مجله علمی و سلامت

عوارض مصرف بیش از حد کافئین چیست؟

طبق اعلام سازمان بین المللی غذا و داروی آمریکا (FDA) ، یک قاشق غذاخوری پودر کافئین برابر با 28 فنجان قهوه است ، به همین دلیل فروش مکمل های کافئین دار در بسیاری از کشورهای جهان ممنوع است. این ممنوعیت ناشی از کشته شدن چندین نفر در سالهای اخیر است.

عوارض مصرف بیش از حد کافئین!

گزارش جدید به سرپرستی دکتر ربکا هورستن نشان می دهد اگر کافئین در مقادیر زیادی مصرف شود چه اتفاقی می افتد. این گزارش شامل یک بیمار 26 ساله است که قاشق چای خوری (تقریبا 20 گرم) پودر کافئین مصرف کرده است. این معادل 50 تا 60 فنجان قهوه است ، که Harvesten و همکارانش می گویند برای کشتن یک فرد بیش از حد کافی است.

طبق گفته دانشمندان ، مصرف بیش از 1 تا 2 گرم باعث ایجاد اثرات سمی قابل توجهی بر بدن می شود. اثرات مهلک در مصرف بیش از 5 گرم کافئین یا بیش از 80 میلی گرم در لیتر خون به نظر می رسد. در بیمار میزان کافئین به 147 میلی گرم در لیتر و دوز کشنده رسید. قبل از درمان ، بیمار علائمی از قبیل تنگی نفس ، تعریق ، اضطراب و مشکل در تنفس ، ضربان قلب غیر طبیعی و فشار خون بالا و فشار خون پایین را داشت که توسط پزشکان معالجه می شد. ECG وی نشان داد كه آریتمی های غیرطبیعی قلبی به نام تاكیكاردی بطنی چندضلعی وجود دارد و آزمایشات نشان داد كه نوعی اسید بنام اسیدوز متابولیك به همراه آلكالوز دستگاه تنفسی (دی اکسید اکسیژن و اکسیژن خون) وجود دارد. گلبولهای سفید نیز افزایش یافته است.

این بیمار پس از مراجعه به بیمارستان برای از بین بردن مسمومیت با کافئین تحت مراقبت های شدید قرار گرفت.

دانشمندان می گویند اگرچه دستورالعمل رسمی برای مصرف بیش از حد کافئین وجود ندارد ، اما مصرف کافئین بسیار خطرناک است.

sciencealert.com

2121

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا