مجله علمی و سلامت

کاهش ۴۰ درصدی فوتی‌های کرونا با اجرای طرح شهید سلیمانی

طبق گزارش شفاف دکتر محمدمهدی گویا وی افزود: برنامه بسیار ارزشمند شهید سلیمانی برای کنترل اپیدمی کوید 19 و افزایش برنامه های پیشگیری از این بیماری در سراسر کشور از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است.

وی افزود: برنامه هایی كه در این مدت كوتاه در این طرح اجرا شده است ، نشان داده است كه چقدر موفق بوده است. در مدت زمان بسیار کوتاه ، کمتر از یک ماه ، تعداد مرگ های ناشی از این بیماری 40 درصد کاهش یافته است.

گویا ادامه داد: “همکاری نزدیک سازمان بسیج برای فقرا و کارکنان بهداشت تاکنون دستاوردهای ارزنده ای برای کشور به همراه داشته است.” این در شرایطی است که ایران تحت جدی ترین ، ناعادلانه ترین و ظالمانه ترین تحریم های ایالات متحده قرار دارد. از نظر بسیاری ، شاید قابل قبول نباشد که اجرای چنین طرحی برای ایران دشوار است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی افزود: هدف اصلی این پروژه مدیریت و کنترل اپیدمی کوید 19 با مشارکت عمومی ، همکاری های بین بخشی با استفاده از نیروگاه و داوطلبان محبوب است.

گویا افزود: به عنوان شاید قدیمی ترین مدیر وزارت بهداشت ، بیشترین تجربه همکاری با بسیج در زمینه مدیریت و پیشگیری از بیماریهای عفونی را داشته باشم. و فلج اطفال را برای کودکان زیر پنج سال برای همه مردم مناطق شهری و روستایی کشور فراهم کرد.

وی توضیح داد: ثمره ثمره این همکاری در سالهای اولیه به وجود آمد و از سال 1379 حتی یک مورد فلج اطفال در کشور گزارش نشده است در حالی که ایران فقط در مجاورت دو کشور جهان است. و این پاکستان است که هنوز از این بیماری رنج می برد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: سال گذشته توانستیم برای از بین بردن سرخک از سازمان بهداشت جهانی گواهی اخذ کنیم. این گواهینامه به این معنی است که بیش از سه سال است که در کشور ما سرخک و سرخچه گزارش نشده است.

گویا افزود: اگرچه هیچ یک از کشورهای دریای مدیترانه شرقی ، به جز جمهوری اسلامی ایران و دو کشور کوچک بحرین و عمان ، به چنین موفقیتی نرسیده اند ، سال گذشته سرخک در سراسر اروپا و منطقه ما شیوع یافته است.

وی افزود: گرفتن چنین گواهی در چنین شرایطی باورکردنی نیست. این کار مهم به گونه ای انجام شد که از سال 2003 ما با واکسیناسیون 33 میلیون نفر در کمتر از یک ماه با همکاری و مشارکت بازرسی بهداشت و نیروهای بسیج ، کمپین ریشه کن کردن سرخک را به پایان رسانده ایم.

گویا با اشاره به اینکه در نتیجه چنین همکاریهایی و نه فقط ایران ، جهان به این موفقیت خود افتخار می کند ، اظهار داشت: اکنون گام مهم بعدی را در کنترل بیماری کووید 19 برداشته ایم. برخلاف آنچه رسانه های خارجی و ضدانقلاب هر روز وانمود می كنند برای ما تبلیغاتی است ، این بیماری در همه كشورهای جهان در حال شیوع است و فقط چند كشور از آن جان سالم به در برده اند.

وی خاطرنشان کرد: در هفته های اخیر افزایش شیوع این بیماری در کشورهای جهان کاملاً مشهود و غیرقابل انکار است و شاهد موج بزرگی از این بیماری در جهان از جمله کشور خودمان بوده ایم. “برخی از رسانه های مخالف وانمود می کنند این بیماری در سراسر جهان گسترش یافته است و فقط ایران درگیر Covid 19 است.

گویا ادامه داد: ستاد مرکزی کرونا در کشور تصمیم گرفت با همکاری انجمن بسیج معلولیتها و هماهنگی بین ادارات و سایر سازمانها از طریق همکاری عمومی برای کنترل این بیماری در جهت افزایش اطلاعات گام بردارد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: هفت روش برای این منظور انتخاب شد. اولین سیاست تقویت نظارت بر اجرای قوانین بهداشتی و اجرای قانون است. سیاست دیگر افزایش تعداد آزمایشات انجام شده در مناطقی است که معتقدیم در مدیریت بیماری می توانیم بیشترین تأثیر را داشته باشیم. مناطقی که فکر می کردیم بسیاری از افراد به بیماری بیماری کرونا قلب مبتلا هستند که یا علائمی ندارند یا علائم بسیار خفیفی دارند. این به ما کمک می کند تا بیماری را زودتر تشخیص داده و درمان کنیم و اجازه نمی دهد کسی ما را به بیمارستان منتقل کند.

وی افزود: ما سعی می کنیم موارد بدون علامت و بدون علامت را به طور فعال شناسایی و با آنها مقابله کنیم تا این افراد در اسرع وقت شناسایی ، پرورش ، انزوا و قرنطینه شوند تا بیماری به دیگران سرایت نکند. ، به ویژه برای سایر اعضای خانواده یا همکاران “.

رئیس مرکز کنترل بیماری های عفونی ادامه داد: برنامه شهید سلیمانی با آموزش و اطلاع رسانی ، تجزیه و تحلیل بیماران در مناطقی که تعداد افراد مشکوک به کووید 19 بیشتر است و ترافیک بیشتری دارند ، ساخته می شود.

گویا افزود: استراتژی بعدی در این پروژه آموزش ، اطلاع رسانی و توسعه فرهنگی است. Covid 19 زندگی افراد و جوامع را تغییر داده است. اگر به سال گذشته نگاه کنیم ، بسیاری از نگرش ها ، رفتارها و عادت های ما تغییر کرده است. بسیاری از این تغییرات می توانند سالها یا حتی یک عمر ادامه داشته باشند.

وی گفت: “سیاست بعدی حمایت از گروه های آسیب پذیر است.” همکاری سه جانبه نیروهای وزارت بهداشت ، بسیج و داوطلبان مردم باعث شده است که آنها به دلیل بیماری های زمینه ای یا سایر مشکلات ، به ویژه افراد مسن ، قادر به مراجعه به مراکز درمانی نباشند و به آنها خدمات ارائه دهند. در این سیاست ، ما خدمات را به محیط زیست منتقل می کنیم و از آنجا شروع به کنترل و جلوگیری از Covid 19 می کنیم.

گویا افزود: سیاست ششم ما ایجاد یک سری محدودیت ها با مشارکت خود مردم است ، یعنی مردم باید معتقد باشند که این محدودیت ها برای سلامتی خود ، خانواده و افرادی که با آنها زندگی می کنند ، است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر ادامه داد: وقتی گفته می شود شما در تعطیلات نمی روید یا وقت شب یلدا ندارید ، ابتدا باید افراد را توجیه کنیم که همکاری خوبی داشته باشند. یکی از مهمترین روشها این بود که محدودیتها بیشتر مورد هدف و عموم قرار گیرد.

وی افزود: آخرین سیاست درمان سرپایی و جلوگیری از بیهوده رفتن آنها به بیمارستان و بیمارستان است. “برای افرادی که نیازی به خدمات پیشرفته بیمارستان ندارند و امکان درمان آنها در خانه وجود ندارد ، خدمات ویژه ای ارائه می دهیم. مراکز خدمات به عنوان مثال ، فرد بیماری دارد و به اکسیژن و همچنین دارو نیاز دارد. بنابراین ، فقط برای تأمین نیاز اکسیژن خود به بیمارستان مراجعه نکنید.

گویا افزود: وظیفه ای به من سپرده شد كه در سه كشور از جمله استانهای كردستان ، كرمانشاه ، ایلام و همدان در غرب كشور به منطقه مراجعه كنم و فعالیتهای جاری پروژه شهید سلیمانی را رصد كنم.

وی افزود: هماهنگی بین سرویس های بهداشتی ، دانشگاه های علوم پزشکی ، هلال احمر و بسیج در این استان ها با حمایت خوب استانداران به خوبی شکل گرفته است. “سازمان ها و مناطق مختلفی در غرب کشور مطرح شده و این طرح را به خوبی اجرا می کنند.

گویا گفت: “همه چیز بهتر از آن چیزی بود که فکر می کردیم. تقسیم کار به خوبی مورد مراقبت قرار گرفت و هیچ مشکلی از نظر فنی وجود نداشت. فقط مشکلات پروژه ، برخی تجهیزات آزمایشگاهی و بودجه وجود داشت. روش های سرپایی به خوبی مشخص شده و با نشانه های ثابت ، مناطق غربی کشور در حال حاضر به بسیاری از اهداف خود رسیده اند.

گویا افزود: نتایج برخی سرنخ ها به مرور زمان بدست می آید. اما تشخیص سرپایی و به موقع بیماری در این مناطق چهار برابر شده است و این همان چیزی است که ما بدنبال آن هستیم.

وی افزود: طبیعی است که وقتی آزمایشات در مقیاس وسیع انجام می شود ، تعداد تشخیص سرپایی افزایش می یابد و مراجعه به مراکز درمانی کاهش می یابد. “کشف سرپایی به معنای شیوع بیماری نیست بلکه فعالیت همکاران ما را نشان می دهد که قبلاً توانسته اند بیماران را تشخیص دهند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های عفونی ادامه داد: “یک شاخص بسیار مهم میزان مرگ و میر است که در سراسر کشور حدود 40٪ کاهش یافته است و در استان های غربی (منطقه 3) کمترین مرگ و میر ناشی از 19 کووید را مشاهده می کنیم. در 10 روز گذشته ، در برخی از استان ها ، این رقم حتی به انگشتان دست نمی رسد.

“امیدواریم که برنامه شهید سلیمانی به همان روشی عمل کند که روزی فرا خواهد رسید که در آینده ای نه چندان دور اعلام خواهیم کرد که تعداد کشته ها به حد قابل قبولی رسیده است و بیماری کوید در حوزه عمومی است. کاملاً تحت کنترل است. “

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا