بازاریابی اثربخش در اینستاگرام: راهنمای عملی برای تبدیل فالوورها به مشتریان
تبدیل فالوور به مشتری یکی از دغدغههای اصلی فروشگاههای اینستاگرامی است. درواقع، ایجاد یک برند در شبکههای اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام و فیسبوک برای تمام کسبوکارها امری چالشبرانگیز به حساب میآید. زیرا باید مدیریت استراتژیکی را در کانالهای بازاریابی مختلف به اجرا درآورند. بد نیست بدانید در هر پلتفرم برای تعامل با کاربران و مشتریان باید به اصول مشخصی دقت کنید.
برای مثال در اینستاگرام راهاندازی کمپینها راه مناسبی برای جلب توجه کاربران و تبدیل فالوور به مشتری محسوب میشود. اهمیت فروشگاههای اینستاگرامی در رشد کسبوکارهای آنلاین باعث شده است که در این مقاله شما را با روشهای تبدیل فالوورها به مشتری و نحوه خرید بازدید استوری اینستاگرام آشنا میکنیم.
تبدیل فالوور اینستاگرام به مشتری
شاید این سؤال شما هم باشد که برای تبدیل فالوور به مشتری باید چه استراتژیهایی را در اینستاگرام اجرا کرد؟ یا ممکن است بخواهید بدانید بهترین روش سرمایهگذاری در این مسیر چیست؟ در پاسخ میتوانیم بگوییم که داشتن دانش کافی برای این سرمایهگذاری از اهمیت بالایی برخوردار است. نحوه عملکرد اینستاگرام در مدیریت فروش، ارتباط با مشتریان و حتی پرداخت هزینهها یا حملونقل مرسولههای پستی به شما کمک میکنند که فالوورها و مشتریان خود را پیش از هر کاری به خوبی بشناسید. این شناخت کمک میکند راهکارهای تبدیل فالوور به مشتری را با دقت و کیفیت بالاتری شناسایی کرده و به کار بگیرید.
اگر فالوورهای وفاداری برای کسبوکار خود در شبکههای اجتماعی دارید و مخاطبان شما محتوای شما را دوست دارند، به اشتراک میگذارند و کامنت خود را ثبت میکنند، خیلی عالی است. اما کافی به نظر نمیرسد. درواقع، آنچه که اشاره کردیم، تنها گامی کوچک به سمت تبدیل فالوور به مشتری و کسب درآمد بیشتر است. زیرا چالش واقعی تبدیل فالوور وفادار به مشتری بستگی به میزان سرمایهگذاری شما دارد. دیدگاه کلیدی و کاربردی این است که فرآیند تبدیل فالوور به مشتری را در مرحله «حداقل میزان محصولات» شروع کنید و از همان ابتدا ساختاری واضح را برای انجام پروژه مورد استفاده قرار دهید.
روشهای تبدیل فالوور شبکه های اجتماعی به مشتری
با توجه به اهمیت تبدیل فالوور به مشتری در شبکههای اجتماعی، در ادامه قصد داریم 8 روش منحصربهفرد را با شما به اشتراک بگذاریم.
مشتریان هدف خود را دقیق شناسایی کنید
هنگامی که تصمیم میگیرید یک کسبوکار اینترنتی در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک و توییتر راه بیندازید، باید جامعه هدف خود را بهخوبی بشناسید. شناخت شما از سن، جنسیت، محصولات مورد نیاز و علاقهمندیهای این افراد به شما کمک میکند که بهترین استراتژیها را برای جذب فالوورها و مناسبترین روش را برای تبدیل فالوورها به مشتریان و برقراری ارتباط با آنها اتخاذ کنید.
پرسونای مشتریان خود را تعریف کنید.
برای شناخت دقیق مشتریان و توانایی بیشتر در تبدیل فالوورها به مشتریان وفادار، بهتر است به نیازسنجی مشتریان اقدام کنید. تعریف پرسونای مشتریان کمک میکند که محصولات و خدماتی ارائه دهید که پاسخگوی تمام یا بخش عمده نیاز مشتریان باشد. درواقع، این نکته به شما کمک میکند که از همان آغاز راهاندازی فروشگاه در شبکههای اجتماعی خود، بهترین ارتباط را با فالوورها برقرار کنید. درضمن، راهکارها و استراتژیهای مناسبی برای تشویق فالوورها به خرید از فروشگاه استفاده خواهید کرد. برای مثال آگاهی کامل از پرسونای مشتریان با استفاده از راهکارهای زیر نرخ تبدیل فالوور به مشتری را افزایش خواهد داد.
- سفارشی کردن محتوا برای هر مشتری و به اشتراک گذاشتن آن با کمک کانالهای دلخواه هریک از آنها
- ایده گرفتن از نیازمندیهای مخاطبان و رفع آنها به بهترین شکل ممکن
- ایجاد محتوا و توزیع همگام با شخصیت مشتریان برای افزایش موثر فالوورهای اینستاگرام
ارتباط مؤثری با مشتریان در شبکههای اجتماعی برقرار کنید
اینستاگرام، فیسبوک و هر شبکه اجتماعی دیگری که بستری برای ساخت سایت فروش اینترنتی باشد، امکاناتی دارند که اجازه میدهند مدیران آن پیجها با مشتریان در ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم قرار گیرند. برای مثال مدیران صفحات اینستاگرامی با قابلیت Direct Message به صورت مستقیم با مشتریان ارتباط برقرار میکنند. این افراد با استفاده از قابلیت لایو (Live) و امکاناتی مانند Poll میتوانند ارتباط گستردهتری با مشتریان خود داشته باشند.
راههای خلاقانه ارتباط با مشتریان
- اگر اهل کسبوکار آنلاین در شبکههای اجتماعی هستید، از مخاطبان خود بپرسید که مایل هستند چه عناصری در محصولات جدید را ببینند؟
- یک ویدیو جذاب درباره پیشنهاد جدید خود پست کنید و مستقیماً از فالوورهای وفادار خود در این شبکههای اجتماعی بازخورد دریافت کنید.
- بررسی کنید که آیا راهکارهای مورد استفاده برای حفظ گفتگو برای جذب مشتریان کافی است؟ بهتر است از طریق Poll نظرسنجی کنید. آمار دریافتی شما را در ادامه همان مسیر یا انتخاب روش بهتر یاری خواهد داد.
- اگر به طور منظم با چشمانداز مشتریان خود در شبکههای اجتماعی در تعامل باشید، به نتیجه فوقالعاده دست خواهید یافت. باید دقت داشته باشید که اگر روند مکالمات شما طولانی باشد، آنها به تدریج از مکالمات شما خسته میشوند. درنتیجه، تأثیر مثبت این مکالمات کاهش مییابد. بنابراین، پایدار نگهداشتن تعامل با مشتریان میتواند مقوله چالشبرانگیزی برای مدیران صفحات شبکههای اجتماعی به حساب آید.
سادهسازی تعامل با مشتریان
- تمام صفحات شبکههای اجتماعی خود را هر هفته بهروزرسانی کرده و بازخورد مخاطبان مخصوصاً مشتریان به محتوای خود را پیگیری کنید. این ثبات میتواند عامل موفقیت شما در دست یافتن به حداکثر تعامل مخاطب در سیستم عامل شبکههای اجتماعی باشد.
- هرگز نظرات مخاطبان خود را بدون پاسخ رها نکنید زیرا پاسخگویی به نظرات این افراد به ایجاد اعتماد بین برند شما و فالوورها کمک میکند. پشتیبانی یکپارچه مشتریان با کمک ارتباطات بین تیم مارکتینگ شما و فالوورها در این بسترهای اجتماعی بهترین راه برای ایجاد اعتماد، شهرت برند و تبدیل فالوور به مشتری محسوب میشود.
- برای تسهیل تبدیل فالوور به مشتری علاوه بر نکات خلاقانه فوق، در اجرای استراتژیهای بازاریابی شبکههای اجتماعی خود سازنده باشید. برای این منظور روزانه زمان مشخصی را به برنامهریزی فعالیتهای اجتماعی خود و جلوگیری از رکود اختصاص دهید.
از یکنواخت و معمولی بودن اجتناب کنید.
خلاقیت در آمادهسازی محتوا و ارتباط با مشتریان، موضوعی است که با کمک تفکر خلاق امکانپذیر است. سعی کنید از متعارف بودن فاصله بگیرید. در این راستا چند ترفند وجود دارد که با کمک آنها میتوانید استراتژی بازاریابی شبکههای اجتماعی خود را همیشه تازه نگه دارید:
- به جای ایجاد یک نوع محتوا، روی قالبهای محتوای نوآورانه مانند مجموعههای ویدیویی، اینفوگرافیکهای جذاب، نقلقولها، GIF و استوری گذاشتن سرمایهگذاری کنید.
- برای موفقیت در تبدیل فالوور به مشتری تا جایی که میتوانید با مخاطبان خود تعامل سازنده داشته باشید تا از علاقهمندیهای آنها مطلع باشید.
- یافتن راههایی برای منحصربهفرد بودن در جایگاه خود میتواند بزرگترین پیروزی شما در مورد جذاب ماندن در شبکههای اجتماعی باشد.
با اینفلوئنسرها ارتباط مؤثری برقرار کنید
گاهی اوقات برای تبدیل فالوور به مشتری باید با اینفلوئنسرهایی تعامل داشته باشید که بتوانند به شما در دستیابی سریع به هدف کمک کنند. هدف اصلی اینفلوئنسرها بازاریابی در شبکههای اجتماعی است. همکاری کسبوکارهای آنلاین با اینفلوئنسرهای اصلی هر حوزه تجاری برای این امر بسیار مهم است. حدود نیمی از مشتریان برای کسب اطلاعات لازم درباره محصولات به اینفلوئنسرها اعتماد دارند. همچنین در موارد زیر به شما کمک میکنند:
- با افزایش تعداد فالوورها روبهرو شده و میتوانید با تبدیل فالوور به مشتری از حضور مشتریان بالقوه بهرهمند شوید.
- برای کسبوکار خود از تولید محتواهای خلاقانه استفاده کنید. با این روش میتوانید توجه افراد بالقوه بیشتری را به خود جلب کنید.
شما میتوانید با اینفلوئنسرهای کلیدی حوزه خود به روشهای مختلفی همکاری کنید. برای مثال:
- شما میتوانید از حمایت اسپانسرها و فرایند تولید محتوای آنها استفاده کنید.
- انتشار محتوای اینفلوئنسرها در صفحات اجتماعی شما باعث افزایش تعداد فالوورها و بهبود تبدیل فالوور به مشتری خواهد شد.
- داشتن حمایت اینفلوئنسرهای کلیدی در شبکههای اجتماعی به شما کمک میکند تا تصویری مناسب در بین مخاطبان خود ایجاد کنید و آنها را تشویق کنید تا پیشنهادات خود را با شما به اشتراک بگذارند.
- اگر در انتخاب یک کانال مرتبط برای این استراتژی سردرگم شدهاید، با توجه به نمودار زیر، اینستاگرام باید در اولویت شما باشد.