مجله عمومی

نقش مذاکرات بین‌الافغانی در تحقق صلح در افغانستان

محسن پاک عین در وب سایت شورای راهبردی روابط خارجی ، اما ارزیابی اهمیت همایش های صلح در افغانستان با هدف آماده سازی زمینه برای شروع مذاکرات بین افغانستان ، ارزیابی کرد و گفت: دولت و گروه های قومی بویژه طالبان نقش مهمی دارند. برای دستیابی به صلح و ثبات در افغانستان و باید از جامعه جهانی حمایت و تجلیل کند.

وی گفت: “عدم امنیت و بی ثباتی در افغانستان منجر به بی ثباتی و کاهش امنیت در منطقه خواهد شد.” “کشورهای منطقه علاقه مند به دیدن یک صلح عادلانه در افغانستان هستند.” مطمئناً برقراری صلح در افغانستان به توسعه این کشور کمک خواهد کرد و کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه از جمله ایران را به مشارکت در بازسازی و توسعه اقتصادی افغانستان تشویق می کند. و به دنبال صلح و امنیت در منطقه است. .

تأکید بر مداخلات ایالات متحده در مداخلات میان افغانستان و روند صلح

رئیس سابق کارمندان وزارت امور خارجه افغانستان گفت: “ما همیشه اعتقاد داشته ایم که برگزاری جلسات بین افغانستان می تواند در یافتن راه حل های مناسب برای خاتمه خشونت در افغانستان بسیار مؤثر باشد. البته کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده نباید در کنفرانس های بین کشورهای افغانستان شرکت کنند و باید مذاکرات بین طرف های مختلف افغانستان و دولت بر اساس منافع ملی صورت گیرد.

پاک عین عین ضمن ارزیابی مثبت از برگزاری چنین همایش ها ، تأکید کرد: لازم است در این زمینه چند نکته در نظر گرفته شود؛ از جمله موارد دیگر ، بحث در مورد صلح باید ماندگار و مداوم باشد. صلح پایدار و پایدار بدون تکیه بر محور عدالت امکان پذیر نیست. صلح پایدار در افغانستان برقرار خواهد بود. این قطع برقراری کامل دخالت دولتهای خارجی به ویژه ایالات متحده و ناتو در روند آنها صلح عادلانه است.

ایالات متحده علاقه ای به امنیت در افغانستان ندارد

وی ادامه داد: “تاریخ نشان داده است که ایالات متحده هرگز سعی نکرده است صلح را به افغانستان تحمیل کند.” ناامنی به عنوان توجیهی برای حضور آمریکایی ها در این کشور توصیف شده است. به همین دلیل است که ایالات متحده علاقه ای به امنیت در افغانستان ندارد. در مورد حمایت غیرمستقیم داعش از حضور خود در افغانستان نیز این اتفاق می افتد. بنابراین ، این یک صلح عادلانه است که کشورهای خارجی و ابرقدرتها دخالت نکنند.

پاک عین ، پایان خشونت را محور دیگر عدالت خواند و افزود: امروز مردم افغانستان از خشونت و جنگ در این کشور بسیار ناراضی هستند. این به آشتی ملی در این کشور آسیب رسانده است. بنابراین عدالت خواهان رفع خشونت های پیش از جنگ در سایه این گفتگوها است.

تأکید بر لزوم حمایت از قطعنامه های اجلاس بن

سفیر کشورمان گفت: سومین دلیل برای ثبات و عدالت صلح این است که قطعنامه های “اجلاس بن” که قانون اساسی را در افغانستان ایجاد کرده و این کشور موسوم به جمهوری اسلامی افغانستان است ، حفظ می شود. در چندین مذاکره بین ایالات متحده و طالبان ، تلاش شده است تا نام “جمهوری اسلامی افغانستان” به “امارت اسلامی افغانستان” تغییر یابد ، این همان چیزی است که طالبان به دنبال آن هستند. این برخلاف توافق های حاصل شده در کنفرانس بن است و نباید او را از هویت واقعی دولت افغانستان که جمهوری اسلامی است محروم کند.

اهمیت تعیین معیارهای اسلامی برای برقراری صلح عادلانه

پاک عین- افزود: برخی از کشورهای خارجی و سازمان های مردم نهاد در افغانستان در تلاشند تا کشور را به سمت سکولاریسم سوق دهند: “در واقع ، آنها می خواهند ظاهر و تصویر ارزش های اسلامی را حفظ کنند ، اما فرهنگ غربی باید در این کشور غالب شود.” مطمئناً در این صورت ، مسلمانان در افغانستان این مسئله را قبول نخواهند کرد و دوباره دلیل جنگ و خشونت در این کشور خواهد بود. به همین دلیل است که می توان بر حفظ هویت جمهوری اسلامی افغانستان و اساس معیارهای اسلامی در این کشور تمرکز کرد و می تواند به برقراری یک آرامش عادلانه در این کشور کمک کند.

رئیس ستاد سابق وزارت امور خارجه افغانستان ، اما با تأکید بر اهمیت نظارت و ساماندهی مسائل مربوط به پناهندگان و همچنین تلاش برای بازگشت و کار پناهندگان در افغانستان ، گفت:

وی خواستار آزادی زندانیان طالبان توسط دولت موضوع مهم دیگری در روند صلح شد و گفت: اگرچه این شرط است که طالبان بتوانند در مذاکرات شرکت کنند و از روند صلح حمایت کنند و یک مسئله داخلی است ، اما در این روند باید اقدامات لازم صورت گیرد. “اینگونه نیست که تعداد زیادی از زندانیان پس از آزادی دوباره اسلحه بکشند و به دنبال ایجاد ناامنی و تشویق آن در افغانستان باشند.

پاک عین- افزود: باید سخت افزارهایی نصب شود تا کسانی که آزاد شده اند ، دوباره به بی ثباتی در افغانستان متوسل نشوند.

امکان برگزاری مذاکرات ایران بین افغانستان

وی همچنین با اشاره به بیانیه 15 نکته ای وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف و اتمر افغانی ، مذاکرات صلح و لزوم ادامه این همایش ها را ستود و گفت: “همانطور که در این بیانیه اشاره می شود ، اگر دوستان افغانستانی از ایران حضور داشته باشند. در مورد آن ، ایران همچنین می تواند از امکانات و امکانات خود برای تسهیل روند مذاکرات بین افغانستان و حتی میزبانی این گفتگوها استفاده کند.

* در وب سایت شورای استراتژیک روابط خارجی منتشر شد. ۲۳ تیر ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا