مجله بانوان

آقای اسکوچیچ فوتبال فقط مردانه نیست!

پنجاه سال از زمانی که زنان به طور رسمی وارد مستطیل سبز شده و فوتبال بازی می کنند می گذرد ، اما هنوز کسانی هستند که آن را یک ورزش مردانه می دانند ، حتی خود فوتبالیست ها!

به گزارش کندوج ، “فوتبال یک ورزش مردانه است اما با حمایت رئیس فدراسیون و تلاش خود شما ثابت کردید که در مسیر درستی قرار دارید”. اینها سخنان عجیب دراگان اسکوچیچ ، سرمربی تیم ملی فوتبال مردان ایران است که دیروز در اردوی تیم ملی زنان صحبت کرد و به کسانی که از دیدگاه جنسی خود خسته شده اند و به جایی رسیده است که هیچکس از آنها نمی پرسد چه کسی زن است در فوتبال؟ اما عجیب است که یک مربی فوتبال که در داخل و خارج از این رشته می داند ، چنین چیزی گفته و آن را میدان مردان نامیده است.

در طول تاریخ ، زنان دوران سختی را پشت سر گذاشته اند تا بر محدودیت ها غلبه کرده و به آنچه می دانستند درست است دست یابند. در ابتدا ، پس از سالها ممنوعیت فوتبال به دلیل جنایات ، انگلیسی ها در سال 1863 قانونی را برای کاهش خشونت این ورزش به منظور پذیرفتن آن برای زنان تصویب کردند.

برخی معتقدند که اولین بازی عمومی زنان در سال 1892 در گلاسکو اسکاتلند انجام شد ، اما هیچ مدرکی در دست نیست. در سال 1894 ، ناتی هانیبال ، فعال حقوق زنان ، اولین باشگاه زنان ، باشگاه فوتبال زنان بریتانیا را تأسیس کرد. اولین مسابقه ، که توسط اکثر منابع تأیید شد ، در 23 مارس 1895 در لندن توسط اتحادیه فوتبال انگلیس انجام شد. در این بازی تیم های شمالی و جنوبی برابر بودند و شمالی ها در حضور 10 هزار تماشاگر با هفت در مقابل یک پیروز شدند.

در سال 1902 ، اتحادیه فوتبال انگلیس زنان را از بازی فوتبال و بازی با این تیم ها منع کرد و در سال 1921 ، باشگاه ها اجازه نداشتند ورزشگاه اختصاصی خود را برای فوتبال زنان تهیه کنند.

جنگ جهانی اول نقش مهمی در توسعه فوتبال زنان ایفا کرد زیرا مردان در جنگ شرکت کردند و زنان ستون اصلی نیروی کار بودند. اکثر کارخانه هایی که زنان در آن کار می کردند دارای تیم فوتبال بودند که قبلا مردان در آن بازی می کردند و در حال حاضر زنان به آنها اضافه شده اند. موفق ترین تیم زنان در آن زمان دیک کارز برای پرستون انگلستان بود.

علیرغم پیشرفت فوتبال زنان و موفقیت آن ، اتحادیه فوتبال انگلیس از آن خبر نداشت. فیفا ، از سوی دیگر ، به زنان اجازه بازی در زمین های فوتبال عمومی را نداد که تا سال 1971 ممنوع بود. پس از جام جهانی 1966 و توسعه گسترده فوتبال ، سرانجام اتحادیه فوتبال انگلیس تصمیم گرفت فوتبال زنان را به رسمیت بشناسد. در سال 1971 ، یوفا فوتبال زنان را به رسمیت شناخت.

از آن زمان ، کشورهایی مانند ایتالیا ، ایالات متحده و ژاپن لیگ های حرفه ای تشکیل داده اند و فوتبال زنان نسبت به هشت جام جهانی که اکنون برگزار می شود و زنان در المپیک شرکت می کنند ، حرفه ای تر شده است.

تاریخچه فوتبال زنان در ایران ریشه در انقلاب دارد. وقتی باشگاه هایی مانند تاج درگیر فوتبال زنان شدند. از زمان انقلاب ، تاکنون 13 فصل در لیگ برتر انگلیس برگزار شده است و تیم ملی در رده های مختلف حضور در رویدادهای خارجی را تجربه کرده است. دیروز ، در حالی که اسکوچیچ در مقابل تیم ملی صحبت می کرد ، گفت که آنها خود را برای حضور در مقدماتی جام ملت های آسیا آماده می کنند.

فوتبال سالهاست که از یک زن یا مرد شروع شده است و در حال حاضر زنان فوتبالیست خواسته های جدی تری مانند دریافت حقوق برابر با مردان را دنبال می کنند. اگرچه هنوز زنان در ایران با مشکلات زیادی روبرو هستند و پوشش رسانه ای ندارند ، بسیاری از مردم در سراسر جهان فوتبال زنان را از طریق پذیرش یا حضور در ورزشگاه ها دنبال می کنند ، بنابراین در سال 2019 بین اتلتیکو مادرید و بارسلونا 60 هزار مسابقه برگزار شد. و 739 نفر به ورزشگاه آمدند. در ایران شاهد حضور 5000 تماشاگر در بازی تیم ملوان بوده ایم ، این بدان معناست که فوتبال دیگر فقط مختص مردان نیست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا