کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

همه چیز درباره پاکسازی پوست

پاکسازی صورت فرآیندی است که دائماً توسط متخصصان پوست، مشاوران سلامت و فعالان آنلاین ترویج می شود. در کنار این تعریف، ممکن است نام پاکسازی صورت یا پوست را شنیده باشید اما آیا واقعا این تکنیک بر سلامت و زیبایی پوست تاثیر می گذارد؟ در پاسخ به آن سوال مهم، خوشبختانه می توان گفت بله! فیشال واقعا می تواند پوست شما را زیبا و درخشان کند اما مشروط بر این است که نظافت طبق اصول حرفه ای انجام شود. اگر قصد یادگیری آموزش پاکسازی پوست را دارید حتما به آموزشگاه های معتبر مراجعه کنید.

پاکسازی پوست چیست؟

پاکسازی پوست یک اصطلاح کلی است که برای توصیف تکنیک های مورد استفاده در تمام اقدامات مراقبت از پوست استفاده می شود. بسته به اینکه در مراکز درمانی یا سالن های زیبایی یا در خانه انجام شود، اجزای پاکسازی صورت متفاوت است. علاوه بر این، برخی از کلینیک ها و مراکز تخصصی مراقبت از چشم از تجهیزات خاصی استفاده می کنند که برای استفاده نیاز به تایید پزشک متخصص دارد.

به طور کلی، هدف از انواع مختلف نظافت را می توان در 3 مرحله اصلی خلاصه کرد:

حذف سلول های مرده پوست از لایه شاخی که به آن لایه برداری نیز می گویند.

آلودگی، چربی، سبوم اضافی و ناخالصی های پوست را پاک می کند

آبرسانی عمیق، گردش خون را بهبود می بخشد و بافت پوست را تقویت و تغذیه می کند

با فواید پاکسازی صورت آشنا شوید

همانطور که قبلا ذکر شد، پاکسازی صورت به حذف لایه های مرده پوست و آلودگی های عمیق بستگی دارد. اما فواید بالقوه آن برای سلامت پوست چیست؟ حقیقت این است که تمیز کردن یک سطح بسته به روش مورد استفاده و مهارت تکنسین مربوطه می تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد. اما به طور کلی مهمترین نتایج پاکسازی پوست عبارتند از:

به بهبود گردش خون، تنفس و تغذیه سلولی بافت پوست کمک می کند.

برخی از متخصصان بر این باورند که آرایش صورت می تواند علائم پیری را به تاخیر بیندازد.

آکنه و جوش های زیر پوست را از بین می برد و صورت شما را صاف و نرم می کند.

پاکسازی صورت در خانه

همانطور که گفته شد روش های مختلفی برای پاکسازی پوست وجود دارد و در سالن های زیبایی و کلینیک ها انجام می شود. با این حال، بسیاری از این مراکز برای چنین خدماتی هزینه های بالایی دریافت می کنند و بازدید از آنها ممکن است چندان مقرون به صرفه نباشد.

اما خبر خوب این است که می‌توانید فیشال‌های صورت را در خانه نیز انجام دهید. اگر می خواهید صورت خود را در خانه تمیز کنید، این مراحل را به طور منظم دنبال کنید.

پوست خود را بشویید

اولین قدم برای پاکسازی پوست، پاکسازی آن است. در این مرحله پوست شما از هرگونه آلودگی، عرق یا چربی اضافی پاک می شود و صورت شما آماده ادامه فرآیند پاکسازی می شود. برای این کار به یک شوینده ملایم نیاز دارید. البته توجه داشته باشید که پاک کننده مورد نظر باید از نظر ترکیب با جنسیت شما و نیاز پوست شما مطابقت داشته باشد.

بهترین گزینه برای انجام این مرحله پاک کننده های روغنی و کرمی هستند. این محصولات پاک کننده بر پایه چربی ساخته شده اند و به راحتی از سد چربی پوست عبور می کنند. به همین دلیل قدرت نفوذ بالایی دارند و تمیز کنندگی بسیار قوی دارند.

اگر قبل از شروع پاکسازی از محصولات آرایشی استفاده کرده اید، بهتر است آن را با آب میسلار و شیر پاک کننده بشویید. این محصولات به طور ویژه برای پاک کردن آرایش چسبیده به سطح پوست طراحی شده اند پس از آن می توانید پوست را با مواد شوینده بشویید و از تمیز بودن آن مطمئن شوید

بخور صورت

این مرحله در پاکسازی صورت بسیار مهم است. بخور صورت منافذ پوست را باز کرده و مسدود می کند. قرار گرفتن مداوم در معرض بخار روی صورت به از بین بردن لایه مرده پوست کمک می کند. علاوه بر این، قطرات آب تبخیر می شوند و به خوبی به منافذ و لایه های عمیق پوست نفوذ می کنند و صورت شما را عمیقاً مرطوب می کنند.

فرآیند خشک شدن پوست نیز به سفت شدن منافذ و حذف آلودگی های خشن کمک می کند. برای سیگار کشیدن صورت خود در خانه 2 راه حل ساده دارید که می توانید با توجه به شرایط و تجهیزات خود از آنها استفاده کنید.

استفاده از وسایل بخور

دستگاه بخور خانگی و کیفی این روزها در تمامی فروشگاه های لوازم آرایشی و داروخانه ها یافت می شود.

ظرف را با آب پر کنید و دکمه پاور را فشار دهید.

دستگاه بلافاصله شروع به تولید بخار می کند

اکنون می توانید آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه در فاصله 30 سانتی متری از صورت خود نگه دارید

از آب گرم استفاده کنید

یک روش سنتی برای انجام آرایش صورت در خانه وجود دارد که اکثر شما آن را می شناسید.

برای استفاده از این محلول ابتدا مقداری آب روی شعله گاز در حال جوش قرار دهید.

سپس آب داغ را در ظرف تمیزی بریزید و روی میز قرار دهید.

سپس یک حوله تمیز بردارید و سر خود را بپوشانید.

صورت خود را 30 تا 50 سانتی متر از کاسه آب دور کنید تا بخار آب به تمام قسمت های آن برسد.

در پایان این مرحله پوست شما کاملا آماده پذیرش ماسک های لایه بردار، مغذی و تقویت کننده است.

از لایه بردار صورت استفاده کنید

اگر تعداد زیادی جوش سرسیاه دارید، لایه برداری می تواند کمک کننده باشد. جوش های سرسیاه یکی از شایع ترین مشکلات پوستی هستند که به دلیل تجمع چربی اضافی پوست و مسدود شدن منافذ پوست ایجاد می شود.

پس از بخور، صورت شما کاملا آماده است تا از شر تمام این افراط ها خلاص شود. کافی است از راه درست کمک بگیرید و آن همه جوش را از بین ببرید. بسیاری از افراد جوش های سر سیاه خود را با انگشتان خود بیرون می آورند. اغلب با کبودی و تورم همراه است و می تواند باعث آسیب بیشتر شود.

به عنوان یک راه حل جایگزین، می توانید از یک ابزار پاک کننده صورت که به شکل یک چوب کوچک طراحی شده است استفاده کنید. یک قسمت از این ابزار به شکل سوزن است و به باز شدن منافذ مسدود شده کمک می کند. یک انتهای آن حلقه ای شکل است که می تواند به راحتی با فشار دادن روی سطح پوست، جوش های سر سیاه را از بین ببرد.

لایه برداری

لایه برداری یک نوع فرآیند تکمیلی در فرآیند پاکسازی صورت است. در این مرحله سلول های مرده و ناخالصی های عمیق به طور کامل حذف می شوند. برای لایه برداری اولیه و همچنین حرفه ای، می توانید طبق مراحل زیر از اسکراب های خانگی یا بدون نسخه استفاده کنید:

مقداری اسکراب بردارید و آن را به قسمت های مختلف صورت خود بمالید.

اسکراب را با انگشتان خود روی تمام پوست خود ماساژ دهید.

این کار را 1 تا 2 دقیقه ادامه دهید و سپس صورت خود را بشویید.

توجه داشته باشید که اگر دچار سوزش، التهاب یا خارش شدید، بلافاصله صورت خود را بشویید و فرآیند پاکسازی را متوقف کنید. علاوه بر این، فرآیند ماساژ بیش از 2 دقیقه زمان نیاز ندارد، این امر باعث تحریک پوست می شود.

شکر و روغن زیتون را پوست بگیرید

اگر به دنبال ترکیبی از مواد غذایی ارگانیک و مغذی به عنوان یک تجربه لایه برداری هستید، ترکیب روغن زیتون و شکر انتخاب مناسبی برای شماست. شکر یک لایه‌بردار طبیعی است که روی سطح پوست شما می‌چرخد تا یک لایه‌بردار صاف و مؤثر تولید کند. روغن زیتون به کار رفته در این اسکراب اثر استخراج قند را متعادل می کند و به عنوان یک ماده مغذی نقش مهمی در تامین نیازهای تغذیه ای سلول های پوست ایفا می کند.

برای ایجاد این لایه برداری طبیعی می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

ابتدا یک ظرف کوچک تمیز انتخاب کنید و یک قاشق چایخوری شکر قهوه ای داخل آن بریزید. سپس چند قطره روغن زیتون خالص (غیر خوراکی) به آن اضافه کنید و کمی هم بزنید تا خوب ترکیب شود. حالا مخلوط به دست آمده را روی پوست بمالید و حدود 1 تا 2 دقیقه خوب ماساژ دهید. در نهایت پوست خود را بشویید و با یک پارچه یا حوله نرم خشک کنید.

یک ماسک صورت

پس از اتمام مرحله لایه برداری، تمام ناخالصی ها و سبوم اضافی در منافذ از بین می رود و پوست شما را به وضوح نرم و درخشان می کند. اکنون زمان تامین مواد مغذی مورد نیاز صورت و تغذیه سلول های پوست است. بهترین راه حل استفاده از ماسک های مختلف صورت است که پوست را عمیقاً مرطوب می کند، منافذ را باریک می کند و اندازه آنها را کاهش می دهد.

این ماسک ها در دو نوع خانگی و آماده موجود هستند و شما می توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود از آن ها استفاده کنید.

برای درک فرآیند اصلی استفاده از ماسک صورت، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

قبل از هر اقدامی به یاد داشته باشید که دستورالعمل استفاده برای ماسک های خانگی و آماده تفاوتی ندارد.

بسیاری از افراد از دست یا انگشتان خود برای برداشتن ماسک و مالیدن آن به صورت خود استفاده می کنند. اگرچه این کار بسیار آسان و بدون دردسر به نظر می رسد. با این حال، می تواند عامل اصلی آلودگی و انتقال باکتری ها باشد و باعث ایجاد مشکلاتی مانند جوش های زیر پوستی و چرک شود. بهترین گزینه برای استفاده از ماسک صورت، مداد یا اپلیکاتور مخصوص ماسک است.

با استفاده از ابزار ارائه شده، مقداری از ماسک را بردارید و آن را به تمام قسمت های پوست خود بمالید.

توجه داشته باشید که ماسک را روی پوست لب و پوست لطیف دور چشم خود استفاده نکنید. زیرا این نواحی از صورت بسیار حساس هستند و ممکن است تحریک شوند.

حالا طبق دستور ماسک مورد نظرتان، بگذارید ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی پوست بماند و در انتها آبکشی کنید.

ماسک بلغور جو دوسر و شیر

ماسک جو دوسر بسیار مقوی و مغذی است و به عنوان یکی از محبوب ترین ماسک های خانگی شناخته می شود. فرمول کامل این ماسک هر آنچه که برای تقویت و تغذیه پوست خود نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد. جو به کوچک شدن منافذ پوست و تقویت سد محافظ پوست کمک می کند. شیر موجود در این ماسک حاوی مقداری چربی طبیعی است و رطوبت و چربی از دست رفته پوست در طول فرآیند پاکسازی را جبران می کند.

دکمه بازگشت به بالا