مجله حوادث

۱۵ باند کلاهبرداری رایانه‌ای دراینستاگرام و تلگرام متلاشی شد

رئیس پلیس فتا کشور گفت: در دو هفته گذشته 15 باند در زمینه کلاهبرداری رایانه ای مبتنی بر شبکه های اجتماعی خارجی به ویژه اینستاگرام، تلگرام و سایت های تبلیغاتی منحل شده است.

به گزارش کندوج، سردار وحید مجید وی در تشریح این خبر گفت: در دو هفته اخیر و همچنین اقدامات فنی، تخصصی و عملیاتی که با توجه به پرونده های تشکیل شده و رصد مجرمان سایبری توسط کارشناسان پلیس فتا منطقه انجام شده است، 15 باند در حوزه کلاهبرداری کامپیوتری در ارتباط با شبکه ها شبکه های اجتماعی خارجی به ویژه اینستاگرام و تلگرام شناسایی و متلاشی شدند.

وی ادامه داد: با به دست آوردن مدارک دیجیتال و مدارک موجود، 35 نفر در این رابطه دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتا جمهوری اسلامی ایران افزود: ارزش پرونده‌های باندهای متلاشی شده که در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های تبلیغاتی خارجی مرتکب جرایم مختلف شده‌اند، ۸۴ میلیارد ریل برآورد شده است. “

مجید خاطرنشان کرد: احتمال سوء استفاده مجرمان و سودجویان در بستر اینستاگرام و تلگرام، جعل درگاه های بانکی، فروش کالاهای غیرمجاز، فروش و نکول کالا، فروش کالا و تحویل کالای نامرغوب بسیار محتمل است. از جمله جرایم ارتکابی می باشد.

رئیس پلیس فتا کشور از شهروندان خواست هنگام مراجعه به سایت های واسطه ای تحت تاثیر تبلیغات دروغین افراد سودجو قرار نگیرند و از صحت آگهی های موجود در سایت مطمئن شده و سپس به خرید ادامه دهند. از پرداخت هرگونه وجه به عنوان ودیعه یا هزینه نگهداری خودداری کنید و تا زمانی که کالای مورد نظر را دریافت نکرده اید از پرداخت هزینه کالا خودداری کنید.

مجید به مردم توصیه کرد: برای خرید ایمن آنلاین از فروشگاه‌هایی که می‌شناسید یا دارای برچسب اعتماد الکترونیکی از وزارت بازرگانی هستید، هنگام خرید آنلاین، با استفاده از روش‌هایی مانند چه کسی از دامنه وب‌سایت خرید است یا جستجو در انجمن‌هایی که در آن اعضا، خرید کنید و امتحان کنید. در مورد تجربه خرید آنلاین خود بنویسید تا سایر اعضا را مطلع کنید.

وی افزود: تمامی سیستم های پرداخت الکترونیکی بانک ها از روش های رمزگذاری ایمن استفاده می کنند. هنگام پرداخت دقت کنید که عبارت https: // و دامنه shaparak.ir/ در نوار آدرس کنار صفحه پرداخت بانک درج شده باشد. .

رئیس پلیس فتا جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه مجرمان از مهندسی اجتماعی استفاده می کنند تا کاربران را به انجام خواسته های خود ترغیب کنند، اما به مردم توصیه کرد از تبلیغات فریبنده پرهیز کنند و بدانند هیچ چیز ارزان قیمت ناعادلانه نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، مجید گفت: سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir آماده دریافت اطلاعیه های عمومی است و کاربران می توانند آخرین اخبار حوادث و رویدادهای آنلاین را از این سایت دریافت کنند و شماره تماس 096380 24 ساعته است. یک روز. آماده پاسخگویی به سوالات هموطنان در حوزه فضای مجازی می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا