مجله عمومی

کاهش رونق تجارت در دروازه مدیترانه/ هزاران نفر همچنان بیکار هستند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

اتاق خبر بیشتر گروه منطقه: مارس سال گذشته بود که مرز با مهران به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شد و یکی از فعال ترین مرزها با عراق به روی مسافران و زائران و همچنین صادرات کالا بسته شد.

ماه های پس از بسته شدن مرز مهران حدود یک ماه از افتتاح مرز مهران می گذرد ، اما آنها فقط چند روز در هفته برای صادرات باز هستند.

مرز با مهران ، یکی از امن ترین مرزهای ایران برای تجارت کالاها و سفرهای زیارتی ، به ویژه در دهه 1940 ، اکنون شاهد انقباض صادرات کالا و غیرفعال شدن بخش حمل و نقل مسافر است.

اگرچه در سالهای گذشته سالانه 2 میلیارد دلار کالا و حداقل 4.5 میلیون مسافر و زائر از مرز عبور می کردند ، اکنون این مرزها در آینده با موقعیت مبهمی از طرف عراق مواجه هستند.

مقامات ارشد کشوری و استانی وعده های زیادی برای حل این مشکل داده اند ، اما هنوز هیچ یک از آنها محقق نشده است و هزاران نفر از جمله رانندگان ، کارگران ، روحانیون و بیکاران از کار اخراج شده اند در حالی که برخی از مرزهای ما با عراق برداشته شده است از هفته گذشته بسته شد هر روز از هفته برای صادرات کالا فعال شده.

تعلیق کامیون های حمل کالا در مرز مهران

یک اقتصاددان مرزی در مهران به آنلاین گفت: “وضعیت در مرز مهران خوب نیست. بسیاری از کامیون های مرزی با مهران حدود دو هفته به تأخیر می افتند ، زیرا صادرات کالا در این مرزها فقط چند روز در هفته انجام می شود.”

ایوب رستمی گفت: متأسفانه طرف عراقی محدودیت های زیادی در این مرزها به دلیل شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده و علاوه بر بخش صادرات ، بخش مسافر نیز کاملاً بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد به ویژه از رانندگان محلی در مرز اخراج شده اند ، گفت: “ما امیدواریم که مقامات عالی کشور کاری برای حل این مشکلات مرزی انجام دهند.”

رستمی افزود: بازرگانان ، بازرگانان و رانندگان کامیون می خواهند مقامات کشورمان برای تمدید مدت تجارت در این مرزها با مقامات عراقی مشورت کنند.

افزایش روزهای کاری در مرز مهران

دبیر گمرک ناحیه ایلام همچنین از آخرین وضعیت در مرز مهران خبر داد: با مشورت با مقامات عراقی ، مرز مهران که برای صادرات دو روز در هفته (یکشنبه و چهارشنبه) فعال بود ، از ابتدای این هفته ، تعداد روزهای کاری صادرات به افزایش یافت چهار روز در هفته (یکشنبه تا چهارشنبه).

با افزایش تاریخ صادرات پیش بینی می شود که حجم صادرات کالاهای ایرانی از مرز مهران به عراق دو برابر شود

به گفته روح الله غلامی ، با افزایش تاریخ صادرات ، انتظار می رود حجم صادرات ایران از مرز مهران به عراق دو برابر شود.

وی با بیان اینکه روزانه 1000 نفر در مرزهای بین المللی مهران کار می کنند ، افزود: مرز مهران که پیش از این روزهای یکشنبه و چهارشنبه باز بود ، با تصویب روزانه 250 کامیون عراقی برای حمل کالاهای صادراتی ، دوشنبه و سه شنبه باز خواهد بود.

غلامی گفت: عمده محصولات صادراتی محصولات پلاستیکی از جمله آهن ، فولاد ، کاشی ، سرامیک ، موزاییک ، مصالح ساختمانی و شیشه است.

ابهام در برگزاری مراسم اربعین

همه ایرانیان مرز مهران را به دلیل برگزاری مراسم اربعین می دانند ، مرزی که طی چهل سال گذشته شاهد سفر میلیون ها زائر بوده است اما به گفته مقامات داخلی و منطقه ای ، هنوز مشخص نیست که این مراسم امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار می شود یا خیر.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه در دهه 40 از مرز مهران سالانه حدود پنج میلیون و حدود 10 میلیون تردد وجود دارد ، افزود: این امر فرصت خوبی را در همه مناطق ایجاد کرده است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی وی اظهار داشت: استان ایلام آماده تصمیم گیری ستاد علیه کرونا در چهل رهبر است.

اگرچه به دلیل شرایط خاص امروز ، همه چیز تحت الشعاع کرونا قرار گرفته است ، اما در منطقه ایلام ، کار بر روی طرح ها و پروژه های اربعین با جدیت خاصی انجام شده است. وی افزود: اگرچه به دلیل شرایط خاص امروز همه چیز تحت الشعاع تاج قرار گرفته است اما در استان ایلام کار بر روی طرح ها و پروژه های اربعین با جدیت خاصی انجام شده است.

سلمانی‌دشتکی وی با بیان اینکه رایزنی های زیادی در زمینه رونق صادرات در مرز مهران انجام شده است ، افزود: در طول سال روزانه هزاران کامیون کالا را از مرز مهران حمل می کنند.

استاندار ایلام از امکان کار تمام وقت در مرز مهران خبر داد و گفت: در چند هفته گذشته جلسه ای با مقامات عراقی داشتیم و تصمیم بر این شد که این موضوع پیگیری شود.

لزوم حل مشکل مرزهای مهران برای رفع بیکاری

نمایندگان مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در دیدار با حمید زادبوم ، رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران ، توسعه زیرساخت های اقتصادی و تجاری در استان ایلام را مسئله مهمی دانستند و گفتند: مرزهای بیشتر یکی از زمینه های مهم روابط اقتصادی با عراق است. . .

فلاحی گفت: “متأسفانه ، از زمان بروز تاج تاكنون ، روابط اقتصادی و تجاری با عراق بشدت محدود شده و این باعث اخراج هزاران نفر از پیشکسوتان و کارگران سخت کوش شده است که این امر مستلزم پیگیری جدی مقامات است.”


یکی از اعضای کمیته امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی افزود: متأسفانه ما با همسایگان خود دیپلماسی اقتصادی بسیار بدی داشته ایم و بازار مهمی مانند عراق پشت سر گذاشته شده است. برای پیدا کردن

فلاحی ادامه داد: ما به سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان ایلام اعتقاد داریم و از مسئولان در این زمینه کمک و تسکین می خواهیم.

با توجه به اینکه فقط مرز مهران در استان ایلام فعال است که 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد ، مقامات کشوری و منطقه ای باید سخت کار کنند و برای بهبود مرزها با مقامات عراقی مشورت گسترده داشته باشند.

مرز مهران یکی از ظرفیت های بزرگ منطقه ایلام برای توسعه و اشتغال است و بیشتر ساکنان منطقه به این مرز امیدوار هستند.

مرز مهران دارای مزایای بزرگی از جمله امنیت و همجواری با شهرهای عراق و مسیر اصلی بقاع متبرکه است ، طبق آمار رسمی ، بیش از 60٪ زائران از این مرز استفاده می کنند.

بازسازی و رونق در مرز مهران می تواند به اشتغال زایی و بهبود وضعیت زندگی هزاران خانواده در منطقه ایلام کمک کند و با ایجاد رونق اقتصادی ، زمینه را برای بهبود تولید و صادرات فراهم کند و از این طریق شعار سال را تحقق بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا