کسب و کار ایرانیمجله عمومی

خرابی تایمر لباسشویی

علت خرابی تایمر لباسشویی

قبل از بررسی علل خرابی و ثابت ماندن تایمر ماشین لباسشویی، نگاهی به عملکرد و ساختار تایمر بیندازیم. تایمر لباسشویی قطعه‌ای پلاستیکی است، که هماهنگی قسمت‌های مختلف دستگاه را باهم انجام می‌دهد و به طور کلی چرخه‌های مختلف شستشو را کنترل می‌کند.

علت گیر کردن تایمر ماشین لباسشویی در ادامه بیان شده است. اما برای عیب یابی دقیق می توانید از مشهد تعمیر کمک بگیرید.

 

  1. خرابی موتور تایمر دستگاه

اگر ماشین لباسشویی کار نمی‌کند یا تایمرش ثابت می‌ماند و جلو نمی‌رود، احتمالا مشکل از موتور تایمر است. موتور تایمر ماشین لباسشویی، کنترل تایمر دستگاه را بر عهده دارد. اینکه تایمر شروع به کار کند، جلو برود، متوقف شود و به صورت الکتریکی با دیگر قسمت‌ها اتصال داشته باشد. برای برطرف کردن این مشکل، از خدمات تعمیر ماشین لباسشویی در مشهد استفاده کنید.

راه حل:برای تشخیص این خرابی، لباسشویی باید از برق، جدا و پنل آن باز شود. توصیه می‌کنیم این کار به دلیل خطر برق گرفتگی و آسیب وارد شدن به دیگر قطعات دستگاه، توسط یک مرکز انجام شود.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به مشهد تعمیر بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته انجام می گیرد. خدمات تعمیر لباسشویی ایندیزیت در مشهد با بهره مندی از جدیدترین تجهیزات ارائه می شود.

  1. خرابی میکروسوئیچ درب لباسشویی

گاهی علت خرابی تایمر لباسشویی و ثابت ماندن آن، ایراد میکروسوئیچ درب است. میکروسوئیچ لباسشویی هنگامی که درب بسته شود، به دستگاه اجازه شروع شستشو را می‌دهد. به این صورت که به تایمر پیغام شروع چرخه شستشو را ارسال می‌کند. بنابراین اگر میکروسوئیچ خراب شود، تایمر شروع به کار نمی‌کند.

راه حل: در این حالت باید پنل ماشین لباسشویی باز شده و عملکرد میکروسوئیچ بررسی شود تا در صورت وجود مانع، با تعمیر یا تعویض میکروسوئیچ مشکل حل شود.

  1. اشکال در کنترل کننده سطح آب (هیدروستات)، علت کار نکردن تایمر لباسشویی

زمانی که سطح آب در ماشین لباسشویی به مقدار معینی می‌رسد، قطعه‌ای به نام کنترل سطح آب، با ارسال پیام به تایمر و شروع جریان برق در آن، تایمر را به کار می‌اندازد. اگر آب در دستگاه پر می‌شود اما تایمر شروع به کار نمی‌کند، احتمال می‌رود که مشکل از این قطعه باشد

  1. ایراد در دستگیره یا دکمه تایمر

تایمر ماشین لباسشویی دارای دستگیره یا دکمه‌ای است که این دستگیره به قسمتی به نام شفت متصل است. با چرخاندن دستگیره یا فشردن دکمه، برنامه مورد نظر برای تایمر تنظیم می‌شود تا پس از این تنظیم با فشردن دکمه استارت، ماشین لباسشویی شروع به کار کند.

ممکن است بنا به دلایل مختلفی همچون ساییدگی، شکستگی، استهلاک و هرز شدن، دستگیره یا دکمه تایمر دیگر به شفت متصل نباشد و با آن نچرخد، در این صورت یا لباسشویی شروع به کار نمی‌کند یا تایمر ثابت می‌ماند و گیر می‌کند.

راه حل: سالم بودن دستگیره تایمر ماشین لباسشویی بررسی و در صورت خراب بودن، توسط تکنسین لباسشویی تعویض شود.

  1. وجود مشکل در پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه، پس از انجام آخرین مرحله شستشو (قبل از آبکشی)، آبِ باقی مانده در دیگ لباسشویی یا همان آب کثیف را تخلیه می‌کند. اگر پمپ تخلیه وظیفه خود را انجام ندهد، پیام اتمام این مرحله به تایمر نمی‌رسد پس تایمر ثابت می‌ماند و لباسشویی روی همین مرحله می‌ماند.

در اکثر ماشین های لباسشویی، در این شرایط کد خطا نمایش داده می‌شود که با توجه به معنای آن می‌توانید از خرابی یا مشکل در پمپ تخلیه اطمینان حاصل کنید.

  1. ایراد در شیر ورودی آب ماشین لباسشویی

آب مورد نیاز شستشو برای ماشین لباسشویی توسط شیر آب ورودی گرم و سرد تامین می‌شود. اگر در مرحله پیش از شروع شستشو (پر شدن دیگ از آب) یا در حین انجام شستشو، تایمر ثابت می‌ماند مشکل می‌تواند از شیر ورودی یا حتی شیلنگ متصل به آن باشد.

راه حل: ابتدا باید از عملکرد درست شیر ورودی مطمئن شوید، در صورتی که مشکلی وجود نداشت فیلتر و شیلنگ متصل به آن باید از لحاظ مسدود شدن بررسی و در صورت نیاز تعویض شوند.

 

مراحل تعویض و تعمیر تایمر لباسشویی

تعمیر و تعویض تایمر در ماشین لباسشویی به مدل و برند آن بستگی دارد. تایمر قطعه‌ای در ماشین لباسشویی است که ممکن است با گذشت زمان فرسوده و خراب شود. در این شرایط تعمیر یا تعویض آن می‌تواند بهترین کار برای جلوگیری از مشکلات بعدی باشد.

برای تعمیر تایمر ماشین لباسشویی ابتدا باید دستگاه را از برق بکشید. برای جدا کردن قطعه تایمر باید کنترل‌های مربوط به کنترل پنل ماشین را جدا کنید. حالا نوبت به بررسی سیم‌های تایمر می‌رسد که به قسمت‌های دیگر متصل شده‌اند.

این سیم‌ها به شکل سوکت هستند و باید چک کنید که شل یا پوسیده نشده باشند. اگر این سیم‌ها خراشیده یا پاره شده‌اند باید تعمیر شوند. سپس آن‌ها را دوباره به یکدیگر متصل کنید. برای بررسی تایمر باید از اهم‌متر استفاده کنید. اهم‌متر باید در پایین‌ترین سطح تنظیم شده باشد.

در این مرحله از پروسه تعمیر تایمر لباسشویی باید خروجی‌های برق را از قطعه تایمر جدا کنید و اهم‌متر را به هر خروجی متصل نمایید. اگر تایمر لباسشویی شما درست باشد اهم‌متر عدد صفر را نشان می‌دهد. اما اگر عددی بالاتر از صفر را دیدید تایمر خراب شده و باید برای تعویض یا تعمیر تایمر لباسشویی اقدام کنید.

برای بررسی دقیق عملکرد تایمر لباسشویی باید تمام خروجی‌ها را چک کنید. اگر تایمر نیاز به تعویض دارد باید پیچ‌های اتصال را باز کنید و قطعه را جدا نمایید.

برای نصب تایمر جدید می‌توانید پیچ‌ها و رزوه‌ها را سر جای خودشان وصل کرده و تایمر جدید را در جای قبلی ثابت کنید. برای این کار قبل از هر اقدامی لباسشویی را از برق بکشید. پیچ‌های پنل جلویی آن را باز کنید و پنل را بردارید.

سیم‌های اتصالات تایمر را باز کنید و تایمر جدید را جای قبلی بگذارید. سیم‌ها را به روش قبل وصل کرده و پنل جلویی را در جای خودش محکم کنید. پیچ‌ها را ببندید و کار تمام است.

ماشین لباسشویی را به برق وصل و روشن کنید و برنامه شستشوی دلخواهی را انتخاب نمایید. تایمر را بررسی کنید که درست کار می‌کند یا نه.

 

موتور تایمر

تایمر همه عملکردهای لباسشویی را کنترل می‌کند. تایمر دارای یک سری کنتاکت‌های الکتریکی است که توسط مجموعه بادامک و موتور تایمر کار می‌کنند. برخی از کنتاکت‌های تایمر برای کنترل موتور تایمر به‌کار می‌روند.

اگر ماشین لباسشویی شما به‌طور معمول در حال شستشو است، اما تایمر آن حرکتی نمی‌کند احتمالا موتور آن خراب شده است. در این شرایط باید هر چه زودتر برای تعمیر تایمر لباسشویی اقدام کنید تا از مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

برای تست تایمر و موتور تایمر با مولتی‌متر ابتدا ماشین لباسشویی خود را از برق بکشید. تایمر را پیدا کرده و از دستگاه خارج کنید. برای دسترسی به آن باید کنترل پنل و پنل پشتی را بردارید.

مولتی متر را روی Rx1 تنظیم کنید و پروب‌ها را به ترمینال‌هایی که موتور را کنترل می‌کنند متصل کنید. شما در حال تست تداوم هستید و باید خوانش صفر یا نزدیک به صفر دریافت کنید. اگر تست نتایج متفاوتی را نشان دهد باید سریعا برای تعویض تایمر در ماشین لباسشویی اقدام کنید.

 

پمپ تخلیه

اگر ماشین لباسشویی شما به چرخه خاصی می‌رسد و تایمر جلو نمی‌رود ممکن است مشکل از پمپ تخلیه باشد. اگر لباسشویی تخلیه نشود چرخه بعدی شروع نخواهد شد. قبل از تعمیر تایمر ماشین لباسشویی باید پمپ تخلیه را بررسی و عیب‌یابی کنید.پمپ تخلیه، آب را از لگن ماشین لباسشویی در پایان شستشو خارج می‌کند. اگر پمپ تخلیه خراب شود لباسشویی به چرخه بعدی شستشو نمی‌رود.

اگر ماشین لباسشویی شما در پایان دوره شستشو یا آبکشی متوقف شد باید قبل از تعمیر تایمر لباسشویی بررسی کنید که آیا پمپ تخلیه به‌درستی کار می‌کند یا خیر. در بعضی مدل‌های کنترل‌شده الکترونیکی ممکن است در صورت بروز این شرایط، کد خطا نمایش داده شود.

اگر دستگاه شما کد خطای چشمک زن را نمایش می‌دهد می‌توانید برای تعیین منبع به لیست کدهای خطای دستگاه خود مراجعه کنید.برای بررسی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی خود را از برق بکشید. پمپ تخلیه آن را پیدا کنید برای دسترسی به پمپ، باید پنل جلویی لباسشویی را بردارید.

زمانی که پمپ را پیدا کردید تمام شلنگ‌ها و اتصالات خارج شده از پمپ را از نظر نشتی یا آسیب بررسی کنید. اگر نشتی از پمپ تخلیه لباسشویی شما باشد باید آن را با پمپ جدید جایگزین کنید.

شیر ورودی آب

شیر ورودی آب برای تامین آب سرد و گرم به لباسشویی به‌کار می‌رود و دارای حداقل دو عدد شیر برقی است. اگر ماشین لباسشویی شما ظاهرا شروع به‌‎کار می‌کند، اما در هنگام پر شدن متوقف می‌شود ممکن است مشکل از شیر ورودی آب باشد.برای عیب‌یابی و تعمیر تایمر لباسشویی ابتدا باید بررسی کنید که شلنگ‌های ورودی هیچ گونه پیچ خوردگی یا انسدادی نداشته باشند. اگر این شلنگ‌ها درست هستند می‌توانید تداوم شیرهای برقی را با مولتی‌متر بررسی کنید.

برای تست تست شیر ​​ورودی آب با مولتی‌متر ابتدا ماشین لباسشویی را از برق بکشید. شیر ورودی آب را پیدا کرده و خارج کنید. این شیر را احتمالاً در پشت اتصالات شلنگ پیدا کنید. برای دسترسی به آن باید تمام یا بخشی از بدنه ماشین را بردارید.صفحه‌های داخل شیر را از نظر وجود رسوب بررسی کنید. این کار را با دقت انجام دهید زیرا صفحه‌ها قابل‌تعویض نیستند و اگر آسیب دیده باشند به شیر جدید نیاز خواهید داشت. پمپ را به‌صورت چشمی بررسی کنید.

اگر هیچ مشکلی پیدا نشد مولتی‌متر را روی Rx1 تنظیم کنید و پروب‌ها را روی ترمینال‌ها قرار دهید. به دفترچه راهنمای ماشین خود مراجعه کنید تا ببینید این تست باید چه عددی را نشان دهد؛ زیرا در مدل‌های مختلف لباسشویی متفاوت است.

اگر عدد مولتی‌متر بالاتر یا پایین‌تر از حد نرمال است باید برای تعویض شیر ورودی آب لباسشویی خود هر چه زودتر اقدام کنید.

سوئیچ درب

سوئیچ درب لباسشویی ویژگی ایمنی جدیدی است که با بسته شدن در ماشین فعال می‌شود. سوئیچ درب لباسشویی تامین‌کننده برق تایمر و مدارهای موتور است. این سوئیچ بعد از قفل شدن به تایمر سیگنال می‌دهد.

اگر سوئیچ درب معیوب باشد ممکن است ماشین لباسشویی شما روشن نشود یا تایمر به‌کار نیفتد. به همین دلیل قبل از اینکه برای تعمیر تایمر لباسشویی اقدام کنید، سوئیچ درب را کنترل نمایید.

برای تست سوئیچ درب ماشین لباسشویی با مولتی‌متر ابتدا ماشین لباسشویی خود را از برق بکشید. پانل بالایی را بردارید و سوئیچ درب را پیدا کنید.

بعد از پیدا کردن محل سوئیچ، بررسی کنید که هیچ اهرم یا محرکی آسیب ندیده یا نچسبیده باشد. چک کنید زمانی که درب بسته است کلید به‌صورت مکانیکی فعال می‌شود یا نه.

اگر با بررسی‌های بالا مشکل پیدا نشد سوئیچ را جدا کنید و مولتی‌متر را روی تنظیمات Rx1 قرار دهید. در حالی که دکمه سوئیچ را فشار داده و نگه می‌دارید پروب‌ها را روی ترمینال‌های سوئیچ قرار دهید. باید عدد صفر را مشاهده کنید. اگر عدد دیگری دیدید باید سوئیچ درب تعویض شود.

 

 

شرکت مشهد تعمیر با نام تجاری ” مشهد تعمیر” با قدمت بیشتر از 15 سال در شهر مشهد جز اولین شرکت های حوزه تعمیرات لوازم خانگی بوده است.

آدرس سایت : mashhadtamir.com

شماره تماس های مشهد تعمیر :

09398087766

05137667535

ساعت پاسخگویی : 8 صبح تا ۲۱

آدرس مشهد تعمیر : مشهد، دستغیب 13 پلاک 77

ایمیل : saeed.nejati2018@gmail.com

دکمه بازگشت به بالا