کسب و کار ایرانیمجله عمومی

وظیفه فونداسیون پیش ساخته

​فونداسیون پیش ساخته سازه ای برای انتقال بار میان سازه و زمین است، در صورت وجود این سازه می توانیم از نشست زمین و تنش های بیش از اندازه جلوگیری کنیم. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح می دهیم.وظیفه انتقال بار بین سازه و زمین بر عهده فونداسیون یا پی است، فونداسیون در واقع از نشست اضافی جلوگیری کرده و مانع از ایجاد تنش های اضافی می شود.

فونداسیون انواع مختلفی دارد. مقاوم ترین نوع آن فونداسیون بتنی است و استفاده از فونداسیون بتنی در مناطق زلزله خیز توصیه می شود البته فونداسیون پیش ساخته بتنی مراحل ساخت را در کارخانه از سر گذرانده و تنها کافیست آن را به محل اجرای پروژه بیاوریم، استفاده از این نوع فونداسیون بتنی پیش ساخته در مناطق روستایی و برای ساخت ساختمان های کوچک بسیار رایج است.

برای اجرای فونداسیون پیش ساخته ابتدا باید به میزان ۴۰ و یا ۷۰ سانتی متر عملیات گود برداری انجام شود مهم این است که توجه کنید میزان گودبرداری بسته به نوع باسکول متفاوت خواهد بود و پس از اجرای گود برداری باید برای محل نصب فونداسیون توسط بتن بستر سازی انجام شود سپس از بستر سازی امکان چیدن قطعات فونداسیون برای ما فراهم می شود.قطعات فونداسیون که چیده شد، نوبت نصب باسکول می رسد که یکی از مزایای این سازه امکان جابجایی فونداسیون به دلیل پیش ساخته بودن آن است.

هزینه زیرسازی و بتن ریزی

قیمت فونداسیون پیش ساخته بتنی، زیرسازی و بتن ریزی در اجرای یک ساختمان نقش بسیار مهمی در استحکام نهایی آن دارد. در یک ساختمان با اسکلت فلزی، عملیات بتن ریزی محدود به فونداسیون می‌شود. این در حالی است که برای یک ساختمان با اسکلت فلزی، علاوه بر فونداسیون باید بتن ریزی ستون‌ها و سقف‌ها نیز انجام بگیرند. به‌طور کلی هزینه زیرسازی و بتن ریزی در یک پروژه ساختمان‌سازی از چند بخش مجزا تشکیل می‌شود. البته هزینه آرماتوربندی را جداگانه در نظر می‌گیرند و به همین دلیل در اینجا اشاره نمی‌کنیم.

Precast foundation task

مدت زمان اجرای طرح، جایگذاری قطعات فونداسیون و نصب باسکول چیزی در حدود ۳ روز به طول می انجامد.

  • فونداسیون پیش ساخته پایه روشنایی
  • فونداسیون ساختمان
  • پایه و فونداسیون دکل مخابراتی
  • پایه دوربین
  • پایه چراغ راهنمایی و رانندگی

از این فونداسیون جهت راه اندازی روشنایی شهری استفاده می شود، پایه روشنایی این سازه با توجه به نوع کاربرد در ابعاد مختلفی تهیه و به بازار عرضه می شود به طور کلی اندازه استاندارد پایه روشنایی برای معابر در بازه ۳ تا ۱۸ متر می باشد و اما برای نصب این پایه ها و روشن شدن معابر خیابانی به فونداسیون نیاز داریم.فونداسیون پایه روشنایی سازه ای بتنی(آرمه یا مسلح) است. در ساختار این فونداسیون از میلگرد و آرماتور استفاده شده است. ساختار فیزیکی فونداسیون پایه روشنایی را می توان به دو بخش تقسیم کرد:

  • قسمت تثبیت کننده فونداسیون در زمین
  • قسمت نگهدارنده پایه چراغ

علاوه بر این دو قسمت در فونداسیون راهی برای عبور سیم های برق نیز تعبیه شده که از نظر هندسی فونداسیون پایه روشنایی به صورت اشکال پاشنه دار، ذوزنقه ای، مکعب مربع و مکعب مستطیل ساخته می شود.این نوع از فونداسیون در بزرگراه ها و خیابان ها، جاده های اصلی و جاده های فرعی، مناطق مسکونی، صنعتی و تفریحی، مراکز خرید و پارکینگ ها استفاده شده و با توجه به اینکه این سازه باید از استحکام خوبی برخوردار باشد، تا بتواند ایستایی پایه روشنایی را حفظ کند، در ساخت آن از بتن با عیار 400 کیلوگرم در متر مکعب استفاده می شود و از آنجا که اندازه و جنس پایه های روشنایی متفاوت است قیمت فونداسیون پیش ساخته نیز متفاوت خواهد بود.

نکته:اگر شما هم قصد خرید فونداسیون دکل را دارید میتوانید از وبسایت ما به راحتی و بدون هیچ دغدغه خرید نمایید.

فونداسیون دکل مخابراتی بتنی

اولین مرحله در اجرای فونداسیون، آماده سازی بستر خاکبرداری شده برای آرماتوربندی و صفحه گذاری می باشد که این امر توسط یک بتن با عیار سیمان کم به نام بتن مگر انجام می گیرد.وظیفه بتن مگر پوشش دادن لایه‌های ناهموار و ایجاد یک فونداسیون مناسب بر روی زمین جهت جلوگیری از تأثیر زمین بر روی بتن اصلی سازه می باشد . ضخامت این بتن در حدود ۵ الی ۱۰ سانتیمتر است.روی بتن مگر داخل پی را با تخته یا آجر و یا فلز قالب بندی می کنند و پس از آماده شدن قالب بتن ساخته شده را داخل قالب ریخته و خوب می کوبند و در واقع عمل پی ریزی انجام می شود.

پس از اینکه دانه های شن و ماسه در بتن کاملا به هم پیوسته و متراکم شدند ، بارگذاری روی فونداسیون بتنی می تواند انجام بگیرد اما باید توجه داشت که حداقل هفت روز از پس از عملیات پی ریزی باشد.اگر بتن از نوع مسلح باشد، باید ابتدا میلگرد در قالب جاسازی شده ، سپس بتن ریزی انجام شود، از این فونداسیون در ساختمان های اسکلت فلزی استفاده می شود.در دکل های کوچک بتن ریزی توسط دست و بدون ویبراتور و بتونر انجام می شود و کارگران به صورت تخمینی میزان شن و ماسه و سیمان و حتی عامل مؤثر بتن یعنی آب را تعیین و بتن را تهیه و آماده می کنند و بتن ریزی به صورت تکه تکه صورت می پذیرد.

پس از علامت گذاری و نقشه  بر طبق آکسی که در نقشه آورده شده، ریسمانی در یک آکس طولی و یک آکس عرضی می بندند طوری که دو ریسمان در محل قرار گیری بیس پلیتها کاملاً بر هم عمود باشند.در این صورت ریسمان ها در وسط بیس بیلت به هم برخورد می کنند و در واقع ریسمان ها نقش تراز را ایفا می کنند.بعد از عملیات بتن ریزی بیس پلیتها باز می شوند و دوباره ملات نرمه زیر آن می ریزند و توسط پیچها تراز می کنند که به این کار اصطلاحا عملیات هواگیری می گویند.چنانچه هنگام بتن ریزی بتن کاملاً زیر پلیت را پر نشده باشد، با انجام عملیات هواگیری مشکل برطرف می شود.

فونداسیون پیش ساخته

فونداسیون دکل مخابراتی پیش ساخته بتنی به فونداسیونی گفته می‌شود که در کارخانه تولید شده و بعد از عمل آوری و آماده شدن به محل پروژه منتقل می‌شود.یکی از چندین کاربرد آن استفاده در ساخت ساختمان‌های کوچک است که باعث افزایش سرعت و ارتقا کیفیت خصوصاً در مناطق دور افتاده و روستایی می‌شود.

‌فونداسیون دکل بار و فشار وارده از نقاط مختلف دکل و همچنین بارهای اضافی سازه را به زمین منتقل می‌کند. دکل‌های برق یا دکل‌های مخابراتی معمولا در معرض عوامل مختلف طبیعی همچون بادهای شدید و طوفان، سیل و گاها نشست زمین هستند به همین دلیل استفاده از فونداسیون پیش ساخته بتنی یک ضرورت محسوب می‌شود.از انواع فونداسیون دکل مخابراتی می‌توان به فونداسیون منفرد (منوپل) و فنداسیون نواری یک طرفه یا دو طرفه اشاره کرد.

کاربردهای فونداسیون پیش ساخته

  • فونداسیون ساختمان
  • پایه و فونداسیون
  • به عنوان پایه دوربین
  • پایه چراغ راهنمایی و رانندگی
  • پایه چراغ روشنایی

انواع فونداسیون دکل مخابراتی

در صورتی که مقاومت خاک زمین حفاری شده مناسب نباشد، سطح آبهای زیر زمینی بالا بوده و یا اینکه بدلیل صخره ای و سفت بودن زمین امکان ادامه حفاری شمعی امکان پذیر نباشد، از فونداسیون رادیه استفاده میگردد.

  •  فونداسیون منفرد (شمعی یا عمقی)

یک شمع، عضو سازهای نسبتاً بلند و لاغر و ستون مانندی است که با قرار گرفتن در داخل خاک، وزن دکل را به خاک زیرین منتقل مینماید.شمع در واقع همان ستون است که در داخل خاک مستقر شده است و بارهای وارده از دکل را در عمق خاک عبور داده و آنرا به خاک مقاومتر در عمق بیشتر منتقل می نماید.سه نوع فونداسیون شمعی وجود دارد که شامل شمع کوبیدنی، شمع درجا ریخته شده و شمع کوبیده درجا ریخته شده است که عموما فونداسیون شمعی مورد استفاده در صنعت مخابرات از نوع شمع در جا ریخته شده میباشد.

این فونداسیون ها معمولا در ساختمان های آجری، در سطوح شیب دار در صورت لزوم پله ای مورد استفاده قرار می گیرند.حداکثر عمق پی های نواری در حدود ۵۰ و عرض پی قدری بزرگتر از عرض دیوار روی آن می باشد.بار دیوار و یا چند ستون را که در یک ردیف قرار دارند را به زمین منتقل می کنند.مقطع آن ها می تواند به شکل مربع، مستطیل، ذوذنقه و یا پاشنه دار (شبیه T وارونه) باشد.فنداسیون دکل مخابراتی نواری دو طرفه و نواری یک طرفه داریم که که نوع دو طرفه یا مشبک نسبت به نوع یک طرفه قوی تر است.

فونداسیون پایه چراغ

فونداسیون پایه چراغ، قسمتی از سازه است که برای نگهداری و ثبات پایه چراغ در زمین استفاده می‌شود. این فونداسیون به طور معمول از بتن مسلح ساخته می‌شود و در عمق زمین قرار می‌گیرد. فونداسیون باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند وزن پایه چراغ و همچنین بارهای وارده بر آن، مانند باد و طوفان را تحمل کند.

انواع فونداسیون پایه چراغ:

  • فونداسیون پیش ساخته: این نوع فونداسیون در کارخانه تولید می‌شود و به صورت آماده به محل نصب منتقل می‌شود. فونداسیون‌های پیش ساخته به دلیل سرعت نصب و سهولت اجرا، محبوبیت زیادی دارند.
  • فونداسیون درجا: این نوع فونداسیون در محل نصب پایه چراغ ساخته می‌شود. فونداسیون‌های درجا برای شرایطی که نیاز به فونداسیون با ابعاد و مشخصات خاص وجود دارد، مناسب هستند.

اجزای فونداسیون پایه چراغ:

  • پایه بتنی: این بخش از فونداسیون در عمق زمین قرار می‌گیرد و وظیفه تحمل وزن پایه چراغ را بر عهده دارد.
  • بولت‌ها: این بولت‌ها برای اتصال پایه چراغ به فونداسیون استفاده می‌شوند.
  • میلگرد: میلگردها برای افزایش استحکام فونداسیون به کار می‌روند.
  • بتن: بتن ماده اصلی تشکیل دهنده فونداسیون است و وظیفه انسجام و یکپارچگی اجزای فونداسیون را بر عهده دارد.

انتخاب فونداسیون مناسب:

انتخاب نوع فونداسیون مناسب برای پایه چراغ به عوامل مختلفی مانند نوع خاک، وزن پایه چراغ، شرایط آب و هوایی و بودجه پروژه بستگی دارد.

دکمه بازگشت به بالا