کسب و کار ایرانیمجله عمومی

درمان پسروی لثه

عقب نشینی لثه یا تحلیل لثه فرآیندی است که در آن با از بین رفتن و پسروی بافت لثه اطراف دندان‌ها مواجه می‌شویم به‌طوری‌‌که قسمت بیشتری از دندان یا ریشه دندان مشاهده می‌شود. با تحلیل لثه (Gum recession) شکافی بین لثه و دندان‌ها ایجاد می‌گردد که محل تجمع باکتری‌های عامل بیماری و پوسیدگی‌های دندان خواهد شد. در این مطلب همراه ما باشید تا با عقب نشینی لثه، علت و عوارض آن بیشتر آشنا شوید.

بی‌توجهی و عدم درمان مشکل پس روی لثه، باعث آسیب‌دیدگی جدی بافت و استخوان‌های نگهدارنده دندان‌ها می‌شود و حتی احتمال از دست دادن دندان‌ها هم مطرح می‌شود. به همین دلیل اهمیت مراجعه به اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می‌کند.

تحلیل لثه چیست؟

به نقل از «» تحلیل لثه نوعی مشکل دندانپزشکی شایع و متداول است که سن خاصی ندارد و فرد را در هر سنی درگیر می‌کند. عقب نشینی لثه فرآیندی تدریجی است که به ‌مرور زمان بدون اینکه فرد متوجه باشد، روی می‌دهد و لثه‌ها کم‌کم از بین می‌روند. عقب نشینی لثه علت‌های مختلفی دارد که باید در صورت مشاهده علائم بلافاصله به‌ دنبال بررسی علت و راه‌های درمان بود.

‏عقب نشینی لثه همان تحلیل لثه است؟

عقب نشینی لثه یا همان تحلیل لثه حالتی است که حاشیه بافت لثه‌ها در اطراف دندان‌ها دچار فرسودگی می‌شود و عقب می‌رود، یعنی حالتی که قسمت بیشتری از دندان یا ریشه دندان دیده می‌شود. نخستین نشانه عقب نشینی لثه ایجاد شکاف بین خط لثه و دندان است.

عکس تحلیل لثه

برای آن‌که بتوانید با ظاهر عقب نشینی لثه آشنا شوید، می‌توانید این تصویر را ببینید:

علائم تحلیل لثه چیست؟

از علائم شایع و متداول عقب نشینی لثه می‌توان به حساس شدن لثه و دندان‌ها اشاره کرد. سایر علائم عقب نشینی لثه نیز شامل این موارد می‌شوند:

  • خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن دندان‌ها
  • خونریزی هنگام خوردن غذاهای سفت مانند سیب و گلابی
  • بلندتر از حد طبیعی به نظر رسیدن دندان‌ها
  • قرمز یا متورم شدن لثه‌ها

آیا خونریزی و عفونت لثه نشانه تحلیل لثه است؟

می‌تواند بنا به وجود بیماری‌ها و مشکلات مختلفی اتفاق بیفتد. یکی از علائم شایع عقب نشینی لثه، عفونت و خونریزی لثه است که اگر مرتب تکرار شود، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

یکی از علائم شایع عقب نشینی لثه، عفونت و خونریزی لثه است که اگر مرتب تکرار شود، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

‏تحلیل لثه و زخم دهان

علت بروز روی لثه‌ها و زبان کاملا مشخص نیست، اما در کنار حساسیت، عفونت، تغییرات هورمونی و… می‌توان پس روی و عقب نشینی لثه را هم علت ایجاد زخم دهان دانست. عقب نشینی لثه می‌تواند با از بین بردن بافت لثه، باعث ایجاد زخم دهان و آفت دهانی شود.

به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورتی‌که علائم و نشانه‌های عقب نشینی لثه را دارید و به صورت مکرر با خونریزی و عفونت لثه و زخم دهان مواجه می‌شوید، بهترین کار مراجعه به دکتر دندانپزشک است. مراجعه به می‌تواند در تشخیص و درمان علائم و نشانه‌های عقب نشینی لثه کمک کند. برای یافتن بهترین پزشک‌ها، از دکترتو کمک بگیرید.

علت تحلیل لثه چیست؟

عوامل زیادی باعث عقب نشینی لثه و بافت آن در اطراف دندان می‌شوند که شامل این موارد می‌شوند:

  • ژنتیک
  • بیماری‌های پریودنتال
  • نامرتب و کج بودن دندان‌ها
  • سفت مسواک زدن
  • تغییرات هورمونی
  • بی‌توجهی به مراقبت از دندان
  • مصرف دخانیات
  • ساییدن دندان‌ها و
  • پیرسینگ لب یا زبان

تحلیل لثه باعث دندان درد می‌ شود؟

یکی از عوارض احتمالی عقب نشینی لثه است. زمانی‌که فرد دچار عقب نشینی لثه و پس روی بافت لثه می‌شود، کم‌کم ریشه‌ دندان‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند و احتمالا عاج دندان‌ها در قسمت ریشه به محیط دندان باز می‌شود. همین موضوع باعث حساس شدن دندان‌ها شده و دندان درد را برای فرد به‌ دنبال دارد.

در واقع ریشه دندان‌های دچار عقب نشینی لثه شده مستقیما به عصب دندان‌ها می‌رسد. تحت فشار یا عوامل گرمایی و سرمایی، این عصب‌ها حساس شده و باعث حساسیت یا دندان درد می‌شوند.

‏تشخیص تحلیل لثه

تغییرات ناشی از عقب نشینی لثه به‌ تدریج و به کندی اتفاق می‌افتند. به‌همین خاطر تشخیص عقب نشینی لثه در افراد مبتلا کمی دشوار است تا جایی‌که به‌‌خاطر ذات پیش‌رونده تدریجی آن، تشخیص عقب نشینی لثه توسط خود فرد هم دشوار خواهد بود. هرچند تشخیص عقب نشینی لثه کار راحتی نیست، اما با کمک برخی نشانه‌ها و علائم می‌توان به تشخیص تحلیل لثه رسید:

  • لق شدن و حساس شدن دندان‌
  • مشخص شدن ریشه‌ دندان‌
  • تغییر رنگ دندان‌
  • بیشتر شدن فاصله بین دندان‌
  • بلندتر به‌نظر رسیدن دندان نسبت به حالت عادی
  • پوسیدگی دندان زیر خط لثه
  • خون‌ریزی لثه‌
  • تورم و قرمزی لثه‌
  • زبر شدن سطح دندان در خط لثه

‏چه افرادی مستعد تحلیل لثه هستند؟

هرچند که عقب نشینی لثه به سن خاصی محدود نمی‌شود و در هر سنی ممکن است با عقب‌نشینی لثه روبه‌رو شویم، اما معمولا بزرگسالان بیشتر مستعد عقب نشینی لثه هستند. حدود ۸۸ درصد افراد بالای ۶۵ سال، دست کم یک دندان را به‌ خاطر عقب نشینی لثه از دست داده‌اند.

افراد سیگاری‌ یا کسانی‌ که دخانیات مصرف می‌کنند هم بیشتر مستعد تحلیل لثه هستند. تحلیل لثه می‌تواند به دلیل عامل ژنتیکی هم به‌وجود آید. بنابراین اگر سابقه ابتلا به عقب نشینی لثه در خانواده وجود داشته باشد، سایر افراد مستعد عقب نشینی لثه خواهند بود. افراد مبتلا به هم دیگر گروه مستعد عقب نشینی لثه به‌ شمار می‌آیند.

اگر سابقه ابتلا به عقب نشینی لثه در خانواده وجود داشته باشد، سایر افراد مستعد عقب نشینی لثه خواهند بود. افراد مبتلا به هم دیگر گروه مستعد عقب نشینی لثه به‌ شمار می‌آیند.

‏تحلیل لثه نشانه چه بیماری هایی است؟

عقب نشینی لثه از مشکلات متداول دندانپزشکی است که سن خاصی هم ندارد. پس روی لثه می‌تواند نشانه بیماری‌های مختلفی باشد از جمله بیماری پریودنتال که عفونتی است که باکتری‌های موجود در دهان ایجاد می‌کنند.

درمان تحلیل لثه

اگر عقب نشینی لثه چندان پیشرفته نباشد و عقب نشینی لثه کم اتفاق افتاده باشد، با مراجعه به دندانپزشک و با جرم‌گیری و تمیز کردن عمقی لثه‌ها (تسطیح ریشه یا روت پلنینگ) می‌توان به درمان عقب نشینی لثه رسید. گاهی هم دندانپزشک برای درمان تحلیل لثه و دفع باکتری‌ها، داروی آنتی بیوتیک تجویز می‌‌کند.

در صورتی‌که عقب نشینی لثه با جرمگیری عمیق دندان درمان نشد و میزان آسیب و تخریب لثه زیاد باشد، دندانپزشک متخصص گزینه عمل جراحی لثه را برای درمان عقب نشینی لثه پیشنهاد می‌دهد. به‌‌طور کلی درمان تحلیل لثه بسته به شدت و میزان پس روی لثه متفاوت خواهد بود.

‏برای تحلیل لثه چه باید کرد؟

‏دهانشویه برای درمان لثه

شستن دهان با دهانشویه‌های مخصوص التهاب لثه می‌تواند راهی برای درمان لثه دچار پس روی باشد، چراکه مصرف دهانشویه کمک می‌کند سلامت دندان و لثه‌ها حفظ شود و باکتری‌های دهان و دندان را از بین می برد. ژنژیویت نخستین مرحله از بیماری لثه است که با کمک دهانشویه کاملا درمان می‌شود.

‏جرمگیری برای درمان تحلیل لثه مفید است؟

بله، در مواردی که شدت تحلیل رفتگی لثه زیاد نباشد، به ‌عنوان راهکاری برای درمان لثه توصیه می‌شود. دندانپزشک با بررسی و معاینه لثه و دندان‌ها در صورتی‌که تشخیص بدهد عقب نشینی لثه چندان پیشرفته نیست، راهکار جرمگیری را برای درمان عقب نشینی لثه پیشنهاد می‌دهد.

بزرگترین مزیت جرم گیری برای درمان تحلیل لثه این است که نوعی روش درمانی غیرتهاجمی محسوب می‌شود و کمک می‌کند بیمار مجبور به جراحی لثه نشود. جرم گیری بدون برش، بخیه و ریکاوری بلندمدت، علائم بیماری‌های لثه را درمان می‌کند.

‏ژل تحلیل لثه

ژل تحلیل لثه نوعی ژل دهانی حاوی اسید هیالورونیک است که لثه‌های دردناک را در کسری از ثانیه تسکین می‌دهد و حتی بافت لثه را هم بازسازی می‌کند. ژل تحلیل لثه برای افرادی که از بیماری لثه، التهاب لثه یا عقب نشینی لثه رنج می‌برند تجویز می‌شوند.

این ژل وقتی روی لثه‌ها قرار می‌گیرد، با تقویت دیواره‌های سلولی باعث به‌ هم چسبیدن سلول‌ها و بسته شدن شکاف‌های ناشی از پس روی لثه‌ها می‌شود و درد ناشی از التهاب لثه را هم بهبود می‌بخشد.

جراحی تحلیل لثه

جراحی عقب نشینی لثه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود:

  • جرمگیری و تسطیح ریشه فلپ: در این جراحی برش کوچکی در لثه ایجاد و باکتری‌ها و پلاک‌ها از زیر لثه برداشته و تمیز می‌شوند. بعد از تمیز و ضدعفونی کردن این قسمت، بافت فلپ دوباره سرجایش برگردانده می‌شود و بخیه می‌خورد.
  • جراحی بازسازی استخوان: آسیب‌دیدگی استخوان نگهدارنده دندان به‌خاطر عقب نشینی لثه گزینه جراحی بازسازی استخوان و بافت نرم را مطرح می‌کند.
  • پیوند بافت نرم: در پیوند بافت همبند قسمت کوچکی از پوست سقف دهان برداشته می‌شود و به قسمت لثه تحلیل رفته پیوند می‌خورد.
  • ‏ جراحی تحلیل لثه با لیزر: دندانپزشک با استفاده از لیزر، بافت‌های ناسالم و باکتری‌های موجود در شکاف‌های زیر خط لثه را از بین می‌برد. جراحی عقب نشینی لثه با لیزر در مقایسه با روش‌های سنتی خونریزی کمتری دارد و راحت‌تر می‌توان بافت نرم را از لثه جدا کرد. به ‌علاوه اینکه، دوره بهبودی به ‌مراتب کوتاه‌تر و خطر ابتلا به عفونت در جراحی عقب نشینی لثه با لیزر هم کمتر است.

 درمان تحلیل لثه در طب سنتی

طب سنتی دستورات گیاهی برای درمان عقب نشینی لثه پیشنهاد می‌دهد:

  • میخک
  • مریم گلی
  • روغن کنجد
  • روغن اوکالیپتوس
  • آلوئه‌ورا
  • روغن درخت چای

‏ تیم درمان متشکل از چه پزشک هایی است؟

دندانپزشک، دندانپزشک متخصص بیماری‌های بافت اطراف دندان، متخصص ارتودنسی و جراح دندانپزشک. با توسط دکترتو می‌توانید از بابت معطلی در مطب خیال خود را راحت کنید. همچنین می‌تواند بخشی از ابهامات و سوال‌های شما را برطرف کند.

‏انواع تحلیل لثه

عقب نشینی لثه در سه نوع خفیف، متوسط یا شدید روی می‌دهد و ممکن است یک یا چند دندان را همزمان تحت تاثیر قرار دهد.

تحلیل لثه در کودکان

به نقل از «» عقب نشینی لثه در کودکان در سن ۷ سالگی روی می‌دهد. تحلیل لثه در بزرگسالان بنا به دلایل مختلف مثل استعمال دخانیات، تغییرات هورمونی، مسواک زدن نادرست، بهداشت دهانی نامناسب، ژنتیک، ساییدن دندان‌ها به هم یا بیماری لثه‌ای روی می‌دهد، اما عقب نشینی لثه در کودکان معمولا به‌ خاطر درآمدن دندان در محل نامناسب روی می‌دهد.

عقب نشینی لثه در کودکان معمولا به‌ خاطر درآمدن دندان در محل نامناسب روی می‌دهد.

تحلیل لثه در بارداری

بیماری پریودنتال یکی از علت‌های اصلی ایجاد تحلیل لثه محسوب می‌شود. بیماری که معمولا در بارداری و به‌خاطر تغییرات هورمونی بسیار شایع است. باکتری‌های موجود در جرم و پلاک دندان کم‌کم باعث تحریک بافت لثه می‌شوند.

از عوارض جدی تغییرات هورمونی در این دوره است که با تورم، حساسیت، قرمزی و خونریزی حین مسواک و نخ دندان کشیدن خود را نشان می‌دهد. بی‌توجهی به علائم عقب نشینی لثه در بارداری و عدم درمان پس روی لثه در این دوره می‌تواند عواقب وخیمی برای مادر و نوزاد به‌دنبال داشته باشد.

تحلیل لثه بعد از ایمپلنت

امری طبیعی است که ممکن است اتفاق بیفتد. تحلیل رفتن لثه‌ها حین کارگذاری ایپملنت دندان بسیار آزاردهنده‌تر است، چراکه بست‌های فلزی ایمپلنت‌ها در لثه‌ها قابل مشاهده خواهد بود که ظاهر زیبایی ندارد.

علاوه بر ظاهر نازیبا، عقب نشینی لثه بعد از ایمپلنت برای سلامتی نیز مضر است و حتی باعث شکستن ایمپلنت هم می‌شود. همان عوامل ایجاد عقب نشینی لثه در دندان‌های طبیعی می‌توانند باعث عقب نشینی لثه بعد از ایمپلنت هم باشند. برای درمان تحلیل لثه بعد از ایمپلنت می‌توان پیوند لثه، تعویض تاج و کاشت مجدد ایمپلنت را امتحان کرد.

‏ تحلیل لثه دندان روکش شده

در صورتی‌که عقب نشینی لثه اطراف دندان روکش شده اتفاق بیفتد، قسمتی از ریشه دندان بدون پوشش خواهد ماند. درنتیجه فرد دچار درد و حساسیت می‌شود. عقب نشینی لثه دندان روکش شده می‌تواند به ‌خاطر سفت مسواک زدن باشد.

پس روی لثه باعث می‌شود که ریسک تشکیل پلاک دندانی و بیماری‌های لثه بیشتر شود. گاهی هم اگر روکش درست روی دندان قرار نگیرد احتمالا ناراحتی لثه ایجاد می‌شود و در بلندمدت باعث عقب نشینی لثه می‌شود.

تحلیل لثه و دندان مصنوعی

فاصله بین دندان مصنوعی و لثه‌ها گاهی باعث رسوب غذا و باکتری می‌شود و می‌توانند به بیماری‌های لثه و عقب نشینی لثه منجر شوند. برای پیشگیری از تشکیل رسوبات در فاصله بین دندان طبیعی و دندان مصنوعی باید پروتز مصنوعی هر شب از دهان خارج و به‌صورت کامل پاکسازی و تمیز شود.

برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

تحلیل لثه در ارتودنسی

هرچند ارتودنسی تاثیر به‌سزایی بر سلامت دهان و دندان دارد، اما برخی از بیماران مدعی هستند که بعد از ارتودنسی دچار عقب نشینی لثه می‌شوند. برای پیشگیری از تحلیل لثه در ارتودنسی نحوه درمان ارتودنسی اهمیت دارد. ارتودنسی تنها باید توسط متخصص مجرب ارتودنسی انجام شود تا از هرگونه حساسیت و مشکل احتمالی جلوگیری کنید.

عدم رعایت بهداشت و مسواک نزدن در طول درمان ارتودنسی هم باعث تشدید مشکلات لثه‌ای می‌شود. در صورتی‌که قبل از ارتودنسی مشکل تحلیل لثه داشته باشید، ابتدا باید درمان لثه را انجام دهید و بعد سراغ ارتودنسی بروید.

حتما بخوانید : لیست پزشکان متخصص ایمپلنت در تهران

‏تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان

یکی از مشکلات شایعی است که معمولا روی می‌دهد. برای جلوگیری از عقب نشینی لثه بعد از کشیدن دندان می‌توان راهکارهای مختلفی را امتحان کرد:

  • پر کردن جای خالی دندان با ایمپلنت برای جلوگیری از تحلیل لثه بعد از کشیدن دندان
  • جلوگیری از تحلیل بافت لثه با ارتودنسی و مرتب کردن دندان‌های نامرتب

عوارض و خطرات تحلیل لثه چیست؟

از خطرات و عوارض عقب نشینی لثه می‌توان به ایجاد فاصله و حفره‌‌ای بین دندان و لثه اطراف دندان اشاره کرد. این حالت را عمیق شدن پاکت می‌گویند که حفره‌ای ایجاد می‌شود و ذرات غذا، رسوبات و باکتری‌ها در آن جمع می‌شوند. عدم درمان، باعث آسیب‌دیدگی بافت‌های نرم و استخوان نگهدارنده لثه می‌شود. حتی ممکن است که در نهایت بیمار دندانش را هم از دست بدهد.

تحلیل لثه و لق شدن دندان

یکی از عوارض عقب نشینی لثه، لق شدن دندان است که با ساییده شدن و از بین رفتن بافت لثه‌های اطراف دندان اتفاق می‌افتد. وقتی لثه‌ها به‌ تدریج عقب نشینی کرده، بافت نگهدارنده دندان کم کم از بین رفته و باعث لق شدن دندان می‌شود.

یکی از عوارض عقب نشینی لثه، لق شدن دندان است که با ساییده شدن و از بین رفتن بافت لثه‌های اطراف دندان اتفاق می‌افتد.

‏پیشگیری از تحلیل لثه

بهترین روش برای پیشگیری از عقب نشینی لثه، رعایت بهداشت دهان و دندان و مراقبت صحیح از دهان و دندان است. برای پیشگیری از عقب نشینی لثه، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • روزی دوبار مسواک و حداقل یک‌بار نخ دندان استفاده کنید.
  • هر شش ماه یک‌بار یا سالی یک‌بار به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • افرادی که پس روی لثه دارند، باید تعداد دفعات مراجعه به دندانپزشکی را بیشتر کنند.
  • از مسواک‌های نرم (سافت) استفاده کنید.
  • روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید.
  • افرادی که دندان‌های کج یا نامرتب دارند یا به ‌خاطر دندان قروچه دچار عقب نشینی لثه شده‌اند، باید برای حل این مشکلات به دندانپزشک مراجعه کنند.
  • مصرف دخانیات را کنار بگذارید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • هرگونه تغییر در دهان و دندان را پیگیری کنید.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به پزشک

عقب نشینی لثه حالتی است که لثه یا همان بافت اطراف دندان شروع به پس روی و عقب نشینی می‌کند تا جایی که قسمت‌هایی از ریشه دندان دیده می‌شوند. تحلیل لثه از مشکلات شایع در دندانپزشکی است که معمولا خود فرد متوجه پس روی لثه‌هایش نمی‌شود چون این فرایند به‌تدریج اتفاق می‌افتد. بارزترین نشانه تحلیل لثه‌ها، حساس شدن دندان به نوشیدنی و غذاهای سرد یا گرم است.

از نظر ظاهری هم دندان‌ها نسبت به حالت عادی بلندتر دیده می‌شوند تا جایی‌که شکاف یا فاصله‌ای بین لثه و دندان‌ها ایجاد می‌شود. رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از روش‌های مهم و مناسب برای جلوگیری از تحلیل لثه به‌شمار می‌آید. علاوه بر مسواک زدن صحیح و نخ دندان زدن، مراجعه منظم به دندانپزشک (حداقل سالی دوبار) می‌توانند به پیشگیری یا کنترل عقب نشینی لثه کمک کنند.

مراجعه منظم به دندانپزشکی کمک می‌کند که علائم اولیه عقب نشینی لثه را به‌موقع تشخیص داده و برای درمان مناسب اقدام کنید. توجه داشته باشید که انتخاب و متخصص ارتودنسی مجرب اهمیت زتحلیل لثه یا عقب‌نشینی لثه (پسروی لثه) بیماری دهانی است که در آن بافت لثه‌هایی که دندان‌ها را احاطه کرده و پوشانده‌ است، نسبت به سطح طبیعی تاج دندان عقب می‌‎رود. در موارد شدید این بیماری، این عقب‌نشینی می‌تواند به حدی باشد که ریشه دندان نیز در معرض دید قرار بگیرد.

تحلیل لثه چیست و درمان آن چگونه انجام می شود؟ - کلینیک دندانپزشکی محتشم اصفهان

تحلیل لثه به عنوان یکی از بیماری‌های لثه (پریودنتال) شناخته می‌شود و اگر در زمان مناسب درمان نشود می‌‌تواند سبب از دست رفتن دندان‌های با ارزش شما شود. بسته به شدت تحلیل لثه؛ درمان‌های مختلفی برای این بیماری وجود دارد، هرچه تشخیص و درمان زودتر انجام شود، نتیجه بهتری برای بیمار به همراه خواهد داشت.

منشا تحلیل لثه چیست و چه عواملی سبب بروز این بیماری می‌شوند؟

بیایید از اینجا شروع کنیم که اصلاً چه اتفاقی می‌افتد که لثه دچار تحلیل می‌شود و عقب‌نشینی می‌کند؟

تخمین می‌زنند که از هر 4 نفر 3 نفر به یکی از انواع بیماری‌های پریودنتال مبتلا هستند. با درنظر گرفتن بیماری تحلیل لثه به عنوان یک بیماری پریودنتال، می‌توان شیوع این بیماری را بیشتر از حد تصور در نظر گرفت.

بیماری‌های پریودنتال به شکل و شدت‌ها مختلف التهاب لثه گفته می‌شود که با تجمع باکتری‌ها و پلاک‌ها در لثه شروع می‌شود. این یک آغازی برای یک شرایط سخت دندانی – دهانی است.

با گذشت زمان پلاک ها و جرم‌های تجمع شده در لثه‌ها شروع به آسیب زدن به بافت آن می‌کنند و لثه‌ها را نسبت به سطح طبیعی که دندان‌ها را می‌پوشانند به عقب می‌رانند. تجمع این جرم‌ها و پلاک‌ها و باکتری‌ها در بعضی از مواقع بعد از عقب راندن لثه سبب ایجاد یک فاصله‌ای زیاد بین لثه و دندان می‌شود که همین امر امکان رشد و تکثیر باکتری‌های بیشتر را فراهم می‌کند.

شرایط و عوامل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد بییماری تحلیل لثه شوند که عبارتند از

  • استعمال دخانیات
  • تغییرات هورمونی در زنان
  • ژنتیک و عوامل وراثتی
  • دیابت
  • اچ آی وی

در کنار مواردی که گفته شد استفاده از برخی داروهای پزشکی هم که باعث خشکی دهان می‌شوند، می‌توانند سبب بروز بیماری تحلیل لثه شوند. خشکی دهان به این معناست که میزان بزاق در دهان از حد استاندارد و نرمال آن کمتر است. بدون بزاق کافی، بافت‌های دهانی می‌توانند در برابر عفونت و آسیب‌های باکتریایی آسیب‌پذیرتر شوند.

علایم و نشانه‌های تحلیل لثه (عوارض تحلیل لثه)

بارزترین علامت تحلیل رفتن لثه، تغییر مکان قابل‌ مشاهده بافت لثه به سمت پایین ریشه دندان است، که باعث می‌شود سمان زرد دندان نمایان (سمان قسمتی از دندان است که به رنگ زرد است و باید کاملا زیر لثه پنهان باشد) شود. بر حسب اینکه عامل خطر تحلیل لثه چه باشد، منطقه تحلیل لثه ممکن است به یک دندان یا بخشی از دهان محدود باشد و یا اینکه در سراسر دهان گسترش یابد.

مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌ها به ما می‌توانند تحلیل لثه را نشان دهند که عبارتند از :

  • خونریزی از لثه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • لثه های متورم و قرمز شده
  • تنفس سخت دهانی
  • درد در لثه‌ها
  • کوچک شدن لثه‌ها
  • دیده شدن ریشه دندان‌ها
  • لق شدن و افتادن دندان‌ها

عوارض به تعویق انداختن درمان تحلیل لثه

به تعویق انداختن درمان تحلیل لثه عوارض زیادی دارد که از اصلی ترین آن میتوان به از دست رفتن دندان اشاره کرد. اگر تحلیل لثه جدی و درمان نشود تا حدی پیش میرود که دندان ها لق شده و می افتند و دندان از دست رفته نیز درمانی به جز ایمپلنت ندارد که خود هزینه مضاعفی میشود بر درمان تحلیل لثه.

بهتر است بعد از اولین نشانه‌های تحلیل لثه سریعا به کلینیک دندانپزشکی مراجعه و با دندانپزشک متخصص مشورت نمود تا سریعا درمان آغاز گردد.

تشخیص بیماری تحلیل لثه

تحلیل لثه‌ها چگونه توسط پزشک تشخیص داده می‌‍شود

تشخیص تحلیل لثه و سایر بیماری‌های پریودنتال توسط دندانپزشک صورت می‌گیرد. احتمالاً پس از اینکه خودتان متوجه شرایطی غیرعادی روی لثه و دهانتان می‌شوید. در اینصورت است که یک پریودنتیست یا دندانپزشک متخصص لثه می‌تواند بهترین مشاوره را در خصوص درمان‌های لازم به شما بدهد. در کلینیک سیمادنت دکتر غارتی معاینه بیماران مبتلا به بیماری‌های لثه را انجام می‌دهند.

دندانپزشک متخصص لثه، برای سنجش شدت بیماری معمولاً از یک پروب برای اندازه‌گیری میزان عقب‌نشینی لثه استفاده می‌کند. پروب یک وسیله مدرج است که مانند خط کش عمل می‌کند و می‌توان با آن میزان فاصله بین دندان و لثه را اندازه گرفت. حدفاصل طبیعی فاصله دندان از لثه 1 تا 3 میلیمتر است. هر فاصله‌ای بیشتر از این مقدار بیانگر یک مشکل پریودنتال است.

مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :آیا شما بیمار جدید هستید :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :

درمان تحلیل لثه : عقب نشینی لثه چگونه درمان می‌شود؟

(برای درمان تحلیل رفتن لثه با توجه به شدت بیماری روش‌ها و درمان‌های متفاوتی وجود دارد)

پس از تشخیص تحلیل رفتن و عقب‌نشینی لثه توسط پریودنتیست (دندانپزشک متخصص لثه)، می‌توان بهترین روش درمانی را برای حفظ لثه و بافت‌ها دندان تعیین کرد. در ابتدای درمان ممکن است برای کاهش التهاب و کاهش فعالیت‌های باکتریایی روی سطوح لثه‌ها برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز شود. یک دندانپزشک متخصص لثه در طول درمان ممکن است از داروهای زیر برای کمتر کردن علائم و نشانه‌های تحلیل لثه استفاده کند.

  • ژل آنتی بیوتیک موضعی
  • نوارهای ضد عفونی کننده لثه
  • دهانشویه‌های ضد میکروبی
  • سرکوب کننده‌های آنزیم‌های تغذیه کننده باکتری‌ها

ممکن است با استفاده از همین دارو‌ها و با روش دارو درمانی و بهبود و ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان تحلیل لثه درمان شود. در مواردی که تحلیل لثه شدید است و با این روش‌ها به شکل کامل درمان انجام نمی‌شود، دندانپزشک متخصص پریو ممکن است برای مراقبت از دندان‌ها و درمان تحلیل لثه و بازگردانی عقب نشینی لثه به مکان طبیعی خود، جراحی را به عنوان یک گزینه درمانی به بیمار پیشنهاد دهد.

جراحی برای درمان تحلیل لثه

در موارد شدید تحلیل لثه که در آن لثه به مقدار زیادی عقب نشینی کرده است، ممکن است پریودنتسیت تصمیم به جراحی لثه بگیرد. به شکل کلی دو گزینه جراحی پیش روی بیمار قرار دارد که عبارتند از

جراحی فلپ

جراحی فلپ یک درمان تهاجمی است که در صورتی که سایر روش‌های درمانی برای درمان تحلیل لثه جواب ندهند، برای ریشه کن کردن بیماری تحلیل لثه از آن استفاده می‌شود. در این جراحی، پریودنتیست به شکل عمیقی بافت‌های لثه را تمیز می‌کند. در این درمان لثه‌ها از شر جرم و باکتری در بافت خود خلاص می‌شوند. در انجام این جراحی پریودنتیست‌ها لثه‌ها را از دندان‌ها جدا کرده بالا می‌آورند و پس از تمیز کردن بافت‌های زیر آن‌ها مجدداً لثه‌ها را در مکان قبلی خود بخیه می‌زنند.

پیوند لثه

در جراحی پیوند لثه ، هدف احیای بافت لثه است. در این شکل از درمان پریودنتیست یک تکه‌ای کوچک از بافت لثه را به منظور کمک به رشد مجدد لثه‌‌ها در مکانی که دچار تحلیل لثه شده است، پیوند می‌زند. این عمل نیاز به همکاری زیاد بیمار با درماننگر و جراح خود دارد و در صورتی که مراقبت‌های بهداشتی مناسب دهان و دندان نباشد، این عمل شکست می‌خورد.

انواع پیوند لثه

پیوند لثه به رشد بافت لثه کمک می‌کند. یکی از مزایای عمده این روش این است که می‌تواند ریشه دندان را از پوسیدگی حفظ کند. مزیت دیگر این روش، بهبود ظاهر دندان‌ها است. انواع مختلفی از جراحی پیوند لثه انجام می‌شود، که عبارتند از:

پیوند آزاد بافت لثه:

این نوع از جراحی پیوند شامل استفاده از بافت کام است. در این روش، بافت پیوندی به‌طور مستقیم از کام گرفته‌شده و به منطقه تحت درمان پیوند می‌شود. این روش معمولاً برای افرادی استفاده می‌شود که دارای لثه نازک بوده و نیازمند بافت اضافی برای افزودن به لثه‌ها هستند.

پیوند بافت همبند:

این تکنیک متداول‌ترین روش برای درمان ریشه نمایان شده دندان است. در این روش بافت پیوندی از دو مکان گرفته می‌شود. معمولاً یک بافت پیوندی از کام گرفته می‌شود، علاوه بر آن، یک فلاپ از بافت همبند زیر اپی تلیال گرفته‌شده و در منطقه تحت درمان متصل می‌گردد.

پیوند پایه‌دار:

برخلاف استخراج بافت پیوندی از کام، در این روش، بافت پیوندی از بخش نزدیک به محل نیازمند پیوند گرفته می‌شود. فلاپ خاصی که در این عمل جراحی استفاده می‌شود، پایه نامیده می‌شود. پایه پیوندی به شیوه‌ای گرفته می‌شود که یکی از طرفین آن به محل خود متصل باقی می‌ماند. سپس، لثه به پایین کشیده می‌شود تا قسمت نمایان شده دندان را بپوشاند. این روش تنها در مواردی انجام می‌شود که مقدار کافی از بافت لثه وجود دارد.

درمان تحلیل لثه در کلینیک سیمادنت به روش جراحی پیوند لثه

برای شما از انواع روش‌های درمان تحلیل صحبت کردیم و به شما گفتیم که در مواردی که بیماری شدید است، نیاز به انجام روش جراحی برای درمان تحلیل لثه است.

یکی از روش‌های درمان جراحی تحلیل لثه را پیوند بافت لثه عنوان کردیم و به شما گفتیم که دندانپزشکان سیمادنت این عمل پیچیده را با به کارگیری لیزر با کمترین عوارض انجام می‌دهند. با هم گوشه‌ای از هنر و تخصص و دانش دندانپزشکان سیمادنت را ببینیم.

مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :آیا شما بیمار جدید هستید :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :

عوارض عدم درمان تحلیل لثه برای بیمار چیست؟

می‌دانید که حفط یک دندان چقد ارزشمند است!

ویزیت آنلاین و رایگان تحلیل لثه توسط دندانپزشک متخصص پریو

? عجیب و باور نکردنی، امکان طرح سوال و مشکل دندانپزشکی در واتس آپ و دریافت پایخ از دکتر متخصص

خیلی از مواقع پیش می‌آید که متوجه می‌شوید لثه شما دچار تغییراتی جدی شده است اما بنا به دلایلی از درمان آن چشم‌پوشی می‌کنید. کلینیک تخصصی سیمادنت در راستای مسئولیت مدنی و پزشکی خود درباره ارتقا سلامت و بهداشت دهان و دندان اقدام به راه‌اندازی امکان ویزیت و مکالمه با پزشکان خود را در پیام‌رسان واتس‌آپ مهیا کرده است.

پیشگیری از بروز بیماری تحلیل لثه

چه کار کنیم که دچار تحلیل لثه نشویم و لثه‌هایمان عقب‌نشینی نکند!

شاید بهترین روش برای پیشگیری از تحلیل لثه بعد از ارتقا سطح بهداشت دهان و دندان ویزیت دوره‌ای و منظم با یک دندانپزشک عمومی یا متخصص با تجربه است. حتی اگر تحلیل لثه برای شما بدون علامت اتفاق بیافتد ، دندانپزشک می‌تواند علائم اولیه بیماری را شناسایی کند. همچنین بهبود شرایط بهداشت دهانی می‌تواند از بروز مشکلات لثه جلوگیری کند.

مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :آیا شما بیمار جدید هستید :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :

روش‌های نخ دندان کشیدن و مسواک زدن مرتب می‌توانند ذرات غذایی گیر کرده بین دندان‌ها و پلاک‌های باکتریایی تشکیل شده در آن‌ها را از بین ببرند ولی برای از بین بردن و حذف جرم‌های دندانی ، باید از دندانپزشک کمک گرفت. از آنجایی که جرم‌های دندانی می‌توانند به بیماری لثه و تحلیل آن منجر شوند، جرمگیری دندان را باید به عنوان یکی از خدمات بهداشتی دندانپزشکی سالیانه 2 بار انجام داد که به تعویق انداختن آن می‌تواند منجر به آسیب بیشتر به لثه و از دست دادن دندان‌های با ارزش شما منجر شود.

حتی اگر مرتب مسواک می‌زنید و نخ دندان استفاده می‌کنید، سالانه باید 2 بار جرمگیری دندان انجام دهید!

بهترین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تحلیل لثه:

تمیز کردن دندان به‌طور منظم:

شستشو و تمیز کردن دندان به صورت مرتب، به جلوگیری از جرم دندان و تجمع باکتری و نهایتاً بروز بیماری لثه و تحلیل آن کمک می‌کند.

ارتودنسی:

حتی قبل از آنکه تحلیل لثه‌ها مشهود گردد، با درمان پیشگیرانه ارتودنسی می‌توانید دندان‌های نامنظم خود را اصلاح کنید، به این ترتیب، دچار تحلیل لثه و یا بیماری لثه نخواهید شد.

 نایت گارد:

فشار بیش‌ازحد ناشی از خرد کردن مواد سخت، فشار دادن دندان‌ها و یا دندان‌قروچه می‌تواند باعث لطمه زدن به مینای دندان و تحلیل لثه‌ها شود. نصب اسپلینت یا بایت گارد هنگام شب (که مخصوص شما ساخته‌شده است)، می‌تواند فشار واردشده بر دندان‌های شما را کاهش ‌دهد، همچنین از سایش کلی و تحلیل لثه‌ها جلوگیری کند.

نرم مسواک زدن:

از یک مسواک نرم استفاده کنید، زیرا باکتری‌های بیشتری را از بین می‌برد. مسواک را به حالت زاویه‌دار نسبت به  لثه‌ها قرار دهید و دندان‌ها را دو بار در هر روز تمیز و پاکسازی کنید.

اگر بیماری تحلیل لثه به موقع درمان شود مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌کند و برای او هزینه سنگینی ندارد، برای تشخیص این بیماری لازم نیست تا زمان چکاپ‌های دندانپزشکی خود صبر کنید، اگر فکر می‌کنید شرایط دهانی و دندانی شما مناسب نیست و متوجه مشکل خاصی شده‌اید  قبل از اینکه مشکل جدی‌تر شود حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. در چنین شرایط ممکن است بتوانید یک بیماری مختصر التهاب لثه را قبل از اینکه به تحلیل لثه منجر شود، درمان کنید.

مشاوره حضوری با متخصص لثه در شمال تهران

مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :آیا شما بیمار جدید هستید :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :

مشاوره حضوری با متخصص لثه در غرب تهران

مراجعه به کدام کلینیک برای شما مناسب تر است :آیا شما بیمار جدید هستید :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :بهترین زمان جهت تعیین وقت مراجعه برای شما چه زمانی از روز است :

یادی در فرایند درمان و پیشگیری از عقب نشینی لثه دارد. می‌توانید سری به واطلاعات مفید در مورد تحلیل لثه و درمان آن که باید بدانید

تحلیل رفتن لثه یا پسروی لثه (Gum recession) به فرآیندی گفته می شود که در آن حاشیه بافت لثه که دندانها را احاطه کرده است، از بین رفته و عقب نشینی می کند و بخش بیشتری از دندان یا ریشه دندان نمایان می شود.

تحلیل رفتن و پسروی لثه چه عوارضی دارد؟

با تحلیل رفتن لثه، فاصله و گودالی بین دندان و لثه احاطه کننده آن ایجاد می شود که به آن ” عمیق شدن پاکت ” گفته می شود. این گودال به محلی برای جمع شدن ذرات غذا و باکتریها تبدیل می شود. اگر این وضعیت درمان نشود بافتهای نرم و استخوان پشتیبانی کننده دندان به شدت آسیب می بینند و در نهایت ممکن است دندان خود را از دست بدهید.

از کجا بفهمیم لثه تحلیل رفته و پسروی کرده است؟

پسروی لثه یک مشکل دندانی شایع است. بیشتر مردم خودشان متوجه پسروی لثه شان نمی شوند چون به تدریج اتفاق می افتد. اولین نشانه تحلیل لثه، حساس شدن دندان به غذاها یا نوشیدنیهای سرد یا داغ است. همچنین ممکن است دندان بلندتر از گذشته به نظر برسد. معمولا میتوانید حول و حوش خط لثه چسبیده به دندان، شکاف یا فاصله را لمس کنید.

چه عواملی باعث تحلیل لثه می شوند؟

عوامل زیادی در تحلیل لثه و پسروی آن از اطراف دندان نقش دارند. این عوامل عبارتند از:

  • بیماری لثه: عفونت های ناشی از باکتری ها میتوانند لثه را تخریب کرده و باعث تحلیل رفتن استخوان زیر آن که دندانها را نگه داشته اند، شوند. عامل اصلی پسروی لثه است.
  • ژنتیک: برخی افراد بیشتر مستعد بیماری لثه هستند. در واقع تحقیقات نشان می دهند ممکن است حدود ۳۰% از جمعیت استعداد بیماری لثه را داشته باشند (صرفنظر از مراقبت های بهداشتی که انجام می دهند).
  • سفت مسواک زدن: اگر دندانهایتان را خیلی سفت مسواک بزنید یا مسواک زدنتان به روش اشتباه باشد، علاوه بر ساییده شدن مینا، ممکن است لثه نیز التهاب پیدا کرده و پسروی کند.
  • ضعیف بودن بهداشت دهان: مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه اگر مرتب انجام نشود به پلاک و باکتریهای دهان اجازه داده می شود در سطح دندان و بین دندان و لثه جمع شده و سخت شوند. اگر پلاک دندان سخت شود و به جرم دندان تبدیل شود، تنها دندانپزشک با میتواند آنها را پاک کند. جرم دندان باعث تحریک لثه و تحلیل رفتن آن می شود.
  • تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در زنان در طول زندگی (بلوغ، بارداری، یائسگی) باعث می شود لثه حساستر شده و مستعد پسروی شود.
  • دخانیات: تنباکو باعث می شود پلاک بیشتر به دندانها بچسبد و از طرفی پاک کردن آن هم سخت تر شد. کسانی که سیگاری هستند بیشتر دچار تحلیل رفتن لثه می شوند.
  • به هم فشار دادن یا ساییدن دندانها (دندان قروچه): دندان قروچه فشار زیادی بر دندانها وارد می کند و باعث پسروی لثه می شود.
  • کجی و نامرتبی دندانها و نامناسب بودن بایت: این یکی از عوامل دندان قروچه است. از طرفی هنگامی که دندانها درست با هم همراستان نیستند، هنگام جویدن فشار زیادی بر لثه وارد می شود و این میتواند به تحلیل لثه منجر شود. (اطلاعاتی در مورد )
  • جواهرات دهان: استفاده از جواهرات دهان با ساییدن جواهرات به لثه باعث تحریک آنها شده و میتواند لثه را تخریب کند.

درمان تحلیل رفتن لثه چیست؟

اگر تحلیل لثه در حدی باشد که کمی پسروی اتفاق افتاده باشد، دندانپزشک میتواند تنها با جرمگیری و تمیز کردن عمقی این ناحیه (روت پلنینگ یا تسطیح ریشه)، آن را درمان کند. در تسطیح ریشه دندانپزشک با ابزار مخصوصی سطوحی از دندان که در زیر لثه قرار دارند و جرم گرفته اند را با دقت تمیز می کند و سطح ریشه دندان را صاف و هموار می کند تا کمتر پلاک به آن بچسبد و محلی برای باکتریها نشود. داروهای آنتی بیوتیک (چرک خشک کن) نیز ممکن است برای کمک به دفع باکتریها تجویز شود. اگر پسروی لثه با جرمگیری عمیق دندان بهبود نیابد و ساختار استخوان و لثه زیاد تخریب شده باشد، ممکن است لازم باشد.

انواع جراحی لثه برای درمان

در این روش جراحی لثه، دندانپزشک برش کوچکی در لثه بیمار ایجاد می کند و آن را بالا میزند تا باکتریها و پلاک زیر آن را تمیز کند. پس از تمیز شدن کامل این ناحیه و ضد عفونی کردن آن، زبان بافتی (فلپ) به سر جای خود برگردانده می شود و بخیه می خورد تا دوباره تنگاتنگ دندان را در بر بگیرد و گودال بین دندان و لثه از بین برود یا کوچک شود.

اگر استخوانی که دندان را پشتیبانی می کند در نتیجه تحلیل لثه، صدمه دیده باشد، باید عمل جراحی بازسازی استخوان و بافت نرم انجام شود. این روش همانند جراحی کاهش عمق گودال بین دندان و لثه که پیشتر گفته شد، با برش لثه و بالا زدن زبانه بافتی و پاک کردن پلاک و باکتریها انجام می شود. سپس مواد بازسازی کننده مانند غشا، پیوند بافت یا پروتئین تحریک کننده تولید بافت در این بخش اضافه می شود. این کار برای ترغیب بدن به بازسازی و ترمیم این ناحیه آسیب دیده است. پس از آن، زبانه لثه سر جای خود برگردانده شده و بخیه می خورد.

چگونه از تحلیل لثه پیشگیری کنم؟

بهترین راه پیشگیری از تحلیل رفتن لثه، حفظ بهداشت دهان به شیوه صحیح است.

  • هر روز دو بار مسواک بزنید و حداقل یک بار نخ دندان بکشید.
  • هر شش ماه یک بار و یا نهایتان سالی یک بار باید دندانپزشک را ببینید.
  • اگر پسروی لثه دارید ممکن است نیاز باشد دفعات مراجعه به دندانپزشک را افزایش دهید.
  • از مسواک نرم (سافت) استفاده کنید.
  • روش صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید.
  • اگر دندانهایتان کج و نامرتب هستند یا دندان قروچه دارید که باعث پسروی لثه شده است، با دندانپزشک در مورد اصلاح این مشکلات صحبت کنید.
  • اگر دخانیات مصرف می کنید، ترک کنید.
  • برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشید.
  • هر گونه تغییر در دهان خود را همیشه بررسی کنید.

 

 

عناوین مطلب بستن
1 تحلیل لثه چیست؟
دکمه بازگشت به بالا