مجله عمومی

۶۵ درصد مشاغل پول‌ساز مالیات نمی‌دهند

مالیات به عنوان یک بحث راهبردی، زیرساختی و نیرومند که نقشی کلیدی در اجرای برنامه های توسعه ایفا می کند، در اکثر کشورهای توسعه یافته مهم ترین ابزار تامین مالی درآمدهای عمومی و یکی از موثرترین ابزارهای اقتصادی برای سیاست های مالی و هدایت اقتصادی به سمت اقتصاد کلان است. اهداف. می رود.

به گزارش کندوج، روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: از نظر اقتصاددانان، نظام مالیاتی کارآمد برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی و تداوم عملکرد دولت، وجود نظام مالیاتی مطلوب و کارآمد ضروری است. یک سیستم مالیاتی بهینه و کارآمد که تولید آن برای اجرای سیاست های اقتصادی از جمله توزیع و تامین مالی و حتی هدایت اقتصاد به سمت اهداف کلان اقتصادی مانند ثبات اقتصادی، ایجاد شغل، رشد اقتصادی و بهبود رفاه اجتماعی، مبارزه با فقر و بی عدالتی است. توسعه . نظام آموزشی و بهداشتی و در نهایت تقسیم درآمد بین طبقات و اقشار مختلف جامعه. اما طبق آمارهای مالیاتی عمومی در ایران، بیشتر درآمد مالیاتی دولت نصیب کسانی می‌شود که یا در بخش تولیدی اقتصاد کار می‌کنند یا از دولت و بخش خصوصی حقوق می‌گیرند. آنچه در این میان فراموش شده، مالیاتی است که تجار در بازارهای غیرمولد، خوداشتغالی و جذب سرمایه می پردازند. کسانی که پول زیادی جمع کرده اند و بی خیال از مالیات فرار کرده اند. در گزارش حاضر به دنبال پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده بوده‌ایم که بر خلاف همه همکلاسی‌های خود که از حقوق دولتی کسر می‌شوند، قانون مالیات کشور را در ادارات و … رعایت نمی‌کنند. بر اساس آمار دیوان محاسبات کشور از 155 هزار و 572 پزشک، وکیل و مشاور خانواده، 65 درصد آنها فرار مالیاتی هستند. این در حالی است که پرداخت کنندگان بخش دولتی و خصوصی در 8 ماهه امسال 23 هزار میلیارد مالیات پرداخت کرده اند.

2 سال پیش پزشکان کارتخوان نصب نکردند

دوشنبه 4 شهریورماه 92 مدیرکل درآمدهای داخلی کشور از پزشکانی که هنوز کارتخوان ثبت نام نکرده اند خواست تا قبل از 15 شهریورماه نسبت به ثبت نام اقدام کنند. 21 مرداد لغایت 15 شهریور 98. ” بنا به درخواست نظام پزشکی تا نیمه شهریور ماه موکول شد و از ابتدای مهرماه 98 اعمال و محاسبه می شود.” چه تغییری در زمان ثبت نام دستگاه کارتخوان در دفتر نه تنها آموزش استفاده از دستگاه کارتخوان بلکه فنی و زیرساختی بود که نظام مالیاتی باعث این تغییر به موقع شد. 1 اکتبر تمام مراقبت های بهداشتی خواهد بود مدیرکل درآمدهای داخلی کشور برای نظارت و نظارت بر برون سپاری توسط سازمان امور مالیاتی می گوید: درمانگاه ها و درمانگاه ها دارای دو آنلاین مالیاتی و علامت نوار در فیش پرداخت هستند.

اکنون حدود 27 ماه از ضرب الاجل سازمان امور مالیاتی می گذرد، اما تحقیقات میدانی روزنامه نگار «فرهیختگان» نشان می دهد که بسیاری از پزشکان بخش خصوصی و مطب، این قانون را دور زده اند و از مشتریان می خواهند برای پرداخت هزینه ویزیت و سایر خدمات، کارتخوان ارائه نکنند. یک کارت. پرداخت با کارت یا نقدی یا پرداخت با برنامه های تلفن همراه.

65 درصد از شرکت های پولساز مالیات نمی پردازند

در پی اطلاعیه های مختلف سازمان مالیاتی که علاوه بر جامعه پزشکی خواستار ثبت نام در نظام مالیاتی و دریافت کد رسیدگی مالیاتی سایر مشاغل از جمله وکلا و مشاوران خانواده شده بود، در قانون بودجه سال ۱۳۸۸ بند. ک) در تبصره ششم این قانون. او موظف به پرداخت مالیات بود.

متعاقباً اداره امور مالیاتی کشور طی دستورالعملی از تاریخ 20 اردیبهشت 1388 به منظور اتخاذ رویه واحد برای اجرای مفاد بند ک در بند (6) قانون بودجه سال 1388 مقرر گردید که کلیه مراکز درمانی اعم از دولتی، موسسات خصوصی و دولتی سازمان های مردم نهاد، ارتش، موسسات خیریه و مؤسسات دولتی موظف به اجرای مفاد بند (ک) ماده 6 قانون مذکور هستند.

اما مشخصاً این طرح قانون تأثیر چندانی بر فعالیت پزشکان شاغل در بخش خصوصی و مراکز بهداشتی نداشته و در بودجه الحاقی از سال 1399 قانونگذار بار دیگر این حرفه را موظف به استفاده از مرکز خرید کرده است. این تکلیف قانونی در «ز» قانون بودجه سال 1399 آمده است. بر اساس این ماده قانونی: «کلیه صاحبان مشاغل پزشکی، پزشکی، دارویی و دامپزشکی دارای مجوز از بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نظام پزشکی ایران و دامپزشکی. سامانه و انستیتو دامپزشکی ایران. و کلیه اشخاص شاغل در موسسات حقوقی اعم از وکلا و مشاوره حقوقی و خانواده موظفند در چارچوب قانون مصوب (21) ماده (169) قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 از مرکز خرید استفاده کنند. اصلاحات و الحاقات بعدی».

معرفی این قانون مالیاتی در حالی است که بررسی های دیوان محاسبات از کسر (ز) قانون بودجه سال 1399 نشان می دهد که در پایان سال 1399 از مجموع 155572 نفر در حوزه های پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی مشغول به کار بوده اند. پزشکان، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی، تنها 54 هزار و 490 نفر در سامانه مالیاتی ثبت نام و کد رهگیری دریافت کرده اند و 101 هزار و 82 نفر حتی به سامانه مراجعه نکرده اند. منظور از دیوان محاسبات کشور در گزارش کسر بودجه ذکر شده پرداخت مالیات نیست، ثبت نام در سامانه به معنای پرداخت مالیات نیست و چه بسا افرادی در این صنوف هستند که به آنها کد رهگیری داده شده اما به دلایلی از پرداخت مالیات فرار می کنند. به عبارت دیگر، بر اساس آمار دیوان محاسبات، 65 درصد از شرکت های پولساز فرار مالیاتی هستند.

فرار مالیاتی در برخی استان ها 80 درصد است

بر اساس گزارش حساب‌های دولتی، از مجموع 101 هزار و 82 نفر در تهران 24 هزار و 247 نفر ثبت نام نکرده‌اند که طبق گزارش‌های مختلف یکی از پردرآمدترین‌های کشور بوده است. فارس با 7560 نفر، اصفهان با 6178 نفر، خراسان رضوی با 6080 نفر، مازندران با 5100 نفر، آذربایجان شرقی با 4667 نفر، البرز با 4166 نفر و خوزستان با 3555 نفر در رتبه های دوم تا هشتم قرار دارند. اما بر اساس سهم و درصد جامعه پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی، بر اساس محاسبات کشوری، در پایان سال 1399، هر چند به طور متوسط ​​در کل کشور 65 درصد از این مشمولان برخوردار بوده اند. ثبت نشده در نظام مالیاتی 80 درصد. بعد از این استان؛ کارکنان سه اتحادیه نامبرده در منطقه کهگیلویه و بویراحمد با 87.7 درصد در رتبه دوم فرار مالیاتی قرار دارند. ایلام با 76.8 درصد، بوشهر با 73.9 درصد، قزوین با 73، زنجان با 72.7 درصد، یزد با 72.1 درصد، چهارمحال و بختیاری با 72 درصد، هرمزگان با 71.5 درصد و کرمان با 70 و 4 درصد در رتبه های دوم تا دهم قرار دارند. بالاترین فرار مالیاتی این سه طبقه. فرار مالیاتی در شهر تهران با 67.2 درصد هر چند کمتر از استان های مذکور، بالاتر از میانگین کشوری 65 درصد است. این در حالی است که در تهران درآمد این مشاغل چندین برابر همتایان خود در استان های دیگر از جمله استان های محروم است.

39000 پزشک فرار مالیاتی

بر اساس ارقام استناد به دیوان محاسبات کشور به استناد اداره امور مالیاتی کشور در پایان سال 1399، از 85711 پزشک، پیراپزشک، داروساز و دامپزشک شاغل در بخش خصوصی، 46505 نفر در نظام مالیاتی و بیش از 39 نفر ثبت نام کرده اند. هزار نفر ثبت نام نکرده اند این گزارش تنها شامل ارقام مشخص جامعه پزشکی و اطلاعاتی در خصوص فرار مالیاتی وکلا، مشاوران حقوقی و مشاوران خانواده است که طبق بند ز تبصره 6 بودجه شماره 6، موظف به استفاده از سامانه پایه مالیاتی هستند. 1399 ذکر نشده است محاسبات ذکر شده به دلیل عدم اطلاع از عملکرد مالیاتی این طبقات بوده است.

یکی از وکلا که می گوید آن دسته از وکلایی که در نظام مالیاتی ثبت نام نکرده اند احتمالاً به غیر از وکالت مشغول فعالیت هستند. زیرا طبق قانون طی یک سال گذشته وکلا مکلف به دریافت کد رهگیری از سازمان امور مالیاتی بوده اند و ادامه کار و وکالت بدون پرداخت مالیات غیرممکن است. وی البته تاکید می کند که مبالغی که امروز پرداخت می شود بر اساس خود اظهاری وکلا بوده و کیفیت و میزان مالیات پرداختی وکلا نیز قابل بحث است، اما در هر صورت هر فردی که بخواهد در این رده فعالیت کند موظف است دریافت کد رهگیری از سازمان مالیاتی

کارفرمایان امسال 23 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند

برای درک اهمیت فرار مالیاتی در جامعه پزشکی، کافی است وکلا و مشاوران خانواده شاغل در بخش خصوصی و دفاتر خصوصی بدانند که بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان امور مالیاتی در هشت ماهه نخست سال جاری (بدون احتساب حقوق گمرکی) 192350 میلیارد خالی مالیات مشمول مالیات شده است. بر اساس این گزارش، از این میزان حدود 75 هزار میلیارد تومان معادل 39 درصد مربوط به مالیات کالا و خدمات، حدود 70 هزار میلیارد تومان است که معادل 36.2 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور مربوط به مالیات است. در مورد اشخاص حقوقی یا همان شرکت ها. 20.3 درصد از کل درآمد مالیاتی کشور معادل 39 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات بر درآمد است. این پایه درآمد مالیاتی دولتی شامل حقوق کارمندان دولت، حقوق کارگران بخش خصوصی، مشاغل، املاک و مستغلات و درآمدهای مختلف است. بر اساس گزارش اداره امور مالیاتی کشور، مجموع مالیات پرداختی کارمندان دولت و کارمندان بخش خصوصی در این مدت 23 هزار و 243 میلیارد ریال در 8 ماهه نخست امسال بوده که معادل 12.1 درصد است. کل مالیات درآمد مالیاتی ایالت و بیش از 2.6 معادل مالیات بر ثروت دلالان، معامله گران ارز، طلا، سهام، خودرو و سایر دلالان. بر این اساس، کمترین میزان درآمد مالیاتی کشور مربوط به پایه مالیاتی، مالیات بر ثروت است که کمتر از 8.8 میلیارد تومان و معادل 4.6 درصد از کل درآمد مالیاتی است.

65 درصد از شرکت های پولساز مالیات نمی پردازند

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا