کسب و کار ایرانیمجله عمومی

سرمایه گذاری در بازار سنگ آهن، کسب درآمد یا ضرر سرمایه گذاری در بازار سنگ آهن یکی از بهترین راه ها برای حفظ ثروت کشور است. در ایران چند سالی است که تورم به طور پیوسته در حال افزایش است. در این شرایط همه سعی می کنند با تبدیل پول خود به دلار، طلا، خانه، زمین و … ارزش سرمایه گذاری خود را حفظ کنند.

شکی نیست که بازار آهن سودآوری بالایی به همراه دارد، سرمایه را افزایش می دهد و از دارایی ها محافظت می کند. اما سرمایه گذاری در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری ریسک ها و قوانین خاص خود را دارد. اگر کسی بدون اطلاع و در نظر گرفتن امر و نهی لازم در این بازار سرمایه گذاری کند، نه تنها کسب درآمد نخواهد کرد. اما به راحتی خواص اولیه خود را از دست می دهد.

اگر به فکر سرمایه گذاری در اتو بوده اید، احتمالاً به یک ایده عالی رسیده اید. با این حال، بهتر است عجله نکنید. برای جلوگیری از غرق شدن، تمام جنبه های بازار، ریسک ها، چالش ها و غیره را در نظر بگیرید. ما سعی می کنیم قبل از سرمایه گذاری در این بازار همه چیزهایی که باید بدانید را مرور کنیم. قبل از اینکه به عملکرد این بازار در سال 1401 نگاه کنیم، اجازه دهید با درک بهتری شروع کنیم.

سال 1401; بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن

سال 1401 یکی از پرتلاطم ترین سال های مالی بود. به خصوص در نیمه دوم سال افزایش تورم به حدی رسید که حتی بسیاری از تحلیلگران اقتصادی نیز تعجب کردند. در این سال قیمت ارز بسیار بالا رفت و از آنجایی که این شاخص بر قیمت تمام کالاهای اساسی و مصرفی تاثیرگذار است، هوای بازارهای مالی صاف شد. از جمله آن بازارها، بازار آهن بود. این بازار به دلایل مختلف بیش از سایر بازارها متاثر از نرخ ارز و دلار است. زمانی که دلار رفتار نزولی یا صعودی از خود نشان دهد، نرخ تمام اقلام فولادی نیز دچار نوسان خواهد شد.

بنابراین در نیمه دوم سال 1401 که ارزش دلار افزایش یافت و آهن بسیار بالا بود. فعالان این حوزه فعالان این حوزه فرصت های سرمایه گذاری بهتری را در بازار فلزات ارائه می دهند. در این بازار عمدتا کسانی که در سال 1401 سرمایه گذاری کردند توانستند سود بالایی به دست آورند.

بازگشت سرمایه در آهن را با سایر بازارهای مالی مقایسه کنید

همانطور که اشاره کردیم در سال 1401 کل بازار مالی یک رکورد تاریخی ثبت کرد. بازار فولاد در سه ماهه دوم سال با افزایش قیمت تقریبا دو برابری نسبت به سال قبل مواجه شد. به عنوان مثال قیمت سنگ آهن در اسفند 1401 نسبت به اسفند 1400 حدود 15200 تومان افزایش یافت. این افزایش باورنکردنی 93 درصدی است. به همین ترتیب سایر حوزه ها مانند میلگرد رشد بی سابقه ای دارند. قیمت میلگرد نسبت به پایان سال 1400 به حدود 9800 تومان یعنی حدود 55 درصد افزایش یافت.

از طرفی دیگر بازارهای مالی مانند طلا، مسکن و خودرو نیز قطعاً از این قافله عقب نیستند. سکه های نقره و طلا بیشترین بازدهی را دارند. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از ابتدا تا پایان سال 1401 حدود 142 درصد رشد داشته است. پس از آن، طلا در هر گرم 113 درصد افزایش یافت و در رتبه دوم در میان سودآورترین بازارهای مالی در سال گذشته قرار گرفت. . عامل اصلی این افزایش قیمت دلار بود که از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 85 درصد گران شد. پس از آن بورس ۴۲ درصد و املاک ۳۷ درصد در رتبه های بعدی بازارهای مالی از نظر سودآوری رشد کردند.

آیا سرمایه گذاری در بازار آهن سودآور است؟

همانطور که ارقام 1401 نشان می دهد، سرمایه گذاری در بازار فلزات بازدهی بالاتری نسبت به بازارهای مالی عمده داشته است. ناگفته نماند که این موضوع در سال های گذشته تکرار شده و کیفیت این بازار بر همگان ثابت شده است. به عنوان مثال در سال 1400 سود بازار میلگرد به 23.5 درصد رسید. اگر این بازدهی را با سود سایر بازارها مانند سکه و دلار در سال 1400 مقایسه کنیم، این نکته بیشتر برای شما تایید می شود. زیرا سکه تنها 0.4 درصد و دلار در آن سال 8 درصد افزایش یافت.

بنابراین، همانطور که همیشه توصیه می شود تمام دارایی های خود را در یک سبد سرمایه گذاری نکنید، می توانید در این بازار با دلار، طلا و غیره حساب باز کنید. به خصوص که اتو کالای مصرفی است و در هر صورت مشتری های خود را دارد. این تقسیمات فقط در صنعت ساختمان نیست. آنها همچنین در بسیاری از صنایع دیگر مانند خودروسازی، کشتی سازی و غیره استفاده می شوند. البته قبل از ورود به این بازار باید نکات مهمی را که قصد ذکر آن ها را داریم در نظر بگیرید.

مهم ترین نکاتی که باید هنگام سرمایه گذاری روی اتوهای تخت در نظر بگیرید

قیمت قطعات فلزی با توجه به وزن آنها محاسبه می شود. به همین دلیل، حتی خریدهای تناژ کوچک نیز نیاز به بودجه زیادی دارد. بنابراین حضور با سرمایه اندک در این بازار منطقی و مفید به نظر نمی رسد.

از طرفی سرمایه گذاری های کلان در این بازار با ریسک زیادی همراه است. زیرا سود و زیان زیادی خواهد داشت. به همین دلیل قبل از اقدام باید همه جوانب را در نظر بگیرید و مطمئن ترین اقدام را انجام دهید. در مرحله بعد، ما به مهم ترین مواردی که باید در نظر بگیرید نگاه می کنیم.

نحوه پیش بینی روند قیمت را بیاموزید

همانطور که می دانید قیمت ها در این بازار نیز مانند بازار طلا و دلار به صورت روزانه اعلام می شود. علاوه بر این، قیمت ها به شدت تحت تاثیر نرخ دلار، مسائل سیاسی و اقتصادی کشور و … است. به همین دلیل دامنه نوسانات قیمت در این بازار زیاد است. بسیاری از تازه کارها نگران هستند که آیا می توانند هزینه اتصالات را تخمین بزنند یا خیر. یا می توان هزینه سایر پروفیل های فولادی را تخمین زد؟

با این حال، پیش بینی روند بازار کار آسانی نیست. به ویژه با توجه به شرایط پیچیده و بحرانی اقتصاد کشور در سال های اخیر که تحریم ها را به شدت تحت فشار قرار داده است. با این حال، برای یافتن بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار سنگ آهن، باید بتوانید تا حدودی وضعیت بازار را ارزیابی کنید. برای این کار باید عوامل اصلی موثر بر قیمت این قطعات را بشناسید.

با عوامل موثر بر قیمت پروفیل فولادی آشنا شوید

عوامل متعددی در تعیین نرخ روزانه مقاطع فولادی در نظر گرفته می شود. برخی از این عوامل تأثیر بیشتری دارند و برخی دیگر ممکن است به طور غیرمستقیم فرآیند ارزیابی را تغییر دهند. طبیعی است که برای سرمایه گذاری در آهن باید تمامی این عوامل را زیر نظر داشته باشید که در زیر به مهم ترین آنها اشاره می شود:

نرخ مبادله: ارزش دلار رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. حتی کوچکترین تغییر در نرخ ارز می تواند این بازار را مختل کند. زیرا هر دو بازارهای مالی مهمی هستند. از سوی دیگر، این بخش ها به عنوان یکی از اصلی ترین واردات و صادرات به شمار می روند. این امر بازار را نسبت به نوسانات نرخ ارز حساس تر می کند.

قیمت طلا: پروفیل های فولادی نیز مانند طلا از فلزات گرانبها محسوب می شوند. بنابراین طبیعی است که قیمت جهانی یا داخلی سکه و طلا رابطه مستقیمی با نرخ ارز این دوره ها داشته باشد.

شاخص های جهانی: برای سرمایه گذاری مطمئن، باید بازار جهانی را نیز رصد کنید. شاخص جهانی فولاد عمدتاً توسط قیمت های صادراتی در کشورهای عمده تامین کننده مانند چین تعیین می شود. بنابراین، کوچکترین توسعه سیاسی، اقتصادی یا غیره در این کشورها قیمت جهانی را به شدت تغییر خواهد داد. از سوی دیگر حجم عرضه و تقاضای جهانی نیز می تواند این شاخص را تغییر دهد.

جالب اینجاست که شاخص داخلی ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان فولاد می تواند بر قیمت جهانی فولاد تاثیر بگذارد. اما این رابطه دو طرفه است. این بدان معناست که نرخ ارز داخلی تحت تاثیر نرخ ارز جهانی است. زیرا بخشی از مواد اولیه و نیاز داخلی کشور نیز از طریق واردات این قطعات تامین می شود.

رویدادهای اقتصادی و سیاسی امروز

فرآیندهای سیاسی یا اقتصادی در هر نقطه از جهان می تواند به طور غیرمستقیم بر قیمت آهن در بازار تأثیر بگذارد. به خصوص اگر ایران یا کشورهای تامین کننده در این مسائل وارد شوند، این تاثیر بیشتر احساس می شود. بنابراین برای فعالیت و سرمایه گذاری در بازار آهن باید از اخبار داخلی و خارجی مطلع باشید. بیشتر توجه کنید، به خصوص اگر کوچکترین نشانه ای از اختلافات ایران با کشورهای دیگر را مشاهده کنید.

عرضه و تقاضا

یکی از عوامل اصلی که می تواند قیمت هر محصول را تغییر دهد، میزان عرضه و تقاضا است. این عامل در قیمت پروفیل فولادی نیز تاثیرگذار است. البته در مقایسه با بازار طلا و دلار، فعالیت در این بازار نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد، بنابراین به ندرت شاهد افزایش ناگهانی تقاضا هستیم. اما برای شناسایی بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن، باید عرضه و تقاضا را نیز پیش بینی کرد.

برای مثال باید بدانید که در فصل سرما اغلب رکوردهای بازار مشاهده می شود. بنابراین خرید در نیمه دوم سال و فروش در نیمه اول سال با ریسک کمتری به نظر می رسد. در واقع هیچ اشاره ای به اینکه چگونه وضعیت اقتصادی یک کشور ممکن است این قانون را نقض کند وجود ندارد. همانطور که در نیمه دوم 1401 م.

سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت؟

سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت در آهن امکان پذیر است. هر کدام از این نوع سرمایه گذاری ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در زیر هر دو روش را بررسی خواهیم کرد.

سرمایه گذاری در بازار فلزات در بلندمدت

تجربه نشان می دهد که قیمت آهن در ایران به طور کلی در طول زمان افزایش می یابد. بنابراین سرمایه گذاری بلندمدت قطعا نتیجه خواهد داد. می توان نتیجه گرفت که این شکل از سرمایه گذاری ریسک کمتری را در بر دارد. با این حال، مطمئناً باید مدت زیادی صبر کنید تا بتوانید برنده های مورد نظر خود را بدست آورید. با این حال، برای اطمینان از اینکه دارایی های شما در این مدت ارزش خود را از دست نمی دهد، باید سرمایه اولیه زیادی را سرمایه گذاری کنید. علاوه بر این، باید هزینه نگهداری قطعات را در این مدت در نظر بگیرید.

فراموش نکنید که این بازار به طور کلی فاقد پتانسیل سرمایه گذاری بلندمدت در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند: طلا، دلار و املاک است. به خصوص قطعات فلزی بسیار سخت هستند. باید بدانید که اگر این قطعات در شرایط مناسب نگهداری نشوند به سرعت پوسیده شده و کیفیت خود را از دست می دهند. بدون شک این کاهش کیفیت بر قیمت آنها در زمان فروش تاثیر منفی می گذارد.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای سرمایه گذاری در فلزات در کوتاه مدت باید در نظر داشت که نوسانات این بازار بسیار بالاست. اگر بتوانید روند قیمت بازار را به درستی پیش بینی کنید، می توانید با خرید و فروش واحدها در مدت زمان کوتاهی به سودهای کلانی دست پیدا کنید. برای شروع نیازی به سرمایه گذاری به اندازه روش قبلی ندارید. از طرفی در مدت زمان کوتاهی به مزایایی که می خواهید خواهید رسید.

با این حال، باید بدانید که در کوتاه مدت احتمال افزایش قیمت وجود دارد. بنابراین، شما باید ریسک بالای آن را بپذیرید. بهتر است بدون تجربه کافی و یا دانش کافی از بازارهای مالی، اقتصادی و حتی سیاسی اقدام به این نوع سرمایه گذاری نکنید.

سودآورترین بخش را انتخاب کنید

طیف قطعات فولادی بسیار زیاد است، از ورق و تیرچه گرفته تا پروفیل، لوله و غیره. سرمایه گذاری در هر یک از این بخش ها اغلب نتیجه می دهد. با این حال، بهتر است بر روی بخش های موثرتر تمرکز کنید. در ادامه به ارائه سودآورترین دوره های سرمایه گذاری می پردازیم.

میله تقویت کننده؛ بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار سخت افزار

حتما می دانید که این قطعه یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. در بسیاری از پروژه های عمرانی و شهری می توانید ردپای این قطعات را بیابید. علاوه بر این، این قطعه در صنایع دیگری مانند خودروسازی، ساخت ابزارآلات مختلف، ماشین آلات صنعتی و … نیز استفاده می شود که یکی از دلایل بهره وری این قطعه مصرف و تقاضای بالا است. علاوه بر این، صادرات این پدیده تقریباً همیشه به معنای وجود بازار پر رونق است.

از سوی دیگر قیمت این سهم تا حدودی توسط دولت ناشر این سهم در بورس کنترل شده است. بنابراین سرمایه گذاری در آن ریسک کمتری را به همراه خواهد داشت. بنابراین فراموش نکنید که چندین ماه قبل از سرمایه گذاری، قیمت وسایل را با یک نشانگر قابل اعتماد نظارت کنید. در این صورت می توانید با پیش بینی روند بازار بهترین فرصت سرمایه گذاری را در بازار فلز پیدا کنید.

دارنده؛ یک دوره خوب دیگر برای سرمایه گذاری

این قطعه یکی از پرطرفدارترین و پرکاربردترین هاست که گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب می آید. این قطعه فلزی در اشکال و اندازه های مختلف موجود است. ما توصیه می کنیم متداول ترین اندازه ها و سبک ها را انتخاب کنید. در ایران نسبت 12 به 20 مدل IPE بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان دارد. برای اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله روشی مطمئن برای برآورد قیمت فولاد در بخش خواهد بود.!!

بهترین روش های خرید را برای سرمایه گذاری در بازار آهن انتخاب کنید

این دستگاه ها در مراکز مختلفی به فروش می رسند. از کارخانه ها گرفته تا موسسات خرده فروشی. این در حالی است که کارخانه ها این قطعات را با قیمت ارزان به فروش می رسانند. با این حال، آنها عموماً محصولات خود را با وزن کمتر از 22 تن نمی فروشند. از طرف دیگر خرید مستقیم از آنها به دلیل شرایط خاص آنها; تعداد متقاضیان زیاد است و غیره و مشکلات زیادی وجود دارد.

بنابراین بهتر است سراغ بنگاه ها یا شرکت ها بروید. توصیه می کنیم برای سرمایه گذاری از تجار خرید کنید. زیرا این مراکز معمولاً با کارخانه ها ارتباط مستقیم دارند و قطعات را مستقیماً از این سازندگان تهیه می کنند. در نتیجه آنها محصولات را با قیمت های مقرون به صرفه تری در اختیار شما قرار می دهند.

در هر صورت دقت کنید که یک مرکز مطمئن برای سرمایه گذاری امنیتی انتخاب کنید. زیرا کیفیت دوره ها بسیار متفاوت است و خرید آموزش بی کیفیت چیزی جز ضرر برای شما نخواهد داشت. بازرگانی آراد آهن با قیمت، شرایط نگهداری و … بسیار مناسب است. یکی از مراکزی که می تواند شریک مطمئنی برای سرمایه گذاری سودآور باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این تجارت می توانید به وب سایت این گروه www.aradahan.com مراجعه کنید.

آیا می توانید به خرید از بورس تکیه کنید؟

گاهی اوقات سهام با قیمت های بسیار مطلوب در بورس عرضه می شود. اما در شرایط خاص. به عنوان مثال، قبل از خرید باید کد سهام را دریافت کنید. ضمنا خرید فقط از طریق کارگزاری و به صورت حراجی با شانس موفقیت بسیار کم امکان پذیر است. مهمتر از همه، پروژه باید دارای مجوز ساخت برای عضویت به عنوان استفاده کننده واقعی از این سهمیه دولتی باشد.

قبل از سرمایه گذاری در سخت افزار، شرایط نقدینگی را در نظر بگیرید

به یاد داشته باشید که فلزات مانند دلار یا طلا نیستند که بتوانید در هر زمان آن را نقد کنید. اگر بازار در رکود باشد، پیدا کردن یک خریدار خوب آسان نیست. علاوه بر این باید زمانی بفروشید که قیمت ها در سطح بالایی قرار دارند تا به سود مطلوب برسید. فعال کردن این شرایط گاهی اوقات ممکن است کمی طول بکشد.

بنابراین توصیه می کنیم پول خود را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. به ویژه، دارایی های مهم خود مانند: خانه، ماشین و غیره را تبدیل نکنید. وارد تجهیزات شوید تا با مشکلی مواجه نشوید.

هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی را فراموش نکنید

هنگام خرید آهن به مقدار زیاد باید بدانید که هزینه حمل و نقل کالای شما افزایش می یابد. حتی اگر فاصله بین شروع و مقصد زیاد باشد.

علاوه بر این باید یک انبار مناسب برای نگهداری این قطعات در نظر بگیرید. اگر این قطعات با دیوار، کف و … تماس داشته باشند و یا در انباری مرطوب و بدون تهویه مناسب نگهداری شوند، به سرعت پوسیده می شوند. این تخریب باعث می شود دیگر مفید نباشند و کسی حاضر به خرید و مصرف آنها نباشد. بنابراین قبل از سرمایه گذاری در بازار آهن حتما به این نکات توجه کنید.

سرمایه گذاری در بازار سخت افزار؛ فرصتی بی نظیر برای کسب سود زیاد

اهمیت فراوان آهن در صنعت و اقتصاد، مصرف زیاد این قطعات در صنایع مختلف و …. آنها سرمایه گذاری در آهن را فرصتی طلایی کردند. وضعیت این بازار در سال های اخیر به وضوح این را ثابت می کند. گاهی اوقات سودآوری این بازار حتی از سودآوری بازارهای مالی بزرگ مانند: دلار و طلا نیز بیشتر است. البته سرمایه گذاری در این بازار زمانی سودآور است که بایدها و نبایدها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، شما باید دانش تحلیل بازار و تجربه در پیش بینی قیمت داشته باشید. همچنین سودآورترین بخش ها را بشناسید. شرایط نگهداری بخش ها و ده ها مورد دیگر که در این مقاله در مورد آنها صحبت کردیم را در نظر بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا