مجله فرهنگ

یک تعرض به محوطه ساسانی

رئیس شورای باستان شناسی محوطه «قلعه قدیم میرآباد امامقلی» ریگان از حمله شرکت گاز استان کرمان و همچنین جاده سازی در این محوطه ساسانی خبر داد و تاکید کرد: وزارت راه و شرکت گاز باعث شده است. صدمات جبران ناپذیری به این میراث ملی وارد شده و باید جبران کنند.

به گزارش کندوج، محوطه قدیمی قلعه میرآباد در شرق روستای میرآباد امامقلی در شهرستان ریگان و بخش نصیریه بخش گنبکی استان کرمان قرار دارد. باستان شناسان قدمت این محوطه را که حدود 12 هکتار وسعت دارد را به دوره ساسانی و اسلامی می دانند.

به گفته شهرام زارع – رئیس هیئت باستان شناسی قلعه قدیم – این محوطه دارای تپه های متعددی بوده که بلندترین آنها از سطح زمین های مجاور حدود 3 تا 3.5 متر ارتفاع دارد.

در سال 1397 ثبتی از این محوطه تهیه شد که در نهایت در سال 1399 به شماره 33062 در فهرست میراث ملی به ثبت رسید، البته پیش از این نیز بارها مورد حمله قرار گرفته است.

زارع – رئیس شورای باستان شناسی “قلعه امامقلی میرآباد قدیم” ریگان – در این باره می گوید: این مکان با وجود اهمیت فراوان متأسفانه به دلیل عقب نشینی جاده آسفالته ریگان – فهرج آسیب زیادی دید و قسمت های مهم آن تخریب شد. در اوایل دهه 1370 است. در سال های اخیر شرکت گاز استان کرمان که تحت کنترل شرکت ملی گاز ایران است، آسیب های جبران ناپذیری به بخشی از این میراث ملی وارد کرده است.

وی این خسارات را غیرقابل جبران می داند که با عجله به وجود آمده است، اما خاطرنشان می کند: وزارت راه و گاز در نظر دارد در چارچوب اقدامات امداد و نجات و تحقیقات باستان شناسی و حفاظتی آسیب ها را به نحوی مناسب ترمیم کند. مربوط به پژوهش و حفظ این اثر ملی است

به گفته این باستان شناس، از بقایای قابل توجه این محوطه، یک بنای چهارطاقی یا آتشکده است که برای بررسی تحولات معماری مذهبی در دوره ساسانی حائز اهمیت است. این بنا شامل یک فضای مربع مرکزی و یک راهروی پیرامونی است و فضاهای ساختمانی زیادی در اطراف آن وجود دارد.

وی به یافته های دیگری در این منطقه اشاره می کند و می گوید: این مجموعه دارای بنای بزرگی است که احتمالاً قلعه یا کاروانسرا بوده و کاربری آن ناشناخته مانده است. در این منطقه دو بنای اسکله نیز وجود دارد که مصالح تمامی بناها خشت و لایه لایه است و بیشتر آنها پس از متروکه شدن در زیر خاک مدفون شده اند.

زارع به تازگی طرح میدانی تعیین حریم قلعه امامقلی میرآباد قدیمی را تکمیل و محدوده آن را پیشنهاد کرده است. وی می گوید: به منظور ریسک زدایی و حمایت قانونی و همچنین پیگیری برخی سوالات پژوهشی، تصمیم منطقه بندی و پیشنهاد حریم خصوصی در دستور کار قرار گرفت و با ایجاد 19 حلقه چاه آزمایشی، حریم گذاری انجام شد. دستور کار. منطقه تعیین شد که البته باید پس از تهیه گزارش و نقشه مربوطه، ارزیابی های لازم توسط مقامات میراث انجام شود.

رئیس شورای باستان شناسی قلعه قدیم می گوید: این مجموعه تاریخی یکی از منابع فرهنگی ناشناخته ای است که در سال های اخیر با فعالیت باستان شناسان شناخته شده و ارتقا یافته و خوشبختانه اهالی منطقه، شورا و روستاییان روستای میرآباد می خواهند از آن به عنوان میراثی محافظت کنند که حال و آینده هستند.

وی ادامه می دهد: مسئولان و مسئولان منطقه نیز به مسائل میراث فرهنگی علاقه مند هستند و در عین حال هنوز آگاهی عمیقی از لزوم توجه به ارزش های میراث فرهنگی و استفاده از آن برای غلبه بر آن وجود ندارد. مشکلات منطقه

حمله به سایت ساسانی

تخریب تصادفی یا عمدی تنها مشکل این محوطه ساسانی نیست. زارع می گوید: با توجه به بحران زیست محیطی مشکلات زیادی در مناطق خشکی مانند ریگان به وجود آمده است و توسعه این مناطق در آینده جز با شناخت و مدیریت منابع جدید فرهنگی امکان پذیر است. مشکلات ناشی از بحران آب آسیب قابل توجهی به اقتصاد تک محصولی منطقه و معیشت آن مبتنی بر کشاورزی سنتی وارد کرده است و باید برای آینده اقدام کرد.

این باستان شناس تصریح می کند: شهرهای حاشیه کویر متأسفانه از هر نظر متروکه هستند و با وجود بضاعت فرهنگی و وجود آثار تاریخی فراوان، اقدام قابل توجهی در این مناطق در خصوص مدیریت منابع فرهنگی صورت نگرفته است.

طرح میدانی گمانه زنی باستان شناسی برای تعیین محدوده و پیشنهاد حریم قلعه قدیم میرآباد امامقلی به نقل از شهرام زارع، توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی. ، گردشگری و صنایع دستی در استان کرمان، نمایندگی میراث در شهرستان ریگان، فرمانداری ریگان، بخشدار گنبکی و حوزه روستایی روستای میرآباد امامقلی انجام شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا