انواع دکل دوربین مداربسته

دکل منوپل دوربین مداربسته معمولا یک مدل از دکل منوپل یک پایه می باشد و در انواع متنوعی چون چندوجهی ، ماژولار، لوله ای و مکعبی تولید می شود. همواره جهت این پایه محافظت کننده دوربین به یک دستک نیاز خواهد بود. تا با راه اندازی و قرار دادن دوربین روی آن، دکل به ویژه جاده های و نواحی کور را بهتر پوشش دهی نماید. دکل دوربین تقریبا از ارتفاع ۲ متر تولید شده و با توجه به محل راه اندازی دکل تا ارتفاع ۳۰ متر هم ساخته می شوند. در حال حاضر با ملاحظه به پیشرفت و رشد جمعیت ، همچنین گسترش شهر ها ، برای کنترل و بررسی اقدامات ساکنین، نهاد های مرتبط اقدام به راه اندازی دوربین های پلاک خوان و نظارتی و… نموده اند.

دکل دوربین مدار بسته همانگونه از اسمش مشخص است به قصد بالا بردن برد دید و حتی عدم دستیابی به دوربین ها بکار برده می شود. همواره این نوع دکل ها را در نواحی عمومی چون پارک و خیابان اصلی به هدف بالا بردن امنیت و ثبت پیشامد های مهم و روزانه، راه اندازی می کنند. هرچند ، مواقعی این دکل ها می توانند کاربرد کافی را داشته باشند که دوربین های راه اندازی شده در آن ها از سطح کیفی زیادی برخوردار باشند. زیرا که ارتفاع بعضی از این سیستم ها به ۶ متر یا بیشتر هم می رسد که این مسئله در ثبت تصاویر اثر بخش است.

این نوع دکل ها جهت داخل و بیرون شهر مورد استفاده قرار می گیرند. همانطور که گفته شد جهت راه اندازی اقسام دوربین مدار بسته می توان از این پایه های مقاوم بهره برد. این دکل ها جهت نصب به محوطه زیادی احتیاج ندارند بدین علت خیلی مناسب می باشند. معمولا به علل متنوعی که کاربر احتیاج داشته تولید دکل دوربین مداربسته  صورت میگیرد و به بازار ارائه داده می شوند که این علل شامل موارد زیر می باشد:

  • در قلمرو طرح های ترافیکی درون و بیرون شهر به جهت بررسی و نظارت ورود و خروج ماشین ها به ناحیه طرح ترافیک
  • جهت راه اندازی دوربین های مدار بسته راهنمایی و رانندگی
  • برای کنترل تصویری راه ها
  • جهت امور امنیتی و حفاظتی

جنس دکل دوربین مداربسته

دکل های دوربین مداربسته مثل دکل رادیویی، معمولا از جنس آهن با روکش گالوانیزه یا بدون روکش هستند. اما در شرایط خاص، دکل میتواند از جنس المینیوم یا آلیاژهای آن نیز باشد. از آنجایی که استفاده از آهن گالوانیزه ساخت دکل را پر هزینه می کند در صورتی که دکل در محیط غیر مرطوب مورد استفاده قرار گیرد می توان دکل را از جنس آهن سیاه نیز ساخت. توجه داشته باشید که دکل بدون روکش حتما باید پس از سخت و پیش از نصب با روکش ضد زنگ و سپس رنگ پوشانده شود. استفاده از دکل های غیر گالوانیزه برای ارتفاع بیش از 4 متر توصیه نمی شود.

انواع دکل دوربین مداربسته

دکل مکعبی: این دکل ها معمولا توسط قوطی یا پروفیل های آهنی ساخته می شوند. با توجه به ساده بودن ساخت این نوع دکل ها، هزینه ساخت آنها بسیار کم است. استفاده از دکل های مکعبی ساخت دستک برای دکل را بسیار ساده می کند. این دکل ها معمولا شکل L یا T شکل دارند. از آنجایی که دکل های مکعبی مقاوت کمی نسبت به فشارهای فیزیکی دارند و پروفیلهای آهن در اندازه تا 6متر تولید می شوند، استفاده از این نوع دکل ها تنها با ارتفاع تا 6 متری رایج است.

دکل چند وجهی: دکل های چند وجهی نوع حرفه ای دکل های مداربسته محسوب می شوند. این دکل ها از ترکیب سازه های کوچک جوش داده شده ساخته شده اند که معمولا قاعده ای 6 یا 8 وجهی دارند. ساختار عمودی دکل به صورت یک مخروط است که مقاومت فیزیکی آن را نسبت به باد و ضربات فیزیکی به شدت افزایش می دهد. این دکل ها همچنین به انواع شکل و ساختار ساخته می شوند و محدودیتی از این نظر ندارند. هزینه ساخت دکل های چند وجهی معمولا به مراتب بالاتر از دکل های لوله ای و مکعبی است.

دکل ماژولار: دکل های ماژولار که شباهت زیادی به دکل های مخابراتی دارند برای شرایط بادخیز مورد استفاده قرار می گیرند. این دکل ها مقاوت فیزیکی بسیار بیشتری نسبت به باد دارند اما نسبت به ضربات فیزیکی آسیسب پذیر هستند.

ویژگی‌های دکل دوربین

دکل دوربین به‌عنوان پایه و نگهدارنده دوربین‌های مداربسته، باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به بهترین شکل از دوربین استفاده شود که برخی از ویژگی‌هایی که در یک دکل دوربین باید موجود باشد عبارت‌اند از:

۱- پایداری: دکل دوربین باید دارای پایه‌ای محکم و پایدار باشد تا بتواند در برابر باد و شرایط نامساعد آب و هوا مقاومت کند.

۲- ارتفاع: ارتفاع دکل باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که دوربین به بهترین شکل ممکن مشاهده کند و در عین حال قابلیت تنظیم ارتفاع برای تغییر جهت دوربین را داشته باشد.

۳- زاویه دید: زاویه دید دوربین باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که بهترین تصویر را در بخش مورد نظر ضبط کند.

۴- ایمنی: دکل دوربین باید دارای سیستم‌های ایمنی مناسبی باشد تا در صورت وقوع سانحه‌ای، خسارات جانی و مالی به کمترین حد ممکن برسد.

عوامل موثر بر انتخاب نوع دکل

اگر در مکانی مجبور به نصب دوربین نظارتی برای کنترل تخلفات و یا ترافیک هستید باید ابتدا بدانید که چگونه باید دکل دوربین را انتخاب نمایید تا از آن بیشتر استفاده را ببرید. در کل عوامل زیر بر نوع انتخاب دکل موثر است.

  • چه مقدار فضا و ارتفاع برای گرفتن تصویر مناسب در اختیار دارید.
  • تاثیر نمای دکل بر منطقه چگونه است.
  • جنس دکل بسته به نوع شرایط محیطی و جوی چیست.

نکات مهم هنگام انتخاب نوع دکل

در صورتی که برای نصب دوربین به دکل مناسب نیاز دارید، باید به نوع دوربین برای نصب نیز توجه نمایید که دوربین ها در طرح ها و وزن های متفاوت به فروش می رسند، در صورتی که دوربین نظارتی برای سطح خیابان مورد نیاز است باید حتما به نوع سازه آن بیشتر توجه نمایید. این دوربین ها دارای وزن زیادتر از دوربین های کوچک تر هستند. بنابراین لازم است که دکل دوربین آن نیز مقاوم تر و مستحکم تر ساخته شوند. اما در صورتی که این دوربین فضای کمتری را تحت پوشش دید قرار می دهد. می توان از دکل های ضعیف تر و کم هزینه تر نیر برای نصب آن استفاده نمود.

استفاده از دکل منوپل دوربین مدار بسته در حال حاضر با توجه به گسترش استفاده از دوربین های مداربسته در مکان های گوناگون افزایش یافته است، دکل هایی که برای نصب دوربین مداربسته از آن استفاده می شود به منظور تحقق اهدافی از جمله نظارتی، حفاظتی، ثبت تخلفات و کنترل مربوط به محدوده ترافیک زوج و فرد است، استفاده از دکل های دوربین مداربسته می تواند در کارآیی دوربین مداربسته بسیار تاثیرگذار باشد.

دکل دوربین مداربسته ابزاری است برای محافظت از دوربین در برابر آسیب‌های فیزیکی و همچنین دسترسی محدود به دوربین و بالا بردن میدان دید آن که البته کارایی همۀ دکل‌ها فقط مربوط به این موارد نمی‌شود؛ مزیّت‌هایی نظیر افزودن شاخه بر روی دکل برای نصب تعداد بیشتر دوربین و افزودن پرژکتور برای بهتر دیده شدن تصاویر دوربین در شب از این موارد نیز هست. امروزه دکل دوربین مداربسته تقریباً در هر نقطۀ شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر نهاد و مؤسسه‌ای یک یا چند دکل و پایۀ برای دوربین‌های مداربستۀ خود نصب می‌کند. شما برای استفاده از این دکل‌ها نیاز به مکان و فضای اختصاصی ندارید زیرا دکل‌هایی که خرید آن‌ها مرسوم است نیاز به فضای بسیار کمی دارند

نحوۀ محاسبۀ قیمت دکل دوربین مداربسته

دکل‌های دوربین مداربسته در انواع و اندازه‌های مختلف طراحی و مونتاژ می‌شوند و نمی‌توان قیمت دقیق یک دکل را بدون بررسی‌های لازم گفت؛ امّا مواردی که به طور کلّی در قیمت یک دکل دوربین مداربسته دخیل است، به شرح زیر است:

  1. نوع دکل (مکعبی، لوله‌ای، چند وجهی، ماژولار)
  2. پوشش دکل ( گالوانیزۀ گرم، رنگ اپوکسی، رنگ معمولی)
  3. جنس دکل (آهن با روکش گالوانیزه، آلومینیوم، آلیاژهای دیگر)
  4. ضخامت ورق تعبیه شده در دکل
  5. ارتفاع دکل (از ۲ تا ۳۰ متر)
  6. نصب دکل (اورلپی، فلنچی، جوشکاری)
  7. تعداد پایه برای نصب دوربین
  8. تعداد شاخه و قطر و اندازه‌های آن‌ها
  9. قابلیت نصب پرژکتور
دکمه بازگشت به بالا