مجله عمومی

۱۰ دلیل احساس دائمی سرما در انگشتان

وقتی اوقات خود را در یک روز سرد در خارج از گرمای اطراف خانه می گذرانید ، طبیعی است که در انگشتان خود احساس سرما کنید. کانتورها مانند انگشتان پا و انگشتان پا معمولاً کمی سردتر هستند زیرا بدن ابتدا خون و گرما بیشتری را به اندامهای کلیدی مانند مغز ، قلب و ریه ها هدایت می کند.

عصر ایران با اشاره به پیشگیری ، گفت: اما اگر شخص همیشه در انگشتان سرماخوردگی باشد حتی در دمای گرم ، می تواند نشانه مشکل در بدن باشد. در اینجا دلایل متداول ابتلا به لرز سرماخوردگی در انگشتان آمده است.

مشکلات گردش خون

گردش خون ضعیف می تواند به دلیل ناتوانی قلب در پمپاژ صحیح خون باشد ، مانند نارسایی قلب ، انسداد بدنی در جریان خون مانند انسداد ناشی از پلاک کلسترول در رگ های خونی یا دلایل دیگر. وقتی قلب نتواند خون کافی را در بدن خود به طور دلخواه توزیع کند ، احتمالاً در انگشتان و انگشتان پا احساس سرما ، بی حسی یا سوزن شدن می شود زیرا آنها طولانی ترین اندام از قلب هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نیکوتین می تواند باعث انقباض رگ های خونی شود و همچنین باعث ایجاد پلاک در شریان ها شده و باعث کاهش بیشتر جریان خون به اندام ها می شود. انگشتان سرد می توانند نشانه این بیماری باشند.

کم خونی

کم خونی وقتی رخ می دهد که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز یا هموگلوبین نداشته باشد – پروتئین هایی در سلول هایی که اکسیژن را از ریه ها به بافتهای بدن منتقل می کنند.

کم خونی منجر به کاهش میزان اکسیژن رسانی به بدن می شود که می تواند باعث احساس سرما در دست ها شود. علل احتمالی کم خونی ، عدم مصرف آهن کافی از رژیم غذایی ، ریزش سنگین خون در اثر قاعدگی ، زخم یا خونریزی از دستگاه گوارش ، برخی از انواع سرطان ها و بیماری های دستگاه گوارش مانند عدم تحمل گلوتن و بیماری کرون است.

علاوه بر دست های سرد ، کم خونی می تواند باعث خستگی ، سردرد ، سرگیجه ، تنگی نفس و رنگ پریدگی پوست شود. در بیشتر موارد کم خونی ناشی از کمبود آهن است و علائم آن با مکمل آهن قابل درمان است. پزشک شما می تواند کمبود را با آزمایش خون تشخیص دهد و مقدار مناسب مکمل را تجویز کند.

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 که در غذاهایی مانند گوشت ، مرغ ، تخم مرغ ، شیر و سایر محصولات لبنی یافت می شود ، برای تولید گلبول های قرمز مهم است. کمبود این ویتامین می تواند منجر به کاهش تولید گلبول های قرمز و در نتیجه کم خونی شود.

کمبود ویتامین B12 در افرادی که از رژیم های گیاهی یا وگان پیروی می کنند شایع است و بسیاری از افراد بالای 50 سال ممکن است توانایی جذب این ویتامین را از مواد غذایی از دست دهند. در مورد مبتلایان به دستگاه گوارش مانند بیماری کرون یا عدم تحمل گلوتن نیز همین اتفاق می افتد.

آزمایش خون می تواند به تشخیص کمبود ویتامین B12 کمک کند. اگر این کمبود تشخیص داده شود ، مصرف مکمل ها معمولاً به بهبود شرایط کمک می کند و علائم در طی چند هفته تا یک ماه از بین می روند.

بیماری رینود

بیماری رینود یکی از دلایل عمده بروز سرماخوردگی در انگشتان است. این اختلال در اثر تنگ شدن رگ های خونی در انگشتان دست و گاهی انگشتان پا ، گوش و بینی در پاسخ به سرما خوردگی یا فشار روانی ایجاد می شود.

در طول بخشی از بیماری ، انگشتان به رنگ سفید ، سپس آبی می شوند زیرا خون کمی به آن ناحیه می رود و با رقیق شدن رگ ها و بازگشت جریان خون ، پوست قرمز می شود. اغلب در طول بیماری فرد دچار سرماخوردگی ، بی حسی ، سوزن شدن یا درد در انگشتان خود می شود.

بیشتر موارد بیماری رینود علت مشخصی ندارد. خبر خوب این است که این بیماری تحریک کننده تر از مضر است. تغییرات سبک زندگی ، مانند پوشیدن لباس گرم ، پوشیدن دستکش در محیط سرد ، حتی وقتی غذا از یخچال خارج می شود ، بسته به شدت واکنش فرد و جلوگیری از استرس عاطفی ، معمولاً برای کنترل این اختلال کافی است.

بیماری های خود ایمنی

گاهی اوقات بیماری زمینه ای می تواند باعث بیماری رینود شود. لوپوس ، اختلالی که در آن سیستم ایمنی بدن به بافتهای بدن حمله می کند ، اسکلرودرما ، شرایطی که باعث سفت شدن و زخم شدن پوست و بافت همبند ، آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های خود ایمنی می شود منجر به بیماری رینود می شود. این بیماری به عنوان بیماری ثانویه Raynaud شناخته شده است.

خستگی شدید ، درد مفاصل یا تورم ، مشکلات پوستی یا تورم غدد معمولاً سایر علائم بیماری خود ایمنی اساسی است. هنگامی که بیماری زمینه ای تشخیص داده شده و کنترل شود ، معمولاً علائم بیماری Raynaud بهبود می یابد.

مشکلات تیروئید

غیر متعادل بودن عملکرد تیروئید برای انگشتان سرد نیست. غده تیروئید در اصل ترموستات بدن است. هنگامی که دچار کم کاری تیروئید هستید ، بیشتر عملکردهای بدن کند می شود و ممکن است علائمی مانند خستگی ، یبوست ، افزایش وزن و احساس سرماخوردگی را در انگشتان خود تجربه کنید.

کم کاری تیروئید که به دلیل عدم ترشح هورمونهای تیروئید رخ می دهد ، بیشتر در خانمها و افراد بالای 50 سال دیده می شود و با معاینه فیزیکی یا آزمایش خون قابل تشخیص است. اگر دچار کم کاری تیروئید هستید ، پزشک ممکن است برای کنترل علائم شما درمانی جایگزین هورمون را توصیه کند.

فشار خون پایین

افت فشار خون یا افت فشار خون به دلایل مختلفی از جمله کم آبی ، ریزش خون ، مصرف برخی داروهای خاص و اختلالات غدد درون ریز ممکن است ایجاد شود. هنگامی که فشار خون کم است ، رگ های خونی جریان خون را از اندام ها به اندام های حیاتی هدایت می کنند ، که می تواند باعث احساس سرماخوردگی در انگشتان دست شود. اگر علائم فشار خون پایین مانند سرگیجه ، تاری دید ، خستگی ، حالت تهوع ، ضعف و سردرگمی را تجربه کرده اید ، باید به پزشک خود بگویید.

استرس و اضطراب

احتمالاً می دانید که استرس می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد و دستها نیز از این قاعده مستثنی نیست. وقتی استرس یا اضطراب مزمن را تجربه می کنید ، بدن شما به جنگ یا پرواز می رود. میزان آدرنالین افزایش می یابد و یکی از نتایج این بیماری باریک شدن رگ های خونی در اندام است که منجر به احساس سرما در انگشتان و انگشتان پا می شود. با مدیتیشن ، یوگا ، خواب خوب یا سرگرمی جدید می توانید علائم استرس و اضطراب را کاهش دهید.

عوارض جانبی دارو

مصرف داروهای خاص می تواند انگشتان را سرد کند. برخی از داروها می توانند باعث انقباض عروق خونی شوند و وقتی این اتفاق بیفتد ، بیماری رینود می تواند یک اثر جانبی باشد.

اینها شامل مسدود کننده های بتا (برای کنترل فشار خون) ، برخی داروهای ضد سرطان ، داروهای میگرنی و داروهای غیر قابل نفوذ است. در مورد داروهای مصرف شده برای خنک نگه داشتن انگشتان خود با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. اگر وضعیت شما خسته کننده باشد ، آنها می توانند انتخاب داروهای دیگری را تجویز کرده یا دوز را تغییر دهند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا