مجله عمومی

ظهور «فرهنگ قبل – بعد»

با تکیه بر این روش ، رسانه های مختلف مانند تلویزیون همیشه سعی کرده اند بیننده را در مدت زمان کوتاهی نسبت به اثربخشی و تأثیرات “باورنکردنی” محصول متقاعد کنند و او را ترغیب کنند که گامی در جهت خرید یا سفارش گام بردارد.
روش “قبل” به این معنی است که تبلیغ کننده دو تصویر را در کنار خود برای تبلیغ محصول یا خدمات خود قرار می دهد ، شرایط قبل و بعد از مصرف محصول یا دریافت خدمات را نشان می دهد. در تصویری که کلمه “قبل” روی آن نوشته شده است ، همه چیز معمولاً سیاه ، کثیف ، نامرتب ، بد ، نامتعادل و زشت است ، و برعکس ، در تصویر زیر ، “بعد” همه چیز زیبا است ، تزئین شده است ، شرافتمندانه است و با وقار. معمولاً فقط یک خط نازک بین این تصاویر کشیده می شود. خط نامرئی که زیاد دیده نمی شود. به عبارت دیگر ، برای نشستن در یک طرف شهر ویران و در طرف دیگر آرمانشهر ، که البته از نظر تبلیغ کننده ، با خرید محصول به راحتی به آرمانشهر نزدیک می شوید: “خبر خوب ، خبر خوب ، شما فقط باید یک بار امتحانش کنی “

با گسترش سایت های شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام ، این روزها استفاده از روش “قبل از بعد” گسترش یافته است. برخی از کاربران و شرکت های شبکه های اجتماعی که پیشرفت کار خود را از این شبکه ها تعریف کرده اند ، ساده ترین و مستقیم ترین راه را برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود در فرآیند “قبل” و در نتیجه برخی از صفحات اینستاگرام انتخاب کرده اند. از تصاویر پر شده با کلمات قبل و بعد وجود دارد. این تصاویر معمولاً برای بسیاری وسوسه انگیز است. این افراد با دیدن این نوع تبلیغات و زمزمه “ببین چه اتفاقی افتاده و چه اتفاقی افتاده” لحظه ای ، البته برای مدت کوتاهی ، هیجان زده می شوند.

نکته این است که رویکرد “قبل از بعد” فقط به تبلیغات در تبلیغات محدود نمی شود و بنابراین در این متن از “قبل از فرهنگ” استفاده می شود. دیر یا زود بیان و بازنمایی در زمینه های دیگر مانند سیاست ، تاریخ و فرهنگ گسترش یافته است. این روزها ، ما اغلب توسط تصاویر مختلف در طول روز منفجر می شویم ، جایی که قبل و بعد از دو رئیس جمهور ، قبل و بعد از انقلاب ، قبل و بعد از دهه (اکنون و دهه شصت) ، قبل و بعد از دوره تاریخی (قبل از با هم اسلام / بعد از اسلام) و حتی قبل و بعد از مهاجرت (خارج از کشور).
من فکر می کنم مقایسه ها برای افزایش آگاهی لازم است ، اما آنچه می تواند نگران کننده باشد ساده سازی و سطحی نگری است که در تبلیغات صورت می گیرد ، تا بتواند همان خوش بینی و ساده تبلیغات را در سطح فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی منتقل کند. پذیرفتن اینكه این دو تصویر با هم نشان دهند together پیچیدگی مسائل اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی است ، دشوار است.

در یکی از سخنرانی هایم در مورد “بوتاکس” و “انتخابات ریاست جمهوری” ، من اظهار داشتم که من “بوتاکس” را پیشرفت کوچکی در زمینه مد یا زیبایی نمی دانم ، بلکه یک پیشرفت جامع در حدی است که اصطلاح “بوتاکساسیون” “در جامعه ایران استفاده می کنم. من همچنین به ساده سازی با تصاویر برای گسترش “بوتوکسیزاسیون” جامعه ایران اعتقاد دارم.
بدون شک ، تصاویر می توانند حقیقت را بیان کنند. تصاویر می توانند واقعیت تلخ جامعه را منعکس کنند ، اما در جهانی که با تصاویر اشباع شده است بهتر است این کلمه فراموش نشود. ما باید کلمه را بهتر از تصویر بدانیم. ما باید بیشتر از عکاسی درباره عکاسی صحبت کنیم. بگذارید توجه داشته باشیم که “فرهنگ بعد” بیش از گذشته بر فرهنگ ، اقتصاد ، سیاست بر کشورها مسلط نیست. سطحی نگری خطری است که با گسترش شبکه های اجتماعی شیوع بیشتری پیدا کرده است.

* عضو گروه جامعه شناسی دانشگاه گیلان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا