مجله عمومی

نگاه ما به جام جهانی مشابه پیک‌نیک آخر هفته بود

چگونه انتظار داریم یک گردشگر خارجی پروازی را انتخاب کند که هنوز یک ماه قبل از برگزاری مسابقات نامشخص است یا یک تورگردان سفری را بر اساس پرواز گمانه زنی تعریف کند؟

به گزارش روزنامه کندوج “پیام ما” وی درباره دلایل عدم موفقیت وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جذب گردشگر در جام جهانی نوشت: از زمانی که قطر به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شد، نه تنها صنعتگران گردشگری، بلکه مسئولان نیز درباره این موضوع صحبت کردند. این واقعیت که فرصت طلایی در اختیار گردشگری داخلی ایران قرار گرفته است. . انواع و اقسام جلسات دولت برگزار شد و در حالی که فعالان گردشگری از ناکارآمدی و بی نظمی صحبت می کردند، عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هر بار اعلام می کرد که همه چیز طبق روال و برنامه پیش می رود. .

وی در اسفند 1400 به کندوج گفت: «علاوه بر کیش و قشم، برای ورود گردشگران به شهرهای مهم ایران برنامه ریزی شده است. یک ماه بعد در فروردین 1401 گفت: سازمان مناطق آزاد با همکاری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برنامه ریزی های مناسبی برای پذیرایی، اسکان و گردشگری هواداران جام جهانی در قطر انجام می دهد. این طرح ها به جزایر کیش و قشم بستگی ندارد، اما برای سایر نقاط کشور نیز برنامه ریزی شده است.

دو روز بعد لیلا اژدری، مدیر دفتر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، استان های تهران، اصفهان، یزد، کرمان و فارس را از دیگر استان هایی عنوان کرد که در کنار هرمزگان قرار دارند. ، انتظار می رود در برابر گردشگران خارجی اتخاذ شود. ضرغامی 27 خرداد در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: به دنبال این هستیم که ظرفیت های گردشگری جام جهانی قطر را به حداکثر برسانیم.

دو ماه بعد در 8 مرداد تاکید کرد: در جام جهانی قطر به حمل و نقل دریایی تکیه می کنیم.

ضرغامی یک هفته پس از آن در ششم شهریور بار دیگر به بحث گردشگری دریایی پرداخت و گفت: گردشگری دریایی دستور کار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برای جام جهانی قطر است.

وزير ميراث فرهنگي و گردشگري هفتم مهرماه با بيان اينكه در تلاش هستيم از اين ظرفيت در جام جهاني قطر استفاده كنيم، گفت: اين مدل در بقيه سواحل جنوبي و شمالي در محدوده كشور اجرا خواهد شد. گردشگری دریایی.”

این اظهارات و امیدواری ها در حالی بیان شد که جمشید حمزه زاده، رئیس اتحادیه هتل داران ایران، 30 مهرماه امسال در گفت وگویی اعلام کرد: حتی یک بار هم برای میزبانی کیش در جام جهانی قطر رزرو نکرده ایم. “

جام جهانی فوتبال از 29 نوامبر در قطر آغاز می شود. کشوری که به دلیل وسعت و در نتیجه امکانات محدود، این فرصت را به کشورهای همسایه داد تا از میان بیش از دو میلیون توریستی که برای تماشای این بازی ها به قطر سفر می کنند، چندین هزار گردشگر را جذب کنند. این کشورها می توانند ضمن تبلیغ جاذبه های خود، گردشگری خود را نیز تبلیغ کنند. چرا ایران با وجود اینکه کارشناسان بارها از برتری آن از نظر جذابیت فرهنگی، تنوع قومیتی و… صحبت می کردند، نتوانست حتی یک گردشگر خارجی را جذب کند؟

برنامه ریزی نکردیم و شکست خوردیم

یک منبع آگاه در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این باره به «پیام ما» می گوید: برای جذب گردشگر خارجی به ایران باید روندی آغاز می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

وی خاطرنشان کرد: نیم سال پیش کشورهایی مانند امارات، عمان و عربستان بسته مشترک جام جهانی را با قطر تعریف کردند. وی تاکید می کند: متأسفانه نگاه ما به جذب گردشگری خارجی برای این رویداد مانند تعطیلات آخر هفته بود. این بدان معناست که ناگهان خانواده تصمیم می‌گیرند به پیک نیک بروند و به مقصدی نزدیک محل زندگی خود بروند. گردشگران خارجی از چند ماه قبل برای سفر خود برنامه ریزی می کنند و از آنجایی که هیچ هماهنگی و برنامه ای برای این امر نداشتیم، طبیعی است که نمی توانستیم آنها را در این کشور اسکان دهیم.

این منبع که از لزوم رایزنی و توافق در این زمینه آگاه است، می گوید: کشورهایی مانند عربستان، امارات و عمان از چند ماه پیش هماهنگی و رایزنی کردند و فقط صحبت از این است که خواهیم کرد. پذیرای توریست ها برای جام جهانی است و حتی این استعداد را مطرح کردیم که تمرینات گروهی در کشورمان انجام شود. در نتیجه نه تنها پذیرای تیم های شرکت کننده هستیم بلکه نتوانسته ایم توریست را جذب کنیم.

با حدس زدن نمی توانستیم سفر را تعریف کنیم

سهند عقدایی فعال در حوزه گردشگری نیز به «پیام ما» گفت: از یک سال پیش برنامه های خود را در این زمینه آغاز کردیم و تا اوایل اردیبهشت ماه به عنوان جامعه تورگردانان طرح ها و پیشنهادات خود را ارائه کردیم. مراجع در جلسات مختلف از جمله جلسات مجلس. کار یا جلسه ای با معاونت فرهنگی وزارت میراث و گردشگری ارائه کردیم.

وی می افزاید: پیشنهاد ما این بود که از این به بعد، یعنی شش ماه قبل از مسابقه، پروازهای روزانه را اعلام کنیم. این پروازها باید بین قطر و تعدادی از نقاطی که مقاصد گردشگری هستند و شهرهایی مانند شیراز، اصفهان، کیش، قشم و … را شامل می شود، انجام شود.

به گفته اقدامی بین مسابقات مقدماتی چهار روز فاصله وجود دارد و در دورهای هشتم و چهارم این فاصله ها افزایش می یابد. وی می گوید: حتی برنامه سه روزه را در پیشنهادات خود تعریف کردیم، به همین دلیل سفرهای دو شبه و سه روزه را در نظر گرفتیم تا هر گردشگری که این پکیج را انتخاب می کند، بتواند در سفر خود از تعدادی جاذبه دیدن کند.

این علاقه مند به سفر ادامه می دهد: در برنامه خود اعلام کردیم که پروازهای چارتر برای گردشگران در جام جهانی مناسب نیست و ممکن است برخی از مسافران پروازهای مستقیم نیز ایرانیانی باشند که برای تماشای مسابقات به قطر سفر می کنند. در آن زمان تاکید شد که تخصیص این پروازها باید 6 ماه قبل از شروع جام جهانی انجام شود و نمی توان از این نظر یک ماه قبل از بازی ها تکمیل کرد، زیرا سازمان ها نیز باید فرصت تعطیلی سفرهای خود را داشته باشند. .

وی با اشاره به اینکه پاسخی از سوی مسئولان دریافت نکرده است، می گوید: توریستی که یک ماه دیگر به قطر سفر می کند، از ماه ها قبل بلیط هواپیمای خود را خریداری کرده است. چگونه انتظار داریم که یک مسافر یک ماه قبل از مسابقات، پروازی را انتخاب کند که هنوز مشخص نیست، یا یک تورگردان سفری را بر اساس یک پرواز گمانه زنی تعریف کند.

اقدامی معتقد است زمانی که ظرفیت برنامه ریزی نداشته باشیم به وضعیتی می رسیم که امروز شاهد آن هستیم و می افزاید: ما برای خود ضرب الاجل گذاشتیم تا در خرداد ماه کار خود را انجام دهیم و از آنجایی که تاکنون راهکارهای خود را ارائه کرده ایم، با حضور در جلسات متعدد، هیچ پاسخ مشخصی دریافت نکردیم “ما از جذب گردشگران خارجی در جام جهانی دست برنداشتیم.”

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا