کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

چرا آرتروز لگن را از بین میبرد؟

آرتریت یا آرتروز نوعی آرتریت یا التهاب مفاصل است. آرتریت می تواند باعث درد و تورم در مفاصل مختلف بدن مانند زانوها و مفاصل لگن شود. استئوآرتریت شایع ترین شکل آرتریت است و به عنوان بیماری مفصلی دژنراتیو یا آرتریت وابسته به سن نیز شناخته می شود زیرا خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد.

آرتریت زمانی رخ می دهد که التهاب و آسیب به مفصل باعث تخریب و از بین رفتن بخشی از غضروف مفصل شود. در واقع، علائم ناشی از آرتریت، یعنی. درد، تورم و تغییر شکل، که باعث تخریب غضروف مفصل می شود. نقش غضروف در مفاصل کاهش اصطکاک بین استخوان ها در حین حرکت مفصل و نقش ضربه گیر آن است. اگرچه در صورت آسیب به غضروف تا حدودی ترمیم می شود، اما در صورت تخریب کامل، هیچ بافت غضروف جدیدی جایگزین نمی شود.

مفصل ران بعد از مفصل زانو دومین مفصل تحمل کننده وزن بدن است. مفصل ران یک مفصل گوی و کاسه ای است که از سر استخوان ران و استخوان ایلیاک استخوان لگن ساخته شده است. سر استخوان ران و ایلیوم استخوان ران با غضروف پوشانده شده است، این غضروف حرکت این استخوان ها روی هم را آسان و امکان پذیر می کند. در بسیاری از موارد، علائم و عوارض ناشی از آرتریت در یک دوره زمانی طولانی ایجاد می شود. در ادامه با عوارض آرتریت لگن و علائم و درمان آن با دکتر مهرداد منصوری بیشتر آشنا می شویم.

چه چیزی باعث آرتریت مفصل ران می شود؟

علل آرتریت مفصل ران به خوبی شناخته نشده است، با این حال به نظر می رسد عواملی مانند آسیب مفاصل، افزایش سن و اضافه وزن و چاقی در ایجاد آن موثر باشند. به طور کلی، به نظر می رسد وجود یک یا چند مورد از این عوامل با افزایش استعداد ابتلا به آرتروز لگن و مفصل ران در فرد مرتبط باشد. سایر علل آرتریت لگن عبارتند از:

تشکیل و رشد مفاصل غیر طبیعی به نام دیسپلازی شناخته می شود.

برخی از بیماری های ژنتیکی و مادرزادی که باعث نقص غضروف می شود.

فشار بیش از حد به مفاصل به دلیل اضافه وزن یا کار زیاد

علائم و نشانه های آرتریت مفصل ران چیست؟

علائم سرطان لگن با گذشت زمان بدتر می شود و گاهی بدتر می شود، برای مثال با نشستن طولانی مدت یا بیدار شدن از خواب. علائم و نشانه های سرطان لگن عبارتند از:

احساس خشکی و سفتی در مفاصل وقتی صبح از خواب بیدار می شوید این حالت بدتر است.

احساس خشکی بعد از نشستن طولانی مدت

درد و تورم لگن

شنیدن صدا، یا شنیدن استخوان‌ها که به هم می‌سایند

ناتوانی در حرکت دادن مفصل ران برای انجام فعالیت های عادی روزانه، مانند پوشیدن جوراب

شایع ترین علامت آرتریت مفصل ران درد است. علاوه بر باسن، درد در کشاله ران، پشت، زانو و پاها نیز احساس می شود.

ممکن است کاهش دامنه حرکتی ناشی از آرتریت لگن منجر به ناتوانی در راه رفتن عادی، سکندری خوردن و زمین خوردن شود.

آرتروز هیپ از طریق معاینه پزشکی و در صورت لزوم از طریق روش های تصویربرداری تشخیص داده می شود. هنگام معاینه، علائم شامل آسیب مفصل، درد هنگام فشار دادن روی مفصل ران، و صدای ساییدن است.

چگونه درد و ناراحتی ناشی از آرتریت لگن را کاهش دهیم.

هدف اصلی درمان آرتریت هیپ افزایش تحرک مفصل و بهبود کیفیت زندگی بیمار است. بخشی از این هدف با کاهش درد و بهبود عملکرد لگن محقق می شود. برنامه های درمانی که به کاهش درد و ناراحتی ناشی از این بیماری کمک می کند عبارتند از:

آرامش و بهبود دقت و نگهداری مفصل

استفاده از عصا برای کاهش استرس و وزن روی لگن در سمت آسیب دیده

استفاده از روش های غیر دارویی برای مدیریت درد

بیشتر وزن کم کنید

ورزش

داروهایی مانند استامینوفن، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و مسکن ها

حالت

درمان های مکمل و جایگزین

روش های درمان آرتریت مفصل ران چیست؟

آرتریت لگن را نمی توان به طور کامل درمان کرد، اما می توانیم از روش هایی برای کاهش میزان درد و مشکلات ناشی از آن استفاده کنیم. گزینه های درمانی برای آرتریت هیپ به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

درمان غیر دارویی

کرم های موضعی حاوی ترکیباتی مانند کپسایسین، کافور و کانابیدول.

آرتریت جدید هیپ همراه با ورزش، از جمله ایروبیک و شنا

I-فیزیوتراپی کانیه ن-کاردرمانی

کاهش وزن

استفاده از عصا یا واکر

کمپرس سرد یا گرم، طب سوزنی و ماساژ

ژل ها و کرم های حاوی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، متیل سالیسیلات و لیدوکائین.

استروئیدها (گلوکوکورتیکوئیدها)، که می توانند از طریق دهان مصرف شوند یا به مفصل تزریق شوند. تزریق استروئید را می توان سه یا چهار بار در سال انجام داد و در نتیجه فرد تسکین درد کوتاه مدتی را تجربه می کند.

دکمه بازگشت به بالا