مجله علمی و سلامت

۲۵ هزار بیمار در لیست انتظار پیوند عضو / روش‌های دریافت کارت اهدای عضو

پروژه جدید “ایران ، سرزمین ارواح” آخرین پروژه سازمان در زمینه اهدای اعضا به منظور ایجاد فرهنگ اهدای عضو در جامعه است که هدف آن بزرگداشت فرشتگان دائمی است که اعضای بدن اهدا می کنند و از خانواده های نوع دوست خود تشکر می کنند ، آگاهی جامعه و سپاسگزاری کمک ها و پیوندها با مشارکت سازمان هایی مانند سازمان اهدای عضو ایران ، مرکز پیوند وزارت بهداشت ، رادیو و تلویزیون ، وزارت ارشاد و سازمان های وابسته در تهران و سایر شهرهای ایران انجام می شود.

به گزارش کندوج ، در پزشکی دو نوع مرگ وجود دارد. مرگ قلبی (مرگ مشترک) ، که 99٪ مرگ و میر در جهان است و مرگ مغزی ، که 1٪ مرگ و میر را تشکیل می دهد ، یک فرصت بی نظیر برای خانواده است تا جاودانه ، پاداش و عشق فعلی را به عزیز خود بسازند. با یک تصمیم درست برای خلق بهتر.

مرگ مغزی ، مانند مرگ معمولی ، نوعی مرگ و غیرقابل بازگشت است. اما به دلیل اکسیژن رسانی مصنوعی دستگاه ، حرکات پستان شبیه به تنفس و ضربان قلب است که حداکثر تا 14 روز به این دستگاه پاسخ می دهد و فرصتی برای خانواده است که تصمیم سرنوشت سازی برای اهدای اعضا می گیرد. dá تفاوت این است که در کما سلول های مغز سالم هستند و مشکل در عملکرد آنها است ، اما در مرگ مغزی سلول ها کاملاً از بین رفته و غیرقابل برگشت هستند.

در مورد مرگ مغزی ، خانواده چاره دیگری ندارد. یا دفن 8 عضو (2 کلیه ، 2 ریه ، کبد ، قلب ، روده ، لوزالمعده) یا اهدای عضو و نجات جان 8 نفر. به دلیل اندامهای مرده مغزی ، تنها راه نجات بیماران نیاز به پیوندهایی در لیست انتظار است. هر فرد با مرگ مغزی همچنین می تواند با اهدای 1 تا 53 بافت (مانند قرنیه ، دریچه قلب ، تاندون و غیره) 1 تا 53 نفر را از معلولیت نجات دهد.

در ایران ، هر ساله تقریباً 5000 تا 8000 نفر بر اثر مرگ مغزی می میرند ، نیمی از آنها (حدود 3000 نفر) اعضای پیوند دارند. متأسفانه ، در پایان ، 1000 خانواده (یک سوم) از اهدای عضو خوشحال هستند و دو سوم خانواده ها ، با نارضایتی خود ، بیش از 7000 گیرنده پیوند را در سال به خاک می سپارند. همچنین در ایران ، بیش از 25000 بیمار وجود دارد که در لیست انتظار برای اندام های مختلف نیاز به پیوند دارند ، اما متأسفانه 7 تا 10 نفر از آنها (هر دو تا سه ساعت یک بار) به دلیل کمبود اعضای پیوند (حداکثر 3000 نفر در سال) می میرند N ) 7000 گیرنده پیوند هر ساله به دلیل عدم رضایت خانواده دفن می شوند و 3000 بیمار نیازمند می میرند. این بدان معناست که اگر تنها نیمی از اعضای دفن شده به این بیماران برسد ، هیچ بیماری بی باری در لیست انتظار نمی میرد.

مهمترین دلیل عدم رضایت خانواده از اهدای عضو ، عدم اعتقاد به مرگ مغزی غیرقابل برگشت و عدم شناخت آن به عنوان مرگ قطعی و نبود فرهنگ نهادی اهدای عضو در جامعه است. حدود 20 دلیل در دنیا وجود دارد که باعث نارضایتی اعضای بدن می شود ، مهمترین چیز در جهان این است که مرگ مغزی را به عنوان مرگ (به دلیل حرکات قفسه سینه و ضربان قلب) پذیرفته و منتظر معجزه و عود و دیگر عدم آگاهی از نظر و تمایل مرحوم در مورد اهدای عضو است.

بنابراین فرهنگ سازی در دو دسته “مرگ مغزی = مرگ” و “انگیزه دریافت کارت اهدای عضو” یکی از مهمترین معیارهای موفقیت در این دسته از مراقبت های بهداشتی و نجات جان بیماران است. در ایران ، مانند بسیاری دیگر از کشورها ، کارت اهدای عضو هیچ نقش قانونی ندارد و فقط نظر همه اطرافیان خود را در مورد تمایل وی برای اهدای اعضای بدن پس از مرگ آگاه می کند. و حتی با داشتن کارت اهدای عضو ، خانواده هنوز هم باید در صورت مرگ مغزی توافق کنند.

کارت اهدای عضو ، علیرغم نداشتن وضعیت قانونی ، در تصمیم گیری خانواده برای اهدای عضوی محبوب خود در این مواقع مهم بسیار مثر است. تا حدی ، خانواده هایی که مرگ را پذیرفته اند ، در صورت مشاهده کارت عزیز خود ، تا 95٪ رضایت برای اهدای عضو و در صورت عدم وجود کارت ، کمتر از 50٪ را قبول می کنند.

از روش های دریافت کارت اهدای عضو ، می توانید کد کشور را به سامانه پیامکی 3432 ارسال کنید ، به سامانه ملی دریافت کارت اهدای عضو به نشانی www.ehdacenter.ir مراجعه کنید ، از شعبه سازمان اهدای عضو ایران در از کشور ، شخصاً از واحدهای اهدای عضو دیدن کنید. وی از استانها و فروشگاه های صدور کارت اهدای عضو نام برد که در مناسبت های مختلف راه اندازی شده اند.

سازمان اهدای عضو ایران تنها سازمانی است که به اعضا of سیستم بهداشتی ایران اختصاص دارد ، که مسئول ایجاد فرهنگ اهدای عضو ، یکی از پنج موضوع (فرهنگ ، کمک به خانواده اهدا کننده ، آموزش گروه ویژه ، تحقیق و کمک در زمینه طراحی و پروژه های زیربنایی). در این مجموعه توسط وزارت بهداشت. با کمک و پشتیبانی تیم داوطلبان مردمی (سفیران اهدای عضو) ، این سازمان ها به منظور ایجاد فرهنگ معنوی اهدای عضو ، چندین پروژه از جمله راه اندازی برنامه دریافت کارت های اهدای عضو در کشور ، سیستم الکترونیکی را اجرا کرده اند. طراحی و پیام کوتاه همچنین آیین تکریم و قدردانی از خانواده های نجیب و وفادار اهدا کنندگان عضو را در قالب جشن هایی مانند جشن نفس ، ضیافت نفس ، هفته نفس و … نهادی خواند.

پروژه جدید “ایران ، سرزمین روح” آخرین پروژه این سازمان برای ایجاد فرهنگ اهدای عضو در جامعه است كه هدف آن بزرگداشت فرشتگان دائمی است كه اعضای بدن اهدا می كنند و از خانواده های نوع دوست خود تشكر می كنند ، آگاهی جامعه را افزایش می دهند و از اهدا ویژه تشكر می كنند. تیم ها پیوند اعضا کشور با مشارکت سازمانهایی مانند سازمان اهدای عضو ایران ، مراکز پیوند وزارت بهداشت ، رادیو و تلویزیون ، ارشاد مسئول مطبوعاتی وزارت و انجمنهای وابسته در تهران و شهرهای بزرگ ایران انجام می شود.

نام این پروژه توسط پروفسور Dr. ایرج فاضل که پس از دریافت اولین فتوای مذهبی مبنی بر اجازه اهدای عضو از مرگ مغزی از طرف امام خمینی (ره) و لغو تحریم ، پدر اهدای عضو خوانده شد. دلیل نامگذاری 31 اردیبهشت به عنوان روز اهدای عضو در تقویم ایران نیز به همین دلیل است.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا