کسب و کار ایرانیمجله علمی و سلامت

چرا زگیل تناسلی خارش دارد؟

زگیل تناسلی یک زائده گوشتی و نرم است که ناحیه تناسلی یا آلت تناسلی را احاطه کرده و می تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. در واقع این یک نوع بیماری مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. گفته می شود که تنها 10 درصد از افرادی که در معرض HPV قرار می گیرند به زگیل تناسلی مبتلا می شوند و بسیاری از افراد HPV دارند اما هیچ علامتی ندارند. برای درمان زگیل تناسلی به دکتر کیوان آقامحمدپور مراچه فرمایید.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) تخمین می زند که از هر 100 بزرگسال، 1 نفر ممکن است زگیل تناسلی و حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی داشته باشد. بنابراین نمی توان از شیوع آن چشم پوشی کرد!

تجربه نشان داده است که برخی از انواع HPV بیشتر از انواع دیگر باعث دیسپلازی و سرطان می شوند. در واقع، برخی از انواع HPV تنها می توانند باعث زگیل تناسلی شوند، در حالی که برخی دیگر می توانند باعث سرطان شوند. این واکسن به محافظت از بدن در برابر انواع خاصی از HPV کمک می کند.

متاسفانه درمان قطعی برای این عفونت ویروسی وجود ندارد و تنها با راه حل های موجود می توان از گسترش زگیل جلوگیری کرد. توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با علائم زگیل تناسلی در مردان و زنان، راه های انتقال زگیل تناسلی، عوارض زگیل تناسلی در مردان و زنان و درمان زگیل تناسلی، ادامه این مقاله را مطالعه کنید.

علائم زگیل تناسلی

بر اساس سؤالات، آرتروز چیست و چگونه است؟ تفاوت بین زگیل تناسلی و جوش چیست؟ بیماری التهابی لگن چیست؟ زگیل مردانه چیست؟ زگیل تناسلی می‌تواند بافت‌های ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است به صورت کوچک (5 میلی‌متر یا کمتر)، گوشتی، قهوه‌ای یا صورتی یا شبیه گل کلم ظاهر شود.

در بیشتر موارد زگیل آنقدر کوچک است که دیده نمی شود. زگیل تناسلی معمولاً توسط نوع متفاوتی از HPV نسبت به نوعی که باعث ایجاد زگیل در دست ها یا سایر قسمت های بدن می شود، ایجاد می شود. چگونه بفهمم زگیل تناسلی دارم؟

در زنان، استخوان تناسلی می تواند در قسمت بالایی اندام تناسلی، روی دیواره واژن، بین اندام های خارجی و قدرت، در کانال و در دهانه رحم ظاهر شود. در مردان، ممکن است از دهان یا ساقه بیضه ها، کیسه بیضه یا آلت تناسلی شروع شود. زگیل تناسلی مردانه اغلب با خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی همراه است و باعث خونریزی در حین رابطه جنسی می شود.

زگیل تناسلی همچنین می تواند در دهان یا گلوی فردی که با فرد مبتلا رابطه دهانی داشته است ایجاد شود. زگیل تناسلی می تواند در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده به توده های بزرگ تبدیل شود.

خوب است بدانید که عفونت HPV همیشه این علائم را ایجاد نمی کند و برخی از افراد می توانند عفونت را بدون ایجاد زگیل عبور دهند. به همین دلیل، گاهی اوقات نمی توان به سرعت تشخیص داد که آیا یک فرد به HPV آلوده شده است یا خیر. هنگامی که زگیل ظاهر می شود، می تواند سه هفته، ماه یا حتی سال ها پس از ابتلا به ویروس باشد. بیشتر زگیل های تناسلی خوش خیم یا غیر سرطانی هستند. در عکس زیر زگیل تناسلی را مشاهده می کنید.

علل زگیل تناسلی در مردان و زنان

زگیل تناسلی مانند سایر زگیل ها توسط برخی از ویروس های هرپس انسانی ایجاد می شود. در مورد انواع زگیل تناسلی در مردان و زنان، بیش از 100 نوع از این ویروس وجود دارد و تنها انواع 6 و 11 باعث ایجاد زگیل تناسلی (زگیل تناسلی خفیف در زنان و مردان) می شود.

وی در پاسخ به این سوال که زگیل تناسلی چگونه منتقل می شود و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟ می توان گفت که زگیل تناسلی در بیشتر موارد از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. فرد می تواند عفونت HPV را از طریق تماس پوست به پوست در طول رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کند. برخی افراد عفونت را دارند اما بدون علامت هستند و به عنوان ناقل هیچ علامتی نشان نمی دهند. بنابراین، موارد زیر خطر ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش می دهد:

داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چندین شریک جنسی

داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر

عشق ورزیدن با شریکی که سابقه جنسی او را نمی دانید

شروع کار جنسی در سنین پایین

سیگار کشیدن

داشتن سیستم ایمنی ضعیف به دلیل HIV یا دریافت شیمی درمانی یا پیوند اعضا

عوارض زگیل تناسلی در مردان و زنان

30 تا 40 نوع HPV وجود دارد که به طور خاص بر اندام تناسلی تأثیر می گذارد، اما تنها چند نوع آن باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. بنابراین، زگیل تناسلی یک نوع کم خطر عفونت HPV است. لازم به ذکر است که این ویروس همیشه منجر به مشکلاتی مانند زگیل تناسلی نمی شود. در واقع، در بیشتر موارد، ویروس بدون ایجاد هیچ مشکلی برای سلامتی خود به خود از بین می‌رود.

سویه های پرخطر مانند HPV 16 و HPV 18 در اکثر سرطان های دهانه رحم، آلت تناسلی، مقعد، حلق و مری موثر هستند. آنها همچنین می توانند منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول های دهانه رحم به نام دیسپلازی شوند. بنابراین، انجام منظم پاپ اسمیر برای زنان، به ویژه آنهایی که دارای انواع پرخطر HPV هستند، مهم است.

در موارد نادر، زگیل ممکن است در دوران بارداری بزرگ شده و ادرار کردن را دشوار کند. زگیل های واژن می توانند از کشیده شدن بافت واژن در هنگام زایمان جلوگیری کنند. زگیل های بزرگ در خارج از آلت تناسلی یا واژن می توانند باعث خونریزی در هنگام زایمان شوند.

آیا می توان از زگیل تناسلی پیشگیری کرد؟

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و واکسیناسیون می تواند از زگیل تناسلی جلوگیری کند. استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی ایده خوبی است، اما از شما در برابر زگیل تناسلی محافظت نمی کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را برای پسران و دختران در سنین 11 و 12 سالگی توصیه می‌کند، اگرچه می‌توان آن را در سن 9 سالگی نیز تزریق کرد. در واقع، این واکسن برای پسران و دختران ایده‌آل است. قبل از اینکه از نظر جنسی فعال شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن Gardasil 9 را برای مردان و زنان 9 تا 45 ساله تایید کرده است. اگر بین 27 تا 45 سال سن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. یا به شما توصیه می کنند که واکسن HPV را دریافت کنید.

روش صحیح تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص این بیماری ابتدا پزشک اقدامات زیر را انجام می دهد:

سوالاتی در مورد سلامتی و سابقه جنسی شما می پرسد، اینکه آیا اخیراً رابطه جنسی داشته اید، به خصوص رابطه جنسی دهانی بدون کاندوم.

برای تحقیقات دقیق تر، او مناطق مشکوک به تب را به صورت فیزیکی بررسی می کند.

پزشک شما می تواند زگیل تناسلی را فقط با مشاهده آنها شناسایی کند. گاهی اوقات، او یک محلول اسیدی ملایم را به پوست شما تزریق می کند تا سیاهرگ های ناحیه تناسلی شما را بیشتر نمایان کند. این ممکن است باعث احساس سوزش خفیف شود. در صورت عدم وجود تشخیص، نمونه برداری برای آزمایشات زیر ضروری است.

برای زنان، انجام معاینه لگن و آزمایش پاپ اسمیر، که می تواند به تشخیص تغییرات در واژن و رحم ناشی از زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم کمک کند، مهم است. در طی تست پاپ، پزشک از وسیله ای به نام اسپکولوم برای باز نگه داشتن واژن و دیدن مسیر بین واژن و رحم (دهانه رحم) استفاده می کند.

او همچنین از یک ابزار دسته بلند برای جمع آوری مقادیر کمی سلول از دهانه رحم استفاده می کند. در آزمایشگاه، سلول ها از نظر ناهنجاری زیر میکروسکوپ بررسی می شوند.

تست HPV
چند نوع عفونت HPV با سرطان دهانه رحم مرتبط است. به همین دلیل می توان از نمونه ای از سلول های جنینی که در طی تست پاپ اسمیر به دست می آید برای شناسایی این نوع سرطان ها با کمک آزمایش های ویروسی استفاده کرد. این آزمایش می تواند ناباروری مردان را نیز تشخیص دهد.

دکمه بازگشت به بالا