مجله عمومی

چرا افکار عمومی با پارک‌ بانوان “زاکانی” سر جنگ دارد؟

در اینکه شهرداری تهران نسبت به اکثر شهرداران قبلی ضعیفتر است شکی نیست اما این دولت نالایق طرحی هرچند قابل دفاع را مطرح کرده است که متاسفانه نمی تواند به درستی از منافع خود دفاع کند و انتقادات را بشنود و پاسخ دهد.
چند سالی است که پارک های بانوان در نقاط مختلف شهر قرار گرفته اند و از محبوبیت نسبی برخوردار بوده اند. زنان در این مکان ها به حرکت های امن می پردازند، مهمانی می دهند، شادی می کنند و در عین حال هیچ ساختارشکنی صورت نمی گیرد و کسی مزاحم آنها نمی شود.
شهرداری هم اکنون در نظر دارد این طرح را در چند پارک شهر اجرا کند. این به زنان این فرصت را می دهد که زمان، پول کمتری صرف کنند، با فرزندان یا دوستان خود به پارک بروند و زمان خود را در محیطی بی دغدغه بگذرانند.
این یک تقسیم بندی جنسیتی منفی نیست. تفکیک جنسیتی یک وضعیت منفی و غیرقابل قبول است که در آن حقوق زنان یا مردان ضایع می شود. در مورد پارک های بانوان برعکس است، یعنی یکی از حقوق مسلم زنان که آزادی تفریح ​​است به آنها بازگردانده شده است.
متأسفانه نابسامانی های اجتماعی کنونی – که البته فقط تقصیر شهرداری نیست – باعث بی اعتمادی مردم شده و حتی کارهای مثبت نیز ضعیف و مرتبط با مسائل سیاسی تلقی می شود (مخصوصاً که این اقدام اندکی پس از ورزشگاه مشهد مطرح شد). در گذشته اینطور نبود، مثلاً زمانی که مترو راه اندازی شد، دو واگن اول و آخر برای خانم ها در نظر گرفته شده بود و از آنها جشن گرفته می شد و هنوز هم مطلوب است. یکی، برخی از خانم ها مجبور نیستند وقت خود را در باغ خود بگذرانند و می توانند از باغ های دیگر استفاده کنند.
چه خوب که شهرداری و دستگاه های دولتی در صدد برگرداندن اعتماد از دست رفته ملت هر چند تدریجی هستند تا به جای تبدیل یک اقدام مثبت به تلخی با حاشیه هایی که ایجاد می کند، نسیم خنکی هرچند ملایم و کوتاه مدت باشد. زمان یکی
به شهردار محترم تهران هم توصیه می کنم از افرادی استفاده کند که چون سابقه خشونت و خلق و خو و تندخویی ندارند برای توجیه کارهای خیر بالقوه شهرداری استفاده کنند.

23302

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا