کسب و کار ایرانیمجله اجتماعیمجله عمومی

چرا یخچال خنک نمیکند؟

امروزه یخچال به مهم ترین وسیله آشپزخانه ما تبدیل شده است. خنک نشدن یخچال یک مشکل رایج در این نوع لوازم خانگی است و باید فورا به آن رسیدگی شود.

اگر یخچال خنک نشود، عملکرد خود را از دست داده و فقط برق را هدر می دهد. دلایل متعددی را می توان به عنوان دلیل اصلی سرد نشدن انواع یخچال و فریزر ذکر کرد. مهم است که از بین این دلایل گزینه مناسب را انتخاب کرده و سپس آن را رفع کنید. برای بررسی دلایل اصلی که منجر به این مشکل می شود، در مقالات دیگر با ما همراه باشید.

چرا یخچال یخ نمی زند؟

یخچالی که خنک نمی شود یا سرد نمی شود مشکلی است که اکثر ما حداقل یک بار با آن مواجه شده ایم. این نشان می دهد که مشکل ذکر شده یک مشکل عمومی است و مختص یک برند خاص نیست. در واقع حتی اگر یخچال شما یکی از بهترین برندهای موجود در بازار باشد، ممکن است با این مشکل مواجه شوید و هیچ تضمینی وجود ندارد که این اتفاق نیفتد.

دلایل زیادی برای خنک نشدن یخچال وجود دارد. که در بخش بعدی بیشتر به آن خواهیم پرداخت. اما دلیلی که اغلب نادیده گرفته می‌شود چرا یخچال خنک نیست این است که انواع زیادی از مواد غذایی در آن وجود دارد. پر کردن یخچال و فریزر با مواد غذایی مختلف می تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود، از جمله سرد نکردن دستگاه در داخل.

اگر یخچال شما پر از مواد غذایی است و می بینید که داخل آن گرم می ماند، در اسرع وقت آن را خالی کنید. توجه داشته باشید که یخچال کامل اجازه نمی دهد هوا به خوبی گردش کند. این کیس می تواند به قسمت های خاصی مانند کمپرسور دستگاه فشار زیادی وارد کند یا حتی آن را به طور کامل خاموش کند; بنابراین، یکی از دلایل اصلی خنک نشدن یخچال، پر کردن دستگاه بیش از ظرفیت اولیه آن است. هر یخچال ظرفیت مشخصی دارد که معمولا بر حسب فوت بیان می شود. انتظار نداشته باشید که یخچال 18 فوتی شما ظرفیتی برابر با یک یخچال 22 فوتی داشته باشد.

دلایل سرد نشدن یخچال

چرا یخچال خنک نمی شود؟ سرد نشدن یخچال ممکن است در فصول مختلف سال اتفاق بیفتد و فقط مربوط به فصل گرما نیست. علاوه بر این، اندازه یا ظرفیت کل یخچال تأثیر قابل توجهی در این مشکل ندارد. حتی یک یخچال کوچک هشت فوتی نیز می تواند با اختلالات مختلفی در فرآیند خنک سازی مواجه شود. در این قسمت به دلایل دیگر مربوط به سرد نشدن یخچال می پردازیم. برای تعمیرات یخچال بوش در تهران با ما همراه باشید.

1- خرابی کمپرسور

2- خرابی فن کندانسور

3- آسیب لوله کندانسور

4-آسیب فن اواپراتور

5- بررسی لاستیک مغناطیسی درب

6- نداشتن گاز برای یخچال

7- نزدیک بودن یخچال به دیوار

1- خرابی کمپرسور

کمپرسور نقش بسیار مهمی در کولر گازی دارد و وظیفه آن فشرده سازی مبرد مورد نیاز کولر گازی است. جای تعجب نیست که آسیب کامپیوتر منجر به کاهش کلی توانایی کولر در خنک کردن فضا می شود. البته کمپرسور به راحتی خراب نمی شود، معمولا مواردی مانند فشار بیش از حد یا کمبود مبرد باعث ایجاد مشکل برای این قسمت از یخچال می شود.

2- خرابی فن کندانسور

در کنار یخچال یک فن قرار دارد که وظیفه آن انتقال حرارت به اطراف کندانسور است. مشکل این فن باعث افزایش دمای کندانسور و در نهایت جلوگیری از سرد شدن یخچال می شود. فن های کندانسور معمولاً به دلیل تجمع گرد و غبار از کار می افتند. با تمیز کردن آن و روغن کاری قسمت شفت با روغن، در اکثر موارد می توانید از همان فن قبلی استفاده کنید. با تعمیر فن کندانسور مشکل صدای یخچال حل می شود.

3- آسیب لوله کندانسور

اگر لوله های کندانسور در محیط نامناسب قرار گیرند ممکن است مسدود شوند. این محدودیت باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد کلی کندانسور می شود و بنابراین کندانسور از کار می افتد. این مورد خود یکی از انواع علل سرد نشدن یخچال است که جای توجه دارد. اگر کندانسور آسیب ببیند، می تواند باعث آب شدن یخچال شود.

4- آسیب به فن اواپراتور

فن اواپراتور خنک کننده یخچال (به خصوص قسمت فریزر) را بهبود می بخشد. این فن بر خلاف فن کندانسور معمولاً به دلیل تشکیل توده یخ بین پره های آن از کار می افتد. در صورت بروز چنین مشکلی، تعمیرکاران جرم یخ را حذف کرده و به فن اواپراتور اجازه کار مجدد می دهند، بدون اینکه نیازی به تعویض این قطعه باشد.

5- بررسی لاستیک مغناطیسی درب

بستن درست درب یخچال یکی از دلایل سرد نشدن یخچال است. امروزه مگنت های مختلفی در داخل درب یخچال قرار می گیرد که منجر به تبدیل درب با روکش می شود. اگر لاستیک اطراف در تعویض شده است و درب به درستی بسته نمی شود، باید به فکر تعویض این قسمت باشید. آسیب آهنربای اطراف درب دستگاه نیز می تواند دلیل زمزمه یخچال دوو باشد.

6- نداشتن گاز مبرد

کمبود گاز در یخچال دلیل سرد نشدن هوا است. همه ما می دانیم که گاز مبرد موجود در یخچال جزء مهمی برای ادامه کار این دستگاه است. کمبود مبرد باعث می شود موتور خنک کننده بیش از حد گرم شود و مبرد خنک نشود. اما می توانید مشکل خنک نشدن کامل دستگاه را با شارژ مجدد برطرف کنید. رزرو گاز کار سختی نیست.

7- یخچال چقدر به دیوار نزدیک است

یخچال را خیلی نزدیک به دیوار قرار ندهید. ممکن است یخچال خیلی به دیوار نزدیک باشد و از سرد شدن آن جلوگیری کند. این فاصله کوتاه ممکن است منجر به خرابی کامل یخچال به دلیل انتقال حرارت ناکافی به پشت دستگاه شود. فاصله بین یخچال و دیوار باید حداقل 20 سانتی متر باشد. برای سرویس یخچال خود با پایدار سرویس تهران تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا