مجله علمی و سلامت

پارکینسون در افراد کم سن هم بروز می‌کند

به گزارش شفاف، محمودرضا فقیهی گفت: پارکینسون یک اختلال عصبی است که عمدتاً نورون های تولید کننده دوپامین را در ناحیه خاصی از مغز درگیر می کند. در حال حاضر این بیماری مربوط به دوران سالمندی نیست و در سنین پایین نیز بروز می کند.

با 9 میلیون سالمند در کشور، بروز بیماری پارکینسون بیشتر خواهد بود. این بیماری به طور ناگهانی رخ می دهد و هیچ راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد. معمولا در مردان شایع تر است.

وی گفت: تغییر سبک زندگی در پیشگیری از این بیماری موثر است. 90 درصد عفونت ها ژنتیکی نیستند، اما علت اصلی آن هنوز ناشناخته است. مشکل در حال حاضر این است که وزارت بهداشت آمار دقیقی از تعداد این بیماران تا به امروز ندارد.

امیرحسن حبیبی شریک اختلالات حرکتی گفت: درمان این بیماری شامل دارو، جراحی و توانبخشی است. هزینه تهیه دارو برای این افراد بسیار بالاست. با توجه به شرایط اقتصادی و قیمت بالای داروها و به دلیل وجود دارو در این افراد که نیمی از آنها ایرانی هستند، برخی از بیماران پاسخ های متفاوتی به هزینه و اثربخشی دارند. آنها خواستار این هستند که داروها در دسترس و قیمت مناسب باشند.

به گفته حبیبی، دست دادن در حالت استراحت، آهسته راه رفتن و حرکت و خنده از علائم این بیماری است.

وی بر پرهیز از ازدواج به دلیل خطر بالای بیماری پارکینسون تاکید کرد و گفت: رساندن سکته مغزی و کمبود اکسیژن به مغز در ابتلا به این بیماری موثر است.

مهری سالاری، استاد مغز و اعصاب گفت: تعداد بیماران پارکینسونی در کشور ۲۵۰ هزار نفر تخمین زده می شود. هنوز آمار دقیقی از این بیماری در کشور نداریم.

وی گفت: در هر کشوری نوع ژن و تاثیر آن در بروز بیماری متفاوت است. طبق آخرین اخبار، این بیماری در کشورهای شرق آسیا بسیار بیشتر است. کاردرمانی و ورزش درمانی در درمان بیماری پارکینسون موثر است.

به گفته سالاری، ضربه و قرار گرفتن در معرض سموم از جمله عوامل ایجاد این بیماری است.

منبع: انجمن خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا