مجله علمی و سلامت

چند قدم تا زندگی در سیاره “زهره” مانده است؟

نقل شده در طبیعتلئوناردو تستی ، ستاره شناس در رصدخانه جنوب اروپا در گارچینگ ، آلمان گفت: “حالا كه فسفین پیدا كردیم ، باید بفهمیم كه آیا این حقیقت از نشانه های حیات است.”

در 14 سپتامبر ، دانشمندان اعلام کردند که با استفاده از آرایه بزرگ آتاکاما در شیلی و تلسکوپ جیمز کلرک مکسول در هاوایی ، حدود 55 کیلومتر بالاتر از سطح زهره ، فسفین را در جو ونوس پیدا کرده اند. داده های رادیویی نشان می دهد که نور در طول موج های میلی متر جذب می شود که مربوط به غلظت فسفین است که 20 قسمت در میلیارد در جو است.

ستاره شناسان فسفین (مخلوط سمی هیدروژن و فسفر) را به عنوان علامت احتمالی حیات در سایر سیارات شناسایی کرده اند. جالب اینجاست که فسفین توسط برخی موجودات روی زمین نیز تولید می شود.

کلارا سوزا-سیلوا ، اخترفیزیکدان مولکولی در انستیتوی فناوری دانشگاه ماساچوست در کمبریج و از نویسندگان مشترک مطالعه تجزیه و تحلیل فسفین ، گفت: “خوشبختانه ، زندگی فسفین بی هوازی به طور کامل تولید می شود.” اما این گاز باید در فضای سخت و اسیدی زهره تجزیه شود.

این باعث شد دانشمندان به این نتیجه برسند که باید ترتیبی برای افزودن گاز وجود داشته باشد که نشان دهنده تولید بیولوژیکی ناشناخته یا فرآیند شیمیایی باشد که دانشمندان هنوز توضیح نداده اند. دانشمندان در حال آزمایش توانایی برخی از میکروارگانیسم های موجود در هوا برای زنده ماندن در مناطقی از جو که فسفین وجود دارد – به دور از فشار خرد شدن و دمای سوزان سطح زمین است.

قبل از اینکه دانشمندان این احتمال را جدی بگیرند ، آنها مایل هستند دریابند که آیا واقعاً فسفین در ناهید وجود دارد یا خیر ، زیرا برخی از دانشمندان هنوز بدبین و قانع نیستند.

متیو پازک ، بیوشیمی دان کیهانی از دانشگاه فلوریدا جنوبی در تامپا گفت: “این شک و تردید تا حدی به این دلیل است که دانشمندان فقط یک خط جذب فسفین را در داده های خود شناسایی کرده اند ، بنابراین دانشمندان دیگر باید این موضوع را تأیید کنند.” .ردن

ستاره شناسان اکنون امیدوارند که این موضوع را با تلسکوپ های دیگر روی زمین پیگیری کنند. جیسون دیتمن ، ستاره شناس در انستیتوی فناوری ماساچوست که قصد دارد مشاهدات خود را با همکاری سوزا-سیلوا انجام دهد ، گفت: “ما از دو ابزار استفاده خواهیم کرد.” یکی از این دستگاه ها در تجهیزات تلسکوپ مادون قرمز ناسا در هاوایی است. ابزار دیگر رصدخانه مادون قرمز ناسا است.

رصدخانه مادون قرمز ، معروف به SOFIA ، نام رصدخانه هوایی است. این رصدخانه که متعلق به مراکز فضایی آلمان و آلمان است ، روی هواپیمای بوئینگ 747 SP سوار شده و مجهز به بازتاب دو و نیم متر است که برای رصد آسمان بین 1 تا 655 میکرومتر طراحی شده است.

مشاهدات طیفی مادون قرمز و سایر مشاهدات به دانشمندان اجازه می دهد تا به دنبال سایر خطوط جذب مرتبط با فسفین باشند و راهی برای تأیید وجود آنها پیدا کنند. آنها همچنین می توانند اطلاعات بیشتری در مورد محل قرارگیری فسفین و نحوه تغییر سطح آن در طی روزها و هفته ها ارائه دهند. دیتمن و سایر دانشمندان امیدوار بودند که در ماه ژوئیه سال 2020 زهره را ببینند ، اما شیوع ویروس کرونا آن را به تأخیر انداخت.

دیتمن گفت: “ما امیدواریم که در آینده اطلاعات جدیدی دریافت کنیم.”

دانشمندان علاوه بر مطالعه زمین ، برای مطالعه سایر سیارات نیز بسیار تلاش کرده اند. قرار است در ماه های آینده سه مأموریت در نزدیکی ونوس پرواز کنند. این مأموریت ها شامل آژانس فضایی اروپا (ESA) و فضاپیمای BepiColombo و آژانس فضایی ژاپن است که 24 ساعت شبانه روز در حال چرخش دور عطارد و آژانس فضایی اروپا و پارکر ناسا هستند که هر دو به دور خورشید می چرخند. آنها هستند ، خواهند شد.

مشاهدات این فضاپیما مفید است زیرا محدود به جو زمین نیست. با این حال ، لازم به ذکر است که این مطالعات برای مشاهده سیاره هایی مانند سطح عطارد یا خورشید طراحی شده اند ، بنابراین مشخص نیست که آیا آنها به تشخیص فسفین در جو ونوس حساس هستند یا خیر.

Bipolombo شانس کمی برای تشخیص گاز در پرواز نزدیک به پرواز خود در ماه اکتبر و شانس بیشتری در ماه آگوست بعدی با دستگاه مادون قرمز خواهد داشت. کاوشگر خورشیدی پارکر همچنین می تواند این گاز را با دستگاهی که برای مطالعه صفحات خورشیدی طراحی شده است ، تشخیص دهد.

نور رئوفی ، فیزیکدان فیزیک در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز در مریلند که محقق پروژه مأموریت پارکر است ، گفت: “بعید است ، اما من آن را رد نمی کنم.”

یک فضاپیما در حال حاضر به دور Venus ، Akatsuki یا Venus Climate Probe یا Planet-C ، یک سیستم تحقیقاتی فضایی زیر نظر م Instituteسسه تحقیقات ژاپنی برای مطالعه جو ونوس در حال چرخش است.

این محقق ژاپنی در سال 2015 وارد مدار ناهید شد و اکنون در حال تحقیق در مورد وضعیت آب وهوس ونوس و جستجوی آتشفشان است. اگرچه این محقق ابزار دقیق لازم برای ردیابی مستقیم فسفین را ندارد ، اما می تواند از راه های دیگر به دانشمندان کمک کند.

تاکهیکو ساتو از موسسه تحقیقات هوانوردی ژاپن و دانشمند این پروژه گفت: “جو و ابر اساس زندگی هستند.” ما می توانیم اطلاعاتی در مورد آن ارائه دهیم.

موضوعات امیدوار کننده تر احتمالاً پروژه هایی هستند که در حال حاضر در دست توسعه هستند و می توانند برای تجزیه و تحلیل بهتر فسفین مورد استفاده قرار گیرند. ه کشف هلبرت از نیروی هوایی آلمان ، که یکی از اعضای تیم کلمبو در پکن است ، گفت که این کشف توسعه این پروژه ها را در اسرع وقت تقویت می کند.

آژانس فضایی هند (ISRO) دارای مدار ناهید است به نام “Shukrayaan-1” و قرار است در سال 2025 پرتاب شود. آژانس فضایی هند به درخواست مجله Nature برای توضیح در مورد برنامه های خود برای زهره پاسخ نداد. اما سانجی لیمائی ، یک ستاره شناس در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون ، گفت که آژانس فضایی هند وقت زیادی برای بررسی ابزارهای خود دارد. اگر این فرصت را از دست بدهند اشتباه بزرگی است.

ایالات متحده و اروپا همچنین در حال بررسی پروژه هایی برای ناهید هستند که می تواند داده های مفیدی درباره زیستگاه های این سیاره یا حتی جستجوی مستقیم علائم حیات فراهم کند.

سو اسمرکار از تاسیسات پیشرانه جت و محقق ارشد پروژه VERITAS پیشنهادی ناسا ، که علائم حیاتی را کنترل می کند ، گفت: “Viritas صدها کیلوگرم جرم اضافی دارد که ناسا می تواند از آن استفاده کند.” برای ساخت هواپیماهای کمکی کوچک که برای این منظور طراحی شده اند استفاده کنید.

“VERITAS” مخفف “قابلیت های تقویت ونوس ، علوم رادیویی ، حواس پرتی رادار مرکب ، توپوگرافی و طیف سنجی” است. به توانایی انتشار یا انتشار مواد ، توانایی انتشار تابش به سطح اجسام گفته می شود. این توانایی انتشار تابش خاصیت ماده ای است که نسبت انرژی را که ماده از آن تابش می کند و انرژی بدن سیاه را در همان دما بیان می کند. دیافراگم رادار مصنوعی تداخل سنجی ، که با نام InSAR یا IfSAR نیز شناخته می شود ، یک روش راداری زمین گرمایی و سنجش از دور است که از استاتیک برای انتقال و دریافت امواج فاز استفاده می کند. به شما امکان می دهد یک مدل سه بعدی از سطح ایجاد کنید.

گفته می شود این کار ارزان است و دو سال طول می کشد. در طی این مأموریت ، فضاپیمای Trident ماهواره ای را به مدار ناهید پرتاب خواهد کرد که قادر به انجام تجزیه و تحلیل دقیق از سطح سیاره است. هدف اصلی این پروژه ، به رهبری آزمایشگاه ناسا ، درک تفاوت ها و شباهت های بین زهره و زمین است. این فضاپیما به چندین حسگر مجهز شده است که می تواند یک نقشه جغرافیایی سه بعدی از ناهید ایجاد کرده و فعالیت تکتونیکی و آتشفشانی این سیاره را مطالعه کند. علاوه بر این ، می تواند دمای سیاره و میدان گرانشی آن را نیز اندازه گیری کند.

پسك در پايان گفت: “مدل سازي اكنون يك پاسخ منطقي است.” بیشتر شیمی که ما برای زمین تصور می کنیم تحت تأثیر آب است. در ونوس اینطور نیست. بنابراین آزمایشات زیادی در حال انجام است که هیچ کس قبلاً آنها را انجام نداده است. پاسک گمان می کند که فسفین روی ونوس وجود زیست شناسی را به جای یک فرآیند شیمیایی ناشناخته نشان می دهد.

وی افزود: “من فکر می کنم این امکان وجود دارد اما شک دارم. فقط داده ها می توانند این معما را حل کنند.

2323

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا