مجله حوادث

پروژه‌ای که با دخالت امریکا استحاله شد/جلوگیری از هدر رفت۲۳۰۰میلیاردی بیت‌المال با ماهواره

طبق آمار ، از 43 بلایای طبیعی 34 مورد در کشور اتفاق می افتد ، اما ایران از نظر بلایای طبیعی و خطر زلزله و زمین لرزه در جایگاه یازدهم جهان قرار دارد و به گفته دانشمندان ، آسیا و اقیانوس ها همیشه به دلیل در برابر سیل و زلزله ، اما فناوری فضایی از انواع مختلفی برای پیش بینی خطرات و ارائه هشدارهای به موقع و دقیق استفاده می کند و یکی از اصلی ترین ابزارهای کنترل خطر است.

به گزارش کندوج ، بهمن ، بهمن ، رعد و برق ، زمین لرزه ، قحطی ، سیل ، طوفان ، تگرگ ، امواج گرما ، طوفان ، آتشفشان ، رانش زمین ، بهمن ، طوفان شن ، توفان ، سونامی ، خشکسالی ، آتش سوزی جنگل نامه های آشنایی با ما است. زیرا به گفته دکتر علیرضا شهیدی ، رئیس سازمان زمین شناسی و مواد معدنی ، این کشور در منطقه خطرناک جهان قرار دارد ، بنابراین از 43 خطر جهانی ، 34 مورد خطر طبیعی در ایران است و این خطرات کل کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

وی اضافه می کند که 83 میلیون نفر در کشور در معرض بلایای طبیعی قرار دارند و 705 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در معرض خطر است.

یک مطالعه بین المللی نشان می دهد که بلایای طبیعی مانند سیل ، طوفان و آتش سوزی جنگل ها میلیون ها نفر را در سراسر جهان آواره کرده است ، و سالانه بیش از 20 میلیون نفر را فراری می دهد ، که معادل یک مورد در هر دو است.

دکتر مرتضی براری ، رئیس آژانس فضایی ایران نیز تأکید می کند که ایران از نظر بلایای طبیعی و خطرات در رتبه یازدهم و از نظر خشکسالی در رتبه 22 جهان قرار دارد ، اما در زمینه زلزله در بالای این جدول جهانی قرار دارد.

علاوه بر این ، 23 منطقه از کشور در پدیده گرد و غبار شرکت می کنند ، که علاوه بر این که تحت تأثیر مراکز داخلی گرد و غبار قرار می گیرند ، منشأ منطقه ای نیز دارند. مراکز گرد و غبار استانهای کشور بر اساس اطلس گرد و غبار سال 2016 به شرح زیر است:

آرام باش نام منطقه
1 آذربایجان شرقی
۲ آذربایجان غربی
3 اصفهان
4 البرز
5 ایلام
6 بوشهر
7 تهران
8 قسمت جنوبی خراسان
9 خراسان رضوی
10 خراسان شمالی
۱۱ خوزستان
۱۲ سمنان
13 سیستان و بلوچستان
14 پرشیا
15 قزوین
16 قم
۱۷ کرمان
18 مرکزی
19 هرمزگان
20 یزد

نام گرد و غبار منطقه در نقشه زیر نشان داده شده است:

نقطه گرد و غبار جهانی به شرح زیر است:

امروزه بسیاری از کشورهای جهان از فناوری پیشرفته برای رصد خطرات طبیعی و صدور هشدارهای به موقع از جمله فناوری فضایی استفاده می کنند. با کار و مشاهده تصاویر ماهواره ای ، آتش سوزی جنگل ها و زمین ها ، سیل ، رانش زمین ، آلودگی هوا ، دمای زمین و دریا ، رطوبت خاک ، خشکسالی ، آفات در کشاورزی ، سدها تخلیه می شود و اکنون بستر ایجاد شده توسط آژانس فضایی برخی از این خطرات را رصد می کند با استفاده از فناوری فضایی در کشور امکان پذیر شده است ، به طوری که در سال 1998 حدود 20 گزارش از خطرات طبیعی مبتنی بر فناوری فضایی تهیه و به سازمانهای مربوطه مانند مدیریت بحران ارسال شد. برنامه های سازمان محیط زیست و غذا ، منطقه و منطقه ارسال شد که با تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای از حجم سیل در آوریل 1998 تعیین شد و مانع از دست دادن 2300 میلیارد خزانه داری شد.

در همان زمان ، به گفته دکتر یاسر ابراهیمیان ، رئیس کارگروه زلزله معاون تحصیلات تکمیلی ریاست جمهوری در علوم و فناوری ، گفت که همان مقدار از فناوری فضایی در کشور برای مدیریت بحران استفاده نمی شود و ادامه داد: سال گذشته ، جلسه ای با نمایندگان برخی از کشورها تجهیزات داشتند ، آنها از چنین فناوری در کشور آگاهی نداشتند. بعلاوه ، قانون مدیریت بحران که سال گذشته توسط شورای اسلامی تصویب شد ، شامل مفاد توسعه فناوری فضایی ، موقعیت مکانی و فناوری زمین شناسی در زمینه مدیریت بحران نیست.

توسعه فناوری فضایی در معرض خطر

در مصاحبه ای با کندوج ، دکتر نعمت حسنی ، مدرس ، مهندسی عمران ، آب و محیط زیست ، دانشکده مهندسی عمران و زلزله و رئیس گروه مهندسی آب و محیط زیست ، دانشگاه مهندسی شهید عباسپور ، دانشگاه شهید بهشتی وی در پاسخ به این سال که چه بلایای طبیعی و بلایایی بیشترین آسیب را به کشور وارد کرده است ، گفت: آمارها نشان می دهد که منطقه آسیا و اقیانوسیه بیشترین بلایای طبیعی و بیشترین تلفات را دارد به طوری که 80 تا 90 درصد بلایا رخ می دهد “و 80 تا 90 درصد از بلایای طبیعی در آسیا و اقیانوسیه است ، به دلیل جمعیت زیاد در این مناطق.

وی با بیان اینکه “ایران نیز در این محدوده است” ، گفت: “به طور کلی ، آسیا و اقیانوسیه تأثیر بیشتری در دو خطر” سیل “و” زلزله “دارند ، اما ایران در زمین لرزه ها به دلیل کم بارش باران.”

حسنی بارش متوسط ​​در این کشور را 200 تا 220 میلی متر ذکر کرد و ادامه داد: سیل خطر اصلی برای کشورهایی مانند ژاپن ، چین و هند است ، اما برای کشورهایی مانند ژاپن ، فیلیپین ، بنگلادش طوفان بزرگ در جایگاه سوم قرار دارد . “اما در ایران فقط مناطق سیستان و بلوچستان و سواحل خلیج فارس و دریای عمان تحت تأثیر طوفان قرار گرفته اند.

این کارشناس در زمینه زلزله و سازه ها بر آن تأکید کرد زلزله اصلی ترین فاجعه ای است که کشور را تهدید می کند ، وی خاطرنشان کرد: مهمترین ضعف کشور در مدیریت بحران و بلایای طبیعی “فرهنگ عمومی” است. اصولاً توسعه در کشورها ارتباط تنگاتنگی با دو مقوله “فرهنگ” و “مدیریت” دارد و در کشور در مقوله مدیریت بلایای طبیعی ، با فرهنگ ضعیف امنیت و اخلاق حرفه ای روبرو هستیم.

وی افزود: به عنوان یک قاعده فرهنگی ، ما نتوانسته ایم فرهنگ ایمنی در نوزادان ایجاد کنیم و ضعف فرهنگ ایمنی به مراحل بالاتری رسیده است ، به این معنا که ناآگاهی از فرهنگ امنیتی در دولت کشور دریچه ای را باز کرده است که این یکی از اصلی ترین نقاط ضعف کشور در مدیریت بحران است.

استاد دانشگاه شهید بهشتی “مدیریت در شرایط عادی” را از دیگر نقاط ضعف کشور در زمینه مدیریت بحران دانست و در این رابطه توضیح داد: مدیریت بحران در شرایط عادی یک کشور مرفه نباید ماهیتی طبیعی و تدریجی داشته باشد. بلکه مدیریت باید مبتنی بر مدیریت ریسک و اصول و مبانی ریسک باشد.

وی کمبود “مدیریت ریسک و ریسک” را که آینده نگری خوبی برای تحولات مختلف در زمینه بلایای طبیعی است ، از دیگر نقاط ضعف مدیریت بحران عنوان کرد.

این محقق فناوری فضایی را به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای مدیریت توسعه در جهان معرفی و یادآور شد: اگرچه این فناوری تأثیر عمده ای در مدیریت بحران و شرایط اضطراری دارد اما می توان از این فناوری قبل ، حین و بعد از حوادث طبیعی استفاده کرد.

وی تأکید کرد: با توجه به اهمیت فناوری فضایی ، سازمان ملل ICST یا IT را در برنامه های خود گنجانده است.

پروژه ای که تغییر کرد

حسنی با اشاره به استفاده از فناوری فضایی برای کنترل تهدیدهای طبیعی گفت: در سال 1998 طرحی از ایران در این زمینه به کمیته اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (SCOP) ارائه شد. ایجاد یک مرکز منطقه ای برای مدیریت حوادث در آسیا و اقیانوسیه ما اعلام کردیم که توسط این کمیسیون تصویب شده است ، اما با تغییراتی که ایالات متحده و حامیان آن در این پیشنهاد ایجاد کردند ، این پروژه به مرکز آموزش توانایی ها با آموزش و کنفرانسی تبدیل شد که دفتر آن “اپیدم” در تهران نامیده می شود.

رئیس گروه آب و محیط زیست مهندسی شهید عباسپور دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: طرح اصلی این پیشنهاد که در آن زمان ارائه می کردیم شامل مرکز مدیریت حوادث در قالب شبکه اطلاع رسانی و ارتباطی به صورت 24 ساعته بود. روز بدون تعطیلی

حسنی مبنای پایش بلایای طبیعی در این مرکز را فناوری فضایی و ماهواره ای عنوان کرد و گفت: در این مرکز باید از طریق پردازش ، تحلیل و تجزیه و تحلیل اطلاعات به کشورها هشدارهای لازم داده شود اما متأسفانه با اقدامات انجام شده در این به یک پروژه کوچک و مفصل تبدیل شده است و امروزه این مرکز با نام “اپیدم” که با سازمان ملل متحد در تهران مرتبط است فعالیت می کند.

وی با تأکید بر اینکه امروزه فناوری فضایی نقش مهمی در مدیریت بلایای طبیعی در جهان دارد ، خاطرنشان کرد: کارکرد اصلی این فناوری استفاده از ماهواره است که طبق ماموریت خود ، اطلاعات لازم برای نظارت بر بلایای طبیعی را از طریق ایستگاه های فضایی „

محقق دانشگاه شهید بهشتی تصویربرداری را از دیگر کاربردهای این فناوری در مدیریت خطرات طبیعی دانست و گفت: این فناوری کشورها را قادر می سازد خطرات را پیش بینی کرده و با دقت زیادی هشدارهای لازم را ارائه دهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا