مجله فرهنگ

حوزه علمیه بغداد در قرن چهارم از جهان تشیع صیانت کرد

کندوج / قم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره که حوزه علمیه بغداد از جهان شیعه در قرن چهارم محافظت می کند ، گفت: فقه شیعه عصر بغداد به طور قابل توجهی تغییر کرد ، بنابراین در ادبیات ، تاریخ و … این پیشرفت می تواند مشاهده گردید.

سید عباس صالحی در مراسم رونمایی از جلسات مجمع بین المللی سید مرتضی علم الهدی در سالن تپه علامه م Instituteسسه دارالحدیث قم با تبریک میلاد حضرت علی (ع) گفت: امروز ما هستیم مدیون آنها ، دوره نجف در میان آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد یکی از درخشان ترین دوره های دروس جهان شیعه اقدامات و عملکردهای حوزه علمیه بغداد در قرون 4 و 5 هجری است ، بنابراین این دو قرن تأثیر بسزایی در هویت شیعه دارد. “

صالحی با بیان اینکه صیانت از جامعه شیعه از وظایف این سمینارها است ، اظهار داشت: در این راستا حوزه علمیه بغداد افتخارآمیز و بدون تردید وارد قرون 4 و 5 شد و اجازه ایجاد اختلال و انحراف را نداد.

وی به تاریخ جهان اسلام و شیعه توجه کرد و گفت: “باید خاطرنشان کنم که نبود ولی عصر ، به ویژه عدم حضور کبری ، یک شوک روانی برای جامعه شیعه بود و این بار یک بار سنگین می تواند شکستن بنیادهای جامعه شیعه. “آنها نمی دانستند اگر آنها آنجا نبودند چه اتفاقی می افتاد.

وی افزود: حوزه انتخابیه بغداد در این زمینه عملکرد خوب و جامعه شیعه را از نظر معنوی بازیابی کرده و علاوه بر این در محافظت از جامعه شیعه و پاسخگویی به س questionsالات و شبهات نقش بسزایی داشته است.

وی گفت: در آن زمان بغداد مرکز قدرت ، دانش و تنوع سلیقه و اعتقادی بود و منطقه بغداد در چنین محیطی می درخشید و علما و بزرگانی چون شیخ طوسی ، مفید و سید مرتضی پرچم شیعه را بالا نگه داشتند. ، و به معنای واقعی کلمه در چنین مواردی در زمین بودند و اقلیت ها جای اکثریت را می گرفتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: سید مرتضی دارای 30 اثر است که به س questionsالات پاسخ می دهد و در سراسر مدرسه بغداد در قرون 4 و 5 از تشیع محافظت و ترویج می کردند.

وی ادامه داد: وی مانند شیخ مفید سید مرتضی در این دوره از وظایف خود محافظت و عمل کرد و علاوه بر این ، توسعه مرزهای دانش نیز اقدام دیگری بود که توسط حوزه علمیه بغداد و علمای وقت انجام شد.

وی گفت: در فضای حوزه علمیه بغداد ، تفسیر اجتهاد شکل گرفته و به آن قدرت داده می شود و معنای جدیدی به تفسیرها می دهد و علاوه بر این قانون معاصر نیز مورد توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا