مجله علمی و سلامت

کمبود پزشک داریم؛ اما نه در تهران و شهرهای بزرگ/علل مهاجرت پزشکان ریشه یابی شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتقاد از طرح‌هایی مانند افزایش ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی و ارسال مقالات پزشکی به وزارت علوم، آن‌ها را نادرست دانست.

دکتر در گفت وگو با کندوج، حسین قناعتی با اشاره به رشد روزافزون پزشکان در کشور و لزوم افزایش تعداد دانشجویان پزشکی، گفت: دانشگاه پزشکی تهران پیش از این اعلام کرده بود که نمی تواند تعداد دانشجویان را افزایش دهد و تلاش می شود در هر 40 نفر 60 نفر را در خود جای دهد. -اتوبوس صندلی این امر باعث می شود که آموزش پزشکی کیفیت خود را از دست بدهد.

درخواست وزیر علوم، فناوری و نوآوری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: به جرأت می‌توانم بگویم دانشکده پزشکی ایران یکی از عالی‌ترین دانشکده‌های کشور است و آموزش در این زمینه نیز به صورت عملی در حال اجراست. فارغ التحصیلان رشته پزشکی و شرکای آنها مستقیماً در کار اجباری خود استخدام می شوند. در صورتی که در حوزه فنی این اتفاق نیفتد. از وزیر محترم تقاضا دارم به جای تلاش برای بازگرداندن رشته های پزشکی و رشته های مرتبط به دانشگاه های خود، در اصلاح مشکلات دانشگاه ها در وزارت علوم تلاش کنم تا فارغ التحصیلان آموزش فنی به صورت عملی و متناسب با شرایط اجتماعی آموزش ببینند. کار پیدا کنید، نه فقط مکانی که خوب کار می کند.

وی در ادامه با اشاره به برخی برنامه ها از جمله افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی در کشور گفت: متأسفانه هرکسی طرحی را مطرح می کند و به دنبال اجرای آن است. این روش برنامه ریزی درستی نیست که نماینده ای بگوید ایده به ذهنش رسیده است و می خواهد بدون شناخت و امتحان آن را بلافاصله اجرا کند.

دود افزایش ظرفیت در سال های آینده مشاهده خواهد شد

دکتر. قناعتی با بیان اینکه بعداً دچار این افزایش نامتناسب ظرفیت خواهیم شد، گفت: حرف من را به عنوان سند تاریخی ثبت کنید. یک روز متوجه خواهیم شد که کاری که انجام دادیم اشتباه و بدون برنامه ریزی درست بوده است. بدون برنامه ریزی صحیح، ناگهان به سیستمی فشار وارد می کنیم که آن را تحمل نمی کند و منجر به کاهش کیفیت می شود. من همچنین نمایندگان مجلس را به ارزیابی پیامدهای اجتماعی و عملی ارائه برنامه های خود دعوت می کنم. ارائه رشته های پزشکی به دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم مناسب نیست. برای انجام این کار، باید یک مطالعه علمی انجام دهید و یک خلبان مدل کوچک را آزمایش کنید تا ببینید آیا این طرح جواب می دهد یا خیر.

به پزشک نیاز داریم اما در تهران و شهرهای بزرگ نه

توزیع پزشکان در کشور مشکل دارد

رئیس دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در پاسخ به اینکه افزایش پذیرش دانشجوی پزشکی بر اساس پیری جمعیت و کاهش سرانه پزشک است، گفت: بله، کمبود پزشک داریم. مشکل توزیع در تهران یا شهرستانها نیست. از آنجایی که ما در پزشکی سرآمد هستیم، اما در عدالت در مراقبت های بهداشتی و توانایی مردم در استفاده از خدمات درمانی ناموفق و ناتوان است، کمبود پزشک به حوزه آموزش پزشکی باز نمی گردد، بلکه ناشی از برنامه های مدیریتی است.

دلایل انتقال پزشکان را دریابید

قناعتی با اشاره به آمار مهاجرت رسمی 3 هزار پزشک در سال گذشته و هزار پزشک در تابستان امسال، افزود: به جای پیگیری سیاست هایی مانند افزایش تعداد دانشجویان پزشکی، بهتر است ریشه های مهاجرت را پیدا کنیم؛ این مهاجرت ها در سال 2018 به 100 نفر رسید. سیاستگذاران کشور باید در کار و تصمیمات خود بازنگری کنند و وقتی می خواهند تصمیم بگیرند با صاحبان فرآیندها و علما مشورت کنند، اما مشورت کافی با علما، فرهنگستان ها و وزارت بهداشت نداشته اند.

دلیل اصلی جابجایی پزشکان عدم انسجام در برنامه هاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران دلیل اصلی جابجایی پزشکان را عدم ثبات در برنامه ها دانست و گفت: در سال های مختلف برنامه های خود را به طور مرتب تغییر داده ایم. با این تغییرات، هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد که آیا فردا او امروز می تواند کار خود را انجام دهد یا خیر. این امر ورود سرمایه گذاران خارجی به ایران را غیرممکن می کند. تا زمانی که در برنامه های ما ثبات وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری خارجی محقق نخواهد شد.

قناعتی با بیان اینکه فقط می‌خواهد زندگی امنی داشته باشد، می‌گوید: «مطمئنم 90 درصد افرادی که به خانه می‌روند دچار مشکل هستند. من در تجربه سفر به خارج از کشور زندگی مهاجران را از نزدیک دیده‌ام و می‌دانم که آنها تا به حال به خوشی زندگی نمی‌کنند. ما باید تلاش کنیم تا ریشه ناامیدی را در آنها از بین ببریم. یکی از این ریشه ها این است که آدم می بیند شغلش آینده ای ندارد و درآمدی برابر با مردم عادی ندارد.

رئیس دانشگاه پزشکی تهران ادامه داد: رشته پزشکی رشته بسیار سختی است و تلاش و مسئولیت زیادی دارد. پزشکان در سراسر جهان احترام و درآمد متفاوتی دارند. این تفاوت به معنای بی عدالتی نیست. مفاهیم عدالت و برابری با هم متفاوت است و ما نباید به یک دلیل آنها را اشتباه درک کنیم. مسلماً هرکسی که تلاش بیشتری می کند و کارهای خطرناک تری انجام می دهد، باید درآمد بیشتری نسبت به افراد دیگر داشته باشد. آیا یک مهندس ارشد باید به اندازه یک کارمند ساده حقوق داشته باشد؟

وی افزود: متاسفانه در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها به این مسائل توجه نمی شود و در نهایت تصمیماتی گرفته می شود که همه چیز را از صفر نابود می کند. و خطرناک ترین افراد زندگی وقتی دکتر فارغ التحصیل می شود، تمام جوانی اش در فقر، بدبختی و تحصیل گم می شود. یعنی وقتی چشم باز می کند می بیند 35 ساله است و جوانی اش را از دست داده است. آیا می توان برای این زندگی قیمتی تعیین کرد؟

قناعتی در پایان با اشاره به اظهارات برخی سلبریتی ها و افراد علیه جامعه پزشکی گفت: شریف ترین و خدمتگزارترین قشر کشور نباید به گونه ای تبلیغ شود که مردم نسبت به آنها احساس دشمنی کنند. اما متاسفانه این اتفاق می افتد. برخی از احمق ها و تریبون ها از رسانه ها و فضاهای عمومی برای صحبت علیه متخصصان مراقبت های بهداشتی استفاده می کنند که واقعاً مناسب نیست. برخی از این اتهامات حتی جرم تلقی می شوند، اما این به دلیل صداقت متخصصان بهداشت است که تاکنون هیچ جرمی علیه چنین افرادی اعلام نکرده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا