مجله عمومی

یازده روش موثر برای تصمیم‌گیری درست و قاطعانه

به گزارش کندوج، آبرانلاین وی نوشت: افرادی هستند که برای ساده ترین تصمیمات وقت و انرژی زیادی صرف می کنند و در نهایت به خوبی از عهده آنها بر نمی آیند و همیشه از عواقب هر تصمیمی می ترسند، اما با چند ترفند می توان یاد گرفت که چگونه واکنش نشان دهد. قاطعانه . .

اول از همه، باید به خاطر داشته باشید که همه تصمیمات ما کاملاً صحیح نخواهد بود و نتایج عالی به همراه نخواهد داشت. شما فقط باید یاد بگیرید که چگونه آگاهانه تصمیم بگیرید. هنگام تصمیم گیری، مراحل زیر را در نظر بگیرید تا بتوانید قاطعانه پاسخ دهید.

1. از شک فرار نکنید

گاهی اوقات افراد نمی توانند تصمیم بگیرند زیرا از عدم قطعیت می ترسند یا به چیزی شک دارند. در واقع، ممکن است از همان ابتدا مشخص نباشد که تصمیمات ما درست یا نادرست است. وقتی فردی در مورد چیزی شک دارد، می ترسد و نمی تواند تصمیم درستی بگیرد. این مشکل یکی از خصوصیات بیولوژیکی انسان است که به او کمک کرد تا در عصر حجر زنده بماند. اگر مردم در آن زمان به همه اعمال خود شک نمی کردند، ممکن بود به قیمت جان آنها تمام شود. ما این احساس را از عصر حجر به دنیای مدرن خود آورده ایم. بنابراین باید یاد بگیرید که هنگام تصمیم گیری، ترس از عدم اطمینان را کنار بگذارید. باید بدانید که همیشه نمی توانید تصمیمات درستی بگیرید و برخی از تصمیمات دارای ضریب خطا هستند.

۲. یک ضرب الاجل تعیین کنید

زمانی که با چیزی مواجه می شوید که نیازی به پاسخ فوری ندارد، ضرب الاجل تعیین کنید. زمانی که دائما در حال تعلل هستید انجام کاری ممکن است سخت باشد. در عین حال، این تصمیمات لحظه آخری و عجولانه هستند که معمولاً اشتباه می شوند.

تا جایی که می توانید اطلاعات کسب کنید

برای تصمیم گیری باید اطلاعات کافی در مورد آنچه که قرار است بگیرید داشته باشید. زمانی می‌توانید تصمیم‌گیری را آسان‌تر کنید که از یک موضوع اطلاعات کافی داشته باشید و به تمام دیدگاه‌های آن نگاه کرده باشید.

4. جوانب مثبت و منفی تصمیم خود را نام ببرید

اگر نمی توانید تصمیم بگیرید و دائماً در مورد بهترین چیز شک دارید، بهترین راه این است که مزایا و معایب تصمیمی را که می خواهید بگیرید، یادداشت کنید. در واقع شما تصویری از پیامدهای تصمیمی که می گیرید به دست می آورید و به این ترتیب بهترین تصمیم را می گیرید و در عین حال می توانید گزینه های عینی تری را انتخاب کنید.

5. با دو گزینه به طور همزمان ادامه دهید

برای تصمیم گیری قاطع می توانید به بیش از یک گزینه فکر کنید. در واقع، اگر چیزی غیرعادی به ذهنتان خطور کند، باید در موقعیت خود تجدید نظر کنند. در این صورت بدانید که اگر یکی از کارها درست نشد، گزینه دیگری برای حل مشکل خود دارید.

6. متعصب نباشید

گاهی اوقات با دو گزینه روبرو می شوید که عواقب یکی را می دانید اما دیگری را نمی دانید. در این مواقع ممکن است گزینه ای با نتایج مطلوب بهترین گزینه نباشد و باید کمی ریسک کنید و گزینه دیگری را انتخاب کنید. در این مرحله نباید تعصب داشته باشید و فقط به تصمیمی فکر کنید که قابل پیش بینی است. خلاق باشید و به سراغ گزینه هایی بروید که نتیجه آن مشخص نیست اما می تواند بهتر از انتخابی باشد که در آن نتیجه از قبل مشخص است.

7. تصمیمات خود را به خاطر بسپارید

در هر مورد، آن‌ها با وجود موانعی که به سختی می‌توانیم تصور کنیم، آن را تصرف کرده‌اند. «حتی می‌توانید نتایج را در جایی یادداشت کنید تا در هر زمان مجبور شوید تصمیمی مشابه سخت بگیرید، بدون هیچ مشکل یا اضطرابی.

8. بدانید چه زمانی به غرایز خود اعتماد کنید

درست است که منطق و آگاهی از موقعیت نقش اساسی دارند، اما گاهی اوقات غرایز شما کمک می کند. گاهی اوقات مهمترین تصمیمات زندگی از روی غریزه گرفته می شود. بنابراین می توانید هنگام تصمیم گیری برای موضوع به قلب خود مراجعه کنید. اما اگر نمی توانید تصمیم بگیرید و چیزی به ذهنتان خطور می کند، احتمالاً در حال حاضر با احساسات خود هماهنگ نیستید، که می تواند به دلیل استرس زیاد، خستگی یا فکر زیاد باشد. می توانید کمی پیاده روی کنید، به یک مکان آرام بروید و استراحت کنید یا بیشتر بخوابید. وقتی ذهنتان آرام باشد، بهتر پاسخ می دهید و تصمیمات درست و قاطعی می گیرید.

9. ارزش های خود را تعریف کنید

راه دیگری برای کاهش بار تصمیم گیری این است که بدانید برای چه چیزی در زندگی ارزش قائل هستید. اگر احساس می‌کنید نمی‌دانید و مطمئن نیستید چه کاری باید انجام دهید و چه تصمیمی بگیرید، به ارزش‌های خود تکیه کنید و به خودتان بگویید، برای رسیدن به آنچه در زندگی برایم مهم است، چه تصمیمی باید بگیرم؟ با این طرز فکر می توانید راحت تر و بدون ترس تصمیم گیری کنید.

10. از قبل برنامه ریزی کنید

برای همه چیز در زندگی خود برنامه ریزی کنید، از خرید لباس گرفته تا حتی وعده های غذایی. به این ترتیب، نه تنها باید انرژی معنوی زیادی را صرف کارهای کوچک روزانه کنید، بلکه مجبور نیستید در مورد هر چیزی تصمیمات خسته کننده بگیرید. در عین حال برنامه ریزی در مورد مسائل مختلف به شما کمک می کند که مجبور به تصمیم گیری فوری و عجولانه نباشید و در نتیجه دچار اضطراب نشوید.

111. از تصمیمات بد نترسید

تصور نکنید که همه تصمیمات شما باید درست و کامل باشند. در واقع، دلیل دیگری که بیشتر افراد را از تصمیم گیری قاطع می ترساند این است که می خواهند تصمیماتشان کاملاً درست باشد.

البته ترس به دو دلیل ناشی از اشتباه است:

اول، ممکن است خاطرات بدی از اشتباهات گذشته داشته باشید که تأثیر بسیار بدی روی شما داشته و اکنون شما را می ترساند تا دوباره تصمیم بگیرید.

دوم اینکه از بچگی به شما گفته اند که باید موفق شوید و هرگز در کار شکست نخورید، از تصمیم گیری می ترسید. اما باید به خاطر داشته باشید که اشتباه کردن و شکست بخشی از زندگی است. شکستگی معمولاً فرد را قوی تر و هوشیارتر می کند.

برای غلبه بر این دو مشکل تصمیمات کوچک، بی اهمیت و حتی اشتباه بگیرید. به عنوان مثال، هنگام خرید یک ساندویچ، غذایی برای رئیس خود بخرید که او دوست ندارد. مغز شما اکنون به شما می گوید که باید منتظر عواقب آن باشید. اما قطعاً می توانید ببینید که یک اتفاق واقعاً بد در حال رخ دادن نیست. یا به موقع نزد دندانپزشک نروید و کمی تأخیر کنید. مغز شما ممکن است به شما بگوید: “در حال حاضر به یک دندانپزشک جدید فکر کنید!” سپس متوجه می شوید که کاملا اشتباه کرده اید و جای نگرانی وجود ندارد. به این ترتیب می توانید ترس خود را از تصمیم گیری کاهش دهید.

از طریق روش های فوق می توانید به تدریج به خود و تصمیمات خود اطمینان پیدا کنید و در مورد مسائل مهم زندگی خود آگاهانه تصمیم گیری کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا