کسب و کار ایرانیمجله عمومی

طول و عرض استاندارد پنجره در معماری

هدف از طراحی استاندارد ابعاد پنجره :

  1. بهره بردن از حداکثر بازشو
  2. عملکرد بهتر از نظر فنی
  3. حفظ زیبایی و تقارن
  4. رعایت اصول ایمنی در ساختمان

جهت انتخاب پنجره مناسب برای ساختمان باید موارد مختلفی را مد نظر قرار داد.

از جمله جنس آن است که می تواند آهنی ، چوبی،UPVC  یا آلومینیومی باشد. علاوه بر جنس، رنگ  و شکل آن نیز مهم می باشد و باید با نمای ساختمان هم خوانی داشته باشد.

اما یکی از مهمترین مواردی که باید در نظر گرفته شود استاندارد ساخت و جاگذاری آن است.

طبق ضوابط شهرداری اگر پنجره در اتاق خواب قرار می گیرد، ارتفاع کف اتاق تا باز شو نباید کمتر از 85 سانتیمتر باشد. و یا از کف تا ارتفاع 85 سانتیمتری نباید باز شو داشته باشد.

در نظر گرفتن این ارتفاع برای جلوگیری از سقوط افراد یا اجسام و یا بدلیل قرار دادن مبل و تخت می باشد.

بدلیل ایجاد گچ بری و یا نصب چوب پرده تا فاصله 30سانتی متری از سقف نیز از قرار دادن باز شو  در پنجره صرف نظر کنیم .

با توجه به نکات ذکر شده ارتفاع پنجره برابر خواهد بود با :

ارتفاع پنجره = ارتفاع کف تا سقف اتاق – 115 سانتی متر

استاندارد ساخت پنجره  upvc

عرض و ارتفاع بازشو لولایی:

بهترین عرض بازشو پنجره لولایی بین 60تا 75سانتیمتر  و ارتفاع مناسب رنج 100تا 180 سانتی متر می باشد.

در ارتفاع های بلندتر از 180 سانتیمتر باید از پروفیل در به جای پروفیل پنجره و همچنین از یراق با تحمل وزن 130 کیلوگرم استفاده شود.

عرض و ارتفاع استاندارد  در لولایی :

مناسب ترین عرض استاندارد در بین 70 تا 100 سانتیمتر و ارتفاع بین 200تا 220 سانتیمتر  می باشد.

عرض و ارتفاع استاندارد پنجره دوجداره کشویی:

در پنجره دوجداره کشویی هر چقدر عرض بازشو نسبت به ارتفاع آن بیشتر باشد از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود.

مناسب ترین عرض 80تا 150سانتیمتر و ارتفاع  100تا 220 سانتیمتر می توان  انتخاب کرد. سنگ درپوش همچون چتری، از دیوارها در برابر نفوذ رطوبت و بارندگی مراقبت می کند و برای دیوارمحوطه، دیوار جانپاه، لبه ی پنجره و لبه ی استخر استفاده می شود. علاوه برسنگ، درپوش های دیگری از جنس پلیمر، گالوانیزه و بتن وجود دارد. اما با توجه به اینکه سنگ از دوام، مقاومت، تنوع و زیبایی بیشتری برخوردار است

عرض و ارتفاع باز شو ها باید با هم متناسب پنجره های خانه در طیف وسیعی از اشکال، سبک‌ ها و متریال ارائه می‌ شوند. به ‌طور کلی اتاق‌ های خانه دارای پنجره‌ هایی با اندازه ‌های مختلف هستند زیرا نور و تهویه لازم برای همه اتاق ها، یکسان نیست. به عنوان مثال، برای حفظ سطح حریم خصوصی، پنجره های کوچک‌تری در حمام تعبیه می شود. در این مقاله به بررسی ابعاد استاندارد در و پنجره در ساختمان می پردازیم. با ما همراه باشید.

