستر آن کاملا خشک باشد.

شما نمی توانید تراورتن مرطوب را نصب کنید. هر دو سنگ و بستر هنگام نصب باید خشک باشد.

۵سیلر و طریقه و زمان اجرای آن بر روی سنگ تراورتن.

سنگ تراورتن نرم تر از سنگ گرانیت است. به همین دلیل برای محافظت از زیبایی طبیعی سنگ لازم است که سطح آن با سیلر پوشیده شود. اجرای سیلر بر روی سطح سنگ تراورتن بسیار آسان است و باید در هنگام نصب و بعد از آن به صورت دوره ای ( معمولا هر ۳ تا ۵ سال) اجرا شود. امروزه انواع مختلفی از سیلر ها موجود میباشد که شایعترین آنها نوع تقویتی و نوع طبیعی میباشد. نوع تقویتی باعث تیره شدن سطع سنگ میشود که سطح سنگ به نظر “مرطوب” میاید. در حالی که سیلرهای طبیعی بدون هیچگونه تغییری بر ظاهر سنگ از سطح آن محافظت میکند.
عملیات نصب سنگ به دو روش خشیکی از موارد مهم در نمای ساختمان، اجرای سنگ نما است. ، بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که اجرای سنگ دیوار، درست و اصولی انجام نشود، به مرور زمان بر اثر عوامل جوی و سرما و گرما و باد و باران، سنگ‌ها از نما جدا می‌شوند و سقوط می‌کنند. سقوط سنگ‌ها می‌تواند خطرات جانی و مالی به همراه داشته باشد.

انواع روش نصب سنگ روی دیوار و نمای ساختمان

نمای سنگ ساده یکی از نماهای متداول برای ساختمان‌ها است. روش‌های مختلفی برای اجرای سنگ دیوار وجود دارد. در این بخش روش‌های نصب سنگ را توضیح خواهیم داد.

یکی از متداول‌ترین مواد برای نگه‌داشتن سنگ روی دیوار، سیمان است اما با وجود اینکه بسیار متداول است، مناسب نیست. در این روش، بعد از چیدن و تمام کردن دیوار ساختمان، سنگ با فاصله 2 تا 3 سانتی‌متر، به طور موقت از دیوار نگه‌داشته می‌شوند. فاصله بین سنگ و دیوار با گچ و ملات ماسه سیمان به صورت دوغاب پر می‌کنند.

بعد از اینکه کمی ملات سفت شد، ردیف دوم سنگ‌ها را روی ردیف اول می‌چینند و ملات را پشت سنگ‌ها می‌ریزند تا نیمه رج اول را پر کند. این کار را برای همه رج‌ها انجام می‌دهند تا جایی که همه سطح دیوار پوشیده شود.

از جمله دلایلی که ملات سیمان را برای اجرای سنگ نما مناسب نمی‌دانند این است که ملات ماسه سیمان به خوبی با دیوار درگیر می‌شود، اما به دلیل صاف بودن سنگ، درگیری خوبی با سنگ ایجاد نمی‌کند. در نتیجه چسبندگی خوبی بین ماسه سیمان و سنگ ایجاد نمی‌شود و با ایجاد کوچک‌ترین ضربه و یا تنش، ملات و سنگ از هم جدا می‌شوند و منجر به سقوط سنگ می‌شود. یکی از مشکلات اصلی در این حالت این است که معمولاً با جدا شدن یکی از سنگ‌ها، بقیه سنگ‌ها نیز کم‌کم جدا می‌شوند و سقوط می‌کنند.

  1. اجرای سنگ دیوار با سنگ‌ و چسب

در این روش از اجرای سنگ نما، یک تکه سنگ را با استفاده از چسب به قسمت پشت سنگ می‌چسبانند. بعد از اینکه چسب به طور کامل خشک شد و دو تکه سنگ به خوبی به هم چسبیدند، سنگ پلاک را روی دیوار نصب می‌کنند و پشت آن را دوغاب سیمان می‌ریزند. نکته مهم در این مرحله این است که قبل از دوغاب ریختن، باید دیوار و پشت سنگ با آب خیس شوند.

به این ترتیب درگیری خوبی بین ملات و سنگ ایجاد می‌شود و ملات به طور کامل تکه سنگ چسبیده در پشت سنگ پلاک را می‌پوشاند.

2.اجرای سنگ دیوار با استفاده از مفتول

در این روش از اجرای سنگ نما در دو سر سنگ پلاک یک شیار ایجاد می‌کنند و یک مفتول آهنی به قطر 2 میلی‌متر را از بین شیارها عبور می‌دهند و دو سر آزاد مفتول‌ها را به هم گره می‌زنند. در این صورت بعد از اجرای سنگ روی دیوار، دور تا دور مفتول با استفاده از دوغاب ماسه سیمان پوشیده می‌شود و اتصال محکمی را به وجود می‌آورد. زمانی از این روش استفاده می‌شود که امکان به وجود آوردن شیار در قطر سنگ وجود داشته باشد.

مطلب پیشنهادی :

  1. اجرای سنگ دیوار با قلابی به نام «اسکوپ»

از این روش فقط برای سنگ‌هایی که قطرشان 3 سانتیمتر به بالا است استفاده می‌شود. در غیر این صورت در زمان سوراخ‌کاری، لبه سنگ می‌شکند.

در این روش، در ضخامت سنگ دو سوراخ ایجاد می‌کنند و یک سر اسکوپ را روی سنگ و سر دیگر آن را روی دیوار قرار می‌دهند. در این حالت سوراخ اسکوپ باید در امتداد سوراخ سنگ قرار گیرد. سپس اسکوپ را به وسیله اشپیل به سنگ ثابت می‌کنند. هر سنگ پلاک با دو اسکوپ به دیوار وصل می‌شود و سنگ باید 2 سانتی‌متر از دیوار فاصله داشته باشد و از ملات ماسه سیمان استفاده شود. در این روش، آجرکاری و به طور هم‌زمان انجام می‌شود.

  1. نصب سنگ روی دیوار به وسیله پیچ و رول پلاک

با استفاده از دریل‌های قوی، روی سنگ‌ها در چند نقطه مختلف سوراخ ایجاد می‌شود و سنگ‌ها را به وسیله پیچ و رولپلاک روی دیوار تثبیت می‌شود. پیچ و واشرها باید گالوانیزه و ضد زنگ باشد و نسبت به سایر پیچ‌ها باید لبه بزرگ‌تری داشته باشند. بعد از تثبیت سنگ‌ها روی دیوار با استفاده از  پیچ و رولپلاک، برای حفظ زیبایی نمای ساختمان می‌توان در پایان، با استفاده از بتونه سطح سوراخ‌ها را با رنگ سنگ، یکی کرد.

دلایل جدا شدن سنگ از نمای ساختمان

  • نشست کردن زمین و جابجا شدن ساختمان
  • انبساط و انقباض حرارتی و برودتی
  • لرزش و زلزله
  • درست نچسبیدن سنگ به دیوارهای اطراف

توصیه‌هایی برای اجرای سنگ نمای ساختمان

  1. سنگ‌های گرانیت و مرمر باید اسکوپ شوند.
  2. سنگ‌های تراورتنی که بلند هستند و در معرض آفتاب قرار دارند، حتماً باید اسکوپ شوند.
  3. سنگ‌های بلند باید در دو نقطه و یا بیشتر، جدا از هم اسکوپ شوند.
  4. در زمان اجرای سنگ دیوار، با استفاده از پرده یا هر حجاب دیگر، از تابش مستقیم آفتاب به نما جلوگیری شود.
  5. سنگ‌ها باید به طور کامل از خاک و پودر سنگ تمیز شوند.
  6. ملات مورد استفاده در پشت سنگ‌ها در اجرای سنگ نما باید از نوع کم سیمان و ماسه مصرفی باید شسته و بدون خاک باشد.
  7. سعی کنید از ملات خشک و نسبتاً سفت برای نمای سنگ استفاده نکنید.
  8. از اجرای سنگ دیوار در زمان یخبندان خودداری کنید تا مانع از یخ زدن ملات شوید.
  9. سنگ‌ها و قطعات را با چسب به هم متصل نکنید.
  10. سنگ‌های توری‌دار را با استفاده از اسکوپ اجرا کنید.
  11. در زمان نصب سنگ روی دیوار، بعد از خشک شدن ملات برای هر قسمت و یا چند ردیف سنگ، باید بندکشی انجام شود.
  12. در اجرای نمای سنگ و در زمان حجم سازی‌ها و برجسته کاری‌های اشکال بزرگ و سنگ‌های سنگین، اجرا باید به طور کاملاً اصولی و انجام محاسبات و بدون طرح میله‌گرد و رابیتس اجرا شود.
  13. در اجرای سنگ دیوار،تا جایی که امکان دارد ضخامت سنگ‌ها باید یک اندازه و ضخامتی بین 1.5 تا 2 سانتی‌متر داشته باشد.
  14. استفاده از سنگ‌هایی با ضخامت‌های متفاوت و کمتر از 1.5 سانتی‌متر خودداری کنید.

مطلب پیشنهادی :

اجرای سنگ نما با سنگ تراورتن

استفاده از سنگ تراورتن برای کف و دیوارها،  یک انتخاب کلاسیک محسوب می‌شود. در ادامه مراحل نصب سنگ تراورتن را توضیح خواهیم داد.

ابزار لازم برای نصب سنگ روی دیوار

  • نوار اندازه‌گیری
  • چکش یا پتک لاستیکی
  • دریل
  • ماژیک یا مداد
  • تراز
  • صفحه ضربه‌گیر
  • ماله معمولی
  • ماله حاشیه‌ای
  • اره مرطوب

مراحل اجرای سنگ دیوار با تراورتن

سطحی که می‌خواهید سنگ را روی آن نصب کنید، آماده کنید

  • قبل از نصب، سنگ‌ها را کنار هم بچینید و نحوه قرارگیری آن‌ها در کنار هم را طراحی کنید.
  • از خشک بودن سنگ‌های تراورتن و بستر آن به طور کامل مطمئن شوید.
  • سپس با استفاده از یکی از روش‌های نصب، سنگ‌ها را نصب کنید.

انواع سنگ‌های مورد استفاده در نمای ساختمان

  • سنگ رسوبی
  • سنگ آذرین
  • سنگ دگرگون

هزینه اجرای سنگ نما

برای تعیین هزینه اجرای سنگ نما عوامل مختلفی تعیین کننده است. در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • نحوه‌ی اجرای سنگ نما
  • نوع سنگ مورد استفاده
  • نحوه اجرای سنگ دیوار
  • ابعاد سنگ
  • میزان استفاده شده از نمای سنگی
  • کیفیت سنگ نما

انواع سبک‌ها در اجرای سنگ روی دیوار

  • نمای کلاسیک
  • نمای رومی
  • نمای مدرن
  • نمای نئوکلاسیک
  • نمای مینیمال
  • نمای روستیک

ویژگی‌های سنگ خوب در اجرای سنگ نما

  1. متناسب بودن نوع سنگ با شرایط آب و هوایی
  2. ثابت بودن رنگ
  3. برخورداری از قابلیت صیقل پذیر بودن و برش خوردن
  4. چسبندگی خوب با ملات
  5. برخورداری از مقاومت کششی و خمشی بالا
  6. قابل قبول بودن میزان جذب آب
  7. جذب نکردن گردوغبار
  8. تنوع در رنگ و جنس
  9. برخورداری از قابلیت ترمیم آسان
  10. عایق حرارتی
  11. مقاوم بودن در برابر ضربه و آتش‌سوزی
  12. سریع و آسان بودن اجرای آن
  13. کم بودن هزینه‌ی نگهداری

نکات نگهداری از نمای سنگی

  • سالی یک‌بار باید سنگ نما شسته شود.
  • رسوب‌های گچی نمای سنگی، باید با استفاده از برس سیمی پاک شود.
  • سنگ نما را می‌توانید با مواد سیلیکونی ضد آب بپوشانید.

زمان لازم برای نصب سنگ روی دیوار

محاسبه زمان مورد نیاز برای نصب سنگ روی دیوار به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت‌اند از:

  • ابعاد سطح نما
  • تعداد کارگران
  • مهندسان و استادکاران مجری
  • ارتفاع ساختمان
  • زمان مورد نیاز برای تهیه متریال­‌های اصلی و سفارشی
  • کیفیت مصالح مورد استفاده

 نمای سنگ و آجر

یکی دیگر از روش‌های پرطرفدار برای نمای ساختمان، استفاده از ترکیب سنگ و اجر است. هر دو مصالح مورد استفاده در این روش، برای آب و هوای مناطق مختلف ایران مناسب است.

انواع متریال‌هایی که در ترکیب با سنگ استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • آجر
  • فلز
  • چوب
  • سیمان
  • بتن
  • سمنت برد
  • شیشه
  • سرامیک

مزایای اجرای نمای سنگ و آجر

  • مقاومت در برابر باران‌های اسیدی، اشعه خورشید و حرارت
  • برخورداری از قدرت دفع آب بالا
  • عایق خوب سرما و گرما و صدا
  • پایین بودن قیمت نما و اجرای نمای سنگ و آجر
  • زیبایی بیشتر ساختمان با اجرای نمای سنگ و آجر

مطلب پیشنهادی :

مراحل اجرای نمای سنگ و آجر

از نمای سنگ و آجر می‌توان برای ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و… استفاده کرد. هیچ نوع محدودیتی برای استفاده از این نما وجود ندارد. استفاده از آجر در نما، منجر به افزایش کارایی و مزیت‌های آن می‌شود. از مزیت‌های آجر می‌توان به مقاومت بالا و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

نمای سنگ و آجر در ساختمان‌ها، به صورت جداگانه اجرا می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با مراحل اجرای نمای سنگ و آجر آشنا شوید. برای اجرای نمای سنگ و آجر، نمای سنگ را با یکی از روش‌هایی که در ابتدای این مطلب توضیح دادیم انجام می‌شود. سپس قسمت آجری نما با یکی از روش‌های زیر اجرا می‌شود.

برای بازسازی و دکوراسیون از بهترین متخصصین شهر خود قیمت بگیرید.

  • اجرای تر با ملات
  • اجرا با چسب
  • اجرای خشک

در صورتی که نمای آجری با استفاده از ملات اجرا شود، معایب ظاهری دیوار مانند تراز نبودن به‌راحتی پوشیده می‌شود. در این روش نیازی به انجام محاسبات مهندسی نیست ولی زمان اجرا، طولانی‌تر از روش‌های دیگر است.

مطلب پیشنهادی :

در روش اجرای نمای آجری با چسب، ابتدا باید دیوار پشت نما را با استفاده از پوشش پلاستر (سیمانی) بپوشانید.سپس پشت آجر را به طور کامل چسب اندود می‌کنند و روی دیوار قرار می‌دهند. در صورتی که از چسب به مقدار کافی استفاده نشود، در صورت خیس شدن، آجرها به راحتی و خیلی زود از نما جدا می‌شوند. در روش اجرای خشک نما هم از پیچ، ریل و غیره برای تثبیت آجرها روی دیوار استفاده می‌شود.

ک و تر انجام می گردد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ی از انواع سنگ‌ها (مثل گرانیت)

امیدواریم در پایان این مقاله دید خوبی پیدا کرده باشید و از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید، تشکر می‌کنیم. نظرات و تجربیات خود را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

 

دکمه بازگشت به بالا