کسب و کار ایرانی

چرا از میلگرد در بتن استفاده می شود؟

دلیل استفاده از میلگردهای تقویت کننده در بتن افزایش مقاومت کششی بتن و در نتیجه افزایش مقاومت و مقاومت سازه می باشد. شاید بتوان گفت که عامل اصلی یک ساختمان استحکام و مقاومت آن است که مهندسان عمران در هنگام ساخت باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. بتن و آرماتور دو ماده اساسی هستند که مکمل یکدیگر بوده و ساختمان را در برابر فشارهای مختلف مقاوم می کنند. در این مقاله به بررسی علت استفاده از میلگرد در بتن و مزایای آن می پردازیم.

اهمیت استفاده از آرماتور در بتن

ویژگی اصلی بتن مقاومت فشاری بالای آن است و برای قطعات تحت فشار مانند ستون ها استفاده می شود. اما بتن در برابر شکنندگی ضعیف است و مقاومت کششی کمی دارد. بنابراین این مقاله نیز باید دارای پاور باشد تا برای پاور سیستم مشکلی پیش نیاید. برای این کار از میلگرد فولادی استفاده می کنند. میلگرد مقاومت کششی بالایی دارد و می تواند ضعف بتن را در این نقطه جبران کند.

بتن مسلح با افزودن آرماتور به بتن برای افزایش مقاومت آن به دست می آید. استفاده از بتن مسلح نقش مهمی در استحکام طولانی مدت سازه ها دارد. در واقع اگر از میلگرد فولادی به عنوان ماده کامپوزیتی در بتن استفاده نشود، به دلیل بار و فشار بیش از حد تحمل در بتن، ترک خورده و در نهایت می شکند. میلگردها قیمت های متفاوتی با یکدیگر دارند. برای پیش بینی قیمت میلگرد تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مزایای استفاده از آرماتور در بتن

مزیت اصلی استفاده از آرماتور در بتن افزایش مقاومت بتن و در نتیجه افزایش مقاومت ساختمان است. همچنین از دیگر مزایای ترکیب آرماتور فولادی و بتن می توان به مقاومت بالا در برابر شرایط نامساعد جوی اشاره کرد. استفاده از آرماتور در بتن باعث افزایش مقاومت سیستم در برابر رطوبت و آتش می شود.

شباهت های فراوان در خواص فیزیکی و مکانیکی بتن و فولاد از دیگر مزایای استفاده از پس انداز برای تقویت بتن است. بتن و فولاد چسبندگی خوبی دارند و می توانند تحت فشار با هم کار کنند. ضریب انبساط حرارتی پشت فولاد و بتن نیز تنش اولیه را بی اثر می کند.

انواع آرماتورهای مورد استفاده در بتن

یراق آلات در انواع مختلفی تولید می شوند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برای استفاده از آرماتور در بتن باید با توجه به هدف ساختمان، شرایط آب و هوایی، طراحی ساختمان، بودجه، هزینه آرماتور، نوع بتن و … مناسب ترین نوع آن انتخاب شود.

میله های فولادی به روش های مختلفی تولید می شوند. نورد گرم، سخت شده با حرارت و غیره، نوع میلگردی که معمولا در بتن استفاده می شود، میلگرد فولادی نورد گرم می باشد. از مهم ترین انواع محلات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- میلگرد ساده

یکی از رایج ترین میلگردها مدل استاندارد آن است که به میلگرد نرم نیز معروف است. مقطع این نوع میلگرد گرد و سطح آن کاملا صاف است. از میلگرد عمومی برای جلوگیری از انقباض و ترک خوردگی بتن در ساخت درزهای فشاری جاده ها و فرودگاه ها استفاده می شود.

این نوع آرماتور در فواصل معینی بین بتن قرار می گیرد تا از ترک خوردگی جلوگیری شود. از میلگرد تخت در ساخت سازه های سنگین مانند پل استفاده نمی شود، زیرا میلگرد نرم یا مسطح بدون آسیب به سازه خم شده و به راحتی بریده می شود. از آنجایی که اتصال محکمی بین بتن و آرماتور وجود ندارد، احتمال جدا شدن آرماتور از بتن در اثر فشار زیاد وجود دارد.

2- زره آجدار

سطح مقطع این نوع زره می تواند دایره ای یا چند ضلعی باشد و سطح آن دیگر صاف نیست. سطح این نوع آرماتور دارای زبری خاصی است که به آج معروف است که باعث چسبندگی بیشتر به بتن می شود و در نتیجه بهتر در بتن ثابت و محصور می شود. این میله عمدتاً برای ساخت و ساز در مناطق زلزله خیز استفاده می شود. دنده های آجدار به دو نوع تقسیم می شوند: دنده های ترمومکانیکی TMT و دنده های HSD با استحکام بالا.

از آنجایی که میلگردهای آجدار ترمومکانیکی در دماهای بالا تشکیل می شوند، هنگامی که به بتن متصل می شوند، مقاومت بیشتری در برابر نیروهای فشاری و کششی، خوردگی، دمای بالا و زلزله ایجاد می کنند. آرماتور آجدار با مقاومت بالا دارای شکل دایره ای بوده و فقط برای استفاده در بتن در نظر گرفته شده است. مزیت اصلی این نوع آرماتورها هنگام استفاده در بتن، ظرفیت خمشی بسیار بالای آن است. آرماتور آجدار با مقاومت بالا یا HSD به دلیل قابلیت جوشکاری در سازه های سنگین مانند ساختمان های صنعتی، تجاری و پل ها استفاده می شود.


سوالات احتمالی:

از جمله مهم ترین و متداول ترین سوالات مطرح شده در رابطه با استفاده از میلگرد در بتن برای افزایش مقاومت سازه ها می توان موارد زیر را بررسی کرد.

1. هزینه استفاده از آرماتور در بتن چگونه تعیین می شود؟

برای استفاده از آرماتورهای بتن در ساختمان های مختلف، عوامل زیادی در تعیین هزینه دخیل هستند. هزینه آرماتور، نوع آرماتور، مقدار استفاده شده، کاربری ساختمان، چیدمان و پلان سازه از عوامل موثر در خرید آرماتور برای استفاده در بتن می باشد.

2. اهداف آرماتور در بتن چیست؟

میلگرد را می توان در بتن به روش های مختلف و برای اهداف مختلف استفاده کرد. از مهمترین این مقالات می توان به رستا، خموت، بنجاگی، خارک، راگبی و ایدکا اشاره کرد.

3. استفاده از میلگرد در بتن برای کدام ساختمان ها اهمیت دارد؟

به طور کلی تمامی ساختمان های مسکونی در ایران این قانون را دارند که از میلگرد و بتن در کنار هم برای افزایش مقاومت آن استفاده کنند. علاوه بر ساختمان های مسکونی، از ترکیب فولاد و بتن می توان در ساختمان های تجاری و سایر سازه های بزرگ و سنگین استفاده کرد.

4. بتن مسلح چیست؟

هنگامی که بتن با میله های فولادی تقویت می شود به آن بتن مسلح می گویند. میلگردهای تقویت کننده مقاومت بتن را افزایش می دهند.

5. تفاوت بین میلگرد و میلگرد چیست؟

برای ریخته گری پی ساختمان باید میلگرد را به روش های مختلف خم و برش داد. و جوش متصل به این سازه و اسکلت که با تغییر شکل میلگرد به دست می آید آرماتور نامیده می شود.

دکمه بازگشت به بالا