مجله عمومی

سران سه‌قوه در اینستاگرام چکار می‌کنند؟

بیش از صد روز از فیلتر شدن اینستاگرام در ایران می گذرد. در این شرایط بسیاری از مردم با صرف هزینه و خرید فیلترشکن از فیلترینگ عبور می کنند و عده ای نیز به دوستان خود هدیه استفاده از شبکه های اجتماعی را داده اند، اما اکنون متعجب هستند که نمایندگان مجلس و رهبران در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟

کندوج پلاس: دریافت نشان آبی رئیس جمهور از اینستاگرام یکی از داغ ترین اخبار این روزها است. در فضای مجازی این سوال مطرح می شود که چرا رئیس دولت در این شرایط که با فیلترینگ شدید مواجه هستند باید از اینستاگرام چک آبی بگیرد؟

اکثر نمایندگان مجلس و مدیران در شبکه های اجتماعی حضور فعال دارند. از توییتر همیشه فیلتر گرفته تا اینستاگرام که سابقه فیلتر شدن دارد و بارها به صورت آزاد از آن استفاده شده است. البته به نظر می رسد حتی برخی از مسئولان دولتی برای دسترسی به شبکه های اجتماعی با مشکل فیلترینگ مواجه هستند. یکی از نمایندگان در خصوص وضعیت دسترسی به شبکه های اجتماعی می گوید: نمایندگان در حال حاضر مانند خبرنگاران امکان دسترسی بدون فیلتر به شبکه های اجتماعی را دارند اما این امکان محدود به شبکه های اجتماعی است و البته همه نمایندگان از این امکان استفاده نکردند. وی در پاسخ به این سوال که قبل از اختلالات اخیر در توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی چطور بود، می گوید: از ابتدای جلسه تا چندی پیش با مشکل فیلتر توییتر هم مواجه بودیم و من هم مانند دیگران. از سوئیچ های فیلتر رایگانی که در توییتر وجود داشت استفاده کرد.”

اما به نظر می رسد وضعیت برای فرماندهان تیپ ها کمی متفاوت است و رویکرد دیگری نسبت به این روزها داشتند. اگرچه تقریباً همه این قانون نانوشته را می دانند که در این سطح از مسئولیت هیچ فعالیت مستقیمی در شبکه های اجتماعی وجود ندارد و این مدیران هستند که مسئولیت نگهداری و تولید محتوای مسئولان را بر عهده دارند. اما فعالیت سران سه کشور در 100 روز گذشته در اینستاگرام چگونه بوده است؟

سید ابراهیم رئیسی و تیک آبی پرحاشیه

تیک آبی اصالت صفحه در اینستاگرام را مشخص می کند و دریافت آن روش خاص خود را دارد. ممکن است چندین صفحه در اینستاگرام برای یک فرد مشهور ساخته شده باشد و در این بین نتوانید صفحه واقعی را پیدا کنید. تیک آبی به شما کمک می کند به یک سایت و قابلیت اطمینان آن اعتماد کنید. دولت ها نیز این موضوع را انگیزه اصلی گرفتن تیک آبی می دانند زیرا معتقدند این تیک آبی می تواند از انتشار پست در سایت های جعلی جلوگیری کند و بینندگان فریب سایر سایت های فرعی را نخورند.

حالا خبرهای پرطرفدار این روزها این است که صفحه سید ابراهیم رئیسی با بیش از 2 میلیون و 800 هزار فالوور بالاخره به آن تیک آبی رسیده است. صبح امروز در پاسخ به انتقاداتی که درباره چک آبی رئیس جمهور صورت گرفت، پایگاه اطلاع رسانی دولت مقصر شد. وی گفت: با توجه به صفحات متعدد منتسب به رئیس جمهور در شبکه های اجتماعی خارجی و انتشار مطالب تحریف شده، از یک ماه پیش اقداماتی برای شناسایی اصالت کاربران انجام شد و اخیرا یکی از شبکه ها برای آن چیدمان اقدام کرد. تصویر ارسال شده توسط این سایت از ایمیلی به اینستاگرام نشان می دهد که مدیر این سایت در ماه جولای درخواست چک آبی کرده است و در روزهایی که مدیر این سایت پس از قطع شدن اینستاگرام دیگر در این سایت فعال نبوده به این درخواست پاسخ داده شده است. و فعلاً در نیمه روز تعطیل است تا ببینیم در چند روز آینده مشکل اینستاگرام حل می شود یا این سایت ها بلااستفاده می شوند.

غلامحسین محسنیگی و 200 هزار صفحه

غلامحسین محسنی اجیعی هم اکنون رئیس قوه قضائیه و از اعضای امکان سنجی این سامانه است. صفحه اینستاگرام اجایی که در حال حاضر 243 هزار دنبال کننده دارد، تا به امروز فراز و نشیب های زیادی داشته است. آژه ای در مرداد 1400 از حضور خود در اینستاگرام خبر داد، اما اکانت اینستاگرام رئیس قوه قضائیه تقریباً 24 ساعت پس از راه اندازی از دسترس خارج شد. او در اولین پست خود کلیپی درباره عدالت منتشر کرد و از مردم خواست با او ارتباط برقرار کنند.

پس از بسته شدن حساب کاربری آجای، مرکز رسانه ای وزارت دادگستری در اطلاعیه ای اعلام کرد: این سایت به منظور ایجاد امکان ارتباط مستقیم با بزرگواران و فعالیت فضای مجازی راه اندازی شد و عموما مورد استقبال کاربران قرار گرفت. ، اما به دلایل نامعلوم، “اینستاگرام در دسترس است.”

اما چند روز بعد مرکز رسانه ای دیوان اعلام کرد: «صفحه اینستاگرام رئیس کل دادگستری مجدداً در دسترس قرار گرفت و شناسه کاربری رئیس قوه قضائیه در سایر شبکه های اجتماعی نیز به زودی عملیاتی می شود».

مرکز رسانه قوه قضاییه همچنین از ادامه حضور آژه ای در شبکه های اجتماعی و ارتباط دو سویه حجت الاسلام محسنی آژه ای با مخاطبان و فعالان دنیای آنلاین خبر داد و اعلام کرد که در نظر دارد صفحات دیگری از رئیس قوه قضاییه را در بسترهای مختلف باز کند و به معرفی آن بپردازد. مخاطبان.

اما عملکرد صفحه اینستاگرام اژه در 100 روز گذشته چگونه بوده است؟ در پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که آخرین پست اینستاگرامی صفحه منتسب به غلامحسین محسنی اژه ای در 28 شهریور 1391 مطابق با 28 شهریور 1401 بوده است و می توان گفت در روزهایی که دسترسی مردم به اینستاگرام بوده است. قطع شد، ادمین صفحه رئیس دادگاه نیز فعال بود. در این صفحه نیست.

محمدباقر قالیباف و سایت معلق!

رئیس مجلس یکی از کسانی است که در شبکه های اجتماعی تاکید زیادی دارد. محمد باقر قالیباف تا چندی پیش در سایتی به نام مبغالیباف فعالیت می کرد و مشغول پست گذاشتن در اینستاگرام بود. او معمولا عکس هایی از دیدارهایش منتشر می کند و در یکی از جدیدترین پست های اینستاگرامش بخشی از بیانیه خود را در افتتاحیه نهمین جلسه مجمع تصمیم گیری اضطراری و همچنین در پست دیگری بخشی از سخنانش در مجمع را منتشر کرده است. دستوری در مجلس با عنوان «اعتراضات اصلاحات» منجر به تغییر تصمیمات شد.

صفحه قالیباف بر خلاف سایر لیدرها مدتی تیک آبی داشت و به اصطلاح مورد تایید اینستاگرام قرار گرفت اما با وجود این تایید همچنان از گزند اینستاگرام در امان نماند و این صفحه در اوایل آبان ماه امسال توسط اینستاگرام مسدود شد. در حال حاضر این صفحه برنگشته است و فعالیت گوینده محدود به همان صفحه توییتر و کانال تلگرام می باشد.

دکمه بازگشت به بالا