هنگام انتخاب اندازه مناسب پنجره، عوامل زیادی باید در نظر گرفته شود. دو مورد از مهم ترین فاکتورها یکی متریال مورد استفاده و دیگری سبک پنجره است که به بهترین وجه، زیبایی شناسی خانه شما را فراهم کند. در ادامه ما به شما کمک می‌کنیم تا بدانید که چگونه اندازه استاندارد پنجره خانه خود را تعیین کنید.

هدف از طراحی استاندارد ابعاد در و پنجره چیست؟

  • بهره بردن از حداکثر بازشو
  • عملکرد بهتر از نظر فنی
  • حفظ زیبایی و تقارن
  • رعایت اصول ایمنی در ساختمان

استاندارد ساخت در و پنجره upvc

در ادامه این مقاله به مبحث استاندارد ساخت در و پنجره ساختمان خواهیم پرداخت.

عرض و ارتفاع بازشو لولایی

بهترین عرض بازشو پنجره لولایی بین 60 تا 75 سانتیمتر و ارتفاع مناسب بین 100 تا 180 سانتی متر می باشد.

در ارتفاع های بلندتر از 180 سانتی متر باید از پروفیل در به جای پروفیل پنجره و همچنین از یراق با تحمل وزن 130 کیلوگرم استفاده شود.

عرض و ارتفاع استاندارد  در لولایی

مناسب ترین عرض استاندارد در بین 70 تا 100 سانتی متر و ارتفاع بین 200 تا 220 سانتی متر می باشد.

عرض و ارتفاع استاندارد پنجره دوجداره کشویی

در پنجره دوجداره کشویی هر چقدر عرض بازشو نسبت به ارتفاع آن بیشتر باشد، از عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود.

مناسب ترین عرض 80 تا 150 سانتی متر و ارتفاع  100 تا 220 سانتی متر می توان انتخاب کرد.

عرض و ارتفاع باز شو ها باید با هم متناسب باشند، در غیر اینصورت پنجره  کشویی عملکرد خوبی نخواهد داشت و از رگلاژ خارج می شود. اما در حالت کلی باید همواره عرض پنجره کشویی از ارتفاع آن مقدار بالاتری باشد.

اندازه و ابعاد پنجره ها با توجه به مبحث 4 و مبحث 19 مقررات ملی

ساختمان و آئین نامه 2800 زلزله طراحی و براساس اصول فنی لحاظ گردد. رعایت موارد زیر در نمای ساختمان ها الزامی می باشد:

  • از شیشه رفلکس استفاده نشود.
  • فاصله پنجره ها از زیر سقف تمام شده حداقل ۲۰ سانتي‌متر در نظر گرفته شود
  • مشخصات کلیه درها و پنجره ها باید با استانداردهای ملی مطابقت داشته باشد.
  • استفاده از درب و پنجره با ابعاد مدولار و تولید صنعتی در ساختمان رعایت گردد.
  • در فضاهای اقامت، سطح شیشه الزامی، حداقل یک هشتم سطح کف می باشد، مگر آنکه پنجره ها تنها در یک دیوار تعبیه شده باشد و فاصله آن دیوار با دیوار مقابل بیش از ۵/۴ متر باشد که در اینصورت یک هفتم سطح کف، الزامی خواهد بود.
  • در فضاهای اقامت در صورتی که لبه بالای پنجره ها غیر از نورگیر سقف شیبدار در ارتفاع زیر ۱۰/۲ متر قرار گرفته باشد، سطح الزامی شیشه شفاف یک ششم سطح کف است، مگر آنکه کلیه دریچه ها نیز در یک دیوار تعبیه شده باشد و فاصله آن از دیوار مقابل بیش از ۵/۴ متر باشد، دراینصورت سطح الزامی شیشه، یک پنجم کف فضا است.
  • در مواردی که تامین نور به صورت طبیعی صورت گیرد، حداقل سطح شیشه در راه پله ها ۹/۰ مترمربع به ازای هر طبقه می باشد.
  • استفاده از اجزای ساختمانی به صورت صنعتی و مدولار، با رعایت استانداردها و مقررات ملی ساختمان، توصیه می شود. ضوابط مربوط به در و پنجره صنعتی و با ابعاد مدولار در مبحث الزامات عمومی ساختمان آورده شده است.

قانون در و پنجره ساختمان

برای شناخت قانون نصب پنجره ساختمان، پنجره ها باید مطابق با آیین نامه ساختمان نصب گردند. معیارهای خاصی که با رعایت اصول برای انتخاب و نصب در و پنجره، امنیت خاطر را برای شما ایجاد می کنند.

راهنمایی عمومی در مورد عملکرد مورد انتظار از مصالح و کارهای ساختمانی به منظور رعایت مقررات ساختمان را می توانید در اسناد مصوب مطالعه کنید.

قانون نصب پنجره ساختمان

پیمانکاران ساختمان عموما به قوانین پنجره در ساختمان آشنایی دارند و نیاز های موجود را برطرف می کنند. اگر خود شما راغب به نصب پنجره های خانه خود هستید، برای نصب پنجره در ساختمان به جوشکاری نیازمند هستید که بتواند در زمینه اجرای پنجره به شما کمک کند. همچنین سازندگان در و پنجره نیز از شرایط ساخت پنجره مطلع هستند که می توانند به شما کمک کنند. بنابراین می توانید از یک نصاب مربوط استفاده کنید.

حفاظ ایمنی در قانون ساخت پنجره ساختمان

حفاظ ایمنی باید برای هر شیشه که نیاز به محافظ دارد، در نظر گرفته شود. در زیر موارد کلی در مورد لزوم حفاظ ایمنی آورده شده است:

  • مساحت قابل باز شدن: حداقل 0.33 متر مربع و حداقل 450 میلی متر ارتفاع و 450 میلی متر عرض
  • در هر در محافظ دار، تا 150 سانتی متر از سطح کف باید فاصله داشته باشد.

قانون ارتفاع پنجره از کف تا سقف

قانون استاندارد برای نصب پنجره در ارتفاع مناسب، ابعاد آن در مقیاس بنای موجود و تعداد پنجره مورد نیاز در هر اتاق را می توانید در ابعاد استاندارد پنجره در ساختمان که در زیر آمده اشاره شده است.

  • عرض و ارتفاع هر کدام از پنجره ها نباید از 450 میلی متر کمتر باشند، فضای باز قابل باز شدن، نباید از 0.33m² کمتر شود.
  • ارتفاع قسمت زیرین درب پنجره که باز می شود نباید از 1100 میلی متر از سطح کف بیشتر باشد.
  • فقط یک پنجره در هر اتاق به طور کلی مورد نیاز است.

نحوه اندازه گیری استاندارد پنجره اتاق خواب

در حالی که فرمول مشخصی برای تعیین اندازه پنجره مناسب برای یک اتاق وجود ندارد، مواردی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

اولین نکته این است که اندازه پنجره مورد نظر برای اتاق به این بستگی دارد که می خواهید خانه از داخل و همچنین بیرون آن چگونه به نظر برسد. علاوه بر این، چند کد ساختمانی وجود دارد که باید آنها را دنبال کنید. با این حال، به‌ طور کلی شما می توانید بر اساس مقتضیات و شرایط خود و نه بر اساس قوانین یا برنامه ای خاص، اندازه پنجره را انتخاب کنید. چند نکته وجود دارد که باید حتماً در نظر داشته باشید:

ارتفاع لبه پایینی (آستانه) پنجره

طبق آیین نامه مقررات ملی ساختمان آستانه های موجود در پنجره های بازشونده اتاق (OKB) نباید کمتر از 90 سانتی متر از کف باشد و لازم است در هر اتاق خواب حداقل یک پنجره بازشونده وجود داشته باشد. اگر برای اهداف طراحی خود یک آستانه بسیار پایین تر انتخاب می کنید، علاوه بر پنجره بازشونده، می توانید نصب پنجره های غیرقابل باز شدن، مانند پنجره های کف تا سقف را هم در نظر بگیرید.

ارتفاع لبه بالایی پنجره

هیچ قاعده سختی در مورد اینکه ارتفاع پنجره شما چقدر باید باشد وجود ندارد و بیشتر اوقات به انتخاب طراحی شما بستگی دارد اما اگر فضای زیادی بین سقف و لبه بالایی پنجره وجود داشته باشد، این امر باعث می شود نور طبیعی کمتری درون فضای شما وارد شود که طراحی ایده آلی برای نصب پنجره با بازدهی مناسب انرژی نیست. از سوی دیگر، ایجاد فاصله بسیار کم، فضای کمی برای میله های پرده و سایر الحاقات پنجره، که ممکن است شما به آن نیاز داشته باشید، فراهم می کند.

نسبت پنجره به ارتفاع

بالا آمدن اندازه پنجره در ارتباط با ارتفاع آن معمولاً به انتخاب طرح شما بستگی دارد و بعضی اوقات با سبک معماری مشخص می شود. به عنوان مثال، پنجره های پیوسته در معماری سنتی همخوانی چندانی ندارد، اما در معماری مدرن کاملاً خوب جواب می دهد. همچنین طرح مشبک یک عنصر مشترک پنجره های سنتی هستند. اگر پنجره های گسترده ای دارید، پنجره های مشبکی را به کار گیرید که ارتفاع آنها بیشتر از عرض آن است. در نظر بگیرید که شما باید طول و عرض پنجره های خود را با توجه به نسبت آن ها به سایر عناصر داخل و همچنین خارج از خانه خود انتخاب کنید.

در نتیجه

با استفاده از این نکات، اکنون یک ایده کلی در مورد نحوه تعیین اندازه استاندارد پنجره اتاق خواب دارید. پس از انتخاب اندازه پنجره ها، سعی کنید با حفظ اندازه در تمام پنجره ها، یک ظاهر منسجم ایجاد کنید. اندازه و سبک متناقض پنجره به جذابیت منزل شما کمک نمی کند.

انتخاب پنجره مناسب برای ساختمان

از جمله جنس آن است که می تواند آهنی، چوبی UPVC  یا آلومینیومی باشد. علاوه بر جنس، رنگ  و شکل آن نیز مهم می باشد و باید با نمای ساختمان هم خوانی داشته باشد.

اما یکی از مهم ترین مواردی که باید در نظر گرفته شود استاندارد ساخت و جاگذاری آن است.

طبق ضوابط شهرداری اگر پنجره در اتاق خواب قرار می گیرد، ارتفاع کف اتاق تا باز شو نباید کمتر از 85 سانتیمتر باشد و یا از کف تا ارتفاع 85 سانتیمتری نباید باز شو داشته باشد.

در نظر گرفتن این ارتفاع برای جلوگیری از سقوط افراد یا اجسام و یا بدلیل قرار دادن مبل و تخت می باشد.

بدلیل ایجاد گچ بری و یا نصب چوب پرده تا فاصله 30 سانتی متری از سقف نیز از قرار دادن باز شو  در پنجره صرف نظر کنیم.

با توجه به نکات ذکر شده ارتفاع پنجره برابر خواهد بود با:

ارتفاع پنجره = ارتفاع کف تا سقف اتاق – 115 سانتی متر

سخن پایانی

در این مقاله بخش مهمی از استاندارد در و پنجره در ساختمان را بیان نمودیم و با آن آشنا شدیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

عرض استاندارد برای بازشو پنجره لولایی چقدر است؟

60 تا 75 سانتیمتر عرض مناسب برای لنگه بازشو پنجره است.

فاصله پنجره ها از زیر سقف تمام شده چقدر باید باشد؟

فاصله لبه پنجره تا سقف باید حداقل 20 سانتیمتر باشد.

باشند در غیر اینصورت پنجره  کشویی عملکرد خوبی نخواهد داشت و از رگلاژ خارج می شود. اما در حالت کلی باید همواره عرض پنجره کشویی از ارتفاع آن مقدار بالاتری باشد.

 

دکمه بازگشت به بالا