مجله علمی و سلامت

هشدار اپیدمی آنفلوآنزا در کشور / واریانت‌های جدید کرونا در دنیا

دبیر کمیته علمی ویروس کرونا در عین حال نسبت به افزایش تمایل آنفلوآنزا در کشور و احتمال اپیدمی هشدار داد و انواع جدیدی از کووید 19 را که در برخی کشورها شناسایی شد و توسعه بیماری کرونا اعلام کرد. گسترش آن این بیماری در ماه های آینده

به گزارش کندوج، دکتر حمیدرضا جماعتی با اشاره به هفتاد و هفتمین نشست کمیته علمی ویروس کرونا، گفت: در این نشست آخرین وضعیت ویروس کرونا در جهان و ایران بررسی شد. در برخی از کشورها مانند آمریکا، آلمان، سنگاپور، بنگلادش و هند، تعداد مبتلایان به کرونا در حال افزایش است و برخی انواع جدید در حال گسترش هستند.

وی افزود: در گذشته سویه BA4 در برخی از کشورها مانند آمریکا و آلمان رایج بود اما امروزه در بسیاری از کشورها سویه BA5 جایگزین آن شده است. نوع جدید BA4.6 در ایالات متحده افزایش یافته است و حدود 13.6 مورد از موارد گزارش شده با این زیرسویه جدید مرتبط بوده است.

دبیر کمیته علمی مقابله با ویروس کرونا گفت: انواع جدیدی از BF7 و XBB اخیراً شناسایی شده اند که BF7 در ایالات متحده و XBB در سنگاپور، بنگلادش و هند در حال افزایش است. و برخی کارشناسان معتقدند با شناسایی این زیرسویه ها، کرونا به سمت کووید سارس نوع یک یا سه خواهد رفت.

جماعتی با اشاره به شناسایی زیرسویه های جدید کرونا یادآور شد: خوشبختانه به دلیل واکسیناسیون گسترده در اکثر کشورها به ویژه آمریکا، سنگاپور، بنگلادش و هند علیرغم افزایش موارد اومیکرون، میزان مرگ و میر همچنان پایین است. به عنوان مثال در سنگاپور موارد جدید ابتلا به کرونا در یک روز 9 هزار نفر و میزان مرگ و میر 2 نفر بوده است.

وی تصریح کرد: وحشی گری و افزایش میزان مرگ و میر واریته ها و سویه های جدید به دلیل سرایت بالا کاهش یافته و از سوی دیگر به دلیل مصونیت بدن افراد پس از ابتلا به بیماری و واکسیناسیون، میزان مرگ و میر بیماران کووید-19 افزایش یافته است. نیز کاهش یافت.

دبیر کمیسیون ملی علوم کرونا گفت: بر اساس تحقیقات و پیش بینی های انجام شده، احتمال انتشار واریته هایی مانند BQ1، BQ1.1، BQ1.3 و XBB وجود دارد که در فصل سرد و زمستان به سرعت جهش می یابند. این واریته ها آلودگی بالایی دارند اما مرگ و میر بسیار کمی دارند. یکی از ویژگی های این زیرسویه ها این است که با وجود علائم کم یا حتی بدون علامت، عوارض و مشکلاتی در قلب، عروق خونی، دستگاه گوارش و استخوان ها، ماهیچه ها و دیابت ممکن است پس از عفونت رخ دهد.

جماعتی با بیان اینکه استقبال از واکسیناسیون در کشور مناسب بوده است، گفت: میزان تزریق واکسن کرونا در کشورمان در دور سوم در هفته های اخیر بهتر از روند جهانی بوده است.

وی با اشاره به آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس گفت: گرایش به ابتلا به آنفلوآنزا رو به افزایش است. در روزهای اخیر در یک بررسی ساده که بر روی 100 نمونه آزمایشگاهی در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد، 39 مورد آنفلوآنزا گزارش شد که می‌تواند هشداری برای همه‌گیری آنفلوانزا در هفته‌ها و ماه‌های آینده باشد.

دبیر کمیته علمی مقابله با ویروس کرونا خاطرنشان کرد: توصیه ما در شرایط فعلی این است که برای پیشگیری از آنفولانزا، ضوابط بهداشتی به ویژه در فضاهای سرپوشیده، مکان‌های شلوغ، مراکز آموزشی و وسایل نقلیه عمومی را رعایت کنند. مهم ترین قانون بهداشتی در حال حاضر استفاده از ماسک است، اما شستن مداوم دست ها و فاصله گذاری فیزیکی نیز مهم است.

جماعتی افزود: واکسن آنفولانزا در کاهش بستری شدن و مرگ و میر بسیار موثر است، افزود: توصیه ما این است که کودکان، افراد دارای بیماری زمینه ای، سالمندان و افراد بالای 65 سال و همچنین کارکنان بهداشتی و درمانی این واکسن را تزریق کنند. واکسن آنفولانزا بزنید

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت، وی به شباهت علائم آنفولانزا و کرونا در بیماران اشاره کرد و تاکید کرد: توصیه ما این است که کادر درمانی پس از بررسی علائم و تشخیص دقیق، آزمایشات تشخیصی را تجویز و تشخیص دهند که بیماری فرد آنفولانزا یا کرونا است. زیرا درمان این دو بیماری کاملاً با یکدیگر متفاوت است و در صورت بروز مشکلات جدی نیاز به درمان های خاصی است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا یادآور شد: با توجه به فصل سرما و شیوع عفونت های ویروسی از جمله آنفولانزا، پزشکان و متخصصان مراقب باشند از تجویز بی مورد آنتی بیوتیک به ویژه آزیترومایسین خودداری کنند. زیرا آنتی بیوتیک ها تاثیر قابل توجهی در بهبود وضعیت این بیماران ندارد و از طرفی این تجویز و مصرف بی رویه باعث مقاومت آنتی بیوتیکی و ایجاد عوارض در برخی از بیماران می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا