مجله بانوان

لیلا صوفی‌زاده؛ ویرانی فوتبال زنان با وعده‌های پوچ!

لیلا صوفی زاده ، نایب رئیس فدراسیون فوتبال بانوان هیچ اقدام قابل توجهی در بهبود اوضاع فوتبال و فوتسال انجام نداده است و مدیریت ناکارآمد وی باعث شده تیم های ملی ایران در موقعیتی مبهم و آشفته قرار بگیرند.

به گزارش کندوج ، لیلا صوفی زاده یکی دیگر از اعضای اتحادیه فوتبال است که در 25 اسفندماه سال 95 برای ارتقا soc فوتبال و فوتسال بانوان ایران با سازماندهی مناسب به عنوان نایب رئیس انجمن زنان انتخاب شد اما عملکرد وی در این سمت بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. و با تصمیمات و برنامه های بین حزبی دیگر به زنان کمک نکرد.

اصلی ترین موضوعی که صوفی زاده را مورد انتقاد قرار داد عدم توانایی وی در پرداخت 22 میلیون تیم فوتسال بانوان پس از کسب عنوان قهرمانی آسیا بود. جوایزی که هنوز پرداخت نشده و معاون رئیس جمهور زنان نشان داده است که جرات دفاع از حقوق زنان را ندارد. بررسی سوابق دولت صوفی زاده در آستانه انتخابات اتحادیه فوتبال می تواند تصویری دقیق از وضعیت فوتبال و فوتسال بانوان ارائه دهد و اهمیت نقش معاون رئیس جمهور بودن زنان را مورد تأکید قرار دهد.

در مجموعه گزارش های زیر از هیئت شخصی اتحادیه فوتبال طی 5 سال گذشته که اغلب منجر به شکست های پی در پی در داخل و خارج از زمین فوتبال ایران شده است ، عملکرد لیلا صوفی زاده اسپانسر اصلی فوتبال زنان را بررسی خواهیم کرد. او این موضوع را ثابت کرده است اما هنوز امیدوار است که در انتخابات آینده رای اعتماد کنگره اتحادیه فوتبال را کسب کند.

* حذف تیم های ملی از مقدماتی آسیا و المپیک

صوفی زاده در ابتدای کار خود بارها در مصاحبه ها اظهار داشت که تیم ملی بانوان در اولویت است و حتی اظهار داشت که یکی از اهداف وی تمرکز در انتخابی المپیک 2020 است. مریم آزمون به عنوان سرمربی منصوب شد و حسین عبدی به عنوان مشاور فنی استخدام شد اما نتایج رضایت بخشی حاصل نشد. تیم ملی نتوانست به فینال صعود کند و در دور دوم حذف شد.

اردوی تیم ملی پس از بازگشت از قطر کاملاً تعطیل شد و هیچ برنامه ای برای آماده سازی تیم و پیگیری برنامه های آنها تا مسابقات قهرمانی آسیا وجود نداشت. نزدیک به دو سال است که تیم ملی زنان اردوی آماده سازی نداشته است. به نظر می رسد سیاست صوفی زاده برگزاری اردو چند ماه قبل از اعزام به مسابقات بود ، نه برنامه مدونی که با گام های درست منجر به آماده سازی و پیشرفت تیم ملی در طول سال ها شود. تیم های U16 و U19 سرنوشت یکسانی داشتند و بدون رسیدن به فینال مسابقات قهرمانی آسیا حذف شدند.

* عدم توانایی پرداخت 22 میلیون قهرمانی فوتسال

در تاریخ 12 مه 2016 ، تیم ملی فوتسال با 22 میلیون تومان جایزه برای آنها قهرمان آسیا شد اما علی رغم گذشت بیش از دو سال هنوز این پاداش ها پرداخت نشده است. در این مدت وعده های زیادی برای پرداخت جایزه داده شد اما به قول خود عمل شد. البته در این مدت اتحادیه فوتبال هزینه های زیادی را صرف تیم ملی مردان کرد ، جوایز صعود به جام جهانی از مسابقات قهرمانی آسیا و قرارداد ویلموت حذف شد. مبلغی که به اندازه قرارداد یک روزه ویلموتس نبود.

عدم کفایت و بی کفایتی در این زمینه باعث شد که یک خیریه به عنوان سپاس به ملی گرایان پول بدهد.

* مدیری که قدر مربیان خوب را نمی داند

در زمان تصدی صوفی زاده ، دو مربی با کیفیت تیم ملی دختران زیر 19 سال و تیم فوتبال ایران رفتند. شهرزاد مظفر ، سرمربی سابق تیم ملی فوتسال برنده مسابقات قهرمانی آسیا برای ایران ، پس از سهل انگاری در تعیین موقعیت تیم و فنی ، هدایت تیم ملی کویت را بر عهده گرفت. این اتفاق به این معنی بود که تیم ملی مدتها سرمربی نداشت و موقعیت آن روز به روز مبهم تر می شد.

کتایون خسرویار یکی دیگر از مربیان کیفیت بود که تیم 19 ساله دختران را هدایت کرد و برای کشف استعداد به مناطق مختلفی سفر کرد (وظیفه ای که گروه زنان فدرال مجبور به انجام آن بود) و یک تیم با استعداد تشکیل داد. این مربی در حال مربیگری نسلی بود که با برگزاری اردوهایی منظم و آموزش اصول فوتبال حرفه ای برای دختران جوان می توانست آینده درخشانی برای فوتبال بانوان داشته باشد اما پس از حذف تیم ملی از دور دوم مسابقات قهرمانی آسیا ، خسرو به ایالات متحده بازگشت.

* نمی تواند مشکلات زنان را حل کند

انتخاب علی رعدی به عنوان مدیر فنی تیم فوتسال بانوان تصمیمی اشتباه بود که در آن زمان اتخاذ شد و پس از مدتی شهناز یاری به عنوان سرمربی برای هدایت تیم ملی انتخاب شد اما در زمان رعدی اردوی تیم ملی ضعیف بود. مهمترین کار حذف برخی بازیکنان قدیمی و با کیفیت از اردوی ملی به دلیل اعتراض بود زیرا درخواستهای آنها دریافت نشد. مدیریت صوفی زاده ابهامات و س questionsالات زیادی را در آرام سازی اوضاع به جا گذاشته است.

از طرف دیگر ، وقتی هیئت داوران 30 قاضی زن را از لیگ حذف كردند زیرا آنها خواستار ادعای خود بودند ، صوفی زاده هنوز نتوانست از حقوق خود دفاع كند و این داوران برای چند هفته محروم شدند.

* مول پاسخ صوفی زاده به منتقدان

عملکرد ضعیف نایب رئیس اتحادیه فوتبال زنان موجی از انتقادات را در رسانه ها از وی ایجاد کرد. بسیاری از آنها می خواستند صوفی زاده را در مورد عملکرد وی توضیح دهند ، اما وی در اظهاراتی عجیب منتقدان را سنگریزه هایی خواند که در راه رسیدن به قله به آنها توجه نکرده است! اما رسانه ها نماینده ملت هستند و صوفی زاده نشان داد که او به شفافیت افکار عمومی اهمیتی نمی دهد.

صوفی زاده همچنین قدم های جالبی را برای رسیدن به قله مورد نظر برداشت. او سابقه تمرین یا بازی فوتسال نداشت. در مرداد 1397 دوره مربیگری را نزد میترا چینساری گذراند و مدرک مربیگری را در آسیا دریافت کرد. تحت شرایط و ضوابط ، افرادی که دارای درجه مربیگری فوتسال آسیا در سطح یک هستند می توانند به یک سطح فوتسال سطح یک ایران برسند ، در حالی که صوفی زاده که این آزمون را ندارد ، با گذراندن دوره مربیگری به سطح یک در آسیا رسیده است.

* کرونا به بهانه تعطیلی اردوی ملی

تیم ملی فوتسال بانوان در اوایل دهه 40 با جام ملت های آسیا روبرو است. ایران در نخستین دوره های مسابقات به مقام قهرمانی رسیده است و باید خود را برای سومین نگاه قدرتمند آماده کند ، اما از زمان ویروس کرونا تاکنون اردویی نداشته است. بارها گزارش شده است که اردوی ملی برگزار می شود ، اما هر بار این اردو تحت عنوان کرونا برگزار نمی شود تا تیم ملی فرصت های بزرگ را از دست بدهد.

اگر صوفی زاده یک مدیر با کیفیت بود ، می توانست با رعایت کامل پروتکل سلامت شرایط لازم را برای حفظ اردوی تیم ملی فراهم کند ، اما راحت ترین مسیر را طی کرد (اردو را لغو کرد). این حذفیات منجر به امضای قرارداد سرمربی تیم ملی ، شهناز یاری با این باشگاه شد و باید دید نتیجه این مدیریت بی اثر از بین رفتن عنوان قهرمانی است؟

* سکوت با بی احترامی به فوتبال زنان

در دسامبر 1999 ، قبل از بازی نهایی لیگ قهرمانان آسیا ، دو پیشکسوت در استقلال و پرسپولیس در آواز خود به فوتبال زنان احترام نگذاشتند. آنها با گفتن جملاتی مانند “آنها می خواستند شما را به فوتبال زنان بفرستند” یا “اگر به فوتبال رفتید ، حجابی نپوشید كه همه را بخنداند” خشم مربیان ، داوران و بانوان فوتبالیست را برانگیختند و از صفحات پیشکسوتان انتقاد کردند. آنها شخصیت خود را اعلام کردند. نکته قابل توجه ، سکوت مدیر زنان ، صوفی زاده بود.

او حاضر نشد از پناهگاه امن خود خارج شود و از فوتبال زنان دفاع کند. سکوت این مدیر نشان داد که او حداقل جایگاه و ارزش فوتبال زنان را نمی گیرد. به نظر می رسد که در ماه های آخر عملیات بیش از پیش چهره واقعی خود را نشان داده و همه انتقادات را تأیید کرده است.

* موفقیت عالی رضایت بخش نیست. فوتبال زنان بدون جایی در دنیا!

اتحادیه بین المللی فوتبال (فیفا) در تاریخ 19 دسامبر 1999 رده بندی تیم های ملی بانوان را اعلام کرد که بر اساس آن تیم ایران جایی نداشت و در رده بندی نبود. این اتفاق پس از تعطیلی 20 ماهه تیم ملی فوتبال زنان رخ داد. در تاریخ 11 آوریل 2009 بود که تیم ملی زنان ایران در آخرین مسابقه خود قبل از بازی مقدماتی دوم بازی های المپیک شکست خورد و حذف شد. پس از آن ، اردو ، برنامه ، پروژه و هر آنچه مربوط به تیم بزرگسالان بود بسته شد. بیش از 20 ماه از آن زمان می گذرد و هیچ اقدام مشهودی برای بهبود اوضاع انجام نشده است.

صوفی زاده با بی لیاقتی و مدیریت ناکارآمد خود چنین اتفاق تلخی را برای فوتبال بانوان ایران رقم زد و اوضاع روز به روز بدتر شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